DennisCA DennisCA skrev:
Plockat isär mera nu

Fläkten av
[bild]

Insuget av
[bild]

Och jag fick ut hela vevhusventilationen intakt
[bild]


Tyvärr gick röret som går till spjällhuset sönder, det är bara plast ungefär lite mindre än 10/14mm diameter. Jag tycker det borde gå att byta mot ett metallrör. Resten av systemet verkar i bra skick, rengjort det bara.
[bild]

Nu har jag av startmotorn också så jag slipper åt pluggen för vevaxeltolken. Snart får jag börja med själva kamremsbytet...
Du tänker väl byta oljefällan när du ändå har den loss?
 
Nej jag ser ingen orsak att byta den, har rengjort den och granskat den och känt på den, den är i bra skick, jag undrar om den redan blivit bytt. I alla fall tycker jag det vore onödigt att byta den, även den krökta slangen som går igenom insuget så är ännu flexibel och i bra skick. Har rengjort alla med bromsrengörare borstar och tryckluft.
 
  • Gilla
jeppe42 och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Kanske bara jag, men det första jag gör när jag köpt en ny bil eller ska göra ett större jobb, är en riktig fet motortvätt.
Kör några mil direkt efter tvätten så motorn torka upp ordentligt och ev läckage syns som färska spår.
Att göra en motortvätt känns alltid som en risk att man skapar mera problem tycker jag. Sen ville jag inte köra bilen nåt innan kamremmen är bytt, jag tog redan en risk att köra hem den.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Kanske bara jag, men det första jag gör när jag köpt en ny bil eller ska göra ett större jobb, är en riktig fet motortvätt.
Kör några mil direkt efter tvätten så motorn torka upp ordentligt och ev läckage syns som färska spår.
Det har ju i många år nu avrådits från motortvätt av i stort sett alla biltillverkare. Framförallt är det elektroniken som inte tål klarar det. Det kan tränga in fukt som inte märks direkt utan först en tid efter.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Nej jag ser ingen orsak att byta den, har rengjort den och granskat den och känt på den, den är i bra skick, jag undrar om den redan blivit bytt. I alla fall tycker jag det vore onödigt att byta den, även den krökta slangen som går igenom insuget så är ännu flexibel och i bra skick. Har rengjort alla med bromsrengörare borstar och tryckluft.
Ja du får göra din egna bedömning.
Efter att ha bytt en pga turboproblem så sågade jag isär den för att se hur den såg ut inuti och den var ganska grisig på insidan. Det var definitivt inte något fritt flöde igenom den. Då bestämde jag mig för att det är en sådan sak jag alltid kommer att byta om jag tar i sär så mycket av motorn att jag lätt kommer åt den.
 
  • Gilla
SaabNiklas
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Att göra en motortvätt känns alltid som en risk att man skapar mera problem tycker jag. Sen ville jag inte köra bilen nåt innan kamremmen är bytt, jag tog redan en risk att köra hem den.
Jag brukar tvätta under motorhuven, men aldrig med högtryck. Och varmköra bilen efter så ev vatten avdunstar. Vatten i elektronik eller kontaktdon är ett oerhört vanligt felmode. Men en jättegrisig motor är heller inte kul, om bara att fylla spolarvätska gör att man blir oljig om händerna.
 
  • Gilla
SaabNiklas
  • Laddar…
Nä men nu kan jag torka av det mesta med trasor istället. Jag plockade av multiremmen nyss och den ser faktiskt ny ut, inga sprickor eller nåt. Jag märker det nya bältet ar en annorlunda profil, det gamla bältet har V-profil och det nya bosch bältet har "avhuggna" profiler. Bosch bältet säger made in India dessutom...
 
OK bilen lyft på ena hjulet, det överstora hjulet har gnidit hål i innerskärmen, jävla typer som inte kan sätta rätt däck 😠 Fälgarna är inte original volvo vad jag vet, nåt italienskt märker som säger Beta Eta eller var det Eta Beta, alltså som den här kalle anka figuren...

Undrar om det går att plastlimma eller nåt. Inte så stort men skit tar ju sig in. På baksidan har det gnidit av färg så man ser ren metall på ställen, ingen rost än som tur är men jag ska rengöra och lägga rostprimer dit. Sen tröskelmassa eller nåt ovanpå då det torkat.

Bilens motor med kamrem och kugghjul synliga, del av en bilreparation där timing och motorfäste diskuteras i relation till bildens kontext.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Timingen, ser ju lite off bara med ögat om jag nu ska lita på märkena. Ena märket pekar på nedre hacket och det andra på det övre. Men det är ju inte sagt man kan lita på dreven.

Motordelar under bilhuv, tandremshjul och slang syns i närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vevhusmarkeringen är nu riktigt svårt att få syn på, om jag fattat instruktionerna rätt så är det en markering på oljepumpen, jag ser den, och sen en annan markering nära svänghjulet, där ser jag också en markering. Dom är placerade så jag får inte ögat på dom på en och samma gång men de ser ut att linjera i samma spår i drevet.

Närbild av bilmotor med synligt remskiva, drev och delar av motorfästet. Smuts och tecken på slitage är synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen av med fördelaren och rotorn och kamaxelgivaren och jag skulle testa med kamlåsningsverktyget och det passar inte! Det är den här konsolen som motorfästet sitter fast i som kommer ivägen, det skulle funka om inte den var ivägen. Men verktyget är designat lite snålt... Jag vill inte ta bort den här konsolen tänker man får börja svetsa istället. Modifera verktyget litet.

