770 146 läst · 11 596 svar
770k läst
11,6k svar
Allt om bilen
Medlem
· Sverige
· 5 383 inlägg
Men på tal om potenta motorer... får säga att jag älskar ljudet av Volvos femcylindriga turbo! Riktigt rått och härligt.
Här är en liten uppvisning på Nürnburgring av en bra förare:
Här är en liten uppvisning på Nürnburgring av en bra förare:
Bör nog vara fixat om bilen gått 50"N Niq skrev:Beror väl väldigt mycket på hur den är skött. Är det automat så lär det nog vara stor risk att lådan behöver åtgärdas och om det är manuell så kan nog kopplingen behöva bytas om inte alltför länge om det inte är gjort. Vet inte om Toyota hade dubbelmassasvänghjul men det ska också bytas i så fall och dom brukar vara ganska dyra.
Var det 2.2 som hade problem med topplocksskruvarna?
Grannen drabbades vid 16" mil, det var en tidigare årsmodell, bilen var då bara 5 år, Toyota tog det på goodwill, de bytte motorblock.
Oavsett bil är 30" mycket för en bil som gått 50", vad som helst kan ge upp i morgon.
Å andra sidan, är bilen servad by the book har den fått ny olja var 1.500 mil, växellådsolja var 9" mil, kamrem vid 12" Toyota har ju fortfarande vettig serviceintervall om man vill att bilen ska gå länge.
Är det inte kedja på dom?Isakare skrev:Bör nog vara fixat om bilen gått 50"
Grannen drabbades vid 16" mil, det var en tidigare årsmodell, bilen var då bara 5 år, Toyota tog det på goodwill, de bytte motorblock.
Oavsett bil är 30" mycket för en bil som gått 50", vad som helst kan ge upp i morgon.
Å andra sidan, är bilen servad by the book har den fått ny olja var 1.500 mil, växellådsolja var 9" mil, kamrem vid 12" Toyota har ju fortfarande vettig serviceintervall om man vill att bilen ska gå länge.
Ska prova kika idag, på bilderna ser det väldigt fin ut.
Finns i närheten så det vore enklast att köpa den. Ägs av en bekants bekant.
Annars lutar det åt Kia Ceed, men dom är minst 25-30mil bort, samma pengar ungefär, gått 25-30'
@nino Den har alltså gått 20" fler mil än denna och är 12k dyrare?
https://www.blocket.se/annons/stock...2_d_cat_euro_4_bes_sk_gar_perfekt_/1401341885
Det är mycket pengar för en långmilare även om det är en bekannt som säljer sin pärla.
https://www.blocket.se/annons/stock...2_d_cat_euro_4_bes_sk_gar_perfekt_/1401341885
Det är mycket pengar för en långmilare även om det är en bekannt som säljer sin pärla.
Stämmer, sen är det väl 40-45mil enkel resa till den där.Unikt namn skrev:
Sen är den jag ska kika på fullt utrustad, taklucka, keyless, automat med paddlar, skinn, gps, adaptiv farthållare, minne på både stol och ratt mm mm
Men det är ju samtidigt fler grejer som kan strula
Är mest milen jag är lite fundersam över...
Den du länkade till är manuell, hade gärna haft automat
Edit
https://www.blocket.se/annons/1401270231
Ungefär samma utrustning på den här
Redigerat:
Säkert bör det vara så. Det var väl dessutom på gen 2 och inte på gen 3 så jag tror han kan bortse från det med topplocksskruvarna.Isakare skrev:Bör nog vara fixat om bilen gått 50"
Grannen drabbades vid 16" mil, det var en tidigare årsmodell, bilen var då bara 5 år, Toyota tog det på goodwill, de bytte motorblock.
Oavsett bil är 30" mycket för en bil som gått 50", vad som helst kan ge upp i morgon.
