784 139 läst · 11 784 svar
784k läst
11,8k svar
Allt om bilen
Hmm, min EPC visar alla varianter av fjädrar fram till vad jag tror är alla varianter av 9-3 1998-2003 trots att jag knappar in chassinumret. Fyra av fjädrarna är till Viggen och fem till övriga. För samtliga anges CODE= följt av två bokstäver som är de bokstäver som finns på chassinummerskyllten på bilen.S Stefan1972 skrev:
Jag har EPC version 2010-3 från 2010-07-27. Det borde vara en av de senare före konkursen. Kanske gör jag något fel?
Logiken är väl att varför skall jag lägga 15' på att reparera denna bil när jag kan köpa en likadan för 10'. Typ.T TommyC skrev:
Saker som är lätt fixat är väl en grej, men ta t.ex. kopplingsbyte på en modern bil som kan vara nästan omöjligt att göra själv.
Jo, men de flesta brukar byta till en väsentligt dyrare bil. Då slipper dom förhoppningsvis större reparationer i flera år. En bil för 10-15' har stor potential att braka ihop inom kort men då kan man ju köra den till skroten och köpa en likadan. Jag tror mest på att ta hand om felen så snart man kan och inte låta allt förfalla som många gör med äldre bilar. Mina reparationskostnader stannar oftast mellan 1-4' per år. Som mest under ett år lade jag nära 5,8' på nytt avgassystem, olja, filter och några småsaker.
Kopplingsbyte och andra större reparationer förutsätter för de flesta att man har ett eget garage. På en parkeringsplats i Kista såg vi en dag en Missan Micra som var upphissad fram, hjul och hjulupphängning på ena sidan var borta och växellådan låg på marken mitt under bilen. Vi trodde att den var slaktad men en knapp vecka senare var den ihopmonterad igen. En del har inga begränsningar.
Kopplingsbyte och andra större reparationer förutsätter för de flesta att man har ett eget garage. På en parkeringsplats i Kista såg vi en dag en Missan Micra som var upphissad fram, hjul och hjulupphängning på ena sidan var borta och växellådan låg på marken mitt under bilen. Vi trodde att den var slaktad men en knapp vecka senare var den ihopmonterad igen. En del har inga begränsningar.
Är benägen att hålla med. Samtidigt finns det en viss logik i att t.ex. inte satsa på en underredsbehandling om bilen ändå kommer att dö pga ett oförsvarligt dyrt kamremsbyte innan rosten blivit ett problem. Om du förstår hur jag menar.T TommyC skrev:
Bästa bilaffären gjorde en kollega som köpte en gammal Saab 900 för 500 spänn, körde den 5 år och sedan kammade in 5000 i förhöjd skrotningspremie. 😆
Någon som kan dieselvärmare på Caddy?
Fått ta över en Caddy som firmabil 2018. Lite fundering över start av värmaren. När man ställer tiden i menyn är det starttid eller avresetid? Har ställt den på gångtid 30min.
Går det inte att få den repetera hela veckan (vardagar)? Hittar bara tre starttider i menyn. Typ mån,tid,ons.
Fått ta över en Caddy som firmabil 2018. Lite fundering över start av värmaren. När man ställer tiden i menyn är det starttid eller avresetid? Har ställt den på gångtid 30min.
Går det inte att få den repetera hela veckan (vardagar)? Hittar bara tre starttider i menyn. Typ mån,tid,ons.
SAAB i Akalla, senare Hedin bil, har alltid varit urusla, de gick från dåliga till eländiga när Hedin tog över. Nu är jag där med min Renault, det råkar vara en kille där som är väldigt trevlig och service-minded som jag oftast fått hjälp av som kom med från Volvo när Hedin tog över Renault, men generellt verkar Hedin funka skit. Hur de kan ha växt så förbaskat förstår jag inte...T TommyC skrev:Saab hade bra ordning men reservdelssäljarna hos Hedin bil hade ändå stora problem att hitta rätt redan sista gången jag försökte handla av dom för 10 år sedan. Dock ingår inte bromsar, fjädrar, stöddämpare och krängningshämmare via chassinumret utan framgår av en skylt på bilen, chassinummerskylten där bokstavskoder anger version av nämnda delar (typ sportchassi eller standard, olika fjädrar beroende på motorvariant osv).
Ja, ng9-3 var tidigt ute med elsystemet från helvetet, synd att alla andra tog efter den dåliga idén. Är man helt okunnig på el så är det helt klart fel bil att ha. Dagens bilar blir nog knepiga att hålla igång när dom passerar 12-15 år.
SAAB i Uppsala var jättebra att ha att göra med, men ska tillägga att även mina erfarenheter från SAAB till största del är +10 år sen...
Svenska Bil i Kungens Kurva var också ganska dåliga med kundmottagare som hindrade kunderna från att prata med mekanikerna men de få jobb som dom gjorde åt mig var ok. Sen när Hedin i Segeltorp tog över blev det riktigt dåligt. Jag har hört mycket skit om Hedin från ägare av andra fabrikat än Saab.
