782 195 läst · 11 764 svar
782k läst
11,8k svar
Allt om bilen
Jag har alltid funderat över det här med vevhusventilation.
Volvo har haft nått hängande bredvid motorn i alla år, alla mins väll oljefällan på B23/B230, enkel att byta, men när det var stopp i den (slarv vid service) kunde det skjuta packboxar och packningar.
Fransmännen, VAG, BMW har haft problem med ventilationen, satt igen, frusit, t.o.m så motorn skurit, Fransmännen på 80/90/00 talet hade drivor med slangar runt motorn som vissnade och drällde olja överallt.
Japanarna hade en liten slang med en ventil från ventilkåpan till insuget, med noll problem. Man funderar var skillnaden är ??
Volvo har haft nått hängande bredvid motorn i alla år, alla mins väll oljefällan på B23/B230, enkel att byta, men när det var stopp i den (slarv vid service) kunde det skjuta packboxar och packningar.
Fransmännen, VAG, BMW har haft problem med ventilationen, satt igen, frusit, t.o.m så motorn skurit, Fransmännen på 80/90/00 talet hade drivor med slangar runt motorn som vissnade och drällde olja överallt.
Japanarna hade en liten slang med en ventil från ventilkåpan till insuget, med noll problem. Man funderar var skillnaden är ??
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 120 inlägg
Dom kombinerade väl vevhusventilation med EGR?
Bara en liten kanal i blocket upp till innan spjället skulle också fungera, inget gummi som pajar..
Bara en liten kanal i blocket upp till innan spjället skulle också fungera, inget gummi som pajar..
Saabs B202 motor var uppbyggd på samma vis som Japanska bilar och det har funkat klanderfritt och var enkelt att serva dessutom.Isakare skrev:Jag har alltid funderat över det här med vevhusventilation.
Volvo har haft nått hängande bredvid motorn i alla år, alla mins väll oljefällan på B23/B230, enkel att byta, men när det var stopp i den (slarv vid service) kunde det skjuta packboxar och packningar.
Fransmännen, VAG, BMW har haft problem med ventilationen, satt igen, frusit, t.o.m så motorn skurit, Fransmännen på 80/90/00 talet hade drivor med slangar runt motorn som vissnade och drällde olja överallt.
Japanarna hade en liten slang med en ventil från ventilkåpan till insuget, med noll problem. Man funderar var skillnaden är ??
Detta du frågar är ju typ vad jag frågade för några sidor sen ang. volvons vevhusventilation.
Om tempgivaren visar fel signar så blir ju bränsleblandningen fel. Frågan är dock om en trasig givare ger en så konstant fel signal att det märks. Felaktig TPS skulle ju ge likande problem. Om du hela tiden släpper in mer luft än TPS visar så blir det en mager blandning, och tvärtom för det omvända scenariot. Att långterm fuel trim är såpass hög är ett tecken på att motorn går magert utan denna kompensation (jag tolkar detta som en egen kontroll-loop baserat på lamdbavärde, dvs när normala mappningen inte ger rätt lamdbavärde så kompenserar fueltrim och här får den göra det rätt mycket).F fsn skrev:Hur uttrycker ett sånt fel sig, märks det tydligt på bilen på nåt sätt?
Min givare visade 8 grader nu i bilen innan start och det var 6 grader ute så det är väl lite inom marginalerna. Däremot visar TPS 75% när jag trycker plattan i mattan. Borde väl vara 100% kan man tycka? Kan det vara så enkelt?[bild][bild]
Allvetare
· Västra götaland
· 9 423 inlägg
Har du möjlighet att logga värdena så är det ju bra...F fsn skrev:Jo, absolut. Den är dock 4,7% på den andra bilden. Jag är inte van vid att det fladdrar så. Men det är ingen tvekan om att bilen går supersnålt vid hastiga gaspådrag så en hög kompensering är väl inte så konstigt? Jag är så jävla usel på den här typen av felsökning så jag har inte så mycket att komma med. Sen så är detta obelastad torrgasning på pallbockar. Jag får åka ut med den och kika på det under lite belastning.
