MathiasS MathiasS skrev:
Har du hittat ett enkelt sätt att installera Vida? Jag har en adapter som har fungerat, men pga diverse förändringar i OS, licensfiler etc så behövs det en hel del hackande för att få det att fungera.
Jag har en virtuell maskin på en image där nån fått till de förutsättningar som krävdes...
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Saabs B202 motor var uppbyggd på samma vis som Japanska bilar och det har funkat klanderfritt och var enkelt att serva dessutom.

Detta du frågar är ju typ vad jag frågade för några sidor sen ang. volvons vevhusventilation.
B205 och 235 som kom med saab 9-5 (svarta tändkasetter) var däremot riktigt dåliga.

Kombinerat med mindre oljevolym, lågfriktionskolvringar, borttagen oljenivågivare och uppdaterad vevhusvent och ojämn kvalitet på kamkedjor och slarv med oljebyten blev det riktigt dåligt. Man uppdaterade vevhusventilationen även på redan levererade bilar. Sköter man oljebyte och har fungerande VV så har jag förstått att motorn trots allt är bra.

Som jag fått förklarat för mig så kom ganska hårda krav från US marknaden, kombinerat med turbomotorer som omväxlade har över och undertryck i insuget så blir det inte lika trivialt som att bara dra en slang dit som på en toyota corolla. Som jag förstår hade Lexus (=toyota), VW, Audi mfl alla problem på sina lite mer premiumbilar med turbo. Toyotor med 1 liters slagvolym, sugmotor, stötstänger och 8l oljevolym för att klara normal talibandrift hade sällan problem.
 
nino nino skrev:
Köpte en Kia Ceed -10 diesel manuell som gått 27' nyss...
Skulle haft en automat men den vi kollade på först kändes lite halvrisig..
Den här kändes bättre trots att den saknade både automat drag och m-värmare så blir nån tusenlapp till man får lägga ut...

Olja och filter lär man väl byta direkt även om det verkar som om den sköts, men det där vet man ju aldrig.
Kan återkomma om 2 år och säga om det var en bra eller dålig affär.😄
 
J JohanLun skrev:
Jag har en virtuell maskin på en image där nån fått till de förutsättningar som krävdes...
Ja det hade jag också ett tag, innan något datum passerades och allt sket sig. Kan jag få tag i din image på något vis?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det hade jag också ett tag, innan något datum passerades och allt sket sig. Kan jag få tag i din image på något vis?
Ja, det ska vi nog kunna lösa, vi hörs per PM. Jag använde min för några månader sen, men det är möjligt att klockan stått still på den datorn. Just nu är själva datorn trasig, en skruv vid gångjärnet lossnade så den inte går att öppna eller stänga, men jag hoppas jag har imagen nånstans på min vanliga dator...
 
M Myckling skrev:
Lite OT då det inte handlar om bilar men folk i[bild] tråden brukar ju vara motorintresserade. Har sett denna tidigare men då med dubbla 300:surprised:r men sist var den kompletterad med en 350:a. Tidigare sa man väl att båtmotorer kostar ca 1000 kr/hk så någon har tydligen för mycket pengar. 😀
Åkte båt i Thailand, 2 timmar rakt ut i Indiska oceanen i 30 knop, 3 st 300 hk.
De 2 yttre motorerna gick på full gas hela tiden, farten reglerades med den mittre, tex när det kom svall och farten måste minskas.
Känndes typ som den gjorde 20 knop med 2, och 30 med 3.

Båten på bilden kanske gick för sakta 😉
 
  • Gilla
Myckling
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Lite OT då det inte handlar om bilar men folk i[bild] tråden brukar ju vara motorintresserade. Har sett denna tidigare men då med dubbla 300:surprised:r men sist var den kompletterad med en 350:a. Tidigare sa man väl att båtmotorer kostar ca 1000 kr/hk så någon har tydligen för mycket pengar. 😀
Allt med motor är roligt.
Ribbåt med dubbla överladdade 8or på 450 hk styck.
Pris 699 700 styck plus båt.
14 man i båten och 70 knop.
Ribbåt med två kraftfulla motorer, rymmer fjorton personer, kör nära en kajmur på vattnet under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Myckling och 1 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Mycket bilgrejande idag, håller på med service på äldste sonens S80 V8 och passade på att hämta ett paket jag väntat på när bilen skulle varmköras inför oljebytet.
Den här kommer jag att ha nytta av

[bild]

speciellt eftersom min DiCE-enhet till mitt Volvo VIDA bestämde sig för att lägga av förra lördagen.
Funderade på att skaffa en ny DiCE men med en iCarsoft MAX kommer jag åt alla bilar och årsmodeller, mitt VIDA tar ju bara Volvo upp till 2014.
VIDA har fullständiga instruktioner när det gäller just Volvo och arbetsgång för service och reparationer, och programmet har jag kvar såklart.
iCarsoft-enheten kan göra det mesta som DiCE-interfacet via VIDA kunde göra så det blir nog ingen skillnad vad gäller just Volvo, nu kommer jag åt alla bilar😀
Just Volvo s80 med Yamaha v8an är jag lite sugen på.
Gärna få ägare och mil hade varit trevligt att köpa:)
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du möjlighet att logga värdena så är det ju bra...

