C cpalm skrev:
Inte riktigt alla 🙄

[bild]
[länk]
Jo, att vi inte sett nån större olycka denna vecka är ett under.
Vi var nyss uppe i 110 med vår F1 förare till chaufför, då låg vi 0,5 meter bakom en Dacia taxi och vår chaufför blinkande med helljuset för den skulle flytta på sig, men det blev ledigt till höger så han körde om där istället.

• Wow
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
För att inte prata om avgaser.
Vi satt nån timme på ett fik i en gränd vid en korsning.
För kul skulle räknade jag antalet 2t mopeder som passerade, när jag kom upp i 50 st hade det gått 7 minuter.
Platsen var liknande den på filmen.
Vi fick sen gå ur stadskärnan till en park för att andas en stund.

Jag känner igen körstilen. Under min första resa till USA så tog vi en dagsutflykt från Corpus Christi i Texas där vi bodde ner till Matamoros i Mexico. Hertz hade noga informerat om att de försäkringar som vi köpt inte gäller i Mexico och starkt rekommenderat att inte ta in bilen i Mexico så vi parkerade i Brownsville och promenerade över Rio Grande och några km in till Matamoros.

Vi besökte en bar och beställde varsin Frozen Margerita som vi bara tänkt smutta på. Det var happy hour på eftermiddagen och halva priset. Det fungerade så att först fick vi ett varsit glas stort som en ölsejdel med mest Tequila i. Aha tänkte vi det är dubbel storlek på drinken men nej så var det inte för det kom snabbt in ytterligare en varsin lika stor Margerita. Känns lite dumt att bara smutta några cl och lämna resten.

När vi skulle tillbaka till Texas så tog vi en taxi. Matamoros centrala delar är gammal och gatorna är smala. När taxin närmade sig en korsning med helt skymd sikt som alla korningar i staden hade så hängde chauffören sig på tutan 10 meter före korsningen och sänkte aldrig hastigheten. Hur f-n ska en som kommer från en korsande riktning och gör likadant kunna höra tutan från en likasinnad idiot. Vi överlevde som tur var.

Vissa saker glömmer man aldrig. På den tiden var det väldigt tunt med lagar om rattfylla i många stater. Utanför Corpus Christi på väg in mot centrum fanns det skyltar med texten "Drinking while driving is prohibited within city limit". Det betydde bara att man inte fick hälla i sig alkohol samtidigt som man körde. Nykterhet kontrollerades aldrig om man inte vinglade. Blåsprov fanns inte utan det räckte att kunna gå hyfsat rakt.

Till deras försvar kan sägas att körstilen i USA oftast är väldigt försiktig med undantag för NYC och nästan aldrig aggresiv som ofta i Europa.

• Wow
Isakare
  • Laddar…
T
N Niq skrev:
V70n är allmänt lättskruvad. Finns en del saker som kan vara lite krångliga. Jag hatar att laga rost men skruva går bra.
N Niq skrev:
När du provkör bilen så gör fulla rattutslag både när du kör framåt och bakåt. Tänds det någon varningslampa då så är troligen styrvinkelgivaren på väg att ge upp. Har läst på nätet att det oftast är när man svänger vänster som den först får fel.
Var och tittade på bilen men tror jag står över, läckte en hel del olja, lite oklart varifrån men tyckte det såg värst ut på höger sida, kamrem bytt senast 2011.

Edit: motorn hade även ett ljud som jag inte kan förklara som inte alls lät bra, hade även hänt dom kört den tom på olja enligt vad jag förstod mellan raderna.

Men hittade en annan nu samma årsmodell och diesel, en D5, paketbilsreggad så blir ju inte så hög skatt. D5or är väl ganska bra eller?

Isakare Isakare skrev:
För att inte prata om avgaser.
Vi satt nån timme på ett fik i en gränd vid en korsning.
För kul skulle räknade jag antalet 2t mopeder som passerade, när jag kom upp i 50 st hade det gått 7 minuter.
Platsen var liknande den på filmen.
Vi fick sen gå ur stadskärnan till en park för att andas en stund.
[video]
Skicka dit Greta Thunberg och andra aktivister så att de kan rädda klimatet😀
Vi kan ta med denne pajas också som tycks tro att Sverige regerar världen:

"Regeringens klimatpolitik har bidragit till att året 2024 var det varmaste någonsin. Det skriver Centerpartiets klimat- och energipolitiske talesperson Rickard Nordin till TT."

I länder som dessa där du är nu, är dock uppfinningsrikedomen stor när det gäller att hålla fordonen rullande tills de verkligen är sopslut, betydligt bättre än att byta till ny bil när nästa service känns betungande för plånboken.
Min äldre bror som var sjöman på trader till Sydamerika på 60-talet har hårresande historier om taxiresor och hur trafiken var där då, och så här i efterhand eftersom han överlevde dem mycket roande.

Och när det gäller bilar, jag gillar min 740 från 1990 mer för varje år som går, bättre bil finns inte, åtminstone inte tills jag blir överbevisad, vilket inte kommer att hända.

