nino nino skrev:
Du har aldrig sett en passat hör jag 😄
Där är det hål så inte mycket att stålborsta.
En där hade hela tröskeln rostat bort under plasten, bilen gick igenom besiktningen för det syns inte.
Min har rostblåsor överallt, provade hålla efter skärmkanterna men det kommer inifrån.
Samma med bakluckan, vid montering så är det ett stålclips som repar sönder rostskyddet ovanför handtaget på bakluckan så där rostar alla och Vag säger att det är stenskott
Jag som åkt Octavia kombi från -09 tycker att det är konstigt att VAG lyckats bättre med rostskyddet på lågpris alternativet än med Passaten.
 
F fribygg skrev:
Jag som åkt Octavia kombi från -09 tycker att det är konstigt att VAG lyckats bättre med rostskyddet på lågpris alternativet än med Passaten.
Det märkliga är att vissa passater är rostiga som tusan, medan andra ser jättefina ut. Kan de vara gjorda i olika fabriker, eller är det vilken lacksort... Eller att vissa fått rostskyddsbehandling? Det är ju lite lika med VWs motorer och växellådor. Vissa är kanonbra, andra är inte roliga. Golf7orna börjar ju bli riktigt gamla nu, jag hade ett antal från nånstans för drygt 10 år sen tills 2019. Jag ser få rostiga golfar. Även äldre golfar är ofta fina, jag gillar golf 4an, den är ju från slutet av 90-talet. Hade en sån när de var "nya" i ett par månader när jag jobbade utomlands. Det finns fortfarande många fina sådana. Ser nästan lite fram mot när barnen tar körkort så man får köpa gamla bilar till dem... :D
 
J JohanLun skrev:
Ser nästan lite fram mot när barnen tar körkort så man får köpa gamla bilar till dem... :D
Köp nu! (de gamla som inte är rosthögar kommer att bli dyrare framöver)
 
  • Haha
JohanLun
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Tycker det är många gamla passater som ser ut sådär. Och så gnäller de på att Japanare har dåligt rostskydd...
En lika gammal avensis ser oftast mycket bättre ut..
 
F fribygg skrev:
Köp nu! (de gamla som inte är rosthögar kommer att bli dyrare framöver)
Jag har inte plats. Måste göra om på tomten och sälja en släpkärra först. Har precis sålt en bil för att vi inte hade plats när gäster kom. Dottern har precis fått moppe, så det är några år kvar, om två år ska jag börja leta bil till henne tror jag... :D

Jag är ju lite svag för gamla SAABar också. Men jag vet inte om jag orkar hålla barnen med sådan. Det ska vara nåt lättmekat. Hade ett kort tag en oktavia gen 1 av sista årsmodell (05?), typ 5 år sen. Den såg fin ut i karossen, men allt under (bromsar, axlar mm) var ytrostigt. Kanske är golfarna lika? Oktavian mk1 är rätt lik en golf4. Min fru har glömt hur man kör utan hillhold och med manuell växel och det var lite småfel så den blev kortlivad hos mig. Jag var sugen på en golf4 då (ej kombin), men hittade ingen prisvärd med dragkrok. Jag ska se till att mina barn lär sig köra manuell växel.
 
J JohanLun skrev:
Jag har inte plats. Måste göra om på tomten och sälja en släpkärra först. Har precis sålt en bil för att vi inte hade plats när gäster kom. Dottern har precis fått moppe, så det är några år kvar, om två år ska jag börja leta bil till henne tror jag... :D
Kolla vad en tio eller tjugo år gammal golf eller corolla kostar idag så får du se om du väntat för länge när du sen om ett par år ser vad bilarna från 2004 och 2014 kostar.
 
F fribygg skrev:
Kolla vad en tio eller tjugo år gammal golf eller corolla kostar idag så får du se om du väntat för länge när du sen om ett par år ser vad bilarna från 2004 och 2014 kostar.
Jag tror på ett sätt mer på en golf4 än något nyare. Den generationen hade mycket mindre elektronik, men fortfarande ABS (och tror jag ESP?) samt är hyfsat bekväma och säkra. Jag är inte rädd för att fixa med el, men med alla låskistor, belysningsstyrenheter osv som går sönder och inte finns att få tag på och knappast går att reparera själva då de brukar vara hopsatta så de inte går att öppna... Så är det bättre med nåt äldre... Men jag tror det bara är 1.6l 8v motorn man ska ha på de gamla VAG. Trist, men jag tror rätt robust.
 
