DennisCA DennisCA skrev:
Nu är det så att jag fått fel i huvu och tittar på 9-5 Saabar. Billiga sådana med höga miltal. De råkar va automater dessutom. Kollar affärer endast så jag ska få byta in mazdan och slippa se den...

1999 Aero 2.3 Automat, 31,000 mil, ser rostfri ut.
[bild]

2005 9-5 Combi 2.3 Auto, 33,000 mil, rost på baklucka. Har ESP, adaptive cruise control (påstås det), autospeglar osv. Men rost.
[bild]

Den andra är mycket billigare än den första, även om båda är relativt billiga. Aeron skulle va trevlig, combin låter som den är bra utrustad, fina skinnsäten också. 2005 är efter sludge problemen som just 1999an kan va drabbad av, men om den hade sådana problem tänker jag den inte skulle nåt 33000 mil.
Adaptiv farthållare skulle jag ställa mig mycket tvivlande till att den skulle ha.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
2005 9-5 Combi 2.3 Auto, 33,000 mil, rost på baklucka. Har ESP, adaptive cruise control (påstås det), autospeglar osv. Men rost.
Detta säger google om saab och adaptiv farthållare, så jag håller med föregående inlägg.

Skärmdump av en sökning om Saab och adaptiv farthållare som visar text om 2012 års modell och tillgänglighet för 9-5-serien samt kollisionsvarning och andra funktioner.

nino nino skrev:
Hur är Saab diesel? Om man är runt 2000 och framåt?
Och automatlådorna
Letar bil runt 20-50', gärna diesel och automat och nåt som är skapligt lätt skruvat

Kia Ceed diesel 06-12 ska tydligen var pålitliga ?
V70 07 classic med Volvo diesel. Borde väl vara ett bra alternativ. Har inte koll på priserna

• Gilla
nino
  • Laddar…
N Niq skrev:
V70 07 classic med Volvo diesel. Borde väl vara ett bra alternativ. Har inte koll på priserna
Ja... Bara det att den bättre hälften absolut inte vill ha en v70 😄 V60 funkar

Saaben brukar vara billigare så då blir det pengar över till en bra svets som troligen kommer att behövas. Fina exemplar med sparsamt med rost kan gå att hitta med de är ovanliga. Volvo låg på topp rostmässigt runt år 2000 men har sedan tappat och de nyare bilarna rostar lika bra som en gammal Saab.

nino nino skrev:
Ja... Bara det att den bättre hälften absolut inte vill ha en v70 😄 V60 funkar
S80,xc90

T TommyC skrev:
Saaben brukar vara billigare så då blir det pengar över till en bra svets som troligen kommer att behövas. Fina exemplar med sparsamt med rost kan gå att hitta med de är ovanliga. Volvo låg på topp rostmässigt runt år 2000 men har sedan tappat och de nyare bilarna rostar lika bra som en gammal Saab.
Den där aeron jag tittar på såg bra ut på det viset. Den är i lappland dock och där saltas det litet eller inget.

nino nino skrev:
Hur är Saab diesel? Om man är runt 2000 och framåt?
Och automatlådorna
Letar bil runt 20-50', gärna diesel och automat och nåt som är skapligt lätt skruvat

Kia Ceed diesel 06-12 ska tydligen var pålitliga ?
Min uppfattning om Kia Ceed dom årsmodellerna är att dom verkar vara ganska hållbara bilar som inte rostar jättemycket om man lite tar hand om dom. Verkar hyfsat enkelt byggda. Sällan som skruvar kärvat fast. Hyundai I30 är i grunden samma bil men ska väl vara den som är lite mera påkostad och bekvämare.

Annars så är väl Toyota Avensis ett bra alternativ om man hittar en välskött.

Suzuki Sx4 är en helt trevlig bil också enkelt byggd.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Kom ikapp en Hyundai Kona idag, en bakdel bara en mor kan älska.
Bakre vyn av en mörk Hyundai Kona Electric parkerad inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Wow
  • Gilla
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
Ser ut som någon beställt 150 000 bakljus lite för tidigt, och sen måste de gå åt. 🙄

• Gilla
  • Haha
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Ser ut som någon beställt 150 000 bakljus lite för tidigt, och sen måste de gå åt. 🙄
Min första tanke var att det måste vara samma bildesigner som gjorde bakskärmarna på PT Cruiser...

• Gilla
camaro z28 och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Min första tanke var att det måste vara samma bildesigner som gjorde bakskärmarna på PT Cruiser...
Eller möjligtvis den stackars sate som designade denna katastrof
En silverfärgad bil, modell Rodius, står parkerad utomhus med en klar himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
  • Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Uppenbarligen får man inte längre chiptuna bilar i Finland, från 2024, dryga böter för de som bryter mot detta:

[länk]

Ska man hårddra det, låter det som går men i praktiken låter det som man inte själv får göra nånting på egen bil. Kanske nåt större företag med resurser för testning osv kan göra nåt.
Jag gissar att det kommer dyka upp lösningar på det här så småningom.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kom ikapp en Hyundai Kona idag, en bakdel bara en mor kan älska.
[bild]
Hyundai och Kias nya designspråk är inte något som tilltalar mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.