721 438 lĂ€st · 11 132 svar
721k lÀst
11,1k svar
Allt om bilen
Lite historia.đ
En gammal svensk mil var (Ären 1699 - 1889) = 6000 famnar = 18000 alnar = 36000 fot = 10.688 meter. Milen indelades i 4 fjÀrdingsvÀg om vardera 2.672 meter eller 4.500 alnar. Denna mil infördes 1699 som en enhetsmil och skulle samtidigt representera avstÄndet mellan gÀstgivaregÄrdarna. Före 1699 hade milen olika lÀngd beroende pÄ var i Sverige man befann sig. SmÄlandsmilen var 7.500 m, vÀstgötamilen 13.000 m och dalamilen hela 15.000 m. Kortast var den finska milen pÄ 6.000 m.Först 1889 dÄ metersystemet blev slutgiltigt infört blev 1 mil (nymil) = 10 km = 10.000
En gammal svensk mil var (Ären 1699 - 1889) = 6000 famnar = 18000 alnar = 36000 fot = 10.688 meter. Milen indelades i 4 fjÀrdingsvÀg om vardera 2.672 meter eller 4.500 alnar. Denna mil infördes 1699 som en enhetsmil och skulle samtidigt representera avstÄndet mellan gÀstgivaregÄrdarna. Före 1699 hade milen olika lÀngd beroende pÄ var i Sverige man befann sig. SmÄlandsmilen var 7.500 m, vÀstgötamilen 13.000 m och dalamilen hela 15.000 m. Kortast var den finska milen pÄ 6.000 m.Först 1889 dÄ metersystemet blev slutgiltigt infört blev 1 mil (nymil) = 10 km = 10.000
Vajern till handbromsen hÀnger ner ganska mycket, det ska uppenbarligen vara ett fÀste som den ska sitta i som ofta gÄr sönder.
HÀr ser man ett hÄl som den ska sitta i
Lade nya buntband genom det hÄlet sÄ den följer original positionen lite bÀttre.
TillfÀllig lösning, buntbanden lÀr skava sönder linjen med tiden, jag ska lÀgga skydd runt vajern sÄ det inte skaver. Fast det har redan hÀnt, det har skavt frÄn dÀcket sÄ metallen Àr exponerad. Jag hoppas kunna fixa det genom att torka upp vajern och linda med vulkaniserande tejp och kanske en slangbit över det. som fÄr limmas fast.
Nu har jag nu vinterdÀck med alufÀlgar, detta löste vibrationsproblemen jag upplevt tidigare ocksÄ, sÄ de gamla sommardÀcken var nog i dÄligt skick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
HÀr ser man ett hÄl som den ska sitta i
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lade nya buntband genom det hÄlet sÄ den följer original positionen lite bÀttre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
TillfÀllig lösning, buntbanden lÀr skava sönder linjen med tiden, jag ska lÀgga skydd runt vajern sÄ det inte skaver. Fast det har redan hÀnt, det har skavt frÄn dÀcket sÄ metallen Àr exponerad. Jag hoppas kunna fixa det genom att torka upp vajern och linda med vulkaniserande tejp och kanske en slangbit över det. som fÄr limmas fast.
Nu har jag nu vinterdÀck med alufÀlgar, detta löste vibrationsproblemen jag upplevt tidigare ocksÄ, sÄ de gamla sommardÀcken var nog i dÄligt skick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· VĂ€sternorrland
· 10 909 inlĂ€gg
FĂ€stet till wiren sitter ju dĂ€r. Ăr bara en grov "plĂ„tskruv" in genom plastfĂ€stet och plĂ„ten med hĂ„let i pĂ„ bilden. Fast det Ă€r en ganska dum konstruktion det dĂ€r om man vill ha wiren pĂ„ sin plats efter lĂ€nkarmen. Det fĂ€stet slits oftast av för jag upplever att eftermarknadswirarna Ă€r pĂ„ grĂ€nsen till för korta. NĂ€r man drar i spaken sĂ„ vill ju gĂ€rna alltihop gĂ„ kortaste vĂ€gen och den arbetar ju dĂ„ utĂ„t hela tiden.DennisCA skrev:Vajern till handbromsen hĂ€nger ner ganska mycket, det ska uppenbarligen vara ett fĂ€ste som den ska sitta i som ofta gĂ„r sönder.
