Antagligen en EU anpassning.........lika regler överallt men för oss som är vana med att ha vinterdäck är det troligen ingenting som påverkar oss på nåt större vis.
 
Besiktade "Sportbilen" nu på morgonen. Blankt papper sånär på ett positionsljus som jag missat.
Lite kul så var det en passat inne samtidigt som besiktningsmannen gnällde över rost på och rekommenderade en underredsbehandling. Då glider jag in med Swiften och när besiktningsmannen lyfter upp den hämtar han direkt Passatägaren och visar hur det ska se ut ;)
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Hoppas passat ägaren inte bara lägger underredsmassa ovanpå rosten åtminstone
 
DennisCA DennisCA skrev:
Hoppas passat ägaren inte bara lägger underredsmassa ovanpå rosten åtminstone
Vad ska man annars göra? Byta bil? 🙂
 
Man låser ju bara in rosten då och döljer bara problemet, vilket kan fortsätta under ytan.

Om det är lätt rost kan man gå på med något tunt penetrerande rostskyddsmedel, som Dinitrol ML först, efter det torkat kan man lägga underredsmassa.

Bättre vore förstås att gå på med typ roterande stålborste och ta bort all lös rost innan man applicerar det tunnflytande rostskyddet.
 
C
RoTe RoTe skrev:
Ja? Så vad är poängen med 3PMSF märkningen? Det är vad jag undrar. För mig betyder den inte ett jävla pillekvitt!
Poängen med själva märkningen är att däcken uppfyller en konkret fastställd standard.
Vad gäller regeländringen blir det därmed konkret vad som (i lagens mening) är ett vinderdäck och vad som inte är det. Så slipper det uppstå meningsskiljaktigheter vid vägkanten.

I praktiken har nog de flesta med lite vett i skallen kört med 3PMSF-däck de senaste 20 åren, så för de flesta betyder det ingenting nytt(?)
 
  • Gilla
trähandtag och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Poängen med själva märkningen är att däcken uppfyller en konkret fastställd standard.
Vad gäller regeländringen blir det därmed konkret vad som (i lagens mening) är ett vinderdäck och vad som inte är det. Så slipper det uppstå meningsskiljaktigheter vid vägkanten.
jo så är det ju men eftersom sverige är ett vinterdäcksland så är det ju tveksamt om särskilt många åker omkring med så gamla däck att det är fel märkning. Är ju skillnad neröver europa där man kanske köper särskilda vinterdäck en gång till en bil och sen räcker dom i evigheter. Där kan ju en sån där regel ha betydelse så folk inte åker omkring på bakelit.
 
C
S Stefan1972 skrev:
jo så är det ju men eftersom sverige är ett vinterdäcksland så är det ju tveksamt om särskilt många åker omkring med så gamla däck att det är fel märkning.
Mycket osannolikt att däcken saknar märkningen enkom pga att de är för gamla, ja.
Däremot är det nog en och annan som åkt omkring med däck som helt enkelt inte uppfyller kraven och därmed inte har symbolen. T.ex. många året-runt-däck. Vilket tidigare varit potentiellt lagligt.
 
jo men min poäng är nog att det i sverige inte är särskilt många sådana däck kvar..........i pressen låter det ju som att var och varannan bör kontrollera saken. Riktigt så är det inte. Är ju som sagt skillnad neröver europa då en omgång dubbfria vinterdäck för en fjällresa kan vara köpta för 15år sen typ.........
 
Linolja eller vanlig olja är det enda som fördröjer rostandet om det redan börjat.
Men spruta spillolja som man gjorde förr är väl inte helt PK idag.
Haft några bilar som rostskyddats som nya, bla en Nissan Maxima som även fått efterbehandlingar av tidigare ägare, man var stolt när den hissades upp hos bilprovningen, fanns inte en prick rost nånstans trots att bilen gått 24" mil i Stockholm.

Dåvarande sambo fick ärva farfars BMW 1800 -68, behandlad årligen sen han köpte den ny, mins inte exakta antalet, men runt 25 gånger när vi tog över bilen i mitten på 00 talet. Den var ganska fin för att vara en gammal BMW.
 
C
S Stefan1972 skrev:
i pressen låter det ju som att var och varannan bör kontrollera saken. Riktigt så är det inte.
Precis, media har mer eller mindre medvetet verkligen blåst upp detta till orimliga proportioner.
Även om jag själv uppskattar att folk kollar så att de inte kör runt med skitdäck på vintern.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Man låser ju bara in rosten då och döljer bara problemet, vilket kan fortsätta under ytan.

Om det är lätt rost kan man gå på med något tunt penetrerande rostskyddsmedel, som Dinitrol ML först, efter det torkat kan man lägga underredsmassa.

Bättre vore förstås att gå på med typ roterande stålborste och ta bort all lös rost innan man applicerar det tunnflytande rostskyddet.
Olika rostskyddsmedel tingar olika metoder precis som du skriver. Det minsta man ska göra är att ta bort löst sittande rost, tvätta och låta torka ordentligt innan man går på med något medel.

Jag föredrar rostskyddsmedel som "aldrig torkar" typ Noxudol e.d. mot sådana som hårdnar. Dessa är också mindre känsliga om man skulle "slarva" med förarbetet.
 
För att vara från VW så ser det lovande ut 🤠


De säger även "Up to 80% of the components are user serviceable". Jänkarna är mycket för att göra saker själva. Det gillar vi

 
Uöäää
 
DennisCA DennisCA skrev:
Uöäää
Hur alla dagens bilar ser ut så tyckte jag nog detta var en "frisk fläkt". Men tycker man bilar ska se ut som en V70 från år 2000 så kanske det krockar ja ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.