723 438 läst · 11 155 svar
723k läst
11,2k svar
Allt om bilen
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 650 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 650 inlägg
Fick på fronten efter lite tandagnissel och bendande. Passar ”sådär” men det duger så nu åker den ner i lackboxen så fort jag klurat ut hur man monterar dimljusen. Blir en jävligt tuff traktor.F fsn skrev:Nu har barnet slitit som fan med demontering av en framskärm och front. Började passa in den nya fronten men föga förvånande så är passformen extremt Kinesisk. Plasten har krympt för mycket och tar liksom lite slut när man skall runt strålkastarna. Nån som passat in Kinesiska skitfronter i troligtvis rött spröd plast förut som har några vägvinnande tips på hur man går vidare?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jobbat på yaris i helgen, rosten har spridit sig och jag har kapat upp ett mycket större hål än jag började med. Det är så man börjar tro bilen är skrotfärdig.
Men jag ska ge det ett försök, problemet är att metallen även där den börjar bli frisk så tunn så jag ser ingen annan lösning än att svetsa in förstärkningar först i kanterna, alltså jag lägger en plåtremsa (1,2mm) som överlappar kanten, sen svetsar jag på hög värme så det bränner fast. På så vis får jag nånting att svetsa i sen, reparationsplåten tillverkas av 2 mm plåt.
Säkert många som skakar på huvudet åt det då får man en fog som det kan samlas skit salt och vatten i. Men jag får förlita mig på linoljans förträffliga egenskaper och fylla hålrummet ordentligt efter det är färdigt.
Men jag ska ge det ett försök, problemet är att metallen även där den börjar bli frisk så tunn så jag ser ingen annan lösning än att svetsa in förstärkningar först i kanterna, alltså jag lägger en plåtremsa (1,2mm) som överlappar kanten, sen svetsar jag på hög värme så det bränner fast. På så vis får jag nånting att svetsa i sen, reparationsplåten tillverkas av 2 mm plåt.
Säkert många som skakar på huvudet åt det då får man en fog som det kan samlas skit salt och vatten i. Men jag får förlita mig på linoljans förträffliga egenskaper och fylla hålrummet ordentligt efter det är färdigt.
Håller med om detta. Vi har en V70 som andrabil och långresebil. För att vara 20 år gammal är det väldigt bra, faktiskt den bästa "gamla" bil jag haft. Drar inte orimligt mycket bensin. Att köra tusentals mil per år så är det nog så att en bränslesnål bil lönar sig.S Stefan1972 skrev:Finns nog ingen äldre V70 som går billigt på det viset. Det som är ekonomiskt är ju att de bara går och går och lagar man så är det samma slitdelar som på andra bilar. Jag lagar ju bilar själv och de som har såna här är ju aldrig stående för nå krångel. De bara servar och kör och byter lite broms emellanåt. Då spelar lite extra törst mindre roll i det stora hela. Fast så tänker man ju aldrig utan det är vad som lämnar plånboken i sekunden det händer som betyder nåt............
Jag är ju nyfiken, de flesta gamla toyota verkar gå till afrika, där är de nog inte så bekymrade om ett rosthål. Hur bra är de egentligen när de blir äldre? Eftersom de försvinner från sverige? Man ser sällan gamla toyota här!DennisCA skrev:
Ja och nej, säkert smidigt när den väl står på men skulle tro att man drar sig i det längsta innan man kommer dit att man släpar fram den?DennisCA skrev:
Rätt mycket plats ser det ut att behövas också.
Sett något pris? En nedsänkt saxlyft känns ju smidigare...
Någon som provat lyftkuddar från Vevor? eller annat fabrikat
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr verkar den ha slutat säljas men slutpriset då var 790€
En saxlyft är väl det man lutar mot också, men ej nerfälld, den får stå på golvet bara. Fördelen jag såg med denna var att då den kan tilta så får man bättre tillgång än vad lyfthöjden allena tillåter.
En saxlyft är väl det man lutar mot också, men ej nerfälld, den får stå på golvet bara. Fördelen jag såg med denna var att då den kan tilta så får man bättre tillgång än vad lyfthöjden allena tillåter.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 650 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 650 inlägg
Det är väl en av fem saker jag ångrar vid bygget av garaget. Skulle ha gjort en gjuten grop med ingjutna kabel/hydraulik kanalisation samt ett bottendränage avlopp. Sen kunde man ha bevakat begagnatmarknaden till rätt 2000kg lyftbord dykt upp.nino skrev:Ja och nej, säkert smidigt när den väl står på men skulle tro att man drar sig i det längsta innan man kommer dit att man släpar fram den?
Rätt mycket plats ser det ut att behövas också.
Sett något pris? En nedsänkt saxlyft känns ju smidigare...
Någon som provat lyftkuddar från Vevor? eller annat fabrikat
[bild]
De andra sakerna jag tycker att jag missade på är att jag inte pressade på om mer bygghöjd, inte hade öppet till nock i en del av garaget och ett mindre förvaringsloft längst in, att jag inte satte in en stor port utan var helt inställd på två portar samt att jag inte pressade på mer om att bygga det 2-2,5m längre, de extra 18 kvm det hade gett skulle gjort underverk.
Har en sen två år tillbaka. Jag har inget garage så jag kör på uppfart med grus och då funkar denna perfekt. Innan fick jag lägga skiva under domkraften. Tiden får utvisa hur länge gummibäljen håller. Såg för övrigt en test av just modellen av Stefan Bergman förra veckan. 🙂nino skrev:Ja och nej, säkert smidigt när den väl står på men skulle tro att man drar sig i det längsta innan man kommer dit att man släpar fram den?
Rätt mycket plats ser det ut att behövas också.
Sett något pris? En nedsänkt saxlyft känns ju smidigare...
Någon som provat lyftkuddar från Vevor? eller annat fabrikat
[bild]