[bild]
HÀr ser man ett hÄl som den ska sitta i
[bild]
Lade nya buntband genom det hÄlet sÄ den följer original positionen lite bÀttre.
[bild]
TillfÀllig lösning, buntbanden lÀr skava sönder linjen med tiden, jag ska lÀgga skydd runt vajern sÄ det inte skaver. Fast det har redan hÀnt, det har skavt frÄn dÀcket sÄ metallen Àr exponerad. Jag hoppas kunna fixa det genom att torka upp vajern och linda med vulkaniserande tejp och kanske en slangbit över det. som fÄr limmas fast.
Nu har jag nu vinterdÀck med alufÀlgar, detta löste vibrationsproblemen jag upplevt tidigare ocksÄ, sÄ de gamla sommardÀcken var nog i dÄligt skick.
[bild]
Dubbel alptopp o snöflinga mĂ„ste numera finnas pĂ„ vinterdĂ€cken. Ăr det nĂ„gon som fĂ„r problem?
Allvetare
· Ăstergötland
· 4 186 inlĂ€gg
Allvetare
· VĂ€stra götaland
· 9 148 inlĂ€gg
Har faktiskt inte tittat pÄ dem Àn.. men jag har svÄrt att se att jag skulle bry mig om symbolen saknas...
Skulle nÄn klaga Äker jag hem och sÀtter pÄ dubbdÀcken...
Skulle nÄn klaga Äker jag hem och sÀtter pÄ dubbdÀcken...
Jag har inga problem, lÀste i nÄgon rubrik att de kallade det dubbeltopp, men sÄ riktigt Àr det ju en stor topp o tvÄ mindre vid sidan av. Men frÄgan var ju till er, inte retorisk frÄga till mig sjÀlv..
Ăven "sommardĂ€ck" har ju 3PMSF mĂ€rkning sĂ„ jag förstĂ„r inte att det ska vara ett problem? Mina förra sommardĂ€ck (BF Goodrich All-Terrain T/A KO2) hade alltsĂ„ 3PMSF och det var ingen hit att köra med pĂ„ vintern den gĂ„ngen jag var tvungen att testa. SjĂ€lvklart har mina nordiska friktionsdĂ€ck ocksĂ„ denna mĂ€rkning.
Byggveteran
· 2 400 inlĂ€gg
Bara mĂ€rkningen 3PMSF, som visas med tre alptoppar med en snöflinga inuti Ă€r ett certifierat typgodkĂ€nnande för vinterdĂ€ck.RoTe skrev:Ăven "sommardĂ€ck" har ju 3PMSF mĂ€rkning sĂ„ jag förstĂ„r inte att det ska vara ett problem? Mina förra sommardĂ€ck (BF Goodrich All-Terrain T/A KO2) hade alltsĂ„ 3PMSF och det var ingen hit att köra med pĂ„ vintern den gĂ„ngen jag var tvungen att testa. SjĂ€lvklart har mina nordiska friktionsdĂ€ck ocksĂ„ denna mĂ€rkning.
Allvetare
· VĂ€stra Götaland
· 10 769 inlĂ€gg
Det fĂ€r Ă€r ju amerikanska Ă„ret-runt dĂ€ck sĂ„ ganska vĂ€ntatRoTe skrev:Ăven "sommardĂ€ck" har ju 3PMSF mĂ€rkning sĂ„ jag förstĂ„r inte att det ska vara ett problem? Mina förra sommardĂ€ck (BF Goodrich All-Terrain T/A KO2) hade alltsĂ„ 3PMSF och det var ingen hit att köra med pĂ„ vintern den gĂ„ngen jag var tvungen att testa. SjĂ€lvklart har mina nordiska friktionsdĂ€ck ocksĂ„ denna mĂ€rkning.