763 364 läst · 11 514 svar
763k läst
11,5k svar
Allt om bilen
Bjussar du på en bild på uppgraderingen, tack?mikethebik skrev:Min kära S70 fick en upgrade som blev klar idag.
För några år sedan bytte jag ut originalratten i grått skinn som var sliten mot en i skinn med valnötsinlägg.
Har stört mig lite på diskrepansen mot panelinläggen som är i Granit tror jag de hette.
Har haft ett par uppsättningar med mitt/radiokonsoll, tunnelkonsoll, handsfacksinlägg och panel vid tunnelkonsollen i baksätet liggande sedan länge, dessa är i valnöt och och igår började jag bytet.
Allt utom radiokonsollen är relativt rakt på, men mittpanelen är ett litet elände att komma åt att byta utan att riva hela instrumentpanelen.
Rev halva och efter lite (mycket) pillande kunde jag idag färdigställa operationen, klart värt några timmars pillande i garaget när gråvädret och höstrusket råder utanför.
Och på Volvo-maner är allt ordentligt fastskruvat med ibland onödigt många skruvar, kanske därför bilen efter 32000 mil fortfarande är stum och tyst som en ny bil.
Blev väldigt mycket trevligare och en varmare känsla i interiören med träpaneler.
Funderar på att även byta ut automatspaksknoppen som är i läder mot en av de 5 st i valnöt jag har liggande, fast det är skön känsla i skinnspaken (no pun intended...)
Får fundera på det ett tag.
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 318 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 318 inlägg
Ja min fick också nya stift m.m. när den var ur.nino skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med motorn på plats så underlättar det att byta några via hjulhusen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra götaland
· 9 335 inlägg
Har du sett den här nissen på Youtube;Patrik440 skrev:
Kul om man gillar engelsmän och stora motorer...
Riktigt snyggt och trevligt, BMW är duktiga (eller var) på att göra snygga inredningar, Mercedes likaså för ett antal år sedan samt även Volvo.Isakare skrev:Hade den här bilen för några år sen, trivdes bakom ratten i den, det ljusa skinnet och träet gav en väldigt mysig känsla jämfört med de flesta andra BMW från den tiden som hade svart och polerad aluminium.
Gissar att vi som gillar träpaneler är en utdöende skara 😉
Tidigare ägare var pedant, bilen har gått drygt 31" mil på bilden.
[bild]
VW-gruppen går bort då det verkar vara herr Dysterkvist som designat deras inredningar de senaste decennierna.
Fast ingen av dem når upp till Jaguar, har alltid varit svag för deras inredningar med ofta ljust skinn och valnöt.
Jag har alltid vid bilköp köpt bil med färg på utsidan, alltså inte tråkig silver utan gärna mörk röd, blå, grön eller svart med ljust skinn och ädelträ inuti och helst automat vilket blivit lättare med åren då automat blivit vanligt och numera finns det väl inte manuell låda längre på en "premiumbil".
Min första bil var en Volvo 164 med en ägare, ljusblå metallic och ljusblått skinn, automat och sollucka som jag sålde 1986 för att få pengar att åka till Nya Zeeland, Australien, Tahiti och Rarotonga, dessa nästan 2 månader betalades av 164:an.
En bil jag saknar än men den finns kvar i Kungsbacka-trakten som entusiastbil och verkar inte ha rullat många mil sedan jag sålde.
Och så har blev S70:n efter transformationen
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tidigare var dessa
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och funderar på att sätta dit denna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Känns som att gubben (jag) har för lite att göra i höstrusket...
Undrar om Trodo växt lite för snabbt.nino skrev:Nu sjönk förtroendet lite för Trodo...
Beställde generator rem och spännare Skf i kit till V60, fick mail om att dom vart ha mer info om bilen.
Ringde upp och dom hade inga kit med spännare och rem utan det fick man köpa i separata delar, ändå står det på hemsidan att kittet skickas imorgon 😡
[bild]
Nu blev det förvisso billigare men inte Skf eller Gates
Edit: remmen blev Skf och spännaren Febi Bilstein
Febi gör ju bra grejer också
Ok det var ju skönt att höra.N Niq skrev:
När han på trodo sa att kiten var slut så man fick plocka ihop delar själv så frågade jag om inte det blev samma sak då, kiten är ju tyvärr slut eller nåt sånt fick jag till svar 🙄😄
Efter en stunds letande av vad jag skulle ha så kopplade det och han sa ja det blir ju samma sak. Troligen inte någon som skruvar själv...
Nä vanliga kundtjänstpersonalen kan nog oftast väldigt lite om det dom säljer på dom flesta stora nätbutiker. Många gånger är dom säkert ett inhyrt callcenter.nino skrev:Ok det var ju skönt att höra.
När han på trodo sa att kiten var slut så man fick plocka ihop delar själv så frågade jag om inte det blev samma sak då, kiten är ju tyvärr slut eller nåt sånt fick jag till svar 🙄😄
Efter en stunds letande av vad jag skulle ha så kopplade det och han sa ja det blir ju samma sak. Troligen inte någon som skruvar själv...
