N Niq skrev:
[bild]
Till er som skruvat med mopeder mer än jag.
Det här är dotterns mopedhjul. Hjullagren behöver bytas. Hur gör man? Brukar det vara en genomgående axel som man pressar ur eller brukar dom vara delade? Pressar man först ur axeln och sedan lagret eller hur ska man göra?
Aluminium. Värm fäljen så trillar lagret ut av sig själv.
 
Nu har jag fått fart på skotermoppen jag köpte, är en 30 moppe, Malaguti Centro, troligtvis från -97. Minarelli H motor, samma som de flesta skotrar från den tiden, Peugeot, Yamaha mfl, finns massa delar o trim att köpa. Helt annan kvalite på allt än Kinamopederna.
Gick fint efter lite justering, tror tidigare nån ägare pysslat lite med den, noterade 66 km/h i en nerförsbacke, 53 på plan väg 🛵
Skön att köra med större/smalare hjul än vad skotrar brukar ha
Nya bromsklossar blev en dyr historia, frakten var dyrare än klossarna 😉
Startmotorn som är trasig och luftburken som saknas fick jag beställa från en annan firma, 610:- ink frakt.
Är under 2000:- totalt för en fullt fungerande moped efter några timmars skruvande 🙂
 
  • Gilla
Patrik440 och 4 till
  • Laddar…
galento
galento galento skrev:
Ja fint att få gjort före det tar skivan 👍

PS förresten nån som vet var man köper skarvbart kilrep ? Den gamla var 13×1400.
Svarar mej själv 😎
[bild]
Kanske ska skriva adressen men dessa finns på fler ställen :

https://www.ostek.se/produkter/reservdelar/drivremmar

Men det är till traktorn , den har ju en axel på vevaxelns remskiva till
hydraulpumpen så man kan ju inte få på en rem utan en del skruvande.

Men på tidigare jobb inom industrin har maskiner som gått 24/7 haft
dessa och fungerat mycket bra.
 
K
Någon här som har mekat något med Ford focus och har lite koll på dem?
Gäller en da3 från 2005
Problem med värmen
 
G
K Krux skrev:
Någon här som har mekat något med Ford focus och har lite koll på dem?
Gäller en da3 från 2005
Problem med värmen
Det är som att fråga om nån kan svaret på en fråga som man inte ställt ännu.
Fråga på bara! Här behöver man inte vara blyg. 👍
 
Patrik440
Har fått felkoderna P0420 å P0430 då och då vilket är katalysator/katalysatorer som funkar sämre än tänkt.

(Fick med några nya små katalysatorer när jag köpte bilen men de var inte 3" i diameter ens så de passar nog bättre på åkgräsklippare eller vad jag skall ha den till).


De nya katalysatorerna kräver viss justering innan de sitter på plats..
Två katalysatorer, en ny och reflekterande samt en äldre och rostig, ligger bredvid varandra på en kartongbit utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Underrede av en bil med fokus på bilens avgasrör och katalysator, delvis isärmonterat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vet inte varför jag kom på detta efter alla årtionden, men farsan min brukade kalla Mitsubishi för "Mittipisse"*, det fann jag hejdlöst roligt som 10 åring.

* ett österbottnisk uttryck, 'nu sitter vi nog mitt i pisse' typ nu är man illa ute.
 
  • Haha
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
richardtenggren
galento galento skrev:
Sälj pisset , jo jo fina gubbar på riddermark bil.

[länk]
Frågan är om ”All reklam är bra reklam” kommer funka även här 😅
 
  • Haha
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Vägrar stödja Aftonh. så jag får gå ovetandes😚
 
galento
Mer om riddermark :

 
  • Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
Saabs 9-5 motor i början av 2000 var verkligen miss: [länk]
Den artikeln beskriver Saabs besparingar. Men det är inte hela sanningen. Det finns många Saabar från denna tid som fortfarande går utmärkt. Även om de har både 30000 och 40000mil på mätaren.
Samtidigt (årtal?) med Saabs besparingar med fokus på miljö/bränsleförfbrukning/driftekonomi infördes nya EU-gemensamma regler om serviceintervall. Minst 3000mil skulle det vara mellan oljebytena.

