695 117 läst · 10 740 svar
695k läst
10,7k svar
Allt om bilen
Exakt så där började min rosta, det är nåt clips till nummerplåts belysningen som är största boven. Det börjar inifrån.ClasseClas skrev:Tyvärr fick jag ngn form av tvångstankar när det nämndes i denna tråden att VW rostar. Något jag inte tänkt på tidigare. Så nu samlar jag på rostiga VW, bilder alltså. Bjussar på en Golf nu.
[bild]
Vet inte om det är dåliga designregler eller dåliga produktionsprocesser men bra är det inte. Kanske tog dom några bönräknare och klädde ut dom till produktchefer. Sånt kan knäcka vilket varumärke som helst.
Bytte även luckan på min efter en liten påbackning, den blev precis lika.
Blev förbannad och ringde vag i Södertälje och bad att få bli kopplad till VD men det gick ju inte 🤔😄
Men fick prata med nån och det var mitt fel för jag hade inte vaxat bilen, det var stenskott som slagit hål i lacken enl dom
Troligt att man får stenskott under handtaget till bakluckan...
Skulle inte förvåna mig om plasten börjar rosta på dom 😄
Nu ska jag prova Kia Ceed -10, än så länge rostfri vad jag kunnat se
Vi kollar lite efter en 940 och jäklar vad de har stigit. Vi har en -91,a sen tidigaremikethebik skrev:Jag håller utkik efter en Volvo V70 2004-2008, alltså generation 2 i fint välunderhållet skick och med inte alltför högt miltal till min son som ska bli farsa i vår.
Helt groteskt vilka priser dessa har fått under 2024, om dom är fina alltså, är det A-traktor nissarna som drivit upp priserna, eller är det att det är en allmänt bra bil fortfarande.
Fortfarande en 20 år gammal bil, borde ha en mer normal prissättning även om de är väldigt fina.
Fast jämför man med en 740 i kanonskick så hade det varit bättre att köpt ett gäng såna för 6-7 år sedan så spöar dom vilken börs som helst i värdeökning.
Nu börjar 740:n bli samlarbil och det förklarar väl en del, funderar på ställa min 740 i bankfack...
som går bra men kollar efter en med aut och ac. Skattebefriat och bes vartannat
är billigt och bra när vi har andra fordon som vi är mer intresserade av.
Typiskt konstruktionsfel som knappast en professionell rostskyddsbehandling efter nyköp skulle hindra. Hoppas att VAG har lärt sig något med åren. Undrar hur det kommer att gå för elbilar och rosten? ID3 kom väl ut under 2020. Det är fortfarande för tidigt för att se var det tar vägen med rostskyddet.nino skrev:Exakt så där började min rosta, det är nåt clips till nummerplåts belysningen som är största boven. Det börjar inifrån.
Bytte även luckan på min efter en liten påbackning, den blev precis lika.
Blev förbannad och ringde vag i Södertälje och bad att få bli kopplad till VD men det gick ju inte 🤔😄
Men fick prata med nån och det var mitt fel för jag hade inte vaxat bilen, det var stenskott som slagit hål i lacken enl dom
Troligt att man får stenskott under handtaget till bakluckan...
Skulle inte förvåna mig om plasten börjar rosta på dom 😄
Nu ska jag prova Kia Ceed -10, än så länge rostfri vad jag kunnat se
Får väl se om rost hinner bli ett problem på dom och id4 när dom är så klent byggda. Känns som Vag hoppade långt tillbaka i tiden med sina elbilar kvalitetsmässigt.ClasseClas skrev:Typiskt konstruktionsfel som knappast en professionell rostskyddsbehandling efter nyköp skulle hindra. Hoppas att VAG har lärt sig något med åren. Undrar hur det kommer att gå för elbilar och rosten? ID3 kom väl ut under 2020. Det är fortfarande för tidigt för att se var det tar vägen med rostskyddet.
På tal om rost, plockat av den bakre stötfångaren idag av 850:n
Själva fästena är ju toksluta. Sen finns det litet rost på bilen också men inget super allvarligt.
Här är värsta på själva bilen, jag kapade bort detta då det inte ser strukturellt ut. Sen slipa och biltemas röda rostskyddsprimer tycker jag funkar bra. Efter den torkat blir det linolja. Sen imorgon blir det rostskyddsmassa över allt.
Penslat linolja redan här.
Jag måste ännu få bort de här bultarna från de inre fästena. Tror det blir att borra ut dom. Sen ska jag tillverka nya fästen, man kan köpa online men bara hittat utomlands och jag vill inte betala frakt eller vänta på det. Tänkte jag kunde tillverka dessa av tjockare material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Själva fästena är ju toksluta. Sen finns det litet rost på bilen också men inget super allvarligt.
