Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Synd bara att HEMI-motorerna har så ohyggligt dålig hållbarhet. Och det är ju ganska dyrt att hålla igång en 50 år gammal motor...
75 år. Om jag får be!
Nu har den bara gått 30.000 mil... Än så länge. Inte så konstigt för en bensinmotor som pressar fram en ladugårdsdörr i 100km/h med måttliga 1800 rpm.

Vad jag läst mig till pajar rullyftarna vid långa tomgångskörningsperioder med dålig olja.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
75 år. Om jag får be!
Nu har den bara gått 30.000 mil... Än så länge. Inte så konstigt för en bensinmotor som pressar fram en ladugårdsdörr i 100km/h med måttliga 1800 rpm.

Vad jag läst mig till pajar rullyftarna vid långa tomgångskörningsperioder med dålig olja.
Tja, 300c kom ju -57, så visst är det närmare 75 än 50, men jag tror du syftar på en third gen. Vilken har noll gemensamt med second gen, dvs den sista riktiga HEMI-motorn. Som gick ur produktion ungefär 50 år sen...
 
N Niq skrev:
[bild]
Fixat nya vinterdäck till ena bilen.
Har åkt 3 år med sådana på firmabilen, funkat helt okej
 
  • Gilla
Niq
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Har åkt 3 år med sådana på firmabilen, funkat helt okej
Har haft Hankook tidigare och det är bland dom bästa vinterdäck jag haft.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Nu har Mercedes stängt av app-tjänsterna mot bilen så jag kan inte längre t ex starta p-värmaren från telefonen.

Det kom en pushnotis sent i lördags om att "tjänster" hade uppdaterats, och med ett blipp så var de borta. Det är ett år kvar tills 2G-nätet släcks, 3 år för Telia.

Jag tjatar med dem just nu om alternativa lösningar men främst ifall de verkligen tänker vara så respektlösa att inte gå ut med officiell information, vilket de borde ha gjort i förväg.

Hittills säger de bara "kan inte". Försöker få ett mer ärligt svar från dem. Ingen stjärnglans här....
 
  • Arg
  • Wow
  • Gilla
SaabNiklas och 5 till
  • Laddar…
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
För flera årtionden sedan så fixade jag självklart att byta motorolja, oljefiler, luftfiler och brytarspetsar i mina bilar. Det var på den tiden man kunde köra in på en stormarknadsparkering och bara köra under en garagedomkraft under bilen och jobbet var klart på mindre än en kvart. Det var på den tiden man kunde be bensinmackspersonalen om att byta en strålkastarlampa en mörk regnig natt och de gjorde det gratis med ett leende. Och det var aldrig någon som svamlade om garantier på bilen och att stämplar skulle in i "boken" av auktoriserad återförsäljare. Och man fixade lättare jobb på bilen med en skiftnyckel, hylsnyckelsats eller ett gäng fasta nycklar.

Men riktigt så är det inte idag. Idag åker många till Biltema och köper det ena och andra till bilen för att åka vidare till "verkstaden på hörnet" dvs svartverkstaden som gör jobbet betydligt mer förtroendeingivande än den auktoriserade verkstaden. Och kanske det mest avgörande - BILLIGARE

Samt icke att förglömma - DATORER dvs mjukvaran! Idag fixar man inte på närmelsevis så mycket på en bil som man gjorde på gamla SAAB 99/900, Volvo 142/242 ovh VW Golftiden. 😢
Men att byta olja/oljefilter är väl knappast raketforskning ens på nyare bilar? Min är visserligen knappast ny, -08 BMW, men att byta olja/oljefilter/luftfilter är ju inga konstigheter på den.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Jag börjar ha för många bilar...
[bild]
Nejdå, det där är inget :)

Skärmbild av en sida som varnar om körförbud för tre fordon, med ett sökfält för att söka bland totalt 15 fordon genom registreringsnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, 300c kom ju -57, så visst är det närmare 75 än 50, men jag tror du syftar på en third gen. Vilken har noll gemensamt med second gen, dvs den sista riktiga HEMI-motorn. Som gick ur produktion ungefär 50 år sen...
Och jag som trodde Chrysler 300c kom 2004.
Jag har uppenbarligen missat att det finns en gammal också.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, 300c kom ju -57, så visst är det närmare 75 än 50, men jag tror du syftar på en third gen. Vilken har noll gemensamt med second gen, dvs den sista riktiga HEMI-motorn. Som gick ur produktion ungefär 50 år sen...
Nej. Jag syftade på Chryslers första Hemi 1951, när de tog ett jättekliv från sidventilare till Hemi över en natt. PR:avdelningen blev överlycklig men ekonomiavdelningen grät, för motorerna var dyra att producera.

Snygg är den också (till skillnad mot den sista)


Guldfärgad Chrysler Hemi motor från 1951 på utställning, monterad på ställning framför kedjestaket i en utställningshall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemimotorn i sig, var ingen ny konstruktion. Jag såg en på en italiensk tjugotalsracer på ett museum. Det nya var att sätta den i en familjebil. "Chrysler NewYorker Firepover". Lite bättre schvung i det namnet än "Volvo 210"?

Det är ändå roligt att det fortfarande tillverkas stora kraftfulla stötstångsmotorer utan påhängt krafs för högre effekt.
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
galento
DennisCA DennisCA skrev:
Då jag körde hem den körde jag lugnt och jag kan bara i grova drag uppskatta det då jag inte tankade fullt och tankade igen, men under eller runt 0,8 tror jag det hamnar på. Landsvägskörning i mest 90km/h
Har kört den här på 0,7 på en 60 mils körning en gång annars kollar jag inte förbrukningen utan tankar när det behövs.
 
N Niq skrev:
Och jag som trodde Chrysler 300c kom 2004.
Jag har uppenbarligen missat att det finns en gammal också.
Här är originalet. Min är bara en retrobil.
1955 var första året.
Röd Chrysler från 1955 ståendes på asfalterad väg med torra buskar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Peter_Bromma och 2 till
  • Laddar…
Chrysler letter cars
300c är nog bland dom finaste bilarna som någonsin gjorts.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Här är originalet. Min är bara en retrobil.
1955 var första året.
[bild]
WOW... vilken skönhet ❤️
 
Intet Intet skrev:
Nej. Jag syftade på Chryslers första Hemi 1951, när de tog ett jättekliv från sidventilare till Hemi över en natt. PR:avdelningen blev överlycklig men ekonomiavdelningen grät, för motorerna var dyra att producera.

Snygg är den också (till skillnad mot den sista)


[bild]

Hemimotorn i sig, var ingen ny konstruktion. Jag såg en på en italiensk tjugotalsracer på ett museum. Det nya var att sätta den i en familjebil. "Chrysler NewYorker Firepover". Lite bättre schvung i det namnet än "Volvo 210"?

Det är ändå roligt att det fortfarande tillverkas stora kraftfulla stötstångsmotorer utan påhängt krafs för högre effekt.
Jag tycker det är rätt sorgligt att man försöker sälja stötstångsdynga med nån slags romantiskt skimmer av vad som var rimligt på 50-talet..
 
  • Ledsen
Tokslut
  • Laddar…
Varför det. En 75:årig konstruktion som fortfarande fungerar alldeles utmärkt. Hur kan det vara fel?
 
  • Älska
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.