13th Marine 13th Marine skrev:
Tack, men har silver-logga, tänkte försöka ha tag på den nya loggan i vitt.
Såg nu också att det var fel mått🤣🤣
 
A Argastesnickaren skrev:
Såg nu också att det var fel mått🤣🤣
60mm ytter och 57mm inner stämmer bra mot de befintliga jag har (Har dock bara tre, med Skoda-logga 😅)
 
Nu sjönk förtroendet lite för Trodo...

Beställde generator rem och spännare Skf i kit till V60, fick mail om att dom vart ha mer info om bilen.
Ringde upp och dom hade inga kit med spännare och rem utan det fick man köpa i separata delar, ändå står det på hemsidan att kittet skickas imorgon 😡

Skärmbild av en bildelsshop, som visar Flerspårsremsats SKF VKMA 36244 för Volvo V60 med priset 874 kr och information om motornummer och leveransdatum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu blev det förvisso billigare men inte Skf eller Gates

Edit: remmen blev Skf och spännaren Febi Bilstein
 
Tycker ni jag resonerar fel då jag tycker det är bättre att byta två däck igång istället för alla fyra?

För som jag ser det om jag har en fyra däcks rotation gående kommer jag att ha alla fyra däck ganska nötta innan jag byter jag kommer även under rotationens gång ha en situation där framdäcken är bättre än bakdäcken. Eller så måste jag byta alla fyra däck oftare för att undvika den situationen, kanske behöver rotera däcken oftare också, typ dubbelt oftare.

Då jag kör med två däcksrotation så har jag alltid ett par däck som är i bra skick, de hinner aldrig bli ens halvdåliga innan de läggs där framme. Och de bra däcken är alltid där bak, som är viktigast.
 
Jag gör samma, i alla fall har det råkat bli så de senaste gångerna på sommardäcken..

Visserligen har jag en förmåga att köpa beg hjul, så jag har 4 uppsättningar till den ena bilen och 3 till den andra... 😂
 
DennisCA DennisCA skrev:
Tycker ni jag resonerar fel då jag tycker det är bättre att byta två däck igång istället för alla fyra?

För som jag ser det om jag har en fyra däcks rotation gående kommer jag att ha alla fyra däck ganska nötta innan jag byter jag kommer även under rotationens gång ha en situation där framdäcken är bättre än bakdäcken. Eller så måste jag byta alla fyra däck oftare för att undvika den situationen, kanske behöver rotera däcken oftare också, typ dubbelt oftare.

Då jag kör med två däcksrotation så har jag alltid ett par däck som är i bra skick, de hinner aldrig bli ens halvdåliga innan de läggs där framme. Och de bra däcken är alltid där bak, som är viktigast.
Eller som jag gör på hojen. Varannan gång bra bak. Varannan gång båda samtidigt.

Är det över hälften kvar på de bra paret behåll, annars byt alla samtidigt?
 
Min kära S70 fick en upgrade som blev klar idag.
För några år sedan bytte jag ut originalratten i grått skinn som var sliten mot en i skinn med valnötsinlägg.
Har stört mig lite på diskrepansen mot panelinläggen som är i Granit tror jag de hette.
Har haft ett par uppsättningar med mitt/radiokonsoll, tunnelkonsoll, handsfacksinlägg och panel vid tunnelkonsollen i baksätet liggande sedan länge, dessa är i valnöt och och igår började jag bytet.

Allt utom radiokonsollen är relativt rakt på, men mittpanelen är ett litet elände att komma åt att byta utan att riva hela instrumentpanelen.
Rev halva och efter lite (mycket) pillande kunde jag idag färdigställa operationen, klart värt några timmars pillande i garaget när gråvädret och höstrusket råder utanför.
Och på Volvo-maner är allt ordentligt fastskruvat med ibland onödigt många skruvar, kanske därför bilen efter 32000 mil fortfarande är stum och tyst som en ny bil.
Blev väldigt mycket trevligare och en varmare känsla i interiören med träpaneler.

