826 553 läst · 12 231 svar
827k läst
12,2k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 396 inlägg
Skulle säga att vad som i intervallet 0-30 till 10-40 kommer fungera utmärkt
Mötte en Opel GT på lunchen. Hann tyvärr inte ta en bild, men det var inte igår man såg en. Det kan inte finnas många kvar så tunn plåt och dåligt rostskydd det var i dem. Men lite nostalgisk blev man allt, hade själv en Opel Manta-A som första bil.
Jag har kört en sådan men det var mer än 30 år sedan. Som du skriver så ser man dem inte mer.D Dublin skrev:
Det står i instruktionsboken vilken olja som bilen skall ha. Sådant som kvalitetskrav och viskositetskrav. Har man inte boken tillgänglig får man kolla med tillverkaren. Går man strikt på den info man får därifrån blir det rätt.nino skrev:
Hur noga det är att göra som tillverkaren anser man skal göra? 42, kanske.
Nej, det går naturligtvis inte att svara på HUR noga. Men när det är så enkelt att följa instruktionerna finns det väl ingen anledning att inte göra det?
Killgissningarna står som spön i backen, Här kommer en till: Ju nyare bil ju viktigare att följa instruktionerna.
Men att byta olja ofta är alltid ett bra råd.
Så är det principiellt. Vilken viskositet som är lämplig för en viss bils motor står oxo i instruktionsboken. Det varierar mellan olika motorer.nino skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 536 inlägg
Vi väntar fortfarande på mer info om eu-direktivet om att bilar inte fick servas oftare än var 3000:e mil....O skrev:
Det står i instruktionsboken vilken olja som bilen skall ha. Sådant som kvalitetskrav och viskositetskrav. Har man inte boken tillgänglig får man kolla med tillverkaren. Går man strikt på den info man får därifrån blir det rätt.
Hur noga det är att göra som tillverkaren anser man skal göra? 42, kanske.
Nej, det går naturligtvis inte att svara på HUR noga. Men när det är så enkelt att följa instruktionerna finns det väl ingen anledning att inte göra det?
Killgissningarna står som spön i backen, Här kommer en till: Ju nyare bil ju viktigare att följa instruktionerna.
Men att byta olja ofta är alltid ett bra råd.
Så är det principiellt. Vilken viskositet som är lämplig för en viss bils motor står oxo i instruktionsboken. Det varierar mellan olika motorer.
Hm hm. Varken "helsyntetiskt" eller "5W40" säger ett dyft om oljans kvalitet. Det kan alltså bil rätt. Eller väldigt fel olja...DennisCA skrev:
Om man läser instruktionsboken behöver man knappast tänka alls.DennisCA skrev:
Varför alls lägga tid och energi på att fundera på om det funkar med annan olja än det står i instruktionsboken när det enklaste är att bara göra som det är tänkt.
Jag köper alltid den billigaste oljan!!!
Serviceboken borde säga 5W40 för Toyotan och Mazdan 5W30, de säger inget om märke. Jag har valt att lägga 5W40 i båda.
Saabens olje-rekommendationer följer jag inte alls för de är urgamla och föråldrade. Jag anser det ska vara helsyntetisk och att det är bättre än vilken kvalitetsmineralolja som helst. Jag kör 5W40 där också, noterar i service boken det har varit helsynt några tiotusentals mil vid detta laget. 5W30 eller 40.
Serviceboken borde säga 5W40 för Toyotan och Mazdan 5W30, de säger inget om märke. Jag har valt att lägga 5W40 i båda.
Saabens olje-rekommendationer följer jag inte alls för de är urgamla och föråldrade. Jag anser det ska vara helsyntetisk och att det är bättre än vilken kvalitetsmineralolja som helst. Jag kör 5W40 där också, noterar i service boken det har varit helsynt några tiotusentals mil vid detta laget. 5W30 eller 40.
Kan tänka mig det. Jag brukar överlåta källsökande till den som har behov av just den informationen. Jag skriver det jag kommer ihåg om saken. Däremot nämnde jag inget om det var något "eu-direktiv". Men det kanske du har koll på?Dan_Johansson skrev:
Jo, jag har oxo undrat över källan. Jag har läst det för ganska länge sedan. Men jag kan komma ihåg detaljerna fel så jag har letat. Det är inte så lätt att hitta bland alla påhitt EU har kommit med. Jag har inte hittat källan från EU.
Men när man söker kommer det väldigt ofta upp träffar från USA där de undrar varför det är väldigt mycket glesare oljebyten i Europa än i USA. Så det ÄR olika men exakta orsaken, källan hittar jag inte så snabbt. Återkommer om jag hittar den. Men det är fritt fram att söka. Om man är intresserad...
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 536 inlägg
Det var ju du som skrev om ett eu-krav på serviceintervall om minst 3000 mil.O skrev:
När EU talar om för medlemsländer vad de ska göra så gör de det via direktiv, det var därför jag pratade om eu-direktiv. Och ja, såklart har jag googlat, och bland annat skummat igenom en 300-sidors guide till lagstiftning på området fordonstillverkning i alla eu-länder, men inte lyckats hitta något om att eu lagt sig i serviceintervaller...