777 442 läst · 11 694 svar
777k läst
11,7k svar
Allt om bilen
Byggveteran
· 2 435 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 633 inlägg
Nu sjönk förtroendet lite för Trodo...
Beställde generator rem och spännare Skf i kit till V60, fick mail om att dom vart ha mer info om bilen.
Ringde upp och dom hade inga kit med spännare och rem utan det fick man köpa i separata delar, ändå står det på hemsidan att kittet skickas imorgon 😡
Nu blev det förvisso billigare men inte Skf eller Gates
Edit: remmen blev Skf och spännaren Febi Bilstein
Beställde generator rem och spännare Skf i kit till V60, fick mail om att dom vart ha mer info om bilen.
Ringde upp och dom hade inga kit med spännare och rem utan det fick man köpa i separata delar, ändå står det på hemsidan att kittet skickas imorgon 😡
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu blev det förvisso billigare men inte Skf eller Gates
Edit: remmen blev Skf och spännaren Febi Bilstein
Tycker ni jag resonerar fel då jag tycker det är bättre att byta två däck igång istället för alla fyra?
För som jag ser det om jag har en fyra däcks rotation gående kommer jag att ha alla fyra däck ganska nötta innan jag byter jag kommer även under rotationens gång ha en situation där framdäcken är bättre än bakdäcken. Eller så måste jag byta alla fyra däck oftare för att undvika den situationen, kanske behöver rotera däcken oftare också, typ dubbelt oftare.
Då jag kör med två däcksrotation så har jag alltid ett par däck som är i bra skick, de hinner aldrig bli ens halvdåliga innan de läggs där framme. Och de bra däcken är alltid där bak, som är viktigast.
För som jag ser det om jag har en fyra däcks rotation gående kommer jag att ha alla fyra däck ganska nötta innan jag byter jag kommer även under rotationens gång ha en situation där framdäcken är bättre än bakdäcken. Eller så måste jag byta alla fyra däck oftare för att undvika den situationen, kanske behöver rotera däcken oftare också, typ dubbelt oftare.
Då jag kör med två däcksrotation så har jag alltid ett par däck som är i bra skick, de hinner aldrig bli ens halvdåliga innan de läggs där framme. Och de bra däcken är alltid där bak, som är viktigast.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 409 inlägg
Jag gör samma, i alla fall har det råkat bli så de senaste gångerna på sommardäcken..
Visserligen har jag en förmåga att köpa beg hjul, så jag har 4 uppsättningar till den ena bilen och 3 till den andra... 😂
Visserligen har jag en förmåga att köpa beg hjul, så jag har 4 uppsättningar till den ena bilen och 3 till den andra... 😂
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 070 inlägg
Eller som jag gör på hojen. Varannan gång bra bak. Varannan gång båda samtidigt.DennisCA skrev:Tycker ni jag resonerar fel då jag tycker det är bättre att byta två däck igång istället för alla fyra?
För som jag ser det om jag har en fyra däcks rotation gående kommer jag att ha alla fyra däck ganska nötta innan jag byter jag kommer även under rotationens gång ha en situation där framdäcken är bättre än bakdäcken. Eller så måste jag byta alla fyra däck oftare för att undvika den situationen, kanske behöver rotera däcken oftare också, typ dubbelt oftare.
Då jag kör med två däcksrotation så har jag alltid ett par däck som är i bra skick, de hinner aldrig bli ens halvdåliga innan de läggs där framme. Och de bra däcken är alltid där bak, som är viktigast.
Är det över hälften kvar på de bra paret behåll, annars byt alla samtidigt?
Min kära S70 fick en upgrade som blev klar idag.
För några år sedan bytte jag ut originalratten i grått skinn som var sliten mot en i skinn med valnötsinlägg.
Har stört mig lite på diskrepansen mot panelinläggen som är i Granit tror jag de hette.
Har haft ett par uppsättningar med mitt/radiokonsoll, tunnelkonsoll, handsfacksinlägg och panel vid tunnelkonsollen i baksätet liggande sedan länge, dessa är i valnöt och och igår började jag bytet.
Allt utom radiokonsollen är relativt rakt på, men mittpanelen är ett litet elände att komma åt att byta utan att riva hela instrumentpanelen.
Rev halva och efter lite (mycket) pillande kunde jag idag färdigställa operationen, klart värt några timmars pillande i garaget när gråvädret och höstrusket råder utanför.
Och på Volvo-maner är allt ordentligt fastskruvat med ibland onödigt många skruvar, kanske därför bilen efter 32000 mil fortfarande är stum och tyst som en ny bil.
Blev väldigt mycket trevligare och en varmare känsla i interiören med träpaneler.
