784 012 läst · 11 784 svar
784k läst
11,8k svar
Allt om bilen
Här i Finland så är obd kontroll på bensinbilar obligatoriskt från årsmodell 2001 och på diesel 2016.J JohanLun skrev:
Men inga varningslampor får lysa
Det är ju bra om man hittar sådant. Nu har jag tillgång till en bra dator och program via jobbet . Många saker kan den koda om men när det tex behövs uppdaterad orginalprogramvara så lyckas det inte.J JohanLun skrev:
Ja och en del saker är väldigt svårt att få veta vilken del man har utan att se efter vilket nummer eller mått delen har. När jag bytte koppling var jag tvungen att först ta loss växellådan för att kunna räkna hur många splines det fanns.J JohanLun skrev:
För Saab används EPC, Electronic Parts Catalog. Ger alltid rätt artikelnummer för bilen. Låter märkligt att Volvo och alla andra inte skulle ha motsvarande. BMW har alla artikelnummer öppet på nätet.
I morse fick vi en åktur som heter duga och vi behöver inte besöka ett tivoli eller liknade.
Riaden hade fri transport in till centrala Marrakech, bilen var en Nissan Navara med V6 diesel och alla hästkrafter användes när det var möjligt....fullgas.....full broms...o s.v
Chauffören var noga att vi satte på oss bältena, för det är det lag på att använda.....några andra lagar verkar inte finnas i trafiken.
Denna skylt finns lite här o där, men jag vet inte vad de betyder ??
I Sverige skulle vi väl tolka den som man inte får köra där, men det gör inte Maocanerna.
Riaden hade fri transport in till centrala Marrakech, bilen var en Nissan Navara med V6 diesel och alla hästkrafter användes när det var möjligt....fullgas.....full broms...o s.v
Chauffören var noga att vi satte på oss bältena, för det är det lag på att använda.....några andra lagar verkar inte finnas i trafiken.
Denna skylt finns lite här o där, men jag vet inte vad de betyder ??
I Sverige skulle vi väl tolka den som man inte får köra där, men det gör inte Maocanerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Saab har jag inte erfarenhet av. Men med tanke på att dom flesta andra tillverkare inte själva alltid får fram rätt delar fast man beställer med chassinummer från märkesverkstad så känns det inte så tillförlitligt.T TommyC skrev:
Vart hittar man Bmw:s delar?
Saab var nog så små att de inte hade så många artiklar med dual sourcing annat än bromsar. Volvo har väl haft större volymer och fler varianter. Sen är det klart, att man måste ha ordning på detta. Om man monterar olika varianter mer eller mindre slumpartat eller med ett system så man kan bestämma det, det varierar säkert. Vet inte om de har ett system på produktionsort eller chasinrgränser eller om det är en databas med chassi för chassi... Sen antar jag att om bilen är 20 år så kan någon ha tex bytt drivaxlar och satt en annan variant.N Niq skrev:
Saab hade bra ordning men reservdelssäljarna hos Hedin bil hade ändå stora problem att hitta rätt redan sista gången jag försökte handla av dom för 10 år sedan. Dock ingår inte bromsar, fjädrar, stöddämpare och krängningshämmare via chassinumret utan framgår av en skylt på bilen, chassinummerskylten där bokstavskoder anger version av nämnda delar (typ sportchassi eller standard, olika fjädrar beroende på motorvariant osv).
Ja, ng9-3 var tidigt ute med elsystemet från helvetet, synd att alla andra tog efter den dåliga idén. Är man helt okunnig på el så är det helt klart fel bil att ha. Dagens bilar blir nog knepiga att hålla igång när dom passerar 12-15 år.
Ja, ng9-3 var tidigt ute med elsystemet från helvetet, synd att alla andra tog efter den dåliga idén. Är man helt okunnig på el så är det helt klart fel bil att ha. Dagens bilar blir nog knepiga att hålla igång när dom passerar 12-15 år.
Medlem
· Västernorrland
· 10 995 inlägg
Jo man ser chassikoderna via chassinumret om man har EPC även hos saab. Är inga problem så förutom på de bilar (många NG9-3) där koderna saknas.
Volvo och tyska bilar brukar ha ett någorlunda system. Koreanerna är nog sämst där verkar man många gånger montera det som man råkar hitta på lagret utan något system för uppföljning. Japanerna är nog på andra plats. Italienska bilar brukar när man väl hittar delen på dom urusla bilderna kunna få fram rätt del till rätt bil. Underligt nog tar det lika länge att beställa delar från Italien som från Japan.J JohanLun skrev:Saab var nog så små att de inte hade så många artiklar med dual sourcing annat än bromsar. Volvo har väl haft större volymer och fler varianter. Sen är det klart, att man måste ha ordning på detta. Om man monterar olika varianter mer eller mindre slumpartat eller med ett system så man kan bestämma det, det varierar säkert. Vet inte om de har ett system på produktionsort eller chasinrgränser eller om det är en databas med chassi för chassi... Sen antar jag att om bilen är 20 år så kan någon ha tex bytt drivaxlar och satt en annan variant.