Nej normalt om allt är okej så flödar det ingen olja där, bara som oljedimma då och det ackumulerar sig i burken och dräneras. Inte mycket men fanns det ingen dränering så skulle det inte fungera. Då vore ända vägen ut vara genom vacuumporten då och då förbrännas men den änden är sällan dimensionerad för nå transporter av dylika media. Då skulle man behöva rengöra det varje helg. Det är oftast när man kör lite kondens och sånt ackumuleras i burk och ledningar och torkar det aldrig ut så blir det bara en ond cirkel och allt geggar igen.
 
RoTe
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Upplevde mitt livs värsta bromsskiva i helgen. Bil från 2012, gått 13k mil och aldrig bytt bromsar. Allting satt så in i bomben.. Locktite på alla bultar och en bromsskiva som byggt upp en 2cm kant runtom navet på baksidan.

Slog medelst hammare i 60 minuter på skivan konstant innan hammaren helt enkelt gick av.
Bultarna till "hållaren" krävde bearbetning i 30 minuter per bult och till slut med 2 vuxna män stående på ett långskaft kom bultarna sakta. 1/6 varv i taget.

Konstaterar att jag behöver köpa en liten slägga, gasolbrännare och mer WD40
Volvo V70/Ford Mondeo?
 
RoTe RoTe skrev:
Volvo V70/Ford Mondeo?
Volvo V60, så i princip Ford
 
RoTe
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Volvo V60, så i princip Ford
Fantastiskt jävliga bilar att få loss skivorna från det där.
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
På gamla audisar är det ju mer regel än undantag att tempsensorn går sönder och visar lite vad som helst. Lämnar ingen felkod men om man loggar temperaturen och plottar en graf på det så ser man hur mätvärdet åker jojo helt slumpmässigt. Det kanske är ett liknande givarfel här?
Hur uttrycker ett sånt fel sig, märks det tydligt på bilen på nåt sätt?

Min givare visade 8 grader nu i bilen innan start och det var 6 grader ute så det är väl lite inom marginalerna. Däremot visar TPS 75% när jag trycker plattan i mattan. Borde väl vara 100% kan man tycka? Kan det vara så enkelt? Appskärmdump av bilens sensorsystemdata, inklusive motortemperatur, bränsletrim och gaskroppsposition. TPS visar 75% när gasen är helt nedtryckt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rapport från bilens sensorsystem med värden för motorbelastning, bränsletrim, motorvarvtal, lufthastighet, TPS och spänning från syresensorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Är inte long term fuel trim på 18% ganska högt?
 
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är inte long term fuel trim på 18% ganska högt?
Jo, absolut. Den är dock 4,7% på den andra bilden. Jag är inte van vid att det fladdrar så. Men det är ingen tvekan om att bilen går supersnålt vid hastiga gaspådrag så en hög kompensering är väl inte så konstigt? Jag är så jävla usel på den här typen av felsökning så jag har inte så mycket att komma med. Sen så är detta obelastad torrgasning på pallbockar. Jag får åka ut med den och kika på det under lite belastning.
 
Någon här som har en uppfattning om kostnader för rostreparation?

Min Swift har börjat bubbla på ena bakskärmen ( den andra skärmen är lagad en gång av tidigare ägare). Gissningsvis är det som vanligt mer omfattande än vad som synes men kanske man kan räkna med en helt ny skärmkant? Kan det räcka med 10k inkl. lack tro?

Ekonomiskt sett är det väl bara att köra då det inte påverkar något på bilen i övrigt men jag tänker att detta ev. är en bil jag behåller ett tag så det kan få vara värt en slant.

Förhoppningsvis har jag stoppat vidare rost något då bilen nyligen fick en ordentlig behandling med Noxudol. Önskar bara att tidigare ägare gjort detta tidigare ;)
 
Beror på, jag lämnade in en amarok där baklämmen hade börjat rosta mitt i plåten pga en skada. Rostlagning samt omlack av hela lämmen = 5000 kr ink moms.
 
S Styrman_jansson skrev:
Någon här som har en uppfattning om kostnader för rostreparation?

Min Swift har börjat bubbla på ena bakskärmen ( den andra skärmen är lagad en gång av tidigare ägare). Gissningsvis är det som vanligt mer omfattande än vad som synes men kanske man kan räkna med en helt ny skärmkant? Kan det räcka med 10k inkl. lack tro?

Ekonomiskt sett är det väl bara att köra då det inte påverkar något på bilen i övrigt men jag tänker att detta ev. är en bil jag behåller ett tag så det kan få vara värt en slant.

Förhoppningsvis har jag stoppat vidare rost något då bilen nyligen fick en ordentlig behandling med Noxudol. Önskar bara att tidigare ägare gjort detta tidigare ;)
kostnaden är väl en sak men det svåra är väl att hitta nån som gör det nuförtiden..........Byta en skärmkant på ett bra sätt och sen lack på det kanske kräver två olika aktörer och nä jag tror inte det räcker med 10k om det ska vara seriöst.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
kostnaden är väl en sak men det svåra är väl att hitta nån som gör det nuförtiden..........Byta en skärmkant på ett bra sätt och sen lack på det kanske kräver två olika aktörer och nä jag tror inte det räcker med 10k om det ska vara seriöst.
Det finns ett plåtslageri i närheten som jag vet gör rostlagning och lack. De har gott renommé och det är väl egentligen bara att fråga. Men det är inte aktuellt just nu då jag precis lagt 20k i form av service, reparationer och en rostskyddsbehandling. Måste fylla på bilkontot lite innan det blir aktuellt. Vore mest bra å ha en fingervisnibg hur mycket.
 
Det har förmodligen rostat bakifrån så det ska väl svetsas in ny ekonomiplåt, kunde du göra den biten själv kunde du lämna lackeringen åt nån anna och få ner priset.
 
F
S Styrman_jansson skrev:
Det finns ett plåtslageri i närheten som jag vet gör rostlagning och lack. De har gott renommé och det är väl egentligen bara att fråga. Men det är inte aktuellt just nu då jag precis lagt 20k i form av service, reparationer och en rostskyddsbehandling. Måste fylla på bilkontot lite innan det blir aktuellt. Vore mest bra å ha en fingervisnibg hur mycket.
Hur gammal är bilen och vad är den värld i riktiga pengar?
 
F fsn skrev:
Hur gammal är bilen och vad är den värld i riktiga pengar?
Jag tror kosmetisk inifrån kommande rost aldrig är värd att laga på bruksbilar. Är de så gamla och dåliga kommer rosten komma någon annanstans väldigt snart. Och resale value är ändå kasst.

Ös på med rostskydd (vax/linolja), köp färg och spackel och laga så det ser ok ut på 5m håll så ni slipper skämmas och lev med det.

Viktigast att det inte sprutar in skit och salt in i något hålrum. Då måste man täppa för det. Annars är det väl att laga om besiktning klagar.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Är det inte så att får man 2a på tex vassa kanter så räcker inte silvertejp som reparation men silvertejpar man innan så är det ok?
Det är vad jag "hört"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.