Lite karma igår kväll.
Essingeleden avstängd, skyltar, pilar och röd kryssade körfält långt innan, bara höger öppet.
Trots detta kommer en Golf i full fart mot TMA bilarna, jag ser att den siktar på luckan framför mig, jag gasar på och stannar, golfen blir stående bakom en TMA bil och bredvid mig, inlåst 😆
Väntar några sekunder tills långtradare bakom mig är riktigt nära och glider iväg sakta.
Tradaren är med på noterna och släpper inte in Golfen, inte tradaren bakom den heller heller 👍👍👍👍
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
breakman och 18 till
  • Laddar…
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag överväger att skaffa en sån sats, verkar kladdfriare än punkaspray och ska dessutom inte samma däcket för den som ska laga det sen 🤔

Frågan är hur länge den sats man beställer legat på hyllan.
En liten reflektion, de flesta försäkringar har väl gratis bärgning och däckfirmorna skyr dessa medel. Varför inte bara ringa bärgare och få punkan lagad på gummiverkstan?
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
D djac skrev:
En liten reflektion, de flesta försäkringar har väl gratis bärgning och däckfirmorna skyr dessa medel. Varför inte bara ringa bärgare och få punkan lagad på gummiverkstan?
Jag har fått intrycket av att de i ett första steg applicerar punkasprayen så man kan köra till verkstaden själv.

Men det är precis lika underbyggt om EUs påstådda regler om 3000mils serviceintervall 🙄
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har fått intrycket av att de i ett första steg applicerar punkasprayen så man kan köra till verkstaden själv.

Men det är precis lika underbyggt om EUs påstådda regler om 3000mils serviceintervall 🙄
Ah, det där har jag ingen aning om, man får kanske ringa en vän, montera av hjulet på platsen och få det lagat... :(
 
D djac skrev:
Ah, det där har jag ingen aning om, man får kanske ringa en vän, montera av hjulet på platsen och få det lagat... :(
Inte jag heller 🤔

Någon av oss borde kolla upp det 😅
 
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Inte jag heller 🤔

Någon av oss borde kolla upp det 😅
Rent praktiskt så har jag faktiskt haft två punkteringar senaste året, de har inte varit så stora så jag har helt enkelt pumpat och kört vidare, den ena gången fick jag fylla på två gångar för att komma fram till verkstan. Bägge däcken gick att rädda, de berättade att det är allt mer sällan idag, dels verkar däcken känsliga och folk verkar heller inte märka en punktering längre...
 
Sålde en bil till en kille förlägne sedan vars däck vi hade "lagat" med spray vilket jag berättade. Han vart tacksam och berättade att hans kompis hade dött i en arbetsplats olycka där däcket exploderat i ansiktet på han när värmde på fälgen.

Man får ju hoppas att man bytt ut drivgas i burkarna efter det.
 
D djac skrev:
Rent praktiskt så har jag faktiskt haft två punkteringar senaste året, de har inte varit så stora så jag har helt enkelt pumpat och kört vidare, den ena gången fick jag fylla på två gångar för att komma fram till verkstan. Bägge däcken gick att rädda, de berättade att det är allt mer sällan idag, dels verkar däcken känsliga och folk verkar heller inte märka en punktering längre...
Jag har haft en punktering i mitt liv, men det var på en bil med kärvande bromsar så jag trodde det var de igen, när jag kom fram någon km senare upptäckte jag mitt misstag och anade att det bara var att kasta.

Den bättre hälften sänkte två på samma gång, men det var på sidoväggen så de var att kasta.
 
Jag hade lovat mig själv att jag inte skulle skruva nåt mer på bilar....MEN.
Frugan sa att det klunkade när man svängde. Kikade lite och fjädern ser märklig ut. (Bytt för ett år sedan).
Beställde ny fjäder och lager.
Börjar skruva igår kväll. Märker att muttern som håller dämparen går trögt.
Vid sista varven på muttern för lagret så går insexsfattningen i dämparen. Får ta två rörtänger för att få lös muttern.
Ser att gängen är paj på dämparen.
Kul...not.

Ny dämpare beställd. Kommer på måndag.

Hoppas återmontaget går bättre.
 
Någon som märkt av att ventilerna blivit sämre?
Fick punka på husvagnen förra året, blev nytt däck och fälg, i våras var andra däcket platt så jag tog av det och åkte på däckverkstaden där dom konstaterade att ventilen var helt sprucken.
Lika på släpet, platt och ventilen kass.

Båda har fått nya däck inom 3-4år så ventilerna är inte jätte gamla
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
RoTe
nino nino skrev:
Någon som märkt av att ventilerna blivit sämre?
Fick punka på husvagnen förra året, blev nytt däck och fälg, i våras var andra däcket platt så jag tog av det och åkte på däckverkstaden där dom konstaterade att ventilen var helt sprucken.
Lika på släpet, platt och ventilen kass.

Båda har fått nya däck inom 3-4år så ventilerna är inte jätte gamla
För ca 10 år sedan lade jag om fyra däck på en större däckfirma, en ventil gav sig ganska direkt, sedan flyttade jag och så gav sig en till någon månad senare, blev byte av resterande hos en annan däckfirma och sedan var det bra.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Det är bedrövligt att det finns däckbytare som inte byter ventilerna. Jag fick punktering på motorvägen för 20 år sedan. Orsaken var en gammal ventil som hade tappat spänsten och läckte mellan ventilen och fälgen. Bilen var då knappt 6 år gammal och hade sin andra omgång sommardäck. Bilen hade nödreservhjul med däckdimensionen 115/70R15 som ska ha trycket 4,2 bar och får köras i max 80 km/h.

Vi hade 18 mil kvar till målet. Ganska impopulärt att ligga i 80 km/h på 90 väg som var vanligt på den tiden. Men vi kom fram så helgen var räddad. Jag ringde till en däckverkstad i Falun som sade att det inte var något problem att få ett nytt däck levererat till måndag morgon. Måndag morgon ringde dom och beklagade att däcket inte hade levererats. Jag avbeställde däcket och körde 30 mil mest motorväg hem i 80 km/h.

Frånvaron av reservhjul är ytterligare ett skäl att köra vidare med gamla bilar. Hade vi bara haft en sprayburk med klet den gången så hade bilen stått på en verkstad i Enköping från fredagen till förmodligen någon gång i mitten av följande vecka. 205/50R16 var och är en ganska ovanlig dimension. Vi som hade nyköpt villa hade nog inte kostat på en hyrbil utan hade förstört helgen genom att ta tåget hem.
 
C
T TommyC skrev:
Det är bedrövligt att det finns däckbytare som inte byter ventilerna.
Å andra sidan, bättre en gammal ventil som håller tätt än någon kina ventil som är dåligt monterad och läcker lite. 🙄

Angående punka-guckan - ett annat alternativ är att ringa märkesservicejouren, i mitt fall har de kört ut med ett lånehjul. Klart smidigaste alternativet.
 
RoTe
Jag är rätt säker att i mitt fall byttes alla ventiler till någon kinaplastvariant som inte överlevde mer än någon månad. Dom sprack i "gummit" mellan ventil och fälg.
 
  • Arg
  • Ledsen
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Märkesservicejour låter ju bra, hur gamla bilar befattar dom sig med tro och vilka märken har den tjänsten? Det blir att läsa på lite, den har jag ingen aning om. Så länge det bara är punka på ett däck så fungerar reservhjulet. Punka på mer än ett hjul är ovanligt men det har hänt, då blir det nog bärgaren ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.