Tja, vad händer om man gör motorn klenare/känsligare och ersätter den årliga servicen med en vart 3e-4e år. Många tog 3000mil som enda kriterium för att det var dags med service. Jo det funkar inte lika bra. Många fick stora problem. Inte bara Saab-ägare. Men Saab 9-5 var en period Sveriges mest sålda bilmodell. Så då drabbades såklart fler Saabar än Citroen eller vilken annan bil man än jämför med.

3000mila serviceintervall ersattes med "det som kommer först 1000mil eller 1år" Och så införde man årliga tändstiftsbyten på Biopower-bilarna. Och vips så håller de "hur länge som helst" precis som "vilken välservad bil som helst"

på ett ungefär vad jag förstått...
A aka_the_barf skrev:
Ja det är något visst och unikt med att köra gamla bilar och saab är verkligen speciell i det anseendet.
👍🏎
 
Redigerat:
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag vill inte vara sån men kg är enheten för massa. Tryck mäts i andra enheter (finns ett flertal).
👍
Isakare Isakare skrev:
Vi som är gamla säger kilo, och tänker fortsätta tills vi dör, sen kan ni pyssla med bar, psi eller andra konstiga enheter bäst fan ni vill 😉
Vad som menas förstår nog de allra flesta. Även om någon säger kilo.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så du tror inte att jag läst instruktionsboken? Jag har ju återgett vad den säger! Läste du inte det?
Vem som tror vad har jag inte en susning om. Att tryck inte mäts i kg är naturligtvis ett korrekt påpekande. Oavsett vad det står i boken.

Att man förstår varandra utan att använda korrekta termer och enheter är ganska normalt. Folk i allmänhet verkar ha svårt för enheter för tryck, energi, effekt, ljusflöde och diverse elektriska enheter. Men det går trots det oftast att förstå. Eller att fråga om man undrar.
T TommyC skrev:
Att du inte förstår skillnaden mellan massa och tryck är uppenbarligen inget som jag kan göra något åt. Jag föreslår att du läser på. Vad är det som du tycker att jag ska "kliva av"? Vilket är "ämnet"? Fysik i grundskolan?
Jag tycker det är en bra poäng att påpeka felaktigheter. Så att de inte sprids och så att vi lär av varandra vad som är korrekt. Det finns en stor poäng att vara korrekt när det gäller däcktryck och trafiksäkerhet.

För den intresserade kan det vara värt att påpeka att varken kilo, kg eller kg/cm2 är enheter för tryck. Så dessa är alltid fel om man menar tryck även om många förstår vad man menar.
Därför är det en ganska intressant fråga @TommyC skrev:
T TommyC skrev:
Bilens instruktionsbok är ofta en mycket bra källa till kunskap om en bil, något som många inte tänker på. Att du ställer en sådan fråga på ett forum indikerar att du inte har kunskap om detta. Det var bara ett tips i all välmening.
Det känns ganska märkligt om lufttryck skulle anges med något annat än en enhet för tryck i en instruktionsbok.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Den artikeln beskriver Saabs besparingar. Men det är inte hela sanningen. Det finns många Saabar från denna tid som fortfarande går utmärkt. Även om de har både 30000 och 40000mil på mätaren.
Samtidigt (årtal?) med Saabs besparingar med fokus på miljö/bränsleförfbrukning/driftekonomi infördes nya EU-gemensamma regler om serviceintervall. Minst 3000mil skulle det vara mellan oljebytena.

Tja, vad händer om man gör motorn klenare/känsligare och ersätter den årliga servicen med en vart 3e-4e år. Många tog 3000mil som enda kriterium för att det var dags med service. Jo det funkar inte lika bra. Många fick stora problem. Inte bara Saab-ägare. Men Saab 9-5 var en period Sveriges