Här är värsta på själva bilen, jag kapade bort detta då det inte ser strukturellt ut. Sen slipa och biltemas röda rostskyddsprimer tycker jag funkar bra. Efter den torkat blir det linolja. Sen imorgon blir det rostskyddsmassa över allt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Penslat linolja redan här.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag måste ännu få bort de här bultarna från de inre fästena. Tror det blir att borra ut dom. Sen ska jag tillverka nya fästen, man kan köpa online men bara hittat utomlands och jag vill inte betala frakt eller vänta på det. Tänkte jag kunde tillverka dessa av tjockare material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Idag kom vinterskyddet på bilen efter en tvätt.
Ifall någon undrar så listar jag produkterna som användes
Började på torr bil med kallavfettning https://arcticlean.se/degreaser-pro-kallavfettning
efter en stund sprutade jag på Alkalisk avfettning på lite utsatta ställen https://arcticlean.se/autoclean-wax
efter det vart det alkaliskt skum https://www.autodude.se/sv/produkt/fortvattsmedel_king_carthur_control_snow_foam
därefter sköljdes bilen av och flygrostmedel sattes på https://arcticlean.se/fallout
Förvånansvärt lite efter en sommar (det lilla Lila jag hittade :O )
därefter vart det schampoonering med https://arcticlean.se/ferox
och tvättborste https://www.vikan.com/se/produkter/...e-mvattengenomloep-250-mm-mjuksplittade-svart
avsköljt och klar vart det spraylackskydd på och insvampning med efterskölj
https://arcticlean.se/speed-coat
Avtorkning med King Carthur duk, sjuk jävel på att suga. (De listar 4Liters sugförmåga, inte för att det räcker till min bil...)
https://www.autodude.se/sv/produkt/torkhandduk_king_carthur_black_diamond/HS3360-12135
Kaffedax!
Ifall någon undrar så listar jag produkterna som användes
Började på torr bil med kallavfettning https://arcticlean.se/degreaser-pro-kallavfettning
efter en stund sprutade jag på Alkalisk avfettning på lite utsatta ställen https://arcticlean.se/autoclean-wax
efter det vart det alkaliskt skum https://www.autodude.se/sv/produkt/fortvattsmedel_king_carthur_control_snow_foam
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
därefter sköljdes bilen av och flygrostmedel sattes på https://arcticlean.se/fallout
Förvånansvärt lite efter en sommar (det lilla Lila jag hittade :O )
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
därefter vart det schampoonering med https://arcticlean.se/ferox
och tvättborste https://www.vikan.com/se/produkter/...e-mvattengenomloep-250-mm-mjuksplittade-svart
avsköljt och klar vart det spraylackskydd på och insvampning med efterskölj
https://arcticlean.se/speed-coat
Avtorkning med King Carthur duk, sjuk jävel på att suga. (De listar 4Liters sugförmåga, inte för att det räcker till min bil...)
https://www.autodude.se/sv/produkt/torkhandduk_king_carthur_black_diamond/HS3360-12135
Kaffedax!
Idag har jag tillverkat två fästen till stötdämpare. Jag tänkte svetsa först från 3mm plåt men hade bara 6mm som jag tycker är för grovt, så jag fick gå på 2mm plåt då jag hade ett ark, 2mm verkar vara lika tjockt som originalen.
Bockade till två profiler och sen fick jag finjustera med hammare för att göra hörnen skarpare.
Provmonterat på balken så att skruvhålen linjerar upp.
Mutter ditsvetsad och fästet grundmålas med biltemas röda primer.
Efter grundfärgen fått torka lägger jag bromsoksfärg
Första fästet monterat, jag väntar ännu på att färgen på det andra ska torka litet. Jag kladdar in fästena i rostskyddsmassa också, tänker kanske det hjälper litet.
Tyvärr började det regna så jag fick lite bråttom och nu är stötfångaren monterad igen.
Bockade till två profiler och sen fick jag finjustera med hammare för att göra hörnen skarpare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Provmonterat på balken så att skruvhålen linjerar upp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mutter ditsvetsad och fästet grundmålas med biltemas röda primer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter grundfärgen fått torka lägger jag bromsoksfärg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Första fästet monterat, jag väntar ännu på att färgen på det andra ska torka litet. Jag kladdar in fästena i rostskyddsmassa också, tänker kanske det hjälper litet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr började det regna så jag fick lite bråttom och nu är stötfångaren monterad igen.
Jag kan bara tala för mig själv, men denna sugs liksom in i plasten och gör att den får tillbaka sin ursprungliga färg. För mig håller det ca 1 år, men jag tvättar inte speciellt ofta om jag ska vara ärlig.J JohanLun skrev:
Brukar stryka med den använda trasan på brevlådan (klassisk grön modell) när bilen fått sitt, och jag kan ärligt säga att den står sig bra när man jämför med andra brevlådor. 😉
Redigerat: