RoTe
J JohanLun skrev:
OBD läsarna brukar bara kunna läsa ut de lagstadgade emissionsfelkoderna, plus standardkoder från motor.
sällan resten av bilens system, sen 20 år sitter det ju ofta ett tjugotal styrenheter som kontrollerar allt från nyckel, lås, dörrar, AC, växellåda, däcktrycksgivare, radio osv.

De som kör med OEM programvara (dvs tex DICE/VIDA, TECH2 osv) brukar i vissa fall kunna göra "allt" som att koda in nycklar och flasha in ny mjukvara. Om det går med de där generiska läsarna vet jag inte, men har svårt att tro det... Men man kommer troligen rätt långt...
Nja i många fall kommer man längre med generiska proffsprylar än OEM. T.ex. kan inte BMW koda in nycklar till min bil av någon anledning, men en låssmed kan ganska enkelt göra en kopia av min befintliga nyckel med en generisk nyckelkopieringsmakapär. Många gånger kräver OEM att man har uppkoppling mot tillverkarens server men med generiska läsare måste man klura ut sätt att kringgå sånt. Men nu pratar jag om grejer som kostar ca 10 000 SEK och inge skräp från biltema. Dock finns det inte en felkodsläsare som passar alla bilar utan fristående verkstäder har ofta ett par tre olika "svindyra" enheter för att de fungerar olika bra till olika märken.
 
J JohanLun skrev:
OBD läsarna brukar bara kunna läsa ut de lagstadgade emissionsfelkoderna, plus standardkoder från motor.
sällan resten av bilens system, sen 20 år sitter det ju ofta ett tjugotal styrenheter som kontrollerar allt från nyckel, lås, dörrar, AC, växellåda, däcktrycksgivare, radio osv.

De som kör med OEM programvara (dvs tex DICE/VIDA, TECH2 osv) brukar i vissa fall kunna göra "allt" som att koda in nycklar och flasha in ny mjukvara. Om det går med de där generiska läsarna vet jag inte, men har svårt att tro det... Men man kommer troligen rätt långt...
Nä, det går inte att programmera , men gifta in nya enheter. Jag bytte en valvetronicmotor på en BMW, det var bla därför jag köpte Icarsoften, den måste giftas in och initieras för att fungera.
 
J JohanLun skrev:
B205 och 235 som kom med saab 9-5 (svarta tändkasetter) var däremot riktigt dåliga.

Kombinerat med mindre oljevolym, lågfriktionskolvringar, borttagen oljenivågivare och uppdaterad vevhusvent och ojämn kvalitet på kamkedjor och slarv med oljebyten blev det riktigt dåligt. Man uppdaterade vevhusventilationen även på redan levererade bilar. Sköter man oljebyte och har fungerande VV så har jag förstått att motorn trots allt är bra.

Som jag fått förklarat för mig så kom ganska hårda krav från US marknaden, kombinerat med turbomotorer som omväxlade har över och undertryck i insuget så blir det inte lika trivialt som att bara dra en slang dit som på en toyota corolla. Som jag förstår hade Lexus (=toyota), VW, Audi mfl alla problem på sina lite mer premiumbilar med turbo. Toyotor med 1 liters slagvolym, sugmotor, stötstänger och 8l oljevolym för att klara normal talibandrift hade sällan problem.
Jag har en turbo version och lösningen på den är tämligen enkel i formen av en bakslagsventil på PCV slangen, slangen delar sig även och en del går till före intercoolern av nån orsak. Men svårare än så tror jag inte det behöver vara.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Jag har en turbo version och lösningen på den är tämligen enkel i formen av en bakslagsventil på PCV slangen, slangen delar sig även och en del går till före intercoolern av nån orsak. Men svårare än så tror jag inte det behöver vara.
Tyvärr trodde inte Saabs ingenjörer samma sak... Eller så var det det som de trodde. Oavsett, den gamla turbomotorn funkade kalas, den som satt i 9-5 var katastrof.
Tror bla det handlar om att oljan ska samlas i en falla och inte bara sugas in i insuget åxå...
 
