P para skrev:
Fordonsskatten Àr inte viktbaserad för nyare bilar. BerÀknas utefter utslÀpp/koldioxid sÄ dÀrför automaten blir dyrare.
Ok ja det var en glad överraskning iaf 🙂
 
DennisCA DennisCA skrev:
.ag undrar om det inte funkar bÀttre med slangen och bara brÀnna upp oljan i motorn, men förmodligen inverkar det negativt pÄ utslÀppen och de strÀngare krav som hela tiden kommer.
Nog riktigt. Folk byter kolvar och river bort slangarna tror jag, dÄ gÄr Àven 9-5or 50.000 mil utan renovering...

Blowby Àr som Isak skriver troligen ett starkt skÀl som gör det svÄrare att fÄ det att fungera...
 
nino nino skrev:
Haha ja det vore nĂ„t 😄

Ja jag ska nog göra som du sÀger och byta 2ggr
Fanns Mannol c3 20l för dryga 1000:-
Hoppas filtret sitter sÄ man kommer Ät det uppifrÄn men sÄn tur har man vÀl inte

Lite överraskande att den kostade 1500 i skatt och automaten 3500:- 😼
Den jag köpte Àr tydligen en -09 automaten var en -08, samma miljöklass, automaten 8kg tyngre bara
Och ÀndÄ sÄ skiljer det 2000:- fattar inte
Tror det Àr lite onödigt att byta 2 gÄnger pÄ en bil som ÀndÄ troligen Àr servad nÄgorlunda regelbundet. Men du kan ju se ner i motorn och se pÄ oljan och oljefiltret hur det ser ut och sen bestÀmma dig.

Skulle en gÄng byta olja pÄ en Amazon och visste att det Àr omkring 4l i en sÄdan sÄ jag tog ett kÀrl som skulle rÀcka riktigt bra. Men det bara rann o rann började fÄ lite panik nÀr jag sÄg att kÀrlet snart Àr fullt. Men det rÀckte precis. Jag mÀtte sedan upp att det var 8l olja i motorn. Den gick mycket bÀttre med rÀtt mÀngd sen.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
[lÀnk]

Den har jag sett funkar för det mesta. Även carscanner appen gĂ„r bra
Ok den verkar inte klara srs,airbag eller abs vad jag kan se.
 
Hittade nÄgra billiga volvo 15" fÀlgar nÀra mig, ska Äka och titta pÄ dom ikvÀll. Jag har 4 nya vinterdÀck över som jag kunde lÀgga pÄ dessa sÄ slipper jag de slitna plÄtfÀlgarna den kom med.

Volvo 15-tums aluminiumfÀlg med flera ekrar och dÀck, lÀtt smutsig yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
N Niq skrev:
Tror det Àr lite onödigt att byta 2 gÄnger pÄ en bil som ÀndÄ troligen Àr servad nÄgorlunda regelbundet. Men du kan ju se ner i motorn och se pÄ oljan och oljefiltret hur det ser ut och sen bestÀmma dig.

Skulle en gÄng byta olja pÄ en Amazon och visste att det Àr omkring 4l i en sÄdan sÄ jag tog ett kÀrl som skulle rÀcka riktigt bra. Men det bara rann o rann började fÄ lite panik nÀr jag sÄg att kÀrlet snart Àr fullt. Men det rÀckte precis. Jag mÀtte sedan upp att det var 8l olja i motorn. Den gick mycket bÀttre med rÀtt mÀngd sen.
Jo fÄr se, stod förvisso nyservad men man vet ju inte om man anvÀnt rÀtt olja osv
Är ju inte sĂ„ dyrt att byta och filtret sitter uppifrĂ„n sĂ„ enkelt med oljesugen dĂ„
 
SÄg detta nyligen, antenn genom rutan? Kom det sÄhÀr frÄn fabrik eller?

Bil med antenn genom bakrutan, parkerad framför ett hus.
 
DennisCA DennisCA skrev:
SÄg detta nyligen, antenn genom rutan? Kom det sÄhÀr frÄn fabrik eller?

[bild]
Om du ser pÄ insidan sÄ sitter vÀl dÀr en motsvarande svart fyrkant. Dom Àr tejpade/limmade fast pÄ var sin sida. DÀr Àr inget hÄl i glaset. Om du vill ha bort den sÄ vÀrm med varmluftspistol och skÀr lite i taget.
 
Ah, nÀ det Àr inte pÄ min bil faktiskt, jag tycker det ser bra ut dock och skulle jag haft den pÄ bilen skulle den fÄtt vara kvar.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Ah, nÀ det Àr inte pÄ min bil faktiskt, jag tycker det ser bra ut dock och skulle jag haft den pÄ bilen skulle den fÄtt vara kvar.
Ok det Àr troligen till nÄgon mobiltelefonvariant.
Är dĂ€r inte nĂ„got pĂ„ insidan sĂ„ Ă€r den urkopplad.
 
S Stefan1972 skrev:
Problemet med saab som för övrigt var ganska tidiga med lÄgfriktion och förlÀngda serviceintervaller var ju att det dÄ egentligen inte fanns nÄ oljor som fungerade för detta. Man kan sÀga att de oljor som fanns klarade 3000mil men inte 3001 mil för dÄ började nedbrytningen med raketfart..........Sen kan man ju dÄ rÀkna ut resten sjÀlv. VÀldigt fÄ lÀmnar in bilen i god tid......
Det gick en tidig 9-5 pÄ byn hÀr, köpt ny och alltid servad av Àgaren sen ny. Aldrig inne pÄ nÄn originalservice utan han servade som han var van en gÄng om Äret och det blev vÀl typ 1000-1500mil för sÄ mycket körde han inte. Den hade gÄtt 40k tror jag sist jag lagade den och sen försvann den pga rost. Den hade original grejer pÄ allt. Original vevhusventilation, original turbo osv osv.....
LÄter som farsans bil. Hade en 9-5 -02 (tror de fixade till vevhusventilationen frÄn -04). Han bytte olja och filter som vanligt var 1000:e mil eller en gÄng om Äret och den bilen hade gÄtt 38k mil nÀr ha sÄlde den. Rostig och sliten men gick galant genom besiktningen och drog vÀldigt lite olja (behövde inte fylla pÄ nÄgot) mellan bytena.
 
Attitudeswe
Idag blev jag med BE kort. Tips pÄ var man kan hyra husvagn i GBG omrÄdet?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 6 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Idag blev jag med BE kort. Tips pÄ var man kan hyra husvagn i GBG omrÄdet?
http://www.forsbergsfritidscenter.se/

Dom kanske har nÄgot? Men det stÄr mest husbilar dÀr. Annars kanske hyra privat?
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.