Lite historia.😉
En gammal svensk mil var (Ären 1699 - 1889) = 6000 famnar = 18000 alnar = 36000 fot = 10.688 meter. Milen indelades i 4 fjÀrdingsvÀg om vardera 2.672 meter eller 4.500 alnar. Denna mil infördes 1699 som en enhetsmil och skulle samtidigt representera avstÄndet mellan gÀstgivaregÄrdarna. Före 1699 hade milen olika lÀngd beroende pÄ var i Sverige man befann sig. SmÄlandsmilen var 7.500 m, vÀstgötamilen 13.000 m och dalamilen hela 15.000 m. Kortast var den finska milen pÄ 6.000 m.Först 1889 dÄ metersystemet blev slutgiltigt infört blev 1 mil (nymil) = 10 km = 10.000

• Gilla
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
Vajern till handbromsen hÀnger ner ganska mycket, det ska uppenbarligen vara ett fÀste som den ska sitta i som ofta gÄr sönder.
Vajer till handbroms under en bil, tillfÀlligt fastsatt med buntband; tecken pÄ rost och exponering av metall nÀra hjulet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

HÀr ser man ett hÄl som den ska sitta i
Bilunderrede med hÀngande handbromsvajer, fastsatt med buntband, samt exponerad metall pÄ grund av skav mot dÀcket. SjÀlvgjord lagning planeras.
Skapa konto

Lade nya buntband genom det hÄlet sÄ den följer original positionen lite bÀttre.
Bilens bakhjul utan dÀck, visar exponerad bromstrumma och vajer fixerad med buntband, pÄ grusplan bredvid röd domkraft.
Skapa konto

TillfÀllig lösning, buntbanden lÀr skava sönder linjen med tiden, jag ska lÀgga skydd runt vajern sÄ det inte skaver. Fast det har redan hÀnt, det har skavt frÄn dÀcket sÄ metallen Àr exponerad. Jag hoppas kunna fixa det genom att torka upp vajern och linda med vulkaniserande tejp och kanske en slangbit över det. som fÄr limmas fast.

Nu har jag nu vinterdÀck med alufÀlgar, detta löste vibrationsproblemen jag upplevt tidigare ocksÄ, sÄ de gamla sommardÀcken var nog i dÄligt skick.

En grön bil parkerad pÄ grus, med en stege och ett dÀck lutade mot vÀggen i bakgrunden, fotograferad pÄ natten.
Skapa konto

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Vajern till handbromsen hÀnger ner ganska mycket, det ska uppenbarligen vara ett fÀste som den ska sitta i som ofta gÄr sönder.
[bild]

HÀr ser man ett hÄl som den ska sitta i
[bild]

Lade nya buntband genom det hÄlet sÄ den följer original positionen lite bÀttre.
[bild]

TillfÀllig lösning, buntbanden lÀr skava sönder linjen med tiden, jag ska lÀgga skydd runt vajern sÄ det inte skaver. Fast det har redan hÀnt, det har skavt frÄn dÀcket sÄ metallen Àr exponerad. Jag hoppas kunna fixa det genom att torka upp vajern och linda med vulkaniserande tejp och kanske en slangbit över det. som fÄr limmas fast.

Nu har jag nu vinterdÀck med alufÀlgar, detta löste vibrationsproblemen jag upplevt tidigare ocksÄ, sÄ de gamla sommardÀcken var nog i dÄligt skick.

[bild]
FĂ€stet till wiren sitter ju dĂ€r. Är bara en grov "plĂ„tskruv" in genom plastfĂ€stet och plĂ„ten med hĂ„let i pĂ„ bilden. Fast det Ă€r en ganska dum konstruktion det dĂ€r om man vill ha wiren pĂ„ sin plats efter lĂ€nkarmen. Det fĂ€stet slits oftast av för jag upplever att eftermarknadswirarna Ă€r pĂ„ grĂ€nsen till för korta. NĂ€r man drar i spaken sĂ„ vill ju gĂ€rna alltihop gĂ„ kortaste vĂ€gen och den arbetar ju dĂ„ utĂ„t hela tiden.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Det Àr förmodligen bÀttre med buntband dÄ och lÄta det sitta litet löst.

Dubbel alptopp o snöflinga mĂ„ste numera finnas pĂ„ vinterdĂ€cken. Är det nĂ„gon som fĂ„r problem?

trÀhandtag trÀhandtag skrev:
Dubbel alptopp o snöflinga mĂ„ste numera finnas pĂ„ vinterdĂ€cken. Är det nĂ„gon som fĂ„r problem?
Jag fÄr vÀl rita dit en alptopp om nÄgon gnÀller...

• Älska
mikethebik
  • Laddar…
Har faktiskt inte tittat pÄ dem Àn.. men jag har svÄrt att se att jag skulle bry mig om symbolen saknas...
Skulle nÄn klaga Äker jag hem och sÀtter pÄ dubbdÀcken...

NÀÀ, inte om man köpt odubbade vinterdÀck. Har funnits lÀnge med den symbolen.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
RoTe
För att vara lite petig sĂ„ Ă€r det 3PMSF som stĂ„r för Three Peak Mountain Snowflake, alltsĂ„ inte dubbla, det kanske Ă€r kinakopian? 😉

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag har inga problem, lÀste i nÄgon rubrik att de kallade det dubbeltopp, men sÄ riktigt Àr det ju en stor topp o tvÄ mindre vid sidan av. Men frÄgan var ju till er, inte retorisk frÄga till mig sjÀlv..

RoTe
Även "sommardĂ€ck" har ju 3PMSF mĂ€rkning sĂ„ jag förstĂ„r inte att det ska vara ett problem? Mina förra sommardĂ€ck (BF Goodrich All-Terrain T/A KO2) hade alltsĂ„ 3PMSF och det var ingen hit att köra med pĂ„ vintern den gĂ„ngen jag var tvungen att testa. SjĂ€lvklart har mina nordiska friktionsdĂ€ck ocksĂ„ denna mĂ€rkning.

RoTe RoTe skrev:
Även "sommardĂ€ck" har ju 3PMSF mĂ€rkning sĂ„ jag förstĂ„r inte att det ska vara ett problem? Mina förra sommardĂ€ck (BF Goodrich All-Terrain T/A KO2) hade alltsĂ„ 3PMSF och det var ingen hit att köra med pĂ„ vintern den gĂ„ngen jag var tvungen att testa. SjĂ€lvklart har mina nordiska friktionsdĂ€ck ocksĂ„ denna mĂ€rkning.
Bara mÀrkningen 3PMSF, som visas med tre alptoppar med en snöflinga inuti Àr ett certifierat typgodkÀnnande för vinterdÀck.

RoTe
A Argastesnickaren skrev:
Bara mÀrkningen 3PMSF, som visas med tre alptoppar med en snöflinga inuti Àr ett certifierat typgodkÀnnande för vinterdÀck.
Och jag sade att det INTE innebÀr att dÀcket Àr lÀmpat för körning i vintervÀglag. Det Àr en ren tramsmÀrkning!

RoTe RoTe skrev:
Det fÀr Àr ju amerikanska Äret-runt dÀck sÄ ganska vÀntat

RoTe
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det fÀr Àr ju amerikanska Äret-runt dÀck sÄ ganska vÀntat
Ja? SÄ vad Àr poÀngen med 3PMSF mÀrkningen? Det Àr vad jag undrar. För mig betyder den inte ett jÀvla pillekvitt!

Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.