J JohanLun skrev:
Tyvärr trodde inte Saabs ingenjörer samma sak... Eller så var det det som de trodde. Oavsett, den gamla turbomotorn funkade kalas, den som satt i 9-5 var katastrof.
Tror bla det handlar om att oljan ska samlas i en falla och inte bara sugas in i insuget åxå...
Problemet var att det systemet inte klarade av att ventilera ut in läckande avgaser, som blev kvar i motorn och skitade ner oljan.
Tänker å andra sidan angående turbo, jag har haft en Toyota Celica GT4, trots turbo hade den inte slangar och oljefällor hängande på utsidan av motorn.
 
De här motorerna som led av dessa problem hade ju Saab gjort förändringar som gjorde de läckte mera (lågfriktionsmotorer, ecopower) samt utöver detta hade de utökat serviceintervallen på samma gång när man borde gjort tätare serviceintervaller egentligen.

Jag undrar om det inte funkar bättre med slangen och bara bränna upp oljan i motorn, men förmodligen inverkar det negativt på utsläppen och de strängare krav som hela tiden kommer.
 
  • Gilla
SaabNiklas
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Nä, det går inte att programmera , men gifta in nya enheter. Jag bytte en valvetronicmotor på en BMW, det var bla därför jag köpte Icarsoften, den måste giftas in och initieras för att fungera.
Finns ju `ISTA till bmw, en kabel för 200 så hade det varit klart.
Där finns bilder, Arbetsbeskrivningar mm mm
Är samma som bmw verkstäderna använder
 
Problemet med saab som för övrigt var ganska tidiga med lågfriktion och förlängda serviceintervaller var ju att det då egentligen inte fanns nå oljor som fungerade för detta. Man kan säga att de oljor som fanns klarade 3000mil men inte 3001 mil för då började nedbrytningen med raketfart..........Sen kan man ju då räkna ut resten själv. Väldigt få lämnar in bilen i god tid......
Det gick en tidig 9-5 på byn här, köpt ny och alltid servad av ägaren sen ny. Aldrig inne på nån originalservice utan han servade som han var van en gång om året och det blev väl typ 1000-1500mil för så mycket körde han inte. Den hade gått 40k tror jag sist jag lagade den och sen försvann den pga rost. Den hade original grejer på allt. Original vevhusventilation, original turbo osv osv.....
 
  • Gilla
SaabNiklas och 3 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jodå men sista 4-5000 milen så är det ifyllt med bläckpenna utan stämplar
Gör lika själv på Volvon men man kan ju fylla i efteråt om man inte servat på lika länge så ser det bra ut...
Är väl få som servar på verkstad på en bil äldre än 10år eller så
Ja då är det ju lite svårt att veta säkert. Är ju ganska billigt att byta en gång extra.
Förr när jag köpte gamla billiga bilar bytte jag alltid olja 2 gånger med någon veckas mellanrum för få rent motorn. Då var det så billiga bilar att folk inte fixade annat än det absolut nödvändiga för att dom skulle rulla.

Du får beställa en egen stämpel med Ninos hemmameck 😀
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Någon som har tips på en bra obd läsare som klarar alla system på många olika bilar?
 
A Argastesnickaren skrev:
Just Volvo s80 med Yamaha v8an är jag lite sugen på.
Gärna få ägare och mil hade varit trevligt att köpa:)
Min son köpte bilen 2019 och har fått ett antal förfrågningar från personer som vill köpa hans bil, senaste var för några veckor sedan då han blev uppringd av en som ville köpa, denne hade via registret sökt bilar med lägre miltal, samt färg och inredning som passade just hans önskemål.

