721 406 läst · 11 132 svar
721k läst
11,1k svar
Allt om bilen
Jag har en virtuell maskin på en image där nån fått till de förutsättningar som krävdes...MathiasS skrev:
B205 och 235 som kom med saab 9-5 (svarta tändkasetter) var däremot riktigt dåliga.DennisCA skrev:
Kombinerat med mindre oljevolym, lågfriktionskolvringar, borttagen oljenivågivare och uppdaterad vevhusvent och ojämn kvalitet på kamkedjor och slarv med oljebyten blev det riktigt dåligt. Man uppdaterade vevhusventilationen även på redan levererade bilar. Sköter man oljebyte och har fungerande VV så har jag förstått att motorn trots allt är bra.
Som jag fått förklarat för mig så kom ganska hårda krav från US marknaden, kombinerat med turbomotorer som omväxlade har över och undertryck i insuget så blir det inte lika trivialt som att bara dra en slang dit som på en toyota corolla. Som jag förstår hade Lexus (=toyota), VW, Audi mfl alla problem på sina lite mer premiumbilar med turbo. Toyotor med 1 liters slagvolym, sugmotor, stötstänger och 8l oljevolym för att klara normal talibandrift hade sällan problem.
Kan återkomma om 2 år och säga om det var en bra eller dålig affär.😄nino skrev:Köpte en Kia Ceed -10 diesel manuell som gått 27' nyss...
Skulle haft en automat men den vi kollade på först kändes lite halvrisig..
Den här kändes bättre trots att den saknade både automat drag och m-värmare så blir nån tusenlapp till man får lägga ut...
Olja och filter lär man väl byta direkt även om det verkar som om den sköts, men det där vet man ju aldrig.
Ja, det ska vi nog kunna lösa, vi hörs per PM. Jag använde min för några månader sen, men det är möjligt att klockan stått still på den datorn. Just nu är själva datorn trasig, en skruv vid gångjärnet lossnade så den inte går att öppna eller stänga, men jag hoppas jag har imagen nånstans på min vanliga dator...MathiasS skrev:
Åkte båt i Thailand, 2 timmar rakt ut i Indiska oceanen i 30 knop, 3 st 300 hk.M Myckling skrev:
De 2 yttre motorerna gick på full gas hela tiden, farten reglerades med den mittre, tex när det kom svall och farten måste minskas.
Känndes typ som den gjorde 20 knop med 2, och 30 med 3.
Båten på bilden kanske gick för sakta 😉
Byggveteran
· 2 400 inlägg
Just Volvo s80 med Yamaha v8an är jag lite sugen på.mikethebik skrev:Mycket bilgrejande idag, håller på med service på äldste sonens S80 V8 och passade på att hämta ett paket jag väntat på när bilen skulle varmköras inför oljebytet.
Den här kommer jag att ha nytta av
[bild]
speciellt eftersom min DiCE-enhet till mitt Volvo VIDA bestämde sig för att lägga av förra lördagen.
Funderade på att skaffa en ny DiCE men med en iCarsoft MAX kommer jag åt alla bilar och årsmodeller, mitt VIDA tar ju bara Volvo upp till 2014.
VIDA har fullständiga instruktioner när det gäller just Volvo och arbetsgång för service och reparationer, och programmet har jag kvar såklart.
iCarsoft-enheten kan göra det mesta som DiCE-interfacet via VIDA kunde göra så det blir nog ingen skillnad vad gäller just Volvo, nu kommer jag åt alla bilar😀
Gärna få ägare och mil hade varit trevligt att köpa
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 645 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 645 inlägg
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 645 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 645 inlägg
Vet inte.... luften den drar i sig mäts ju i LMM men om det ligger nån koppling till såsen mot spjällets givare är oklart. Men det låter som en open loop reglering och det står "Closed loop, using oxygen sensor feedback to determine fuel mix". Å andra sidan har jag fått för mig att det går på open loop med gasen i botten? Som du ser så har jag inte så jävla mycket att komma med här... 😂MathiasS skrev:r så blir ju bränsleblandningen fel. Frågan är dock om en trasig givare ger en så konstant fel signal att det märks. Felaktig TPS skulle ju ge likande problem. Om du hela tiden släpper in mer luft än TPS visar så blir det en mager blandning, och tvärtom för det omvända scenariot. Att långterm fuel trim är såpass hög är ett tecken på att motorn går magert utan denna kompensation (jag tolkar detta som en egen kontroll-loop baserat på lamdbavärde, dvs när normala mappningen inte ger rätt lamdbavärde så kompenserar fueltrim och här får den göra det rätt mycket).