Å andra sidan, är bilen servad by the book har den fått ny olja var 1.500 mil, växellådsolja var 9" mil, kamrem vid 12" Toyota har ju fortfarande vettig serviceintervall om man vill att bilen ska gå länge.
Jag ville inte ta ställning till priset då jag inte har någon aning om bilpriserna i Sverige.
Jag sålde nyligen min C70 T5:a med dubbelt rostfritt avgassystem som lät riktigt rått och gott, den gick som bara f-n dessutom men efter 8 år med mig som sommarbil togs den över av en bilintresserad 20-åring som letat efter en sådan med målet att ha den som sommarbil med strikt originalutförande, förutom avgaset då.H Harald Blåtumme skrev:
Motorljudet från femmorna är jäkligt gott, kommer ihåg när Rickard Rydell spöade de flesta konkurrenterna i BTCC med sin 850 kombi på nittiotalet.
Den i filmen är också en kombi och har en bra chaufför.
Brukar titta på en del klipp från Ringen och det vore kul att åka med någon duktig förare ett varv, kanske kostar ett par fillingar men det vore det värt!
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 015 inlägg
Ja, men om man kollar lite rent tekniskt så är ventillayouten annorlunda. Wedge har ventilerna parallellt som även i NASCAR samma layout som används av Ford och GM. Medans dom är motstående i Hemi som dessutom gör det lite knöligare med hög kompressionIntet skrev:Max wedge tillverkades parallellt (tror jag) med Hemin. Deras effekt var nästan lika men Hemin var väsentligt dyrare. Därav det låga antalet tillverkade. Som sagt, Hemin var en racemotor som gjordes körbar i vardagstrafik. Förgasare och brist på variabla ventiltider gav motorerna väldigt ojämn gång på låga varv. Blub blub blub.
[media]
Vassa kammar "choppy idle" för att få ut effekt är som ett måste när man har dåligt flöde i topparna. Variabla kamtider är inte jättevanligt, även på moderna högeffekt motorer (t.ex. MC)
Byggveteran
· 2 431 inlägg
Kan bara hålla med om Volvos femmor.mikethebik skrev:Jag sålde nyligen min C70 T5:a med dubbelt rostfritt avgassystem som lät riktigt rått och gott, den gick som bara f-n dessutom men efter 8 år med mig som sommarbil togs den över av en bilintresserad 20-åring som letat efter en sådan med målet att ha den som sommarbil med strikt originalutförande, förutom avgaset då.
Motorljudet från femmorna är jäkligt gott, kommer ihåg när Rickard Rydell spöade de flesta konkurrenterna i BTCC med sin 850 kombi på nittiotalet.
Den i filmen är också en kombi och har en bra chaufför.
Brukar titta på en del klipp från Ringen och det vore kul att åka med någon duktig förare ett varv, kanske kostar ett par fillingar men det vore det värt!
Hade en chippad r-design v70 2011a som jag köpte ny.
Fick ett avgassystem bytt till så grova rör som det fick plats med.
Den lät riktigt gött och är en bil jag fortfarande kan sakna.
Riktiga fåtöljer till stolar som samtidigt i r-designen fått lite sidostöd.
3000 varv i 180 km, perfekt åka långt bil.
30 000 000 är mycket för alla bilar, även unika bilar som gått 50 000 000 mil...Isakare skrev:Bör nog vara fixat om bilen gått 50"
Grannen drabbades vid 16" mil, det var en tidigare årsmodell, bilen var då bara 5 år, Toyota tog det på goodwill, de bytte motorblock.
Oavsett bil är 30" mycket för en bil som gått 50", vad som helst kan ge upp i morgon.
Å andra sidan, är bilen servad by the book har den fått ny olja var 1.500 mil, växellådsolja var 9" mil, kamrem vid 12" Toyota har ju fortfarande vettig serviceintervall om man vill att bilen ska gå länge.
Tusen indikeras med Siffra'. Siffra" indikerar antal miljoner...