Grabbens bil är mörk grå metallic med ljus perforerad softläder och valnötspaneler, absolut fullutrustad med bl.a. ventilerade stolar och allt lulllull som fanns att plocka i då.
Den gick sina första två år på Volvo med någon höjdare som användare och sonen är tredje ägare efter Volvo.
Efter drygt 5 år och 8000 körda mil får han betydligt mer betalt för den nu än när han köpte, men sälja vill han inte.
Han kommer att bli farsa nu i vår och när verkligheten kommer ifatt med andra krav så kanske han ändrar sig, just nu står den hemma hos mig och ställs väl av för vintern antagligen nu när de åker pseudo-Volvo, alltså V50.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
N Niq skrev:
Ja då är det ju lite svårt att veta säkert. Är ju ganska billigt att byta en gång extra.
Förr när jag köpte gamla billiga bilar bytte jag alltid olja 2 gånger med någon veckas mellanrum för få rent motorn. Då var det så billiga bilar att folk inte fixade annat än det absolut nödvändiga för att dom skulle rulla.

Du får beställa en egen stämpel med Ninos hemmameck 😀
Haha ja det vore nåt 😄

Ja jag ska nog göra som du säger och byta 2ggr
Fanns Mannol c3 20l för dryga 1000:-
Hoppas filtret sitter så man kommer åt det uppifrån men sån tur har man väl inte

Lite överraskande att den kostade 1500 i skatt och automaten 3500:- 😮
Den jag köpte är tydligen en -09 automaten var en -08, samma miljöklass, automaten 8kg tyngre bara
Och ändå så skiljer det 2000:- fattar inte
 
Går vidare med motorservicen av Volvon, bytte vattenpump i förrgår, jäklar vad man vill ha ett spärrskaft som drivs med batteri eller tryckluft, här skulle det varit guld värt...

Bilden visar en gammal vattenpump från en bil, placerad på en arbetsbänk. Pumpens metallblad är synliga i centrum av en grön ram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen märkte jag på gamla pumpen packningsbitar saknades, så det blev att ta bort pumpen igen och dubbelkolla ingen gammal packning låg och skräpade mot den nya.

Vattenpump, spännare och "hjul" bytta nu, alla jag plockar bort känns ganska bra i skick, även kamremmen ser bra ut.

Trycker för närvarande långsamt ihop spännaren igen så att jag kan installera om den och till sist kamremmen.

Medan jag gör det tittar jag också över de andra delarna, som luftboxen. Filtret ser åtminstone nytt och rent ut.

Verktygsbänk med bilens luftbox, omgivande verktyg och sprayburk, del av bilunderhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Problemet är en klaff på insugsröret som inte fungerar och sitter fast i varmluftsläge. Denna modell har en slang från värmeskölden över avgasgrenröret som tillför uppvärmd luft till luftlådan när motorn är kall. Det har uppenbarligen slutat funka och därför var slangen till värmeskölden borttagen, så den här bilen har tagit luften från motorutrymmet istället för via grillen. Jag tänker trycka in en gängstång eller nåt som jag skruvar fast som tvingar den här ventilen öppen i kalluftsläge 100% av tiden. Känns som en onödig funktion som i värsta fall kan döda LMM.

Bilens insugsrör med fast klaff i varmluftsläge, placeras på arbetsbänk i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Intaget tror jag att jag kommer ta av spjället på och diska intaget med varmt vatten, såpa och borste. In och ut.

Gammalt insug till Volvo-motor placerat på arbetsbänk, omgiven av verktyg och komponenter, i samband med pågående service och underhållsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag bytte även det söndriga plaströret mellan oljefällan och spjället mot en större 16mm bränsleslang som jag håller fast med slangklämmor, detta gör röret större också så det borde inte gegga igen i första taget.
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Lite överraskande att den kostade 1500 i skatt och automaten 3500:- 😮
Den jag köpte är tydligen en -09 automaten var en -08, samma miljöklass, automaten 8kg tyngre bara
Och ändå så skiljer det 2000:- fattar inte
Fordonsskatten är inte viktbaserad för nyare bilar. Beräknas utefter utsläpp/koldioxid så därför automaten blir dyrare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.