• Gilla
  • Haha
TommyC och 3 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Skicka dit Greta Thunberg och andra aktivister så att de kan rädda klimatet😀
Vi kan ta med denne pajas också som tycks tro att Sverige regerar världen:

"Regeringens klimatpolitik har bidragit till att året 2024 var det varmaste någonsin. Det skriver Centerpartiets klimat- och energipolitiske talesperson Rickard Nordin till TT."

I länder som dessa där du är nu, är dock uppfinningsrikedomen stor när det gäller att hålla fordonen rullande tills de verkligen är sopslut, betydligt bättre än att byta till ny bil när nästa service känns betungande för plånboken.
Min äldre bror som var sjöman på trader till Sydamerika på 60-talet har hårresande historier om taxiresor och hur trafiken var där då, och så här i efterhand eftersom han överlevde dem mycket roande.

Och när det gäller bilar, jag gillar min 740 från 1990 mer för varje år som går, bättre bil finns inte, åtminstone inte tills jag blir överbevisad, vilket inte kommer att hända.
Jo, man funderar om Greta och hennes polare varit i liknande länder, och i mitt fall nu pratar jag bara om en stad med några miljoner invånare, landet har 47 miljoner.
Gissningen är att stänga den staden skulle göra mer för klimatet än att stänga hela Sverige.
Jag har sett 2 elektriska fordon här, en moped och en rullstol.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Minns det till nästa val, (c) är och förblir ett vänsterparti
Isakare Isakare skrev:
Jag har sett 2 elektriska fordon här, en moped och en rullstol.
Har du sett några vettiga förutsättningar att producera el till flera?

F fribygg skrev:

Har du sett några vettiga förutsättningar att producera el till fler
F fribygg skrev:

Har du sett några vettiga förutsättningar att producera el till flera?
icg
Du glömde att det utöver vänsterparti är ett pedofilparti och att dom har en islamist som partiledare. Mycket sorgligt att ett gammalt bondeparti kan förfalla så djupt men så illa är det i vårt stackars Sverige idag. Nu är vi som så ofta lite OT igen 🤓

Hur var det nu med partiernas syn på att tillåta könsstympning av barn? KD och SD var de enda som var emot könsstympning av barn. Hur f-n kan man rösta på partier som tycker att det är bra att tillåta könsstympning av barn. Jag hoppas att alternativmedia lyckas lyfta det problemet i lagom tid före nästa val. Jag har svårt att tro att den genomsnittlige S/M/V/KD/C/L-vänster väljaren tycker att könsstympning av barn är en bra sak.

Det är ett stort problem att de flesta väljarna i Sverige tror på vad partierna säger istället för att granska vad de i praktiken verkar för.

T Tamak skrev:
Var och tittade på bilen men tror jag står över, läckte en hel del olja, lite oklart varifrån men tyckte det såg värst ut på höger sida, kamrem bytt senast 2011.

Edit: motorn hade även ett ljud som jag inte kan förklara som inte alls lät bra, hade även hänt dom kört den tom på olja enligt vad jag förstod mellan raderna.

Men hittade en annan nu samma årsmodell och diesel, en D5, paketbilsreggad så blir ju inte så hög skatt. D5or är väl ganska bra eller?
Säger ju en del om hur den är skött. Låter som en bra idé att inte köpa den. På höger sida sitter ju oljepumpen och vevaxeltätningen så det låter ju sannolikt som att det är där det läcker.

D5 borde vara en bra motor vad jag vet. Är ju Volvos egna diesel. Vet inte så mycket om Dieselarna men jag har för mig att det är ganska dyrt kamremsbyte på dom. Tror det kräver en del specialverktyg. Om jag kommer rätt ihåg så var det 06som dom fick dubbla variabla kamaxlar och dom motorerna hade något fel som gjorde att toppen blev skadad så att den var tvungen att bytas. Vet inte när det åtgädades. Vi hade en 2013 V70 D5 och det enda vi behövde göra med den motorn på den tiden vi hade den var vanliga årsservicen. Tror vi hade bilen i 5 år för vi behövde inte byta kamremmen på den.

Isakare Isakare skrev:
I morse fick vi en åktur som heter duga och vi behöver inte besöka ett tivoli eller liknade.
Riaden hade fri transport in till centrala Marrakech, bilen var en Nissan Navara med V6 diesel och alla hästkrafter användes när det var möjligt....fullgas.....full broms...o s.v
Chauffören var noga att vi satte på oss bältena, för det är det lag på att använda.....några andra lagar verkar inte finnas i trafiken.
Denna skylt finns lite här o där, men jag vet inte vad de betyder ??
I Sverige skulle vi väl tolka den som man inte får köra där, men det gör inte Maocanerna.
[bild]
Jag var i Marocko för många år sedan. Var på 90 talet. Då åkte vi förbi deras körskola med en turistbuss. Dom skulle kunna vad dom olika färgerna på trafikljuset betydde och några vägmärken. Sedan skulle dom köra några hundra meter rakt fram och sedan fick man körkort.
Låter som att det inte ändrat så mycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.