Tokslut Tokslut skrev:
För att vara från VW så ser det lovande ut 🤠

[media]
De säger även "Up to 80% of the components are user serviceable". Jänkarna är mycket för att göra saker själva. Det gillar vi

[media]
Vad är det för plattform?

Edit: ingen VW-plattform, utan en helt ny.. rambyggd dessutom... Vet inte vad man ska säga om det...
 
  • Haha
Tokslut
  • Laddar…
ClasseClas
S Styrman_jansson skrev:
Besiktade "Sportbilen" nu på morgonen. Blankt papper sånär på ett positionsljus som jag missat.
Lite kul så var det en passat inne samtidigt som besiktningsmannen gnällde över rost på och rekommenderade en underredsbehandling. Då glider jag in med Swiften och när besiktningsmannen lyfter upp den hämtar han direkt Passatägaren och visar hur det ska se ut ;)
Ibland är det inte lätt att vara Passatägare (år 2010)
Bilmodell VW Passat från 2010 med rostskador på dörr och hjulhus, parkerad vid en skylt i ett bilmörkt område.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Baksidan av en vit Volkswagen Passat 2010 med rostfläckar ovanför regplåten och reklamskylt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
Patrik440 och 5 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Ibland är det inte lätt att vara Passatägare (år 2010)
[bild]
Tycker det är många gamla passater som ser ut sådär. Och så gnäller de på att Japanare har dåligt rostskydd...
 
  • Gilla
frause och 1 till
  • Laddar…
C
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
rambyggd dessutom... Vet inte vad man ska säga om det...
Det borde väl ligga helt i din smak? 😀
 
C cpalm skrev:
Det borde väl ligga helt i din smak? 😀
Får i ärlighetens namn säga att jag inte kollat in den närmare än, så jag återkommer.... 🙂

Men min generella åsikt är att ramar enbart har ett syfte på bilar med stela axlar, och stela axlar har inget på personbilar att göra.. 😉

Edit; ok, stela drivna axlar..
 
Redigerat:
Stela bakaxlar är bra, Saab 900 och 9000 båda hade dom.
 
Även lättare att få till bra artikulation med en stel axel för bra terrängegenskaper om jag fattat rätt
 
Redigerat:
Jo, det stämmer, men det behövs inte på personbilar...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jo, det stämmer, men det behövs inte på personbilar...
"Personbilar" har sällan 35" hjul med grovmönstade däck från fabrik.

Edit: Jag vill gärna kunna backa ner halvt i ett dike för att kunna vända. Köra över en hög refug när trafiken stått still en stund mm. mm.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Man låser ju bara in rosten då och döljer bara problemet, vilket kan fortsätta under ytan.

Om det är lätt rost kan man gå på med något tunt penetrerande rostskyddsmedel, som Dinitrol ML först, efter det torkat kan man lägga underredsmassa.

Bättre vore förstås att gå på med typ roterande stålborste och ta bort all lös rost innan man applicerar det tunnflytande rostskyddet.
Du har aldrig sett en passat hör jag 😄
Där är det hål så inte mycket att stålborsta.
En där hade hela tröskeln rostat bort under plasten, bilen gick igenom besiktningen för det syns inte.
Min har rostblåsor överallt, provade hålla efter skärmkanterna men det kommer inifrån.
Samma med bakluckan, vid montering så är det ett stålclips som repar sönder rostskyddet ovanför handtaget på bakluckan så där rostar alla och Vag säger att det är stenskott
 
Nä det stämmer, den enda Wolksvagen jag har erfarenhet är min fasters gula bubbla som hon brukade puttra omkring i på 80 talet.

En bra bil det.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
"Personbilar" har sällan 35" hjul med grovmönstade däck från fabrik.

Edit: Jag vill gärna kunna backa ner halvt i ett dike för att kunna vända. Köra över en hög refug när trafiken stått still en stund mm. mm.
Försökte läsa på lite om bilen, men deras hemsida var nog bland det sämre jag sett på länge...
Hittade den här bilden, verkar beskriva uppbyggnaden ganska bra..
Bilmodell med chassi och hjul synliga, design som verkar rikta sig mot den amerikanska marknaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ändå lite intressant att VW väljer att designa en ny bil som är så uppenbart riktad mot den amerikanska marknaden...
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Ibland är det inte lätt att vara Passatägare (år 2010)
[bild][bild]
Ibland? När är det lätt?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Kuslake Kuslake skrev:
Ibland? När är det lätt?
Jag körde en Passat 2019-2024, var faktiskt ganska lätt vill jag tycka.
 
När jag råkar på en VAG produkt tenderar det att alltid sluta i någon form av haveri så jag försöker undvika dem.

Hade en Skoda som drack 1,2l olja på 100mil, tändspolarna poppade som popcorn, lacken trillade av, kardanaxel lossnade, samt dog mitt under en omkörning så jag höll på att dra rakt ner i diket. Mot slutet kom meddelandet ”low oil pressure max 4000rpm” upp sporadiskt vilket märkesverkstaden avfärdade som ”troligtvis givarfel” efter en dags fruktlös felsökning.

När bilhandlaren jag köpte Skodan av fick tillbaka härket för att fixa oljeförbrukningen fick jag en lånepassat som förvisso ”bara” dog mitt ute i skogen och mysteriskt gick starta igen efter 30minuter, men bilen var 6år gammal och redan rostig och ”bottnade” så det skrapade i varje fartgupp.

Sedan samåkte jag med en arbetskamrat till Arlanda i hans Audi A4 som plötsligt började koka i Södertälje. Vi fick stanna 4ggr på väg till Arlanda och låta den svalna och fylla på kylarvätska men vi hann faktiskt med flyget.

Numera mår illa och greppar plånboken extra hårt bara jag ser ”typsnittet” VAG kör på sina infotainment.

Usch och fy vilken skit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.