Exakt vad som ledde till att serviceintervallen förlängdes till 30000km samtidigt för många (alla?) personbilar inom EU, men att de kortare intervallen behölls i t.ex USA vet jag inte. Och kan inte heller svara på oavsett hur många gånger man frågar. Jag har letat men hittar det inte. Jag har svarat efter bästa förmåga. Vad är det som är oklart?

Jag kan gissa att det var miljöaspekter och driftekonomi man ville förbättra. Men jag vet alltså inte.

Men jag vet att serviceintervallen förlängdes i EU. Om ni behöver dokumentation på det är det bara att läsa i instruktionsbok och servicehäfte. Där brukar serviceintervallet stå.

Och för att återknyta till saken kan man dessutom se att serviceintervallen blev kortare igen när flera biltillverkare drabbades av problem med oil-sludge som bland annat löstes med återgång till kortare serviceintervall.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Angående oljan som tidigare diskuterades, så är den låga viscositeten på oljor nu för tiden bara för att sänka förbrukning och utsläpp, framförallt på pappret.
Det är inte för att optimera motorns hållbarhet.
 
  • Gilla
Tokslut och 5 till
  • Laddar…
Patrik440
D Dublin skrev:
Mötte en Opel GT på lunchen. Hann tyvärr inte ta en bild, men det var inte igår man såg en. Det kan inte finnas många kvar så tunn plåt och dåligt rostskydd det var i dem.
Jag har sett åtminstone 400st Opel GT på en och samma dag under våren 2008 på en jubileumsträff i Tyskland.

Fanns allt ifrån superoriginal till stylat och några med moderna motorer och en som såg framtung ut med 3 x Weber monterade på "hyvelbänken" under huven.
 
  • Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Flera kompisar till mig har kvar sina bilar från ungdomen på pallbockar, bla Ascona A o B Manta A och GT.
När kvällarna i garaget övergick till blöjbyten blev de stående.
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Haha
Tokslut och 6 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Flera kompisar till mig har kvar sina bilar från ungdomen på pallbockar, bla Ascona A o B Manta A och GT.
När kvällarna i garaget övergick till blöjbyten blev de stående.
Jag hade drömmar om att renovera upp en bil på fritiden, planerade för stort garage med lift, sen kom första barnet och jag insåg att det är läääääänge tills jag kommer ha tid med något sånt.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
O O skrev:
Exakt vad som ledde till att serviceintervallen förlängdes till 30000km samtidigt för många (alla?) personbilar inom EU, men att de kortare intervallen behölls i t.ex USA vet jag inte. Och kan inte heller svara på oavsett hur många gånger man frågar. Jag har letat men hittar det inte. Jag har svarat efter bästa förmåga. Vad är det som är oklart?

Jag kan gissa att det var miljöaspekter och driftekonomi man ville förbättra. Men jag vet alltså inte.

Men jag vet att serviceintervallen förlängdes i EU. Om ni behöver dokumentation på det är det bara att läsa i instruktionsbok och servicehäfte. Där brukar serviceintervallet stå.

Och för att återknyta till saken kan man dessutom se att serviceintervallen blev kortare igen när flera biltillverkare drabbades av problem med oil-sludge som bland annat löstes med återgång till kortare serviceintervall.
Okej, det var inget krav, inget direktiv utan regler.
Var det några krav på att uppfylla denna regel eller var det bara ett önskemål från EU?
 
Köpte en rekord -58 i stort sett utan rost för att ställa iordning...
Men efter 4-5 år och det enda som hade hänt var att jag ordnat höger frambroms.
Fick gå vidare till en bättre ägare, har börjat inse att man inte kommer hinna allt man vill
 
  • Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Angående oljan som tidigare diskuterades, så är den låga viscositeten på oljor nu för tiden bara för att sänka förbrukning och utsläpp, framförallt på pappret.
Det är inte för att optimera motorns hållbarhet.
Så en 5w-30 A5/B5 borde funka lika bra som en 0w-30 A5/B5 även i "Norrland" (Dalarna) som ni i söder brukar säga om allt ovanför Västerås 😄
 
nino nino skrev:
Så en 5w-30 A5/B5 borde funka lika bra som en 0w-30 A5/B5 även i "Norrland" (Dalarna) som ni i söder brukar säga om allt ovanför Västerås 😄
Garanterat....om du inte bor i Älvdalen, då får du elda under motorn nån timme med fotogenkök innan start 😉😅😂
 
  • Haha
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Har några mil dit 🙂
Men det kan som sagt blir -25 långa stunder, -41 har vi haft som kallast som jag varit med om
Men det är ju även dieselvärmare, men vet inte hur mycket den värmer motorn
 
Patrik440
Besökte Besikta härom dagen.
Bild på besiktningsprotokoll som visar miljökontrollvärden: CO, CO vid 2500 varv, HC och Lambda för fordon med bensin/etanol. Alla värden inom gränsvärdena.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nya katalysatorerna skötte sig bra men usch vad fult det är med monteringspasta men man vill ju inte ha några avgaser som läcker ut eller friskluft som kommer in.

Underrede av ett fordon med nya katalysatorer och monteringspasta synlig på avgasrören.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




En svart och vit polisbil med texten "PATROL" och en logotyp på dörren, ståendes på en väg bredvid en liten vit och svart hund som springer i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Har några mil dit 🙂
Men det kan som sagt blir -25 långa stunder, -41 har vi haft som kallast som jag varit med om
Men det är ju även dieselvärmare, men vet inte hur mycket den värmer motorn
Har du en normal bil behöver du inte vara orolig alls, värmaren värmer motorns vatten.
Men har hört att det finns onormala bilar på senare år som bara värmer kupen av nån helt ofattbar anledning.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Där var prutmån på maskinen, men de visste nog själva hur utgångsläget var när de kört så långt.
Det fanns ju ingen anledning att säga var de åkt ifrån? Eller vara ärliga alltså? De hade väl bara kunnat säga de bodde en kvart därifrån
....
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det fanns ju ingen anledning att säga var de åkt ifrån? Eller vara ärliga alltså? De hade väl bara kunnat säga de bodde en kvart därifrån
....
Nu är jag ingen storsäljare av prylar över lag, men de flesta gånger har folk berättat var de kör ifrån, kanske för att man ska förstå att de kan bli sena om något skiter sig.

Hade en gång en kille som körde 19mil enkel väg för att köpa ett par fälgar 😬
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu är jag ingen storsäljare av prylar över lag, men de flesta gånger har folk berättat var de kör ifrån, kanske för att man ska förstå att de kan bli sena om något skiter sig.

Hade en gång en kille som körde 19mil enkel väg för att köpa ett par fälgar 😬
Jag har en gång som barn varit med och köpt något vi behövde släp till och då avslöjades inte att vi var där med hyrt släp innan affären var klar (vi parkerade ett kvarter bort)..... Jag har typ trott att det var normalt att inte säga sånt 😅
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.