Jag hade tur en gång när min saab pajade ungefär där, en av två gånger jag fått ta bärgare. Som drog den till segeltorp. Som inte hade nån koll alls på när de kunde kolla på bilen osv, men jag kom på att en bekants bekant kände nån som jobbade där, så magiskt så kunde han lösa mitt problem privat istället på väldigt kort tid. Men då var det nog fortfarande "riktiga saab" och inte Hedin.T TommyC skrev:
Jag undrar hur det kommer bli med MG mfl märken som Hedin väl är generalagenter för när bilarna börjar bli äldre...
Det ser ut som att det är inriktat på fel som har med utsläpp att göra.
" På bensindrivna bilar 2002 eller senare samt dieseldrivna bilar 2004 eller senare, med en maxvikt på 3 500 kilo gör vi en elektronisk miljökontroll, OBD-kontroll (On Board Diagnostic eller Omborddiagnos). "
Det är dock inte helt tydligt att det bara är det tycker jag.
https://opus.se/besiktningar/kontrollbesiktning/under-bilbesiktningen
" På bensindrivna bilar 2002 eller senare samt dieseldrivna bilar 2004 eller senare, med en maxvikt på 3 500 kilo gör vi en elektronisk miljökontroll, OBD-kontroll (On Board Diagnostic eller Omborddiagnos). "
Det är dock inte helt tydligt att det bara är det tycker jag.
https://opus.se/besiktningar/kontrollbesiktning/under-bilbesiktningen
Underredsbehandling har jag begränsad tro på. Det finns kanske bilar där det är lönt men Saabarna rostar främst där det finns dåligt tätade spalter där två plåtar överlappar. Kollegan som köpte en 9-5 ny runt år 2000 och lämnade in den på full behandling och därefter kontroll och förbättring vid behov vart annat år åkte ändå på rost vid hundbenen framför bakhjulen efter ca 15 år. Mycket pengar på behandling som inte gjorde någon skillnad. Risken finns också att guckan som dom kladdar på döljer rost och kapslar in fukt samt fördröjer upptäckt av rosten. Kanske gör det någon nytta på Toyota och andra riktiga rostburkar? Jag har ingen aning men tvivlar, tror inte att guckan löser något på skitkonstruktioner.C cpalm skrev:Är benägen att hålla med. Samtidigt finns det en viss logik i att t.ex. inte satsa på en underredsbehandling om bilen ändå kommer att dö pga ett oförsvarligt dyrt kamremsbyte innan rosten blivit ett problem. Om du förstår hur jag menar.
Bästa bilaffären gjorde en kollega som köpte en gammal Saab 900 för 500 spänn, körde den 5 år och sedan kammade in 5000 i förhöjd skrotningspremie. 😆
Begynnande ytrost i fjäderbenstornen på ng9-3 (en riktig skitkonstruktion från GM/Opel) har jag åtgärdat med noggrann rengöring och avfettning, rostomvandlare som omvandlar järnoxid (rost) till järnfosfat och sedan två tjocka lager Hagmans Primer CA som är en epoxigrundfärg d v s en härdplast som är mycket tätare än billacker.
Fjäderbenen på og9-3 har i original ett tunt färgskikt av något som mest liknar ett transportskydd. Nedre fjädertallriken kollapsade på vänster sida mindre än ett år sedan föregående godkända besiktning. Nya fjäderben inköptes och fick två tjocka skikt Hagmans och är 10 år senare utan rost.
Skönt att slippa klet/gucka och att kunna se om det börjar rosta på något nytt ställe.
Om ni undrar hur många bilar som får plats i bredd på en 3 filig väg + 1 meter cykelbana i Marrakech så är det 7 st och en moped.
Detta var före en rondell, vilken fil man ställt sig i eller vilket håll man sen skulle åt sen var inget man planerat när man radat upp sig.
Märkligt nog kommer alla dit de ska iaf !!
Detta var före en rondell, vilken fil man ställt sig i eller vilket håll man sen skulle åt sen var inget man planerat när man radat upp sig.
Märkligt nog kommer alla dit de ska iaf !!
Bryr man sig om att linjera vägarna ens?Isakare skrev:Om ni undrar hur många bilar som får plats i bredd på en 3 filig väg + 1 meter cykelbana i Marrakech så är det 7 st och en moped.
Detta var före en rondell, vilken fil man ställt sig i eller vilket håll man sen skulle åt sen var inget man planerat när man radat upp sig.
Märkligt nog kommer alla dit de ska iaf !!
Duktigare förare än vi i väst😉Isakare skrev:Om ni undrar hur många bilar som får plats i bredd på en 3 filig väg + 1 meter cykelbana i Marrakech så är det 7 st och en moped.
Detta var före en rondell, vilken fil man ställt sig i eller vilket håll man sen skulle åt sen var inget man planerat när man radat upp sig.
Märkligt nog kommer alla dit de ska iaf !!
Inte riktigt alla 🙄Isakare skrev:
https://www.swedenabroad.se/sv/om-u...n/ambassadens-reseinformation/trafiksäkerhet/