Har inte provat min på nån Volvo än, men lite andra bilar, det skiljer helt klart vad man kan se och göra på olika bilar, vet inte om det beror på programmet i själva enheten eller bilmärket.mikethebik skrev:Mycket bilgrejande idag, håller på med service på äldste sonens S80 V8 och passade på att hämta ett paket jag väntat på när bilen skulle varmköras inför oljebytet.
Den här kommer jag att ha nytta av
[bild]
speciellt eftersom min DiCE-enhet till mitt Volvo VIDA bestämde sig för att lägga av förra lördagen.
Funderade på att skaffa en ny DiCE men med en iCarsoft MAX kommer jag åt alla bilar och årsmodeller, mitt VIDA tar ju bara Volvo upp till 2014.
VIDA har fullständiga instruktioner när det gäller just Volvo och arbetsgång för service och reparationer, och programmet har jag kvar såklart.
iCarsoft-enheten kan göra det mesta som DiCE-interfacet via VIDA kunde göra så det blir nog ingen skillnad vad gäller just Volvo, nu kommer jag åt alla bilar😀
Man ser ju hur stort programmet är för olika märken, BMW är överlägset störst, och där kan man se och göra allt. Programmet till min Lexus är mer primitivt, även fast jag söker på bilens WIN, måste jag välja marknad, motor, växellåda mm. Kan se alla installerade saker, men vissa går inte testa/köra.
Till BMW finns olika testprogram, tex klimatsystemet, testen kör alla spjäll motorer mm en i taget, eller instrument där alla mätarnålar och lampor testas, mer kul än praktiskt kanske.
På en KIA lyckas vi inte lossa handbromsen, även fast funktionen fanns, på en SEAT behövde jag uppdatera för att bromsen skulle lossa.
Då gäller det att ha en rymlig tank😀Isakare skrev:Åkte båt i Thailand, 2 timmar rakt ut i Indiska oceanen i 30 knop, 3 st 300 hk.
De 2 yttre motorerna gick på full gas hela tiden, farten reglerades med den mittre, tex när det kom svall och farten måste minskas.
Känndes typ som den gjorde 20 knop med 2, och 30 med 3.
Båten på bilden kanske gick för sakta 😉
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 645 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 645 inlägg
När du säger ”kan göra allt”, kan du gen några exempel på vad skillnaden vid felsökning är med en sån jämfört med en simpel ODB II läsare och en betalapp? Har varit lite sugen på en Icarsoft men kan inte bestämma mig.Isakare skrev:Har inte provat min på nån Volvo än, men lite andra bilar, det skiljer helt klart vad man kan se och göra på olika bilar, vet inte om det beror på programmet i själva enheten eller bilmärket.
Man ser ju hur stort programmet är för olika märken, BMW är överlägset störst, och där kan man se och göra allt. Programmet till min Lexus är mer primitivt, även fast jag söker på bilens WIN, måste jag välja marknad, motor, växellåda mm. Kan se alla installerade saker, men vissa går inte testa/köra.
Till BMW finns olika testprogram, tex klimatsystemet, testen kör alla spjäll motorer mm en i taget, eller instrument där alla mätarnålar och lampor testas, mer kul än praktiskt kanske.
På en KIA lyckas vi inte lossa handbromsen, även fast funktionen fanns, på en SEAT behövde jag uppdatera för att bromsen skulle lossa.
OBD läsarna brukar bara kunna läsa ut de lagstadgade emissionsfelkoderna, plus standardkoder från motor.
sällan resten av bilens system, sen 20 år sitter det ju ofta ett tjugotal styrenheter som kontrollerar allt från nyckel, lås, dörrar, AC, växellåda, däcktrycksgivare, radio osv.
De som kör med OEM programvara (dvs tex DICE/VIDA, TECH2 osv) brukar i vissa fall kunna göra "allt" som att koda in nycklar och flasha in ny mjukvara. Om det går med de där generiska läsarna vet jag inte, men har svårt att tro det... Men man kommer troligen rätt långt...
sällan resten av bilens system, sen 20 år sitter det ju ofta ett tjugotal styrenheter som kontrollerar allt från nyckel, lås, dörrar, AC, växellåda, däcktrycksgivare, radio osv.
De som kör med OEM programvara (dvs tex DICE/VIDA, TECH2 osv) brukar i vissa fall kunna göra "allt" som att koda in nycklar och flasha in ny mjukvara. Om det går med de där generiska läsarna vet jag inte, men har svårt att tro det... Men man kommer troligen rätt långt...
Tex. Du får ingen värme på vindrutan på höger sida. Du kan då köra spjällmotorerna separat från enheten, lyssna om de/den rör sig.F fsn skrev:
Å andra sidan, jag vet inte vad man kan göra med OBD/app, det är kanske samma sak ??