721 419 läst · 11 132 svar
721k läst
11,1k svar
Allt om bilen
Åter en dag med lite biljobb, denna gången en service på yngste sonens Volvo V40 Cross Country med oljebyte och filter samt en allmän koll.
Jädrigt krångligt att komma åt oljefiltret på dessa och det verkar om att både jag och grabben förträngt hur krångligt det var förra gången eftersom ingen av oss kom ihåg hur vi gjorde då.
Nåja, fixat blev det och jag fick också anledning att testa iCarmaxen på en bil jag inte kommit åt med mitt VIDA.
Verkar som att den kan göra det mesta som behövs men vissa rent Volvo-specifika saker på äldre Volvos är VIDA bättre på, kanske ska investera i en ny DiCE i alla fall, kanske.
Jädrigt krångligt att komma åt oljefiltret på dessa och det verkar om att både jag och grabben förträngt hur krångligt det var förra gången eftersom ingen av oss kom ihåg hur vi gjorde då.
Nåja, fixat blev det och jag fick också anledning att testa iCarmaxen på en bil jag inte kommit åt med mitt VIDA.
Verkar som att den kan göra det mesta som behövs men vissa rent Volvo-specifika saker på äldre Volvos är VIDA bättre på, kanske ska investera i en ny DiCE i alla fall, kanske.
Hade lite tråkigt idag i det grå höstvädret så tog och polerade upp strålkastarna på sonens S80 V8.
Var ett tag inne på att köpa ett kit för detta men tog istället det som fanns att tillgå i garaget.
På många Volvo är det en bagatell att plocka bort hela strålkastaren och så även på denna, så in på arbetsbänken och först en runda med våtslippapper 800 horisontellt, seda 1500 vertikalt och en vända igen med horisontell slipning med 2000- papper för att avsluta med maskinpolering med det jag hade i hyllan vilket blev Biltemas polish.
Tog 45 minuter per strålkastare och jädrar vilken skillnad, klara och fina igen med minimalt med arbete och egentligen ingen kostnad alls annat än en trevlig stund i garaget.
Sedan tänkte inte klantskallen på att en polermaskin skvätter rätt bra så min vinröda C70 cab är numera vitprickig...
Nåja, den får vara prickig till våren och då får jag tvätta den innan garageportarna öppnas för vårsolen och det är dags att cabba ner.
Var ett tag inne på att köpa ett kit för detta men tog istället det som fanns att tillgå i garaget.
På många Volvo är det en bagatell att plocka bort hela strålkastaren och så även på denna, så in på arbetsbänken och först en runda med våtslippapper 800 horisontellt, seda 1500 vertikalt och en vända igen med horisontell slipning med 2000- papper för att avsluta med maskinpolering med det jag hade i hyllan vilket blev Biltemas polish.
Tog 45 minuter per strålkastare och jädrar vilken skillnad, klara och fina igen med minimalt med arbete och egentligen ingen kostnad alls annat än en trevlig stund i garaget.
Sedan tänkte inte klantskallen på att en polermaskin skvätter rätt bra så min vinröda C70 cab är numera vitprickig...
Nåja, den får vara prickig till våren och då får jag tvätta den innan garageportarna öppnas för vårsolen och det är dags att cabba ner.
Jag hade ett Biltema oljefilter som det rostade hål på. Det satt i 2-3 år på en Hyundai Santa Fe, gen 1 (SM). Underredet blev rätt så geggigt om vi säger så. Det var medvetet att jag inte servade bilen för det var en "korkörtsbil" med manuell låda. Jag hade aldrig trott att filtret skulle rosta sönder. Det är ju ändå motorolja som rostskydd på insidan.galento skrev:
Samma här. På en kompis 164E rostade filtret hål.ClasseClas skrev:Jag hade ett Biltema oljefilter som det rostade hål på. Det satt i 2-3 år på en Hyundai Santa Fe, gen 1 (SM). Underredet blev rätt så geggigt om vi säger så. Det var medvetet att jag inte servade bilen för det var en "korkörtsbil" med manuell låda. Jag hade aldrig trott att filtret skulle rosta sönder. Det är ju ändå motorolja som rostskydd på insidan.
Den nya kamremmen är monterad, känns nästan som det gick för lätt. Drog runt motorn två gånger och allt verkar bra.
Nya vakuumlinjer här, de är gjorda från bränsleslang. Jag tror det håller bättre.
Och såhär stängde jag permanent av varmluftsfunktionen, även pluggat vakuumlinjen.
Bränsleslang ersatte plaströret i vevhusventilationen
Sedan har jag monterat ihop allt igen och provat starta och allt verkar mer eller mindre ok. Igår och idag har jag bytt olja och filter, kylvätska, spolat och bytt termostat. Jag ställer ännu in glykol koncentrationen men har kört en 40km nu.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nya vakuumlinjer här, de är gjorda från bränsleslang. Jag tror det håller bättre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och såhär stängde jag permanent av varmluftsfunktionen, även pluggat vakuumlinjen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bränsleslang ersatte plaströret i vevhusventilationen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan har jag monterat ihop allt igen och provat starta och allt verkar mer eller mindre ok. Igår och idag har jag bytt olja och filter, kylvätska, spolat och bytt termostat. Jag ställer ännu in glykol koncentrationen men har kört en 40km nu.
Ok har aldrig köpt oljefilter på BT så har aldrig varit med om att det rostat hål.ClasseClas skrev:Jag hade ett Biltema oljefilter som det rostade hål på. Det satt i 2-3 år på en Hyundai Santa Fe, gen 1 (SM). Underredet blev rätt så geggigt om vi säger så. Det var medvetet att jag inte servade bilen för det var en "korkörtsbil" med manuell låda. Jag hade aldrig trott att filtret skulle rosta sönder. Det är ju ändå motorolja som rostskydd på insidan.
Medlem
· Blekinge
· 10 495 inlägg
Varning för Carglass!
Carglass bytte framrutan pga stenskott. För detta behövde dom plocka bort täcklister runtom och sätta tillbaka. Några veckor senare kördes bilen i lite högre fart på motorvägen och en av listerna flög av (som suttit på bilen i 7 år utan problem).
Nu tycker Carglass att det har gått för lång tid mellan bytet och skadan, och vill inte ta på sig ansvaret.
Hur lågt kan man sjunka?
Historien har några fler vändningar men det är för trist.
Carglass bytte framrutan pga stenskott. För detta behövde dom plocka bort täcklister runtom och sätta tillbaka. Några veckor senare kördes bilen i lite högre fart på motorvägen och en av listerna flög av (som suttit på bilen i 7 år utan problem).
Nu tycker Carglass att det har gått för lång tid mellan bytet och skadan, och vill inte ta på sig ansvaret.
Hur lågt kan man sjunka?
Historien har några fler vändningar men det är för trist.
Vad är det för bil? Har dom ingen garanti på sitt arbete? Jag antar du har försäkringT Thomas_Blekinge skrev:Varning för Carglass!
Carglass bytte framrutan pga stenskott. För detta behövde dom plocka bort täcklister runtom och sätta tillbaka. Några veckor senare kördes bilen i lite högre fart på motorvägen och en av listerna flög av (som suttit på bilen i 7 år utan problem).
Nu tycker Carglass att det har gått för lång tid mellan bytet och skadan, och vill inte ta på sig ansvaret.
Hur lågt kan man sjunka?
Historien har några fler vändningar men det är för trist.