Close-up av ett bilmotorområde med synliga metallkomponenter, inklusive kopplingar nära motorfästet och skadade ytor där färgen har skavts av.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Man kan annars se det läcker lite olja där också, nya packboxar vore väl inte fel, det är väl de runda svarta grejerna.
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Ha märkningar i en icke stabil plastkåpa blir så där.
Ta ur ett tändstift och kolla toppläget där, gör egen markering.
 
Jag har modifierat verktyget istället.
Modifierat metallverktyg med svetsfogar placerat på en arbetsbänk i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allt ligger i linje än efter svetsningen.
Verktyg med linjal justerat för att visa perfekt linje efter svetsning, placerat på arbetsbänk med verkstadstillbehör i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Motor med modifierat verktyg fastsatt efter svetsning, kablar och slangar synliga i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SaabNiklas och 4 till
  • Laddar…
F
Måste
Isakare Isakare skrev:
Jävla amatörer.
Bilen var på verkstad för att åtgärda bakbromsarna innan jag köpte den och byta bromsvätska.
Glidpinnen totalt fastrostad för de inte kollar att damasken går över kanten och tätar.
Gängan till glidpinnen borta.
Hatten på luftnippel borta (alla 4 ok)
Jag har nu borrat hål och fyllt med rostlösare, får dra tills i morgon så jag kan slå ut pinnen.
Gängar o drar i en skruv där sen.
Glidpinnen svetsar jag fast, oket går att dra bort iaf.
[bild][bild][bild][bild]
Måste ha varit släktigar till den verkstad jag anlitade för fjäderbensbyte för ett par år sen. Dom uppmärksammade mig på att beläggen bak var slitna. Tvekade för jag gör alltid sånt själv men orkade inte…. Stort misstag. Efter en vinter kokade bakfälgarna för beläggen låg på. Konstaterade att de efterblivna, inavlade banditerna helt enkelt hade skurit bort hela kolvdamasken. Kolvarna rostiga såklart. Gjorde ett försök med nya kolvar och renoveringssats men blev aldrig bra, blev två nya ok bak till slut….ditskruvade av mig själv denna gången.
 
Redigerat:
  • Wow
  • Arg
  • Ledsen
SaabNiklas och 5 till
  • Laddar…
F
Gav mig på våran gamla Toyota Yaris 99-00 som vi har stående. Är nåt vajsing med motorn, böar som fan om man ger mycket gas… nån som har tips på vad det kan vara? Den får för lite soppa av nån anledning och det är inga felkoder.

Men tänkte besiktiga upp skiten för att se om det öht är lönt att fixa så den går. Bakbromsarna fixades i sommras, sen dess har jag åkt runt med den lite lokalt och försökt få upp bettet fram men det vill sig liksom inte. Blir nog att köpa nya skivor och belägg ändå. Hissade upp skräpet för att kolla storlek på beläggen , fanns två olika varianter på Trodo. Noterar då ett rosthål, helt genomgående på förarsidan. Precis bakom hjulhuset, hålet är nog 5x5cm. Börjar banka och föga förvånande så är det en hel del kex, hålet växer till 10x12cm innan jag är klar med vinkelslipen och har någorlunda stabil plåtkant. Och naturligtvis har jag ingen plåt hemma under 3mm så det får vara till nästa vecka. Kollade passagerarsidan och där är det inte minsta antydan till rost öht. Måste läcka in nån stans och ha rostat inifrån tror jag.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
F fsn skrev:
Gav mig på våran gamla Toyota Yaris 99-00 som vi har stående. Är nåt vajsing med motorn, böar som fan om man ger mycket gas… nån som har tips på vad det kan vara? Den får för lite soppa av nån anledning och det är inga felkoder.

Men tänkte besiktiga upp skiten för att se om det öht är lönt att fixa så den går. Bakbromsarna fixades i sommras, sen dess har jag åkt runt med den lite lokalt och försökt få upp bettet fram men det vill sig liksom inte. Blir nog att köpa nya skivor och belägg ändå. Hissade upp skräpet för att kolla storlek på beläggen , fanns två olika varianter på Trodo. Noterar då ett rosthål, helt genomgående på förarsidan. Precis bakom hjulhuset, hålet är nog 5x5cm. Börjar banka och föga förvånande så är det en hel del kex, hålet växer till 10x12cm innan jag är klar med vinkelslipen och har någorlunda stabil plåtkant. Och naturligtvis har jag ingen plåt hemma under 3mm så det får vara till nästa vecka. Kollade passagerarsidan och där är det inte minsta antydan till rost öht. Måste läcka in nån stans och ha rostat inifrån tror jag.
Kan inte vara bränslefiltret? Om det blir för mycket tryckfall vid pådrag?

Annars kanske nån slang till insuget som är sprucken
 
Mät trycket under körning
 
F
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kan inte vara bränslefiltret? Om det blir för mycket tryckfall vid pådrag?

Annars kanske nån slang till insuget som är sprucken
Bränslefilter är en sån sak som jag också funderar på. Även bränsletrycksregulator finns med på den listan. Insuget tycker jag att jag gått igenom minutiöst mellan insug och LMM utan att hitta nåt som läcker.

Kopplade in en läsare i ODB2 vid 18-tiden idag och noterade att den reggade insugstemp på 32-36 grader, är det normalt vid en utetemperatur på 11-12 grader med en stillastående bil? Och om det är för hög temp, är symptomen rimliga? Är det LMM som mäter temp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.