765 344 läst · 11 527 svar
765k läst
11,5k svar
Allt om bilen
Konkursen för Saab var 2011. Då trodde många att det snart skulle bli problem med reservdelar och begagnatpriserna sjönk som en sten. Det är problem med vissa delar men det mesta går fortfarande att få tag på. Ganska otroligt att det går så pass bra fortfarande.
Chefen köpte sista SaaBmodellen och den var svår att byta in när det var dags. Exclusive cars hade gett han ett inbytespris när han beställde en Tahoe, men när hans bil hade kommit vägrade de ta emot SaaBen hans...T TommyC skrev:
Hedin har väl tagit över saab parts tror jag. Med tanke på hur bra Hedin är på andra märkens reservdelar så kommer de nog se till att det körs i botten ganska snabbt. Håller med om att det verkar otroligt om det går att få tag på mycket delar. Läste att den största saab skroten tyvärr rensade alla lager i somras. Det kommer nog gå ett bra tag till, framförallt på de äldre 900/9000 modellerna utan alltför mycket kompicerade lösningar, ECUer, kompexa lampor osv som inte går att reparera.T TommyC skrev:
Kör ju renault (zoe) sen två år, har inte sett någon rost än, men den kommer väl. Toyota och Renault ser man sällan riktigt gamla bilar, tror de skrotas eller köps av afrikaner. Iallafall verkar ingen behålla dem mycket över 10 år. Min gissning är att allt rasar samtidigt, perfekt dimensionerat för 12 år och 20.000 mil.T TommyC skrev:Renault hade fått dåliga resultat i ViBilägares rosttester. På något sätt som jag inte minns fick folk hos Renault i Frankrike reda på det dåliga resultatet och skickade då en delegation till Rostskyddsmetoder som gör testerna åt ViBilägare. Dom tog till sig informationen och åkte hem och genomförde föreslagna förbättringar. Därefter hade bl a Clio rostbetyg 5 under många år. Jag tror att dom har tappat det lite under de senaste åren.
Plastsjoken döljer nog all rost för besiktningen fram till att den syns, då är det så långt gånget så att bilen bara är att skrota. Tror detta gäller de flesta bilar. Bilarna ser oftast bra ut fram till de skrotas. Utom VW och SAAB där rosten blommar ut trots att bilen har mer att ge...N Niq skrev:
Såg nåt klipp när Glenning rev isär en 2 år gammal Golf1 med händerna. Trots att jag gillar (gamla) VW så är min upplevelse att de lyckats ännu bättre än Toyota att se till att bilarna ofta är skrotfärdiga lagom till 3e ägaren. Men med VW verkar det vara lite lotteri, för det finns vissa modeller och exemplar som är lastgamla och helt utan rost. Undrar om de görs i olika fabriker?
Plasten döljer helt klart en del rost. Men ofta kan man se mellan plastsjoken och få en liten idé om hur det ser ut under. Det som gjort mig förvånad på lite nyare av dom bilarna är dom inte har haft så jättemycket plast under. Fast det varierar med olika modeller. Alla elbilar jag sett har massor med plastskydd under.J JohanLun skrev:Plastsjoken döljer nog all rost för besiktningen fram till att den syns, då är det så långt gånget så att bilen bara är att skrota. Tror detta gäller de flesta bilar. Bilarna ser oftast bra ut fram till de skrotas. Utom VW och SAAB där rosten blommar ut trots att bilen har mer att ge...
Såg nåt klipp när Glenning rev isär en 2 år gammal Golf1 med händerna. Trots att jag gillar (gamla) VW så är min upplevelse att de lyckats ännu bättre än Toyota att se till att bilarna ofta är skrotfärdiga lagom till 3e ägaren. Men med VW verkar det vara lite lotteri, för det finns vissa modeller och exemplar som är lastgamla och helt utan rost. Undrar om de görs i olika fabriker?
Vw är nog mycket lotteri beroende på om man fått en som har en lyckad galvning eller en där galvet släpper.
Jag tror tyvärr att du har rätt när det gäller Hedin och resterna av Saab Parts (Orio).J JohanLun skrev:Hedin har väl tagit över saab parts tror jag. Med tanke på hur bra Hedin är på andra märkens reservdelar så kommer de nog se till att det körs i botten ganska snabbt. Håller med om att det verkar otroligt om det går att få tag på mycket delar. Läste att den största saab skroten tyvärr rensade alla lager i somras. Det kommer nog gå ett bra tag till, framförallt på de äldre 900/9000 modellerna utan alltför mycket kompicerade lösningar, ECUer, kompexa lampor osv som inte går att reparera.
Kör ju renault (zoe) sen två år, har inte sett någon rost än, men den kommer väl. Toyota och Renault ser man sällan riktigt gamla bilar, tror de skrotas eller köps av afrikaner. Iallafall verkar ingen behålla dem mycket över 10 år. Min gissning är att allt rasar samtidigt, perfekt dimensionerat för 12 år och 20.000 mil.
Plastsjoken döljer nog all rost för besiktningen fram till att den syns, då är det så långt gånget så att bilen bara är att skrota. Tror detta gäller de flesta bilar. Bilarna ser oftast bra ut fram till de skrotas. Utom VW och SAAB där rosten blommar ut trots att bilen har mer att ge...
Såg nåt klipp när Glenning rev isär en 2 år gammal Golf1 med händerna. Trots att jag gillar (gamla) VW så är min upplevelse att de lyckats ännu bättre än Toyota att se till att bilarna ofta är skrotfärdiga lagom till 3e ägaren. Men med VW verkar det vara lite lotteri, för det finns vissa modeller och exemplar som är lastgamla och helt utan rost. Undrar om de görs i olika fabriker?
VW Passat runt 1998 hade ett rostskydd som var helt i klass med Volvo S70/V70 från samma tid. De bilarna vägrade att rosta nästan oavsett nivån av vanskötsel. Tyvärr så är dom lite för gamla nu men grannen har kvar sin V70 som har mycket kvar att ge. Nyare Volvo är mycket sämre än vad dom var för 25 år sedan beträffande rostskydd. Folk som leasar och byter bil var 3 år skiter i hur länge en bil håller. Inte vidare miljövänligt.
Saab 9000 kom 1984 och hade från början ett ganska klent rostskydd (enligt traditionen) men det blev gradvis bättre med åren. Det går fortfarande att hitta lågmilade exemplar av de sista årsmodellerna och de brukar ha klarat rosten ganska bra. Lågmilade Volvo S70/V70 går fortfarande att hitta.
När det gäller VW så såg Winkelkorn till att optimera kvartalsvinsterna. Det var många 100 miljoner per år som gick att öka vinsten med genom att snåla på lacktjockleken. Nu skördar dom resultatet av kvartalskapitalisternas härjningar (rost är ett litet delproblem) och frågan är hur mycket som blir kvar av företaget.
En intressant film som berättar hur de ”klassiska” bilföretagen grävde sin grav genom att låta bönräknarna ta makten över företagen. Med min (begränsade) kunskap om historien så stämmer hans beskrivning väldigt bra. GM hade lovande prototyper till batteribilar ca 10 år innan Tesla lanserades. GM hade kunnat varit världsledande idag om ingenjörer hade styrt företaget. Då hade kanske Saab funnits kvar också.