Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nu har Mercedes stängt av app-tjänsterna mot bilen så jag kan inte längre t ex starta p-värmaren från telefonen.

Det kom en pushnotis sent i lördags om att "tjänster" hade uppdaterats, och med ett blipp så var de borta. Det är ett år kvar tills 2G-nätet släcks, 3 år för Telia.

Jag tjatar med dem just nu om alternativa lösningar men främst ifall de verkligen tänker vara så respektlösa att inte gå ut med officiell information, vilket de borde ha gjort i förväg.

Hittills säger de bara "kan inte". Försöker få ett mer ärligt svar från dem. Ingen stjärnglans här....
Jag har varit ganska grov i tonen mot Mercedes, men det enda de kläcker ur sig som ett försök till att förklara varför de inte kan är detta:

Att använda denna 2-vägs kommunikation som kräver fjärrkontroller via MB App uppfyller inte MB kvalitetsstandarder. Beslut att inte erbjuda nya licenser för 3G/2G kommunicerande bilar fattas av MB internationellt på europeisk nivå och tyvärr finns det inget vi kan göra för det. Fordonet kan inte uppdateras till en 4-vägs kommunikationsbil då tillverkarna inte stöder detta.

:)

Nu har de slutat svara...
 
  • Arg
  • Ledsen
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag har varit ganska grov i tonen mot Mercedes, men det enda de kläcker ur sig som ett försök till att förklara varför de inte kan är detta:

Att använda denna 2-vägs kommunikation som kräver fjärrkontroller via MB App uppfyller inte MB kvalitetsstandarder. Beslut att inte erbjuda nya licenser för 3G/2G kommunicerande bilar fattas av MB internationellt på europeisk nivå och tyvärr finns det inget vi kan göra för det. Fordonet kan inte uppdateras till en 4-vägs kommunikationsbil då tillverkarna inte stöder detta.

:)

Nu har de slutat svara...
Du får skrota bilen och köpa en kinesisk istället. Volvo eller nåt. 😉
 
Seaside Garage visar ju en Merca som heter duga just nu:
 
  • Gilla
naikon och 1 till
  • Laddar…
Funderat på extraljus till Volvon också, bra å ha sak på vintern och mörka höstkvällar. Två extraljus i mitten det tycker jag ser bäst och minst vulgärt ut.

Fast varför runda? Överallt jag tittar är det runda ljus som gäller. Men jag tror rektangulära skulle se bra ut, som på denna 240 är det ett par rektangulära Hella. Jag tror det kunde se bra ut även på en 850.

Volvo 240 med rektangulära Hella-extraljus monterade framtill, parkerad på en bilträff med folk och bilar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
4-vägs kommunikationsbil
Vad ska man säga...
 
DennisCA DennisCA skrev:
Funderat på extraljus till Volvon också, bra å ha sak på vintern och mörka höstkvällar. Två extraljus i mitten det tycker jag ser bäst och minst vulgärt ut.

Fast varför runda? Överallt jag tittar är det runda ljus som gäller. Men jag tror rektangulära skulle se bra ut, som på denna 240 är det ett par rektangulära Hella. Jag tror det kunde se bra ut även på en 850.

[bild]
Finns det ens att köpa längre ??
Motsvarande rund ger bättre ljus, är nog därför runda är vanligare.
Moderna med LED optik har formen ingen betydelse alls.
 
Isakare Isakare skrev:
Finns det ens att köpa längre ??
Motsvarande rund ger bättre ljus, är nog därför runda är vanligare.
Moderna med LED optik har formen ingen betydelse alls.
Finns nog att köpa här som där ännu. Jag vill ha halogenlampor personligen för utseendets skull, de ser bättre ut alltså. De ger också bättre ljus än LED som är för blåaktiga.
 
Isakare Isakare skrev:
Finns det ens att köpa längre ??
Motsvarande rund ger bättre ljus, är nog därför runda är vanligare.
Moderna med LED optik har formen ingen betydelse alls.
Fyra Bosch 180 Knick med 100w hjälpte till och så blev det svart när man slog över till halvljus på 70-talsbilarna med dåtidens originalstrålkastare.
Men här var det väl mest fyrkantigt för utseende.
 
Hella Jumbo 320 är en lite modernare variant annars. De ser ganska bra ut, dock en led strip i botten som funkar som p-ljus, men huvudljuset kommer från en halogen. Kan vara en bra look för en 850.

Två Hella Jumbo 320-lyktor med halogenljus och LED-strip i botten, lämpliga för en Volvo 850.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
DennisCA DennisCA skrev:
Hella Jumbo 320 är en lite modernare variant annars. De ser ganska bra ut, dock en led strip i botten som funkar som p-ljus, men huvudljuset kommer från en halogen. Kan vara en bra look för en 850.

[bild]
Pljuset kan du ju hoppas över att koppla in om du tycker det stör
 
Haha, skrattade just när jag såg att det finns en FB grupp som heter "Rostiga Passat B6/B7"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.