Åter en dag med lite biljobb, denna gången en service på yngste sonens Volvo V40 Cross Country med oljebyte och filter samt en allmän koll.
Jädrigt krångligt att komma åt oljefiltret på dessa och det verkar om att både jag och grabben förträngt hur krångligt det var förra gången eftersom ingen av oss kom ihåg hur vi gjorde då.
Nåja, fixat blev det och jag fick också anledning att testa iCarmaxen på en bil jag inte kommit åt med mitt VIDA.

Verkar som att den kan göra det mesta som behövs men vissa rent Volvo-specifika saker på äldre Volvos är VIDA bättre på, kanske ska investera i en ny DiCE i alla fall, kanske.
 
  • Gilla
snaggletooth och 1 till
  • Laddar…
Hade lite tråkigt idag i det grå höstvädret så tog och polerade upp strålkastarna på sonens S80 V8.
Var ett tag inne på att köpa ett kit för detta men tog istället det som fanns att tillgå i garaget.
På många Volvo är det en bagatell att plocka bort hela strålkastaren och så även på denna, så in på arbetsbänken och först en runda med våtslippapper 800 horisontellt, seda 1500 vertikalt och en vända igen med horisontell slipning med 2000- papper för att avsluta med maskinpolering med det jag hade i hyllan vilket blev Biltemas polish.

Tog 45 minuter per strålkastare och jädrar vilken skillnad, klara och fina igen med minimalt med arbete och egentligen ingen kostnad alls annat än en trevlig stund i garaget.
Sedan tänkte inte klantskallen på att en polermaskin skvätter rätt bra så min vinröda C70 cab är numera vitprickig...

Nåja, den får vara prickig till våren och då får jag tvätta den innan garageportarna öppnas för vårsolen och det är dags att cabba ner.
 
  • Gilla
Alfredo och 4 till
  • Laddar…
Jag har inte haft tid på 2 år när en kompis behövt service på sin bil, han har lämnat den till en annan hemmameck.
Jag är tveksam om det utförts nån service.
Det här är nog filtret jag skruvade dit för 3 år sen.
Slitet bilfilter märkt med "W 610/6" med rost och smuts, monterat för tre år sedan, ifrågasatt om det har fått service.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag har inte haft tid på 2 år när en kompis behövt service på sin bil, han har lämnat den till en annan hemmameck.
Jag är tveksam om det utförts nån service.
Det här är nog filtret jag skruvade dit för 3 år sen.
[bild]
sällan man ser rost där
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
galento
K Kurtivan skrev:
sällan man ser rost där
Ja , vete tusan om man sett ett sånt rostigt oljefilter nån gång.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
galento galento skrev:
Ja , vete tusan om man sett ett sånt rostigt oljefilter nån gång.
Jag hade ett Biltema oljefilter som det rostade hål på. Det satt i 2-3 år på en Hyundai Santa Fe, gen 1 (SM). Underredet blev rätt så geggigt om vi säger så. Det var medvetet att jag inte servade bilen för det var en "korkörtsbil" med manuell låda. Jag hade aldrig trott att filtret skulle rosta sönder. Det är ju ändå motorolja som rostskydd på insidan.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag hade ett Biltema oljefilter som det rostade hål på. Det satt i 2-3 år på en Hyundai Santa Fe, gen 1 (SM). Underredet blev rätt så geggigt om vi säger så. Det var medvetet att jag inte servade bilen för det var en "korkörtsbil" med manuell låda. Jag hade aldrig trott att filtret skulle rosta sönder. Det är ju ändå motorolja som rostskydd på insidan.
Samma här. På en kompis 164E rostade filtret hål.
 
Även lite tveksam att kupe och luftfilter blev bytt.
Två bilfilter, ett smutsigt och ett nytt, ligger på en arbetsbänk tillsammans med verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
breakman och 8 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Även lite tveksam att kupe och luftfilter blev bytt.
[bild]
Brukar stå datum, på oljefiltret kan det synas med uv-ljus. Åtminstone gör det på ett nytt Mann-filter.
 
Den nya kamremmen är monterad, känns nästan som det gick för lätt. Drog runt motorn två gånger och allt verkar bra.

Närbild av en nyinstallerad kamrem i en motor, omgiven av flera remskivor och mekaniska komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en bilmotor med nyinstallerad kamrem och andra komponenter, som visar delar av motorn och drivremmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya vakuumlinjer här, de är gjorda från bränsleslang. Jag tror det håller bättre.
Bilen eller bildel på arbetsbänk i garage med nya slangar och pluggade linjer, omgiven av verktyg och skyltar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och såhär stängde jag permanent av varmluftsfunktionen, även pluggat vakuumlinjen.
Närbild av del i motorrum där varmluftsfunktion stängts permanent, visar metallbult och pluggad vakuumledning i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bränsleslang ersatte plaströret i vevhusventilationen
Motor med nyinstallerad kamrem, vakuumlinjer av bränsleslang och avstängd varmluftsfunktion. Synliga delar av motorrummet, inklusive generator och slangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan har jag monterat ihop allt igen och provat starta och allt verkar mer eller mindre ok. Igår och idag har jag bytt olja och filter, kylvätska, spolat och bytt termostat. Jag ställer ännu in glykol koncentrationen men har kört en 40km nu.
 
  • Gilla
breakman och 5 till
  • Laddar…
galento
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag hade ett Biltema oljefilter som det rostade hål på. Det satt i 2-3 år på en Hyundai Santa Fe, gen 1 (SM). Underredet blev rätt så geggigt om vi säger så. Det var medvetet att jag inte servade bilen för det var en "korkörtsbil" med manuell låda. Jag hade aldrig trott att filtret skulle rosta sönder. Det är ju ändå motorolja som rostskydd på insidan.
Ok har aldrig köpt oljefilter på BT så har aldrig varit med om att det rostat hål.
 
galento galento skrev:
Ok har aldrig köpt oljefilter på BT så har aldrig varit med om att det rostat hål.
Det gjorde jag med min gamla 9-5a, brukade bara byta filter vartannat år men aldrig att de var särskilt rostiga.
 
Varning för Carglass!
Carglass bytte framrutan pga stenskott. För detta behövde dom plocka bort täcklister runtom och sätta tillbaka. Några veckor senare kördes bilen i lite högre fart på motorvägen och en av listerna flög av (som suttit på bilen i 7 år utan problem).
Nu tycker Carglass att det har gått för lång tid mellan bytet och skadan, och vill inte ta på sig ansvaret.
Hur lågt kan man sjunka?
Historien har några fler vändningar men det är för trist.
 
  • Wow
  • Ledsen
cpalm och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Varning för Carglass!
Carglass bytte framrutan pga stenskott. För detta behövde dom plocka bort täcklister runtom och sätta tillbaka. Några veckor senare kördes bilen i lite högre fart på motorvägen och en av listerna flög av (som suttit på bilen i 7 år utan problem).
Nu tycker Carglass att det har gått för lång tid mellan bytet och skadan, och vill inte ta på sig ansvaret.
Hur lågt kan man sjunka?
Historien har några fler vändningar men det är för trist.
Vad är det för bil? Har dom ingen garanti på sitt arbete? Jag antar du har försäkring
 
N Niq skrev:
Vad är det för bil? Har dom ingen garanti på sitt arbete? Jag antar du har försäkring
Vad menar du med "har försäkring"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.