Har du kollat hur stiften ser ut?
Jag brukar ta en vända på någon av de lokala skrotarna emellanåt, inte minst på senaste tid för att försöka få ordning på den Volvo V50 (alltså en Ford med Volvomotor och Volvo-emblem...) som sonen med flickvän åker i.
Kastar en blick in i bilar för att se om det finns något annat intressant och fick förra veckan tag i detta för inga pengar alls
En SC 900 med kod och 4x50 W effektförstärkare som monteras under passagerarstolen, alltsammans för 300 spänn, ett vrakpris.
Monterade den idag i min S70 och tydligen tänkte ingenjörerna på Volvo ett steg extra eftersom alla bilar i den serien samt 850 är förberedda för dessa effektförstärkare med skruvhål, slits i mattan och fästpunkter för clips till härvan.
Hur enkelt som helst att montera och ett riktigt bra ljud!
Likadant med den förstärkare på 4x50 W som monteras innanför radion på tunneln, allt förberett för enkel montering.
Och banne mig, jag hittade en sådan uppsättning med kod också för vrakpris! Testat och funkar klockrent.
Den tänker jag sälja så får jag tillbaka alla pengar med råge för bägge anläggningarna, dessa är eftersökta, stereon betalas bra och ett komplett och funktionstestat paket med kod ännu bättre.
Kanske blir ett nollsummespel med kostnad för prylarna till V50:n och vinst på musiken😀
Kastar en blick in i bilar för att se om det finns något annat intressant och fick förra veckan tag i detta för inga pengar alls
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En SC 900 med kod och 4x50 W effektförstärkare som monteras under passagerarstolen, alltsammans för 300 spänn, ett vrakpris.
Monterade den idag i min S70 och tydligen tänkte ingenjörerna på Volvo ett steg extra eftersom alla bilar i den serien samt 850 är förberedda för dessa effektförstärkare med skruvhål, slits i mattan och fästpunkter för clips till härvan.
Hur enkelt som helst att montera och ett riktigt bra ljud!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Likadant med den förstärkare på 4x50 W som monteras innanför radion på tunneln, allt förberett för enkel montering.
Och banne mig, jag hittade en sådan uppsättning med kod också för vrakpris! Testat och funkar klockrent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den tänker jag sälja så får jag tillbaka alla pengar med råge för bägge anläggningarna, dessa är eftersökta, stereon betalas bra och ett komplett och funktionstestat paket med kod ännu bättre.
Kanske blir ett nollsummespel med kostnad för prylarna till V50:n och vinst på musiken😀
Mycket bilgrejande idag, håller på med service på äldste sonens S80 V8 och passade på att hämta ett paket jag väntat på när bilen skulle varmköras inför oljebytet.
Den här kommer jag att ha nytta av
speciellt eftersom min DiCE-enhet till mitt Volvo VIDA bestämde sig för att lägga av förra lördagen.
Funderade på att skaffa en ny DiCE men med en iCarsoft MAX kommer jag åt alla bilar och årsmodeller, mitt VIDA tar ju bara Volvo upp till 2014.
VIDA har fullständiga instruktioner när det gäller just Volvo och arbetsgång för service och reparationer, och programmet har jag kvar såklart.
iCarsoft-enheten kan göra det mesta som DiCE-interfacet via VIDA kunde göra så det blir nog ingen skillnad vad gäller just Volvo, nu kommer jag åt alla bilar😀
Den här kommer jag att ha nytta av
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
speciellt eftersom min DiCE-enhet till mitt Volvo VIDA bestämde sig för att lägga av förra lördagen.
Funderade på att skaffa en ny DiCE men med en iCarsoft MAX kommer jag åt alla bilar och årsmodeller, mitt VIDA tar ju bara Volvo upp till 2014.
