VW/VAG och rostskydd igen.
De har bra rostskydd, får alltid bra betyg när de rostskyddsbesiktas av ViB, ofta väl utförd behandling.

Rosten beror på dålig lack och till viss del av dåliga konstruktioner.

ViB brukar sänka betyget när bilarna testas som Begbil några år senare och man ser att de rostar iaf.
 
Så säger också min begränsade erfarenhet av VAGs bilar som kollegor och vänner har ägt. De har snålat på mängden lack som de lägger på. Det finns artiklar på nätet från ett besök på en VAG-fabrik i sydamerika tillsammans med deras förra VD Winkelkorn, han som står åtalad för dieselgate.

Under besöket vid tillverkningslinan drar VDn fram en lacktjockleksmätare ur kavajfickan, mäter lacktjockleken på några bilar och börjar därefter skälla ut personalen för att dom slösar genom att lägga för tjock lack på bilarna. Där har vi nog grundorsaken till att bilarna rostar mitt på fria plåtytor som tak, huv, baklucka och dörrar där få andra bilar rostar.

ViB gav först rostbetyg 5 till Audi A6 och sänkte senare betyget till först 4 och senare 3. En kollega kommenterade sin A6 med att han hade betalat premiumpris för att få hög kvalité och slippa rost men han hade fått en bil som rostade som hans gamla Saab. Hans bil hade även V6an som ofta rasade före 10 kmil p g a att dom hade köpt billiga kamkedjor.
 
  • Ledsen
Tokslut
  • Laddar…
nino nino skrev:
Hur gör ni rostskyddet?
Köpte ju en -10 Kia Ceed, ingen rost än vad jag sett, men inte kollat under så noga.
Linolja ser jag att en del skriver, är det rå eller kokt?
Hur lägger man på? Bara att spruta överallt där det är underredsmassa?
Rå kallpressad.
Spruta var du vill, t.o.m avgassystemet efter katalysatorn.
Om det kommer lite på bromsskivorna gör inget, det förvinner när man bromsar, sätter sig inte kvar som tex olja eller fett.
Viktigast är att få in det i balkar mm.
Ställ inte bilen på asfalt de närmaste veckorna om du är noga, det blir fula fläckar efter droppandet.
Linoljans förmåga att krypa in i spalter mm är långt över vad vanligt tunnflytande rostskydd klarar.
Är slitskyddet dåligt, sprutar du på tjockt rostskydd när linoljan torkat.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Kanadensarna använder Fluidfilm mer än oss som väljer den mer permanenta varianten

[länk]
Aldrig hört talas om, måste provas 🙂
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Då bilen saknar en servicebok får man fixa en egen.

En hemmagjord servicebok för Volvo 850 med en bild av bilens skelett och texten "Servicebok" på framsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En spiralbunden anteckningsbok med Volvo-logotyp och ett älgemblem på omslaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
galento
Isakare Isakare skrev:
Aldrig hört talas om, måste provas 🙂
Har hört de som testat och de är väldigt nöjda.
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
S
Isakare Isakare skrev:
Skrivit flera gånger här om dotterns trilskande BMW 120.
Hon ringde: Jag ger upp, länka vettiga bilar upp till 40"
Jag länkade ett gäng vettiga, de vettiga i den prisklassen är 20-25 år gamla.
Nää, jag Köper en på avbetalning, nån här som är bra ?? Och så länkade hon 3 bilar.
2 tog jag bort, den 3e var en Yaris Hybrid, så jag skrev, bra bil, lite tråkig men väldigt snål.
Bilen hon länkade var nog utrustad för körning i hemtjänsten, d.v.s ingen utrustning alls.
Jag kollade runt lite, hittade en med samma mil, samma pris men utrustad med att som nog gick att få på en Yaris, t.o.m skinn !!!
Hon åkte dit och kollade på den, körde video samtal med mig, säljaren hade skrivit ut den digitala servicehistoriken och allt såg bra ut, blev affär.
Så nu kanske hennes bil inte behöver besöka mitt garage så ofta.
Nästa problem blir att sälja BMWn, det kommer ju dyka upp en miljon spekulanter som ska ha den gratis....
Vetetusan om det är så nu när enda kontaktvägen på blocket är via meddelande som kräver inloggning?
La ut min förvisso gamla och långkörda v70 (-05 med 39k på mätaren) på blocket och har bara fått ett meddelande.... Nybesiktigad och snart nyskattad o påkostad 5kkr i rep för att få genom bes så la jag ett pris med lite prutmån. Hade väntat mig mycket mer prutare.
 
S swirve skrev:
Vetetusan om det är så nu när enda kontaktvägen på blocket är via meddelande som kräver inloggning?
La ut min förvisso gamla och långkörda v70 (-05 med 39k på mätaren) på blocket och har bara fått ett meddelande.... Nybesiktigad och snart nyskattad o påkostad 5kkr i rep för att få genom bes så la jag ett pris med lite prutmån. Hade väntat mig mycket mer prutare.
Du tänker att alla "Kompisar" idag använder Marketplace, och inte Blocket ??
 
S
Isakare Isakare skrev:
Du tänker att alla "Kompisar" idag använder Marketplace, och inte Blocket ??
Funderar nästan på det, därav törs jag inte lägga ut den på marketplace 😉😁
 
  • Haha
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Webaston i sambons Golf -16 verkar ha kastat in handduken vid 13000 mil… No flame, lockout enligt min ELM327. Full servicehistorik på bilen, antar att Webaston inte har serviceintervall eftersom två verkstäder oberoende VAG säger byte hela enheten.
Är sugen på att köpa en beg från ebay men den måste väl kodas in… den som sitter är väl igensotad.
Någon som vet något om dessa?
 
Sök på Webastons modellbeteckning så hittar du manualen. För länge sedan var det vanligaste felet att "förbränningsskivan" inte hade bytts enligt rekommenderat intervall, ca 3 år höll den, vissa har en "strumpa" istället för en skiva. Näst vanligast var att glödstiftet var trasigt, det höll ca 5-6 år. Därefter kom bränslepumpen, 10+ år.

Vill man inte meka själv så finns det förhoppningsvis fortfarande verkstäder som installerar och servar Webasto. Det är 25 år sedan jag hade Webastovärmaren BBW46 i bensinutförande så det kan ju ha hänt något sedan dess även om jag tvivlar, varför ändra en bra konstruktion. Delarna var förr billiga och värmaren var enkel att serva. Bensinvarianten sotade inte igen. Dina VAG-verkstäder är troligen okunniga.
 
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…
RoTe
Aukt verkstäder lagar aldrig någonting utan byter bara delar. Man får hitta mindre och mer specialinriktade verkstäder om man vill spara pengar.
 
Många av dagens värmare är specifika för bilen och integrerade i bilens styrsystem.
Värmarverkstan i Bromma som jag glömt namnet på ville inte ens ta ut och laga min på en Renault, men det fanns ersättnings värmare för halva priset mot vad Renault skulle ha.
 
  • Gilla
  • Wow
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
På tal om värmare, någon som eftermonterat värmare?
Verkar finnas på Amazon för runt 5000:-
Vanlig Defa el motorvärmare landar på runt 3000:- så vacklar lite...
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.