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 318 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 318 inlägg
Var dåligt väder igår ikväll men jag vill göra små framsteg varje kväll, jag passade på att ta av insugsrören också och kunde kolla på flammskyddet i PCV systemet, ser inte täppt ut.
Men ena slangen är körd, blir väl nog att byta båda, så insuget ska av antar jag så jag åtminstone får denna bytt.. Jag vet inte vad den lilla slangen gör eller varför det är två.
Yarisen har jag jobbat på också och jag är nu ganska säker jag kommer behöva plocka av hela bakaxeln av bilen, den är för mycket ivägen då jag ska försöka svetsa. Jag har också sett många skräckscenarion kring bakaxeln, den lär vara känslig för rost så det kan vara smart att plocka av den och se till att allt är OK. Då kan jag också avrosta den och kanske måla om den eller nåt om den är OK.
Mycket jobb på en bil jag tänker lägga upp till salu om jag får den genom besiktningen, men vill ju inte sälja ett vrak åt nån heller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men ena slangen är körd, blir väl nog att byta båda, så insuget ska av antar jag så jag åtminstone får denna bytt.. Jag vet inte vad den lilla slangen gör eller varför det är två.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Yarisen har jag jobbat på också och jag är nu ganska säker jag kommer behöva plocka av hela bakaxeln av bilen, den är för mycket ivägen då jag ska försöka svetsa. Jag har också sett många skräckscenarion kring bakaxeln, den lär vara känslig för rost så det kan vara smart att plocka av den och se till att allt är OK. Då kan jag också avrosta den och kanske måla om den eller nåt om den är OK.
Mycket jobb på en bil jag tänker lägga upp till salu om jag får den genom besiktningen, men vill ju inte sälja ett vrak åt nån heller.
Plockat isär mera nu
Fläkten av
Insuget av
Och jag fick ut hela vevhusventilationen intakt
Tyvärr gick röret som går till spjällhuset sönder, det är bara plast ungefär lite mindre än 10/14mm diameter. Jag tycker det borde gå att byta mot ett metallrör. Resten av systemet verkar i bra skick, rengjort det bara.
Nu har jag av startmotorn också så jag slipper åt pluggen för vevaxeltolken. Snart får jag börja med själva kamremsbytet...
Fläkten av
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insuget av
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och jag fick ut hela vevhusventilationen intakt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr gick röret som går till spjällhuset sönder, det är bara plast ungefär lite mindre än 10/14mm diameter. Jag tycker det borde gå att byta mot ett metallrör. Resten av systemet verkar i bra skick, rengjort det bara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag av startmotorn också så jag slipper åt pluggen för vevaxeltolken. Snart får jag börja med själva kamremsbytet...
Kanske bara jag, men det första jag gör när jag köpt en ny bil eller ska göra ett större jobb, är en riktig fet motortvätt.DennisCA skrev:Plockat isär mera nu
Fläkten av
[bild]
Insuget av
[bild]
Och jag fick ut hela vevhusventilationen intakt
[bild]
Tyvärr gick röret som går till spjällhuset sönder, det är bara plast ungefär lite mindre än 10/14mm diameter. Jag tycker det borde gå att byta mot ett metallrör. Resten av systemet verkar i bra skick, rengjort det bara.
[bild]
Nu har jag av startmotorn också så jag slipper åt pluggen för vevaxeltolken. Snart får jag börja med själva kamremsbytet...
Kör några mil direkt efter tvätten så motorn torka upp ordentligt och ev läckage syns som färska spår.
Dottern knappade in sin bil på "Vi köper din bil"
Hon skrev allt.
Motorlampan lyser.
Motorn går dåligt ibland.
Läcker olja.
Obesiktad.
1 nyckel.
Även det positiva som rostfri, inga skador.
Nya däck sommar o vinter.
Nya bromsar runt om.
Bilen värderades till 17.600:- som hon accepterade.
Bilen skulle lämnas idag kl 12.
Hon läser noga det mail hon fått.
Kommer dit "nä, vi köper inte in obesiktade bilar"
Hon tar fram mailet och läser, finns inte ett ord om det.
Väl hemma hittar de i det finstilta på hemsidan att de inte köper in obesiktade bilar under 20"
Så läs det finstilta noga om ni ska sälja en bil där.
Hon skrev allt.
Motorlampan lyser.
Motorn går dåligt ibland.
Läcker olja.
Obesiktad.
1 nyckel.
Även det positiva som rostfri, inga skador.
Nya däck sommar o vinter.
Nya bromsar runt om.
Bilen värderades till 17.600:- som hon accepterade.
Bilen skulle lämnas idag kl 12.
Hon läser noga det mail hon fått.
Kommer dit "nä, vi köper inte in obesiktade bilar"
Hon tar fram mailet och läser, finns inte ett ord om det.
Väl hemma hittar de i det finstilta på hemsidan att de inte köper in obesiktade bilar under 20"
Så läs det finstilta noga om ni ska sälja en bil där.