VIDA har fullständiga instruktioner när det gäller just Volvo och arbetsgång för service och reparationer, och programmet har jag kvar såklart.
iCarsoft-enheten kan göra det mesta som DiCE-interfacet via VIDA kunde göra så det blir nog ingen skillnad vad gäller just Volvo, nu kommer jag åt alla bilar😀
Redigerat:
Har du hittat ett enkelt sätt att installera Vida? Jag har en adapter som har fungerat, men pga diverse förändringar i OS, licensfiler etc så behövs det en hel del hackande för att få det att fungera.mikethebik skrev:
Vad kostar en sådandär och kommer den åt srs?mikethebik skrev:Mycket bilgrejande idag, håller på med service på äldste sonens S80 V8 och passade på att hämta ett paket jag väntat på när bilen skulle varmköras inför oljebytet.
Den här kommer jag att ha nytta av
[bild]
speciellt eftersom min DiCE-enhet till mitt Volvo VIDA bestämde sig för att lägga av förra lördagen.
Funderade på att skaffa en ny DiCE men med en iCarsoft MAX kommer jag åt alla bilar och årsmodeller, mitt VIDA tar ju bara Volvo upp till 2014.
VIDA har fullständiga instruktioner när det gäller just Volvo och arbetsgång för service och reparationer, och programmet har jag kvar såklart.
iCarsoft-enheten kan göra det mesta som DiCE-interfacet via VIDA kunde göra så det blir nog ingen skillnad vad gäller just Volvo, nu kommer jag åt alla bilar😀
Köpte en Kia Ceed -10 diesel manuell som gått 27' nyss...
Skulle haft en automat men den vi kollade på först kändes lite halvrisig..
Den här kändes bättre trots att den saknade både automat drag och m-värmare så blir nån tusenlapp till man får lägga ut...
Olja och filter lär man väl byta direkt även om det verkar som om den sköts, men det där vet man ju aldrig.
Skulle haft en automat men den vi kollade på först kändes lite halvrisig..
Den här kändes bättre trots att den saknade både automat drag och m-värmare så blir nån tusenlapp till man får lägga ut...
Olja och filter lär man väl byta direkt även om det verkar som om den sköts, men det där vet man ju aldrig.
Ingen servicebok?nino skrev:Köpte en Kia Ceed -10 diesel manuell som gått 27' nyss...
Skulle haft en automat men den vi kollade på först kändes lite halvrisig..
Den här kändes bättre trots att den saknade både automat drag och m-värmare så blir nån tusenlapp till man får lägga ut...
Olja och filter lär man väl byta direkt även om det verkar som om den sköts, men det där vet man ju aldrig.
VIDA på Win 10 är ingen barnlek att installera och jag har mitt på en gammal laptop med Win 7 på, detta installerade jag på den 2015, vi fick sedan gå in och ändra i systemfilerna i VIDA då den versionen av programmet upphörde att gälla 2020-12-31 kl 23.59.59, en överraskning minst sagt.MathiasS skrev:
Min yngste son är hackare av rang och löste problemet och sedan har det funkat.
Så länge den laptopen funkar är det inga problem.
3800:- har jag betalat, eller betalar när fakturan löper ut.N Niq skrev:
Har precis testat den på S80:n och den kommer åt alla system så vitt jag kan se med liknande möjligheter jag har i VIDA.
Lite skumt dock att jag inte kunde släcka service-påminnelsen via den utan iCarsoften rekommenderade det gamla vanliga knapptryckar-sättet jag brukar göra.
Ska testa den på S70:n i morgon, och till helgen kommer yngste sonen upp för en service på sin XC40 AWD 2014, den har jag inte kommit åt tidigare med mitt VIDA för att göra saker i systemen, men nu ska väl det inte vara ett bekymmer längre.
Lite OT då det inte handlar om bilar men folk i
tråden brukar ju vara motorintresserade. Har sett denna tidigare men då med dubbla 300r men sist var den kompletterad med en 350:a. Tidigare sa man väl att båtmotorer kostar ca 1000 kr/hk så någon har tydligen för mycket pengar. 😀
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder