Man borde alltid ha extra rostskydd utfört tycker jag. Rostskyddet på bilar har ju bara blivit sämre sen 2000 (i grova drag).
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
RoTe
ClasseClas ClasseClas skrev:
OK, hoppas att de inte sparat ännu mer på rostskyddet än tidigare.
Går det ens?
 
  • Haha
fribygg och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Går det ens?
Det kan alltid bli sämre 😀
 
  • Haha
RoTe
  • Laddar…
Jobbat med extraljus efter jag satte ihop den bakre stötfångaren. Det har varit stört omöjligt att hitta ens en bild på hur en Volvo original hållare kunde ha sett ut till en 850. Till äldre volvo hittade jag exempel men det var allt. Det enklaste är ju att montera på en nummerplåtshållare. Men då kommer lamporna fel tycker jag och man behöver stöda upp dom med fula stag.

Istället tog jag en nummerplåtshållare (från biltema) och lade den på "mage" och satte i mellanrummet mellan huven och kofångaren. Jag måste borra och gänga skruvhål i kofångaren ännu för detta för ett permanent fäste. Men det bör bli stadigt nog att man inte behöver stag.

Lamporna ser lite småa ut men de duger tills jag hittar nåt annat, jag tänkte ju ha dessa till Yaris eller kanske till Mazdan. Hella Jumbo FF320 har jag nämnt förr. Inte så mycket större dock men bredare.

Volvo 850 med monterade Hella extraljus på en anpassad nummerplåtshållare mellan huven och kofångaren, parkerad på grusuppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Extraljus monterade på en Volvo med en modifierad nummerplåtshållare mellan huven och kofångaren, bredvid en framlykta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skar bort en bit av nummerplåtshållaren så det inte ska sticka ut så mycket metall, nu ser det lite mera proffsigt ut tycker jag. Tycker också det ska va två lampor, det är liksom det klassiska utseendet.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Man borde alltid ha extra rostskydd utfört tycker jag. Rostskyddet på bilar har ju bara blivit sämre sen 2000 (i grova drag).
Delar inte den uppfattningen. Många jag sett verkar bäst rostskydd ca 2003-2016. Men såklart beroende på modell och märken. 90-talet var ju riktigt uselt rostskydd på allt asiatiskt och franskt. Så dåligt rostskydd lär vi inte se igen
 
DennisCA DennisCA skrev:
Jobbat med extraljus efter jag satte ihop den bakre stötfångaren. Det har varit stört omöjligt att hitta ens en bild på hur en Volvo original hållare kunde ha sett ut till en 850. Till äldre volvo hittade jag exempel men det var allt. Det enklaste är ju att montera på en nummerplåtshållare. Men då kommer lamporna fel tycker jag och man behöver stöda upp dom med fula stag.

Istället tog jag en nummerplåtshållare (från biltema) och lade den på "mage" och satte i mellanrummet mellan huven och kofångaren. Jag måste borra och gänga skruvhål i kofångaren ännu för detta för ett permanent fäste. Men det bör bli stadigt nog att man inte behöver stag.

Lamporna ser lite småa ut men de duger tills jag hittar nåt annat, jag tänkte ju ha dessa till Yaris eller kanske till Mazdan. Hella Jumbo FF320 har jag nämnt förr. Inte så mycket större dock men bredare.

[bild]

[bild]

Jag skar bort en bit av nummerplåtshållaren så det inte ska sticka ut så mycket metall, nu ser det lite mera proffsigt ut tycker jag. Tycker också det ska va två lampor, det är liksom det klassiska utseendet.
Du lär nog ändå behöva stag till extraljusen, även om det ser stabilt ut så är risken stor att de kommer att "vibrera" lite så att ljuset fladdrar. Men det är ju bara att köra en sväng och prova om det blir några vibrationer som kommer att ge störande ljusfladder. Om inte så var det tillräckligt styvt.
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Man borde alltid ha extra rostskydd utfört tycker jag. Rostskyddet på bilar har ju bara blivit sämre sen 2000 (i grova drag).
Problemet är väl att så många nybilsköpare byter bil med 3-5 års mellanrum så dom bryr sig inte om att lägga ut pengar på extra rostskydd. Detsamma gäller också dom som kör förmånsbil och inte behöver bry sig om andrahandsvärdet överhuvudtaget.
 
