764 996 läst · 11 527 svar
765k läst
11,5k svar
Allt om bilen
75 år. Om jag får be!Dan_Johansson skrev:
Nu har den bara gått 30.000 mil... Än så länge. Inte så konstigt för en bensinmotor som pressar fram en ladugårdsdörr i 100km/h med måttliga 1800 rpm.
Vad jag läst mig till pajar rullyftarna vid långa tomgångskörningsperioder med dålig olja.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 347 inlägg
Tja, 300c kom ju -57, så visst är det närmare 75 än 50, men jag tror du syftar på en third gen. Vilken har noll gemensamt med second gen, dvs den sista riktiga HEMI-motorn. Som gick ur produktion ungefär 50 år sen...Intet skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 804 inlägg
Nu har Mercedes stängt av app-tjänsterna mot bilen så jag kan inte längre t ex starta p-värmaren från telefonen.
Det kom en pushnotis sent i lördags om att "tjänster" hade uppdaterats, och med ett blipp så var de borta. Det är ett år kvar tills 2G-nätet släcks, 3 år för Telia.
Jag tjatar med dem just nu om alternativa lösningar men främst ifall de verkligen tänker vara så respektlösa att inte gå ut med officiell information, vilket de borde ha gjort i förväg.
Hittills säger de bara "kan inte". Försöker få ett mer ärligt svar från dem. Ingen stjärnglans här....
Det kom en pushnotis sent i lördags om att "tjänster" hade uppdaterats, och med ett blipp så var de borta. Det är ett år kvar tills 2G-nätet släcks, 3 år för Telia.
Jag tjatar med dem just nu om alternativa lösningar men främst ifall de verkligen tänker vara så respektlösa att inte gå ut med officiell information, vilket de borde ha gjort i förväg.
Hittills säger de bara "kan inte". Försöker få ett mer ärligt svar från dem. Ingen stjärnglans här....
Men att byta olja/oljefilter är väl knappast raketforskning ens på nyare bilar? Min är visserligen knappast ny, -08 BMW, men att byta olja/oljefilter/luftfilter är ju inga konstigheter på den.Bocken Bruse skrev:För flera årtionden sedan så fixade jag självklart att byta motorolja, oljefiler, luftfiler och brytarspetsar i mina bilar. Det var på den tiden man kunde köra in på en stormarknadsparkering och bara köra under en garagedomkraft under bilen och jobbet var klart på mindre än en kvart. Det var på den tiden man kunde be bensinmackspersonalen om att byta en strålkastarlampa en mörk regnig natt och de gjorde det gratis med ett leende. Och det var aldrig någon som svamlade om garantier på bilen och att stämplar skulle in i "boken" av auktoriserad återförsäljare. Och man fixade lättare jobb på bilen med en skiftnyckel, hylsnyckelsats eller ett gäng fasta nycklar.
Men riktigt så är det inte idag. Idag åker många till Biltema och köper det ena och andra till bilen för att åka vidare till "verkstaden på hörnet" dvs svartverkstaden som gör jobbet betydligt mer förtroendeingivande än den auktoriserade verkstaden. Och kanske det mest avgörande - BILLIGARE
Samt icke att förglömma - DATORER dvs mjukvaran! Idag fixar man inte på närmelsevis så mycket på en bil som man gjorde på gamla SAAB 99/900, Volvo 142/242 ovh VW Golftiden. 😢
Och jag som trodde Chrysler 300c kom 2004.Dan_Johansson skrev:
Jag har uppenbarligen missat att det finns en gammal också.
Nej. Jag syftade på Chryslers första Hemi 1951, när de tog ett jättekliv från sidventilare till Hemi över en natt. PR:avdelningen blev överlycklig men ekonomiavdelningen grät, för motorerna var dyra att producera.Dan_Johansson skrev:
Snygg är den också (till skillnad mot den sista)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemimotorn i sig, var ingen ny konstruktion. Jag såg en på en italiensk tjugotalsracer på ett museum. Det nya var att sätta den i en familjebil. "Chrysler NewYorker Firepover". Lite bättre schvung i det namnet än "Volvo 210"?
Det är ändå roligt att det fortfarande tillverkas stora kraftfulla stötstångsmotorer utan påhängt krafs för högre effekt.
Redigerat:
Har kört den här på 0,7 på en 60 mils körning en gång annars kollar jag inte förbrukningen utan tankar när det behövs.DennisCA skrev:
Trädgårdsfixare
· Småland
· 179 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 347 inlägg
Jag tycker det är rätt sorgligt att man försöker sälja stötstångsdynga med nån slags romantiskt skimmer av vad som var rimligt på 50-talet..Intet skrev:Nej. Jag syftade på Chryslers första Hemi 1951, när de tog ett jättekliv från sidventilare till Hemi över en natt. PR:avdelningen blev överlycklig men ekonomiavdelningen grät, för motorerna var dyra att producera.
Snygg är den också (till skillnad mot den sista)
[bild]
Hemimotorn i sig, var ingen ny konstruktion. Jag såg en på en italiensk tjugotalsracer på ett museum. Det nya var att sätta den i en familjebil. "Chrysler NewYorker Firepover". Lite bättre schvung i det namnet än "Volvo 210"?
Det är ändå roligt att det fortfarande tillverkas stora kraftfulla stötstångsmotorer utan påhängt krafs för högre effekt.