ClasseClas ClasseClas skrev:
Det hade varit bättre att skriva 50 K mil, det hade alla fattat.
Nä du. Det hade inte alla fattat. Att blanda in bokstavsförkortningar i tal skrivna med siffror är ett relativt nytt ofog. 50000 50 000 50.000 hur svårt är det?
50 K mil = 50 Kelvin mil. Hur många mil blir det?
 
  • Haha
  • Älska
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Nä du. Det hade inte alla fattat. Att blanda in bokstavsförkortningar i tal skrivna med siffror är ett relativt nytt ofog. 50000 50 000 50.000 hur svårt är det?
50 K mil = 50 Kelvin mil. Hur många mil blir det?
Kilo och hekto är ett rätt vedertaget begrepp även inom längdmått så jag förstår inte problemet. Lantmäteriet och artelleriet använde hektometer förr…
 
S Styrman_jansson skrev:
Kilo och hekto är ett rätt vedertaget begrepp även inom längdmått så jag förstår inte problemet. Lantmäteriet och artelleriet använde hektometer förr…
Ok. 500 h mil.
 
  • Haha
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
OT men stör mig enormt på att de blandar ihop strålkastare och ljuskälla (benämnt "lampa" i artikeln) i var och varannan mening.

Men mer on topic, detta torde väl även gälla MC? För min har direkt uselt ljus...
MC är ju praxis att man byter hela armaturen till någon e-märkt eftermarknadslykta
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
MC är ju praxis att man byter hela armaturen till någon e-märkt eftermarknadslykta
Tror jag får svårt att hitta någon eftermarknadslykta som passar i kåpan på min båge...
 
S Styrman_jansson skrev:
Tror jag får svårt att hitta någon eftermarknadslykta som passar i kåpan på min båge...
Vad har du för hoj?
 
Intet Intet skrev:
50 K mil = 50 Kelvin mil. Hur många mil blir det?
I en ren ingenjörsbubbla så stämmer det. Men det finns andra världar också. Så hur förklarar ingenjören det här?
Instagraminlägg av David Gilmour, med svartvit omslagsbild av albumet "Luck and Strange" och 45.5K gillar-markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det temperaturen på cloudservrarna? Eller är det temperaturökningen månne?

Den som försöker göra en graf i Power BI kommer upptäcka att Microsoft har hårdkodat "K" som tusentalsindikator. Det är bara att svälja att inom social media, IT och finans så är "K" defacto standard för faktorn 1000. Så det så!

Det är större tvetydighet att använda mil internationellt och även i Skandinavien tycker jag.

(Sorry för utvikningen, aningens OT)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
I en ren ingenjörsbubbla så stämmer det. Men det finns andra världar också. Så hur förklarar ingenjören det här?
[bild]

Är det temperaturen på cloudservrarna? Eller är det temperaturökningen månne?

Den som försöker göra en graf i Power BI kommer upptäcka att Microsoft har hårdkodat "K" som tusentalsindikator. Det är bara att svälja att inom social media, IT och finans så är "K" defacto standard för faktorn 1000. Så det så!

Det är större tvetydighet att använda mil internationellt och även i Skandinavien tycker jag.

(Sorry för utvikningen, aningens OT)
Trodde aldrig jag skulle behöva säga detta: @Daniel109 -hjälp!😃

Det är märkligt vad privata bolag kan få oss att godta. Vi sväljer såväl censur av olämpliga åsikter som slaktandet av Kelvin.
Vad har denne man gjort för ont för att förtjänar detta öde? Vägrat Covidvaccinera sig?

En äldre man med skägg och kostym ser seriös ut på ett svartvitt foto.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skriver man 50" i sammanhanget bil och körstäcka fattar typ alla (utom ett fåtal tydligen)
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Osram hade inte ett enda godkännade för någon E-klass, de måste missat skriva in de i listan, det är ju många "modeller"
Menar du Mercedes E klass ??
Isf, finns de med ens halogen sen 20-25 år tillbaka, var väl bland de första bilar som hade xenon, i Sverige typ standard.
 
Att inte acceptera vedertagna beteckningar och betydelser hos prefix, enheter och storheter är ständigt återkommande i forum som detta. Vill man bli förstådd så underlättar det att följa vedertagna betydelser.

Annars kan man som vanligt kalla vad man vill för vad som helst 😢 Man ska dock inte räkna med att bli förstådd.

Prefix hör till grundskolans matematik, årskurs 7 om jag minns rätt. Att det finns programmerare hos MS och andra som inte har lärt sig skillnaden mellan k och K är inte förvånande.

https://www.matteboken.se/lektioner/matte-1/aritmetik/prefix#!/

mil betyder i Sverige ofta avståndet 10 km. En vanligare betydelse i övriga världen är 1 mil = 1/1000 inch.
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Skriver man 50" i sammanhanget bil och körstäcka fattar typ alla (utom ett fåtal tydligen)
Jodå. Jag skulle nog gissa mig till vad ett vilsekommet citationstecken till Barbapappa försökte föreställa genom uteslutningsmetoden.
I samma veva skulle jag för mitt inre se en fjunig tonåring säljare med en bil fylld av högtalare och annat krafs jag inte vill ha, svarandes -Tjabba mannen ...
 
Isakare Isakare skrev:
Menar du Mercedes E klass ??
Isf, finns de med ens halogen sen 20-25 år tillbaka, var väl bland de första bilar som hade xenon, i Sverige typ standard.
W124 kallas väl E klass, Osram listar ju tom. 190 från 1982 så känns konstigt bara
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vad har du för hoj?
Ducati ST2. Har ett Xenonkit som köptes innan jag insåg att det var olagligt också.

Men å andra sidan. Det är ju besiktning vartannat år och byta LED ljuskälla till halogen besiktningen är ju inte så jobbigt kanske :)
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Svenskarna och nyttjandet av mil är något jag ofta kliat mig i huvudet över. Jag antar det är kulturell "inertia". I svenskfinland talar ingen om mil om dom inte bott en längre tid i Sverige eller spenderar för mycket tid på svenska forum.

Kilometer ersätter ju helt bra milen annars till vardags. Hur långt har du till jobbet? 3 mil, vi säger 30km...
 
  • Gilla
BengtH och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.