J JohanLun skrev:
Jag tror på ett sätt mer på en golf4 än något nyare. Den generationen hade mycket mindre elektronik, men fortfarande ABS (och tror jag ESP?) samt är hyfsat bekväma och säkra. Jag är inte rädd för att fixa med el, men med alla låskistor, belysningsstyrenheter osv som går sönder och inte finns att få tag på och knappast går att reparera själva då de brukar vara hopsatta så de inte går att öppna... Så är det bättre med nåt äldre... Men jag tror det bara är 1.6l 8v motorn man ska ha på de gamla VAG. Trist, men jag tror rätt robust.
Min Gollf 4 -99 90hp Tdi var väldigt problemfri de dryga 30 000 milen den fans kvar i familjens ägo. Nu när jag kör en Fabia- 18 bensinare 95hp framstår ju bensin ett givet val om man inte frekvent ska dra tungt då bränsleförbrukningen på den lilla trepipen fortfarande efter 14000 mil är klart under halvlitern.
 
J JohanLun skrev:
Det märkliga är att vissa passater är rostiga som tusan, medan andra ser jättefina ut. Kan de vara gjorda i olika fabriker, eller är det vilken lacksort... Eller att vissa fått rostskyddsbehandling? Det är ju lite lika med VWs motorer och växellådor. Vissa är kanonbra, andra är inte roliga. Golf7orna börjar ju bli riktigt gamla nu, jag hade ett antal från nånstans för drygt 10 år sen tills 2019. Jag ser få rostiga golfar. Även äldre golfar är ofta fina, jag gillar golf 4an, den är ju från slutet av 90-talet. Hade en sån när de var "nya" i ett par månader när jag jobbade utomlands. Det finns fortfarande många fina sådana. Ser nästan lite fram mot när barnen tar körkort så man får köpa gamla bilar till dem... :D
Tyvärr fick jag ngn form av tvångstankar när det nämndes i denna tråden att VW rostar. Något jag inte tänkt på tidigare. Så nu samlar jag på rostiga VW, bilder alltså. Bjussar på en Golf nu.

Rostig baklucka på en Volkswagen Golf med registreringsskylt LMZ 917 parkerad utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vet inte om det är dåliga designregler eller dåliga produktionsprocesser men bra är det inte. Kanske tog dom några bönräknare och klädde ut dom till produktchefer. Sånt kan knäcka vilket varumärke som helst.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Tyvärr fick jag ngn form av tvångstankar när det nämndes i denna tråden att VW rostar. Något jag inte tänkt på tidigare. Så nu samlar jag på rostiga VW, bilder alltså. Bjussar på en Golf nu.

[bild]

Vet inte om det är dåliga designregler eller dåliga produktionsprocesser men bra är det inte. Kanske tog dom några bönräknare och klädde ut dom till produktchefer. Sånt kan knäcka vilket varumärke som helst.
Nu är jag inte helt säker på vilken Golf det där är men jag tycker den ser ut som den modellen som hade tätningen till bakrutetorkaren på insidan av glaset. Dom läcker ofta och då samlas vatten där nummerplåtsbelysningen sitter och dom börjar rosta därifrån. Vilket inte ser helt osannolikt ut på bilden
 
J JohanLun skrev:
Det märkliga är att vissa passater är rostiga som tusan, medan andra ser jättefina ut. Kan de vara gjorda i olika fabriker, eller är det vilken lacksort... Eller att vissa fått rostskyddsbehandling? Det är ju lite lika med VWs motorer och växellådor. Vissa är kanonbra, andra är inte roliga. Golf7orna börjar ju bli riktigt gamla nu, jag hade ett antal från nånstans för drygt 10 år sen tills 2019. Jag ser få rostiga golfar. Även äldre golfar är ofta fina, jag gillar golf 4an, den är ju från slutet av 90-talet. Hade en sån när de var "nya" i ett par månader när jag jobbade utomlands. Det finns fortfarande många fina sådana. Ser nästan lite fram mot när barnen tar körkort så man får köpa gamla bilar till dem... :D
Variationen beror nog på dom stora problem vag har eller har haft med att få galvanisering att sitta kvar på plåten. En bil som inte har galvsläpp borde rosta betydligt mindre.

Jag har också kommit fram till att i Vags fall så står R för rost på deras modeller med tillägget R. Tror inte jag stött på en enda sådan utan rost om dom inte varit i stort sett nya.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.