Funderar på att även byta ut automatspaksknoppen som är i läder mot en av de 5 st i valnöt jag har liggande, fast det är skön känsla i skinnspaken (no pun intended...)
Får fundera på det ett tag.
För några år sedan bytte jag ut originalratten i grått skinn som var sliten mot en i skinn med valnötsinlägg.
Har stört mig lite på diskrepansen mot panelinläggen som är i Granit tror jag de hette.
Har haft ett par uppsättningar med mitt/radiokonsoll, tunnelkonsoll, handsfacksinlägg och panel vid tunnelkonsollen i baksätet liggande sedan länge, dessa är i valnöt och och igår började jag bytet.
Allt utom radiokonsollen är relativt rakt på, men mittpanelen är ett litet elände att komma åt att byta utan att riva hela instrumentpanelen.
Rev halva och efter lite (mycket) pillande kunde jag idag färdigställa operationen, klart värt några timmars pillande i garaget när gråvädret och höstrusket råder utanför.
Och på Volvo-maner är allt ordentligt fastskruvat med ibland onödigt många skruvar, kanske därför bilen efter 32000 mil fortfarande är stum och tyst som en ny bil.
Blev väldigt mycket trevligare och en varmare känsla i interiören med träpaneler.
Funderar på att även byta ut automatspaksknoppen som är i läder mot en av de 5 st i valnöt jag har liggande, fast det är skön känsla i skinnspaken (no pun intended...)
Får fundera på det ett tag.
Nu är den ute och fastsvetsad.
Fick väma med svetsen och typ slå
hundra slag innan den lossnade.
Hålet i oket är gängat och fått en M8.
Fick väma med svetsen och typ slå
hundra slag innan den lossnade.
Hålet i oket är gängat och fått en M8.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 326 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 326 inlägg
Hade den här bilen för några år sen, trivdes bakom ratten i den, det ljusa skinnet och träet gav en väldigt mysig känsla jämfört med de flesta andra BMW från den tiden som hade svart och polerad aluminium.mikethebik skrev:Min kära S70 fick en upgrade som blev klar idag.
För några år sedan bytte jag ut originalratten i grått skinn som var sliten mot en i skinn med valnötsinlägg.
Har stört mig lite på diskrepansen mot panelinläggen som är i Granit tror jag de hette.
Har haft ett par uppsättningar med mitt/radiokonsoll, tunnelkonsoll, handsfacksinlägg och panel vid tunnelkonsollen i baksätet liggande sedan länge, dessa är i valnöt och och igår började jag bytet.
Allt utom radiokonsollen är relativt rakt på, men mittpanelen är ett litet elände att komma åt att byta utan att riva hela instrumentpanelen.
Rev halva och efter lite (mycket) pillande kunde jag idag färdigställa operationen, klart värt några timmars pillande i garaget när gråvädret och höstrusket råder utanför.
Och på Volvo-maner är allt ordentligt fastskruvat med ibland onödigt många skruvar, kanske därför bilen efter 32000 mil fortfarande är stum och tyst som en ny bil.
Blev väldigt mycket trevligare och en varmare känsla i interiören med träpaneler.
Funderar på att även byta ut automatspaksknoppen som är i läder mot en av de 5 st i valnöt jag har liggande, fast det är skön känsla i skinnspaken (no pun intended...)
Får fundera på det ett tag.
Gissar att vi som gillar träpaneler är en utdöende skara 😉
Tidigare ägare var pedant, bilen har gått drygt 31" mil på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 070 inlägg
Igår fick jag kamremssatsen med vattenpump + ny multirem från Trodo. Det är Bosch på multiremmen och SKF och VNA står det på alla andra delar. Vattenpumpen har rotorn i metall. Det känns som rätt kvalité.
Börjar med att plocka bort luftburken, kan hända fläkten också ryker. Jag ska köra med tolkar så startmotorn ska bort.
Konstig kabel som låg under luftburken, jag tippar f.d. ägaren var nån yngling som hade en rejäl baslåda eller nåt i bakändan, detta förklarar också valet att köra med överstora linglong däck...
Börjar med att plocka bort luftburken, kan hända fläkten också ryker. Jag ska köra med tolkar så startmotorn ska bort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstig kabel som låg under luftburken, jag tippar f.d. ägaren var nån yngling som hade en rejäl baslåda eller nåt i bakändan, detta förklarar också valet att köra med överstora linglong däck...
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 326 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 326 inlägg
Nja, det lär säkert gå på halva tiden ändå på "Hemin" med tanke på placering.RoTe skrev:
Förövrigt så tänkte jag på en riktig 426 Hemi från 60-talet.
På tal om antal tändstift så kan jag passa på å lägga in en bild på denna:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
12 cylindrar
24 tändstift
48 ventiler.