Skulle säga att vad som i intervallet 0-30 till 10-40 kommer fungera utmärkt
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Mötte en Opel GT på lunchen. Hann tyvärr inte ta en bild, men det var inte igår man såg en. Det kan inte finnas många kvar så tunn plåt och dåligt rostskydd det var i dem. Men lite nostalgisk blev man allt, hade själv en Opel Manta-A som första bil.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Mötte en Opel GT på lunchen. Hann tyvärr inte ta en bild, men det var inte igår man såg en. Det kan inte finnas många kvar så tunn plåt och dåligt rostskydd det var i dem. Men lite nostalgisk blev man allt, hade själv en Opel Manta-A som första bil.
Jag har kört en sådan men det var mer än 30 år sedan. Som du skriver så ser man dem inte mer.
 
nino nino skrev:
Hur nog är det här med olja?
Det står i instruktionsboken vilken olja som bilen skall ha. Sådant som kvalitetskrav och viskositetskrav. Har man inte boken tillgänglig får man kolla med tillverkaren. Går man strikt på den info man får därifrån blir det rätt.

Hur noga det är att göra som tillverkaren anser man skal göra? 42, kanske.
Nej, det går naturligtvis inte att svara på HUR noga. Men när det är så enkelt att följa instruktionerna finns det väl ingen anledning att inte göra det?

Killgissningarna står som spön i backen, Här kommer en till: Ju nyare bil ju viktigare att följa instruktionerna.

Men att byta olja ofta är alltid ett bra råd.
nino nino skrev:
Volvon vill ha 0w30, har 5w30 hemma och kör på det just nu.
Bytte olje innan vi tog en tripp i Europa och har väl kört 5-600mil nu.
Som jag fattar det så är 0-30 mer lättflytande i kyla, vilket kanske är bra då det kan bli -20 i flera dagar
Volvo D5
Så är det principiellt. Vilken viskositet som är lämplig för en viss bils motor står oxo i instruktionsboken. Det varierar mellan olika motorer.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Därför man ska ha en gammal bil😉
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:
Det står i instruktionsboken vilken olja som bilen skall ha. Sådant som kvalitetskrav och viskositetskrav. Har man inte boken tillgänglig får man kolla med tillverkaren. Går man strikt på den info man får därifrån blir det rätt.

Hur noga det är att göra som tillverkaren anser man skal göra? 42, kanske.
Nej, det går naturligtvis inte att svara på HUR noga. Men när det är så enkelt att följa instruktionerna finns det väl ingen anledning att inte göra det?

Killgissningarna står som spön i backen, Här kommer en till: Ju nyare bil ju viktigare att följa instruktionerna.

Men att byta olja ofta är alltid ett bra råd.

Så är det principiellt. Vilken viskositet som är lämplig för en viss bils motor står oxo i instruktionsboken. Det varierar mellan olika motorer.
Vi väntar fortfarande på mer info om eu-direktivet om att bilar inte fick servas oftare än var 3000:e mil....
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nej det är ju en jäkla soppa det här med oljor...
Söker jag på kvalitetskraven så får jag upp 5-30, har jag för mig, på några oljor.
5-30 är viskositet. Det har inger alls med kvaliteten att göra.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Kör helsyntetiskt 5W40 i alla bilar, tycker det funkar bra
Hm hm. Varken "helsyntetiskt" eller "5W40" säger ett dyft om oljans kvalitet. Det kan alltså bil rätt. Eller väldigt fel olja...
DennisCA DennisCA skrev:
och man slipper tänka så mycket på vilken olja det ska va.
Om man läser instruktionsboken behöver man knappast tänka alls.

Varför alls lägga tid och energi på att fundera på om det funkar med annan olja än det står i instruktionsboken när det enklaste är att bara göra som det är tänkt.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Jag köper alltid den billigaste oljan!!!

Serviceboken borde säga 5W40 för Toyotan och Mazdan 5W30, de säger inget om märke. Jag har valt att lägga 5W40 i båda.

Saabens olje-rekommendationer följer jag inte alls för de är urgamla och föråldrade. Jag anser det ska vara helsyntetisk och att det är bättre än vilken kvalitetsmineralolja som helst. Jag kör 5W40 där också, noterar i service boken det har varit helsynt några tiotusentals mil vid detta laget. 5W30 eller 40.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Serviceboken borde säga 5W40 för Toyotan och Mazdan 5W30, de säger inget om märke.
En klassning av oljan är väl också specad?
 
Ingen aning....
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vi väntar fortfarande på mer info om eu-direktivet
Kan tänka mig det. Jag brukar överlåta källsökande till den som har behov av just den informationen. Jag skriver det jag kommer ihåg om saken. Däremot nämnde jag inget om det var något "eu-direktiv". Men det kanske du har koll på?

Jo, jag har oxo undrat över källan. Jag har läst det för ganska länge sedan. Men jag kan komma ihåg detaljerna fel så jag har letat. Det är inte så lätt att hitta bland alla påhitt EU har kommit med. Jag har inte hittat källan från EU.

Men när man söker kommer det väldigt ofta upp träffar från USA där de undrar varför det är väldigt mycket glesare oljebyten i Europa än i USA. Så det ÄR olika men exakta orsaken, källan hittar jag inte så snabbt. Återkommer om jag hittar den. Men det är fritt fram att söka. Om man är intresserad...
 
Redigerat:
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
att bilar inte fick servas oftare än var 3000:e mil....
Att det skulle ha funnits något sådant förbud har jag däremot aldrig hört. Har du källa på det?
 
DennisCA DennisCA skrev:
Därför man ska ha en gammal bil😉
👍 Vissa saker blir betydligt enklare då
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
O O skrev:
Att det skulle ha funnits något sådant förbud har jag däremot aldrig hört. Har du källa på det?
Det var ju du som skrev om ett eu-krav på serviceintervall om minst 3000 mil.

När EU talar om för medlemsländer vad de ska göra så gör de det via direktiv, det var därför jag pratade om eu-direktiv. Och ja, såklart har jag googlat, och bland annat skummat igenom en 300-sidors guide till lagstiftning på området fordonstillverkning i alla eu-länder, men inte lyckats hitta något om att eu lagt sig i serviceintervaller...
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.