781 279 läst · 11 753 svar
781k läst
11,8k svar
Allt om bilen
Det blev å köpa SKF, men man får ju köpa grisen i säcken känns det som.
Hittade CD växlare i bagaget annars, och denna mystiska handsfree
Vid takkonsolen verkar det finnas en mikrofon installerad. Jag förstår inte hur denna funkar, om den funkar. Kollade med bluetooth och sökte, hittade nåt som heter carkit men den ville inte connecta, ibland vet man ju inte om telefonen hallucinerar nån gammal koppling också.
Hittade CD växlare i bagaget annars, och denna mystiska handsfree
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vid takkonsolen verkar det finnas en mikrofon installerad. Jag förstår inte hur denna funkar, om den funkar. Kollade med bluetooth och sökte, hittade nåt som heter carkit men den ville inte connecta, ibland vet man ju inte om telefonen hallucinerar nån gammal koppling också.
Trädgårdsfixare
· Småland
· 180 inlägg
Det är väl den gamla klassiska olje-bytar-regeln att man varmkör motorn rejält innan man omgående tappar ur den gamla oljan och fyller på ny innan vinterdvalan. Det har gått rykten att oljan "surnnar" och/eller "oxiderar" om oljan var skitig från början vilket kan skada eller fräta på motorn. Om det gällde de gamla mineraloljorna eller de nya syntetoljorna, med massa halvflummiga inblandningar som ska tvätta motorn ren kan jag inte svara på.DennisCA skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 989 inlägg
Fast handlar det bara om en vinterdvala så spelar det nog ingen roll. Är väl skillnad om man pallar upp en bil som ska stå i 10+ år..........Om nu inte bilen man ska ställa på vinterdvala inte har fått ett oljebyte de senaste 10 åren då förstås..........
Trädgårdsfixare
· Småland
· 180 inlägg
Nu är det väl knappt någon som byter motorolja på sina bilar själva utom om de har lite äldre fina gamla samlarobjekt. Men oavsett, förutsatt att man inte lämnar bilen till den svindyra auktoriserade bilverkstaden för olje- och filterbyte utan lämnar det till verkstaden på hörnet så är ju ett oljebyte en väldigt billig försäkring på att åtminstone den biten är avklarad för en problemfri framtid.S Stefan1972 skrev:
Byggveteran
· 2 438 inlägg
Om det är en 170 hk så är det ju en glt.DennisCA skrev:Jaha igår körde jag hem med en Volvo då, kört 700km på en dag, kom hem ca 1:30 på natten och var utslagen.
Jag gjorde nu alla de kontroller jag kom på att göra, testade med plastpåse över oljelocket efter testkörning och det var inget tryck där. ABS bromsarna funkade också. Några saker upptäckte jag då jag körde hem bilen dock som jag inte märkte innan. Låg på marken och kollade rost med telefonen men tyckte den såg ganska bra ut faktiskt, inte perfekt men inte alls dåligt, vad jag nu kunde se det känns alltid som man köper grisen i säcken trots man ligger på marken och kollar.
-Rosten fanns där det var utpekat, på bakluckan och framskärmen, den krockade delen är plast. Bakluckan kanske klarar sig med slipning, rostborttaning och spackel men framskärmen vill ha ny plåt. Jag kommer linolja allt jag kommer åt tillsvidare. Framskärmen ser ut som den går att plocka av relativt enkelt så man slipper åt fram och bak.
-Det s.k. skvallerhålet hade jag svårt att hitta men jag tror jag såg det och såg inga oljefläckar. Bilen tog sig hem utan problem.
-Bilen behöver hjulinställning, ratten är lite sne och bilen vill dra lite. Det känns lite som den kan ha toe-out eller nära nog. Nu har den här bilen lite mera avancerade inställningsmöjligheter med bakaxeln också än vad jag är van med från 900an med sin stela bakaxel.
-AC verkar faktiskt funka men svagt men den hade en märkbar effekt på fukten då jag startade den.
-Stundtals vid hastigheter mellan 60-80 kommer det vibrationer, de är ganska mjuka och nästan som gupp. Misstänker däcken, där fram var de slitna och det är några kinesiska däck som jag inte hört om förr, Ling Long.