Funderar på att även byta ut automatspaksknoppen som är i läder mot en av de 5 st i valnöt jag har liggande, fast det är skön känsla i skinnspaken (no pun intended...)
Får fundera på det ett tag.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Nu är den ute och fastsvetsad.
Fick väma med svetsen och typ slå
hundra slag innan den lossnade.
Hålet i oket är gängat och fått en M8.
Rostig M8 bult efter fastsvetsning, svart yta med gängad topp, placerad på en grå prickig arbetsbänk med en rosa trasa i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt rostigt rör, fastsvetsat, bredvid folieark och rosa trasa. Hålet i oket är gängat och fått en M8.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av bilens bromsok med en nyligen svetsad och gängad M8-bult. Oket är delvis rostigt och synligt fastsatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Patrik440
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Sen blev ju Hemi omsprungen ganska snabbt av wedge topparna. Hemi, inte så bra som det låter lixom 😉
Skulle kunna tänka mig en Hemi när det är dags för tändstiftsbyte men annars är jag nöjd med min 440".
Närbild av motordetalj med två stora ventiler och ett Philips Powerlife 9V-batteri som storleksjämförelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Skulle kunna tänka mig en Hemi när det är dags för tändstiftsbyte men annars är jag nöjd med min 440".
[bild]
Passade på att byta stift i min 361 när den var ur 🙂
Onödigt trångt annars
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Min kära S70 fick en upgrade som blev klar idag.
För några år sedan bytte jag ut originalratten i grått skinn som var sliten mot en i skinn med valnötsinlägg.
Har stört mig lite på diskrepansen mot panelinläggen som är i Granit tror jag de hette.
Har haft ett par uppsättningar med mitt/radiokonsoll, tunnelkonsoll, handsfacksinlägg och panel vid tunnelkonsollen i baksätet liggande sedan länge, dessa är i valnöt och och igår började jag bytet.

Allt utom radiokonsollen är relativt rakt på, men mittpanelen är ett litet elände att komma åt att byta utan att riva hela instrumentpanelen.
Rev halva och efter lite (mycket) pillande kunde jag idag färdigställa operationen, klart värt några timmars pillande i garaget när gråvädret och höstrusket råder utanför.
Och på Volvo-maner är allt ordentligt fastskruvat med ibland onödigt många skruvar, kanske därför bilen efter 32000 mil fortfarande är stum och tyst som en ny bil.
Blev väldigt mycket trevligare och en varmare känsla i interiören med träpaneler.

Funderar på att även byta ut automatspaksknoppen som är i läder mot en av de 5 st i valnöt jag har liggande, fast det är skön känsla i skinnspaken (no pun intended...)
Får fundera på det ett tag.
Hade den här bilen för några år sen, trivdes bakom ratten i den, det ljusa skinnet och träet gav en väldigt mysig känsla jämfört med de flesta andra BMW från den tiden som hade svart och polerad aluminium.
Gissar att vi som gillar träpaneler är en utdöende skara 😉
Tidigare ägare var pedant, bilen har gått drygt 31" mil på bilden.
Interiör av en BMW-bil med ljusa lädersäten och träratt, visar en nostalgisk och mysig känsla jämfört med modernare modeller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Skulle kunna tänka mig en Hemi när det är dags för tändstiftsbyte men annars är jag nöjd med min 440".
[bild]
Hemi topparna är ju bara tunga och otympliga 😉
Men jag å andra sidan tycker smallblock funkar bra 🙈
 
RoTe
Patrik440 Patrik440 skrev:
Skulle kunna tänka mig en Hemi när det är dags för tändstiftsbyte
Inte jättespännande när Hemin har 16st tändstift... 💩
 
Igår fick jag kamremssatsen med vattenpump + ny multirem från Trodo. Det är Bosch på multiremmen och SKF och VNA står det på alla andra delar. Vattenpumpen har rotorn i metall. Det känns som rätt kvalité.

Börjar med att plocka bort luftburken, kan hända fläkten också ryker. Jag ska köra med tolkar så startmotorn ska bort.

Motorutrymme i en bil med borttagen luftburk, synliga kablar och verktyg. En burk WD-40 står vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Motorrum av bil med synliga kablar och batteri, röd kabel ligger löst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Konstig kabel som låg under luftburken, jag tippar f.d. ägaren var nån yngling som hade en rejäl baslåda eller nåt i bakändan, detta förklarar också valet att köra med överstora linglong däck...
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Patrik440
RoTe RoTe skrev:
Inte jättespännande när Hemin har 16st tändstift... 💩
Nja, det lär säkert gå på halva tiden ändå på "Hemin" med tanke på placering.

Förövrigt så tänkte jag på en riktig 426 Hemi från 60-talet.

På tal om antal tändstift så kan jag passa på å lägga in en bild på denna:
Grön motor med 12 cylindrar och 48 ventiler, en hund sitter ovanpå i en betongmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

12 cylindrar
24 tändstift
48 ventiler.

:)
 
  • Gilla
Fotografen och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.