Hur gör ni rostskyddet?
Köpte ju en -10 Kia Ceed, ingen rost än vad jag sett, men inte kollat under så noga.
Linolja ser jag att en del skriver, är det rå eller kokt?
Hur lägger man på? Bara att spruta överallt där det är underredsmassa?
 
Jag kör Hagmans T03, sen F40 om det behövs mer slitskydd.
 
Kan ju berätta hur det var när jag bytte vindruta på en id-buzz. Skulle ta loss sidolisterna den första fick jag loss nästan hel och märkte att plasten var av väldigt dålig kvalitet. Den andra sprack helt av så fort jag satte in verktyget. Vet inte om den hade några sprickor som jag inte såg. Det var ett försäkringsjobb så inga problem att skaffa nya lister. Dom kostar bara ca 200€st.
Monterar dom nya listerna försiktigt eftersom jag vet att plasten är dålig. Listerna är hela när jag ger ut bilen till kunden. Efter någon vecka kommer kunden tillbaka. Ena listen har spruckit den andra har också spruckit och flugit loss helt när han kört på motorvägen. Den repade också sidan på bilen. Vi ringer först till märkesverkstaden vi köpte listerna av men nej ingen garanti vill dom stå för. Enligt dom har jag haft sönder listerna när jag monterat dom. Jag kan ju inte bevisa något annat så vi får stå för allt. Några clips sitter kvar i bilen tillsammans med infästningarna från listen så för oss är det ganska klart att listen gått sönder pga dålig plastkvalité.
 
  • Ledsen
  • Arg
Unikt namn och 3 till
  • Laddar…
RoTe
nino nino skrev:
Hur gör ni rostskyddet?
Köpte ju en -10 Kia Ceed, ingen rost än vad jag sett, men inte kollat under så noga.
Linolja ser jag att en del skriver, är det rå eller kokt?
Hur lägger man på? Bara att spruta överallt där det är underredsmassa?
Nu har jag bara köpt och ägt en ny bil men hade jag köpt en idag hade jag köpt Fluid film eller dess motsvarighet som jag glömt namnet på. Det är ett vaxliknande skydd som aldrig torkar, men det behöver då återbehandlas helst en gång per år. Vad man absolut inte ska använda är den typen av underredsmassa som stelnar helt till en solid kaka. Det är oundvikligt att en sådan tar in fukt och då stängs den in och bilen rostar upp fortare än om du hade skippat all form av skydd.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker nog den bitumen baserade massan är bra om man först lägger olja eller liknande, sen håller man massan fräsch med mera olja årligen. Tectyl har jag annars hört bra om, det har föräldrarna lagt på mazdan 626 medan den var ny. Den bilen rostade aldrig i ramen, bara i plåten i dörrar och skärmar.
 
ClasseClas
R roli skrev:
Du lär nog ändå behöva stag till extraljusen, även om det ser stabilt ut så är risken stor att de kommer att "vibrera" lite så att ljuset fladdrar. Men det är ju bara att köra en sväng och prova om det blir några vibrationer som kommer att ge störande ljusfladder. Om inte så var det tillräckligt styvt.
Det finns/fanns speciella stag att köpa som gick att knäppa loss med tanke på att grillen sitter ihop med huven.
 
Jag har i så fall gått i alternativa tankar där man istället gör ett fäste som sitter fast i huven och inte stötfångaren. Då kunde stag och fäste gå igenom grillen och lamporna får åka upp och ner med huven då man öppnar den.
 
Isakare Isakare skrev:
...
Nästa problem blir att sälja BMWn, det kommer ju dyka upp en miljon spekulanter som ska ha den gratis....
Wheelaway.se fungerade bra när jag sålde min bil. Bilhandlare får buda på bilen under ett dygn och sedan kan man själv förhandla med den som lagt högsta budet.

/M
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.