Har du kollat hur stiften ser ut?
Stiften ser bra ut. Har också från och till fått gul motorlampa för "lean fuel".
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
r så blir ju bränsleblandningen fel. Frågan är dock om en trasig givare ger en så konstant fel signal att det märks. Felaktig TPS skulle ju ge likande problem. Om du hela tiden släpper in mer luft än TPS visar så blir det en mager blandning, och tvärtom för det omvända scenariot. Att långterm fuel trim är såpass hög är ett tecken på att motorn går magert utan denna kompensation (jag tolkar detta som en egen kontroll-loop baserat på lamdbavärde, dvs när normala mappningen inte ger rätt lamdbavärde så kompenserar fueltrim och här får den göra det rätt mycket).
Vet inte.... luften den drar i sig mäts ju i LMM men om det ligger nån koppling till såsen mot spjällets givare är oklart. Men det låter som en open loop reglering och det står "Closed loop, using oxygen sensor feedback to determine fuel mix". Å andra sidan har jag fått för mig att det går på open loop med gasen i botten? Som du ser så har jag inte så jävla mycket att komma med här... 😂
 
mikethebik mikethebik skrev:
Mycket bilgrejande idag, håller på med service på äldste sonens S80 V8 och passade på att hämta ett paket jag väntat på när bilen skulle varmköras inför oljebytet.
Den här kommer jag att ha nytta av

[bild]

speciellt eftersom min DiCE-enhet till mitt Volvo VIDA bestämde sig för att lägga av förra lördagen.
Funderade på att skaffa en ny DiCE men med en iCarsoft MAX kommer jag åt alla bilar och årsmodeller, mitt VIDA tar ju bara Volvo upp till 2014.
VIDA har fullständiga instruktioner när det gäller just Volvo och arbetsgång för service och reparationer, och programmet har jag kvar såklart.
iCarsoft-enheten kan göra det mesta som DiCE-interfacet via VIDA kunde göra så det blir nog ingen skillnad vad gäller just Volvo, nu kommer jag åt alla bilar😀
Har inte provat min på nån Volvo än, men lite andra bilar, det skiljer helt klart vad man kan se och göra på olika bilar, vet inte om det beror på programmet i själva enheten eller bilmärket.
Man ser ju hur stort programmet är för olika märken, BMW är överlägset störst, och där kan man se och göra allt. Programmet till min Lexus är mer primitivt, även fast jag söker på bilens WIN, måste jag välja marknad, motor, växellåda mm. Kan se alla installerade saker, men vissa går inte testa/köra.
Till BMW finns olika testprogram, tex klimatsystemet, testen kör alla spjäll motorer mm en i taget, eller instrument där alla mätarnålar och lampor testas, mer kul än praktiskt kanske.
På en KIA lyckas vi inte lossa handbromsen, även fast funktionen fanns, på en SEAT behövde jag uppdatera för att bromsen skulle lossa.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Åkte båt i Thailand, 2 timmar rakt ut i Indiska oceanen i 30 knop, 3 st 300 hk.
De 2 yttre motorerna gick på full gas hela tiden, farten reglerades med den mittre, tex när det kom svall och farten måste minskas.
Känndes typ som den gjorde 20 knop med 2, och 30 med 3.

Båten på bilden kanske gick för sakta 😉
Då gäller det att ha en rymlig tank😀
 
F
Isakare Isakare skrev:
Har inte provat min på nån Volvo än, men lite andra bilar, det skiljer helt klart vad man kan se och göra på olika bilar, vet inte om det beror på programmet i själva enheten eller bilmärket.
Man ser ju hur stort programmet är för olika märken, BMW är överlägset störst, och där kan man se och göra allt. Programmet till min Lexus är mer primitivt, även fast jag söker på bilens WIN, måste jag välja marknad, motor, växellåda mm. Kan se alla installerade saker, men vissa går inte testa/köra.
Till BMW finns olika testprogram, tex klimatsystemet, testen kör alla spjäll motorer mm en i taget, eller instrument där alla mätarnålar och lampor testas, mer kul än praktiskt kanske.
På en KIA lyckas vi inte lossa handbromsen, även fast funktionen fanns, på en SEAT behövde jag uppdatera för att bromsen skulle lossa.
När du säger ”kan göra allt”, kan du gen några exempel på vad skillnaden vid felsökning är med en sån jämfört med en simpel ODB II läsare och en betalapp? Har varit lite sugen på en Icarsoft men kan inte bestämma mig.
 
OBD läsarna brukar bara kunna läsa ut de lagstadgade emissionsfelkoderna, plus standardkoder från motor.
sällan resten av bilens system, sen 20 år sitter det ju ofta ett tjugotal styrenheter som kontrollerar allt från nyckel, lås, dörrar, AC, växellåda, däcktrycksgivare, radio osv.

De som kör med OEM programvara (dvs tex DICE/VIDA, TECH2 osv) brukar i vissa fall kunna göra "allt" som att koda in nycklar och flasha in ny mjukvara. Om det går med de där generiska läsarna vet jag inte, men har svårt att tro det... Men man kommer troligen rätt långt...
 
F fsn skrev:
När du säger ”kan göra allt”, kan du gen några exempel på vad skillnaden vid felsökning är med en sån jämfört med en simpel ODB II läsare och en betalapp? Har varit lite sugen på en Icarsoft men kan inte bestämma mig.
Tex. Du får ingen värme på vindrutan på höger sida. Du kan då köra spjällmotorerna separat från enheten, lyssna om de/den rör sig.
Å andra sidan, jag vet inte vad man kan göra med OBD/app, det är kanske samma sak ??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.