R roli skrev:
Måste den lösningen köras genom pumpen? Låter som en idiotisk lösning.... På vår bil skall det "sprutas" in i däcket och sedan kopplas pumpen på för att pumpa upp trycket, dvs "kladdet" har eget munstycke för att fylla.
Japp, det är ett fäste på pumpen där man skruvar på flaskan... Går inte att använda flaskan utan pumpen.. Säkert kladdfritt och bra... Dvs raka motsatsen till min upplevelse av punkaspray...

Funderar på om man ska åka till närmaste skrot och se om de har ett minireservhjul från V70 att lägga i...
 
Jag tolkar det som att du skruvar flaskan på däcket, och pumpen på flaskan och trycker in det hela.


Illustration av en bildäckpumpningsprocess med en flaska kopplad till däcket och en manometer som visar däcktrycket i psi och kPa, märkt Osram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag överväger att skaffa en sån sats, verkar kladdfriare än punkaspray och ska dessutom inte samma däcket för den som ska laga det sen 🤔

Frågan är hur länge den sats man beställer legat på hyllan.
 
Såhär ser Ford-varianten ut (gjord av continental)
ContiMobilityKit för Ford, tillverkad av Continental, med orange ratt och tryckmätare, använder en uppsättning bilder för att visa användarinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Såhär ser Ford-varianten ut (gjord av continental)
[bild]
Haha. 😅
Är det bara för att de kan?!
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Nån som vet hur det här kladdet funkar efter bäst före-datum? Mina vänner på Ford tycker jag ska byta den varje gång jag lämnar in bilen på service, men hittills har jag värderat min plånboks hälsa högre än deras vinstmarginal...

Frågan är om kladd som gått ut 2019 är värt att ha i bilen (jag vet hur kladdet funkar och på vilka typer av däckproblem det inte funkar), eller om jag ska slänga frigoliten de fyllt hålet med och slänga i ett av vinterdäcken?
[bild]
Fungerar gör det! Använt en sådan som var några år gammal en gång, han som lagade hålet på däckverkstaden var måttligt road när han skulle göra rent och sa just också att punkterings sörjan var gammal....! 🤫🤥

Edit: var iofs inget stort hål.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Haha. 😅
Är det bara för att de kan?!
Antagligen, lagen om alltings jävlighet etc...

Sen ska man väl inte överdriva risken att få punka (peppar peppar) jag har råkat ut för det två gånger i mitt "billiv" och ingen av gångerna hade de funkat med punkaspray (grävling den ena gången, och en ventil som gick av den andra)... Men man vill ju vara förberedd...
 
Man kan ju köra ett litet plug kit annars "Twizlers" funkar för spik/skruv som ändå är vanligaste orsaken
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Sist jag lämnade in ett däck med punktering på lokala däckfirman så fråga han som tog emot om jag hade använt "lagning på tub". Nej svarade jag, bra det fick jag till svars för då hade vi inte tagit emot däcket.
 
R roli skrev:
Jag sålde 4 stålfälgar med slitna vinterdäck när vi bytte in vår Mondeo eftersom bilhandlaren ändå inte ville ge något om de följde med. Då åkte det en kille från ostkusten, kommer inte ihåg om det var från Oskarshamn, Kalmar eller Karlskrona men det blev några mil för fälgarna med slitna vinterdäck. Något i stil med din kollega men det var kanske finare fälgar.
Det var några Audi RS hjul som var udda som han åkte för.

Iofs så tog han en tur Sth-Luleå för att köpa bilen. Flyg upp och sträckkörde ner...
 
R roli skrev:
Sist jag lämnade in ett däck med punktering på lokala däckfirman så fråga han som tog emot om jag hade använt "lagning på tub". Nej svarade jag, bra det fick jag till svars för då hade vi inte tagit emot däcket.
Osrams variant ska man kunna skölja bort, men får inte kläm på om det räcker med bara vatten.
 
R roli skrev:
Sist jag lämnade in ett däck med punktering på lokala däckfirman så fråga han som tog emot om jag hade använt "lagning på tub". Nej svarade jag, bra det fick jag till svars för då hade vi inte tagit emot däcket.
Förstår inte varför. Visst är det ju ett eländigt kladd men annars så är det ju inga problem. Kan förstå om det kostar lite extra.
Undrar hur dom gör om någon köper nya däck. Nekar dom då också om någon har lagat med punkteringsspray?
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
N Niq skrev:
Förstår inte varför. Visst är det ju ett eländigt kladd men annars så är det ju inga problem. Kan förstå om det kostar lite extra.
Undrar hur dom gör om någon köper nya däck. Nekar dom då också om någon har lagat med punkteringsspray?
Vad jag sett så ska det inte gå/ vara jävligt jobbigt att laga ett däck ordentligt efter att man använt punkaspray men källorna är väl inte de mest tillförlitliga så ta det med en nypa salt.
 
P Prodigys skrev:
Vad jag sett så ska det inte gå/ vara jävligt jobbigt att laga ett däck ordentligt efter att man använt punkaspray men källorna är väl inte de mest tillförlitliga så ta det med en nypa salt.
Osäker på om det går att laga efter att man använt spray. Plugga borde gå bra men jag vet inte. Besvärligare är det iaf.
Men är i min värld stor skillnad på att vi tar inte emot hjul där man använt punkteringsspray. Eller att vi kan inte laga ditt däck om du använt punkteringsspray men vi kan byta ut det.
 
N Niq skrev:
Osäker på om det går att laga efter att man använt spray. Plugga borde gå bra men jag vet inte. Besvärligare är det iaf.
Men är i min värld stor skillnad på att vi tar inte emot hjul där man använt punkteringsspray. Eller att vi kan inte laga ditt däck om du använt punkteringsspray men vi kan byta ut det.
Ta emot det för återvinning är dom enligt lag tvungna att göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.