-Sommardäcken är dessutom för stora (255/55/16), det känns som nån yngling haft bilen och ville ha större däck. Ska man ha 255 på en 850 bör de vara 40 profil. Det märks om man tar ut svängarna då tar det i. Vinterdäcken är 15 tummare. Jag kommer byta till 205/55/16 som är originalstorlek.
-Fjärrlåset funkar inte, kanske bara batteriet är slut, får hoppas... Men centrallåset med nyckel funkade inte heller så.
-Fläkthastigheten funkar inte helt, högsta inställningen funkar inte.
-Belysning för klocka och temperatur verkar inte funka, vet inte om det ska finnas en färddator som visar bränsleförbrukning på denna?
Jag tankade 33 liter och körde 350km, jag har bara kollat på tankmätaren men den var nästan tom då jag köpte bilen och efter färden låg den på mitten mellan 10 och 30 sträcket så jag gissar i grova drag den drar OK för en Volvo. Skulle den varit tillbaka på samma ställe hade det indikerat 0,9 milen men jag tror den ligger under 0,8 faktiskt. Jag fann den ville ligga på 90 för det mesta, det har säkert att göra med avgasrörets läckage och det irriterande ljudet som kommer därifrån.
Fast den har 170 hästar kändes den inte superpigg, mer som en cruisare, min 900T16 har 170 hästar och det är stor skillnad i effekt då turbon är igång, men den bilen är mindre och lättare.
Tog några bilder.
Höger framskärm här är rosten värst och det måste svetsas:
[bild]
Den här listen lär va en rostfälla så den ska bort
[bild]
Jag börjar ha för många bilar...
[bild]
Dom kräver varv för att ge dom hästarna.
Samma motor som 140 hk som är strypt i programvaran.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 420 inlägg
Nog för att jag är nöjd med min Fiesta från -08, men något samlarobjekt är den knappast... 😄Bocken Bruse skrev:Nu är det väl knappt någon som byter motorolja på sina bilar själva utom om de har lite äldre fina gamla samlarobjekt. Men oavsett, förutsatt att man inte lämnar bilen till den svindyra auktoriserade bilverkstaden för olje- och filterbyte utan lämnar det till verkstaden på hörnet så är ju ett oljebyte en väldigt billig försäkring på att åtminstone den biten är avklarad för en problemfri framtid.
Jo det är en B5254S motor, enligt VADIS programmet har den Motronic 4.4 mjukvaran. Nå jag köpte inte bilen för den ska vara en racer, bara den är pålitlig och inte för törstig.A Argastesnickaren skrev:
Då lever vi i skilda världar. Jag känner nog ingen vuxen karl som inte byter olja själv!Bocken Bruse skrev:Nu är det väl knappt någon som byter motorolja på sina bilar själva utom om de har lite äldre fina gamla samlarobjekt. Men oavsett, förutsatt att man inte lämnar bilen till den svindyra auktoriserade bilverkstaden för olje- och filterbyte utan lämnar det till verkstaden på hörnet så är ju ett oljebyte en väldigt billig försäkring på att åtminstone den biten är avklarad för en problemfri framtid.
Och min S70 automat från 2000 med dryga 32000 mil på mätaren är en fantastiskt bra bil, tyst, helt fri från gnek eller gnissel och ser nästan ut som ny fortfarande både in- och utvändigt.galento skrev:
Nu har den alltid varit väl omhändertagen, jag köpte den 2004 med 18000 mil på mätaren, alltså en långåkarbil som jag gillar att köpa då de ofta är välskötta och välservade.
Och själv är jag bilpedant som avskyr misskötta fordon. Bilen ska se ut som huset inuti, rent och fräscht och vara ett nöje att vistas i.
Jag sålde den 2007 för en manuell då det var dags för övningskörning och köpte tillbaka den 2018...
En bil jag verkligen gillar och som går relativt billigt och väldigt bekvämt, hög säkerhet även med dagens mått mätt.
En bil man kan åka vart som helst med och bekvämt.
Efter att ha läst min egen text låter det som en kärleksförklaring, och det är nog vad det är också, får ta i trä så inget går sönder nu...
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 115 inlägg
Då är frågan när vi pratar gå billigt, vad drar en 850/S70 med 170hk motorn i makligt tempo?