695 031 läst · 10 740 svar
695k läst
10,7k svar
Allt om bilen
VW/VAG och rostskydd igen.
De har bra rostskydd, får alltid bra betyg när de rostskyddsbesiktas av ViB, ofta väl utförd behandling.
Rosten beror på dålig lack och till viss del av dåliga konstruktioner.
ViB brukar sänka betyget när bilarna testas som Begbil några år senare och man ser att de rostar iaf.
De har bra rostskydd, får alltid bra betyg när de rostskyddsbesiktas av ViB, ofta väl utförd behandling.
Rosten beror på dålig lack och till viss del av dåliga konstruktioner.
ViB brukar sänka betyget när bilarna testas som Begbil några år senare och man ser att de rostar iaf.
Så säger också min begränsade erfarenhet av VAGs bilar som kollegor och vänner har ägt. De har snålat på mängden lack som de lägger på. Det finns artiklar på nätet från ett besök på en VAG-fabrik i sydamerika tillsammans med deras förra VD Winkelkorn, han som står åtalad för dieselgate.
Under besöket vid tillverkningslinan drar VDn fram en lacktjockleksmätare ur kavajfickan, mäter lacktjockleken på några bilar och börjar därefter skälla ut personalen för att dom slösar genom att lägga för tjock lack på bilarna. Där har vi nog grundorsaken till att bilarna rostar mitt på fria plåtytor som tak, huv, baklucka och dörrar där få andra bilar rostar.
ViB gav först rostbetyg 5 till Audi A6 och sänkte senare betyget till först 4 och senare 3. En kollega kommenterade sin A6 med att han hade betalat premiumpris för att få hög kvalité och slippa rost men han hade fått en bil som rostade som hans gamla Saab. Hans bil hade även V6an som ofta rasade före 10 kmil p g a att dom hade köpt billiga kamkedjor.
Under besöket vid tillverkningslinan drar VDn fram en lacktjockleksmätare ur kavajfickan, mäter lacktjockleken på några bilar och börjar därefter skälla ut personalen för att dom slösar genom att lägga för tjock lack på bilarna. Där har vi nog grundorsaken till att bilarna rostar mitt på fria plåtytor som tak, huv, baklucka och dörrar där få andra bilar rostar.
ViB gav först rostbetyg 5 till Audi A6 och sänkte senare betyget till först 4 och senare 3. En kollega kommenterade sin A6 med att han hade betalat premiumpris för att få hög kvalité och slippa rost men han hade fått en bil som rostade som hans gamla Saab. Hans bil hade även V6an som ofta rasade före 10 kmil p g a att dom hade köpt billiga kamkedjor.
Rå kallpressad.nino skrev:
Spruta var du vill, t.o.m avgassystemet efter katalysatorn.
Om det kommer lite på bromsskivorna gör inget, det förvinner när man bromsar, sätter sig inte kvar som tex olja eller fett.
Viktigast är att få in det i balkar mm.
Ställ inte bilen på asfalt de närmaste veckorna om du är noga, det blir fula fläckar efter droppandet.
Linoljans förmåga att krypa in i spalter mm är långt över vad vanligt tunnflytande rostskydd klarar.
Är slitskyddet dåligt, sprutar du på tjockt rostskydd när linoljan torkat.
Kanadensarna använder Fluidfilm mer än oss som väljer den mer permanenta varianten
https://umeaoffroad.se/produkt-kategori/gor-det-sjalv/rostskydd-fluidfilm/
https://umeaoffroad.se/produkt-kategori/gor-det-sjalv/rostskydd-fluidfilm/
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 290 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 290 inlägg
Vetetusan om det är så nu när enda kontaktvägen på blocket är via meddelande som kräver inloggning?Isakare skrev:Skrivit flera gånger här om dotterns trilskande BMW 120.
Hon ringde: Jag ger upp, länka vettiga bilar upp till 40"
Jag länkade ett gäng vettiga, de vettiga i den prisklassen är 20-25 år gamla.
Nää, jag Köper en på avbetalning, nån här som är bra ?? Och så länkade hon 3 bilar.
2 tog jag bort, den 3e var en Yaris Hybrid, så jag skrev, bra bil, lite tråkig men väldigt snål.
Bilen hon länkade var nog utrustad för körning i hemtjänsten, d.v.s ingen utrustning alls.
Jag kollade runt lite, hittade en med samma mil, samma pris men utrustad med att som nog gick att få på en Yaris, t.o.m skinn !!!
Hon åkte dit och kollade på den, körde video samtal med mig, säljaren hade skrivit ut den digitala servicehistoriken och allt såg bra ut, blev affär.
Så nu kanske hennes bil inte behöver besöka mitt garage så ofta.
Nästa problem blir att sälja BMWn, det kommer ju dyka upp en miljon spekulanter som ska ha den gratis....
La ut min förvisso gamla och långkörda v70 (-05 med 39k på mätaren) på blocket och har bara fått ett meddelande.... Nybesiktigad och snart nyskattad o påkostad 5kkr i rep för att få genom bes så la jag ett pris med lite prutmån. Hade väntat mig mycket mer prutare.
Du tänker att alla "Kompisar" idag använder Marketplace, och inte Blocket ??S swirve skrev:Vetetusan om det är så nu när enda kontaktvägen på blocket är via meddelande som kräver inloggning?
La ut min förvisso gamla och långkörda v70 (-05 med 39k på mätaren) på blocket och har bara fått ett meddelande.... Nybesiktigad och snart nyskattad o påkostad 5kkr i rep för att få genom bes så la jag ett pris med lite prutmån. Hade väntat mig mycket mer prutare.
Webaston i sambons Golf -16 verkar ha kastat in handduken vid 13000 mil… No flame, lockout enligt min ELM327. Full servicehistorik på bilen, antar att Webaston inte har serviceintervall eftersom två verkstäder oberoende VAG säger byte hela enheten.
Är sugen på att köpa en beg från ebay men den måste väl kodas in… den som sitter är väl igensotad.
Någon som vet något om dessa?
Är sugen på att köpa en beg från ebay men den måste väl kodas in… den som sitter är väl igensotad.
Någon som vet något om dessa?
Sök på Webastons modellbeteckning så hittar du manualen. För länge sedan var det vanligaste felet att "förbränningsskivan" inte hade bytts enligt rekommenderat intervall, ca 3 år höll den, vissa har en "strumpa" istället för en skiva. Näst vanligast var att glödstiftet var trasigt, det höll ca 5-6 år. Därefter kom bränslepumpen, 10+ år.
Vill man inte meka själv så finns det förhoppningsvis fortfarande verkstäder som installerar och servar Webasto. Det är 25 år sedan jag hade Webastovärmaren BBW46 i bensinutförande så det kan ju ha hänt något sedan dess även om jag tvivlar, varför ändra en bra konstruktion. Delarna var förr billiga och värmaren var enkel att serva. Bensinvarianten sotade inte igen. Dina VAG-verkstäder är troligen okunniga.
Vill man inte meka själv så finns det förhoppningsvis fortfarande verkstäder som installerar och servar Webasto. Det är 25 år sedan jag hade Webastovärmaren BBW46 i bensinutförande så det kan ju ha hänt något sedan dess även om jag tvivlar, varför ändra en bra konstruktion. Delarna var förr billiga och värmaren var enkel att serva. Bensinvarianten sotade inte igen. Dina VAG-verkstäder är troligen okunniga.
Många av dagens värmare är specifika för bilen och integrerade i bilens styrsystem.
Värmarverkstan i Bromma som jag glömt namnet på ville inte ens ta ut och laga min på en Renault, men det fanns ersättnings värmare för halva priset mot vad Renault skulle ha.
Värmarverkstan i Bromma som jag glömt namnet på ville inte ens ta ut och laga min på en Renault, men det fanns ersättnings värmare för halva priset mot vad Renault skulle ha.