Fairlane
Isakare Isakare skrev:
Lite karma igår kväll.
Essingeleden avstängd, skyltar, pilar och röd kryssade körfält långt innan, bara höger öppet.
Trots detta kommer en Golf i full fart mot TMA bilarna, jag ser att den siktar på luckan framför mig, jag gasar på och stannar, golfen blir stående bakom en TMA bil och bredvid mig, inlåst 😆
Väntar några sekunder tills långtradare bakom mig är riktigt nära och glider iväg sakta.
Tradaren är med på noterna och släpper inte in Golfen, inte tradaren bakom den heller heller 👍👍👍👍
Jag undrar hur många av alla dessa som kör i de rödkryssade körfälten som inser att det kan ge indraget körkort.
 
RoTe RoTe skrev:
Jag är rätt säker att i mitt fall byttes alla ventiler till någon kinaplastvariant som inte överlevde mer än någon månad. Dom sprack i "gummit" mellan ventil och fälg.
Så har mina spruckit också, helt säker på att dom monterat nya ventiler
 
C
T TommyC skrev:
Märkesservicejour låter ju bra, hur gamla bilar befattar dom sig med tro och vilka märken har den tjänsten?
De bilar som har "Inbyggt" kit med punkagucka har det som substitut för reservhjulet, skulle jag tro.

Har ingen som helst helhetsbild över hur det ser ut i branschen, men det är det de brukar kalla mobilitetsgaranti eller vägassistans. Sen varierar säkert villkoren och innehållet i tjänsten mellan olika märken.
 
Är det däckverkstäder som har monterat nya ventiler som spricker? Jag har monterat ventiler från Biltema när jag bytte däck på MC för ett år sedan. Nu undrar jag om det var ett misstag eller inte. Kvalitén på prylar från Biltema är ju mycket varierande, både mellan olika varor och hos samma vara köpt vid olika tillfällen. Det blir att införa som serviceåtgärd att inspektera ventiler noga i fortsättningen samtidigt som lufttrycket kontrolleras.
 
T TommyC skrev:
Är det däckverkstäder som har monterat nya ventiler som spricker? Jag har monterat ventiler från Biltema när jag bytte däck på MC för ett år sedan. Nu undrar jag om det var ett misstag eller inte. Kvalitén på prylar från Biltema är ju mycket varierande, både mellan olika varor och hos samma vara köpt vid olika tillfällen. Det blir att införa som serviceåtgärd att inspektera ventiler noga i fortsättningen samtidigt som lufttrycket kontrolleras.
Åt mig var det så iaf
 
T TommyC skrev:
Är det däckverkstäder som har monterat nya ventiler som spricker? Jag har monterat ventiler från Biltema när jag bytte däck på MC för ett år sedan. Nu undrar jag om det var ett misstag eller inte. Kvalitén på prylar från Biltema är ju mycket varierande, både mellan olika varor och hos samma vara köpt vid olika tillfällen. Det blir att införa som serviceåtgärd att inspektera ventiler noga i fortsättningen samtidigt som lufttrycket kontrolleras.
Håller dom så håller dom, annars brukar dom paja rätt snabbt tycker jag
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Håller dom så håller dom, annars brukar dom paja rätt snabbt tycker jag
Mina höll 1 respektive 2år
 
galento
nino nino skrev:
Så har mina spruckit också, helt säker på att dom monterat nya ventiler
Samma här , köpte ny uppsättning bilfälgar med däck monterade och ventilerna
spruckna efter nåt år och fick bytas. Onödigt extraarbete bara för att företaget
var sniket .
 
galento galento skrev:
Samma här , köpte ny uppsättning bilfälgar med däck monterade och ventilerna
spruckna efter nåt år och fick bytas. Onödigt extraarbete bara för att företaget
var sniket .
Gissar att det som allt annat finns det billigare grejer från Kina, plast/gummi som förintar sig själv.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Har bara haft problem med vinterdäck och ventiler så jag gissar att det är saltet tillsammans med dålig kvalitet som är problemet.
 
Vid längre turer så har jag med ett sommardäck/vinterdäck som reservhjul.
Vill inte använda lagningsspray eller behöva vänta på bärgare/verkstad
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
galento
G Greger_08 skrev:
Har bara haft problem med vinterdäck och ventiler så jag gissar att det är saltet tillsammans med dålig kvalitet som är problemet.
Den uppsättningen jag nämnde ovan var hjul som gick sommartid.
 
I Intet skrev:
Tackar. Nu har jag enligt tidigare tips köpt ett nytt lås ifrån Vparts till min Chrysler 😱. Hoppas inte immunförsvaret stöter bort låset.
Dragkrokslåset är monterat men besiktningsgubben var inte nöjd. Han påstod att det svarta plastlåsvredet skulle visa grönt fält. Mitt lås kan vridas lite, trots sitt kroken sitter som berget.
Har han rätt?

 
Nu är det så att jag fått fel i huvu och tittar på 9-5 Saabar. Billiga sådana med höga miltal. De råkar va automater dessutom. Kollar affärer endast så jag ska få byta in mazdan och slippa se den...

1999 Aero 2.3 Automat, 31,000 mil, ser rostfri ut.
Svart Saab 9-5 Aero från 1999 parkerad på en asfaltsplan framför en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2005 9-5 Combi 2.3 Auto, 33,000 mil, rost på baklucka. Har ESP, adaptive cruise control (påstås det), autospeglar osv. Men rost.
En svart Saab 9-5 Kombi från 2005 står parkerad i en bilverkstad med andra bilar och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den andra är mycket billigare än den första, även om båda är relativt billiga. Aeron skulle va trevlig, combin låter som den är bra utrustad, fina skinnsäten också. 2005 är efter sludge problemen som just 1999an kan va drabbad av, men om den hade sådana problem tänker jag den inte skulle nåt 33000 mil.
 
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…
Hur är Saab diesel? Om man är runt 2000 och framåt?
Och automatlådorna
Letar bil runt 20-50', gärna diesel och automat och nåt som är skapligt lätt skruvat

Kia Ceed diesel 06-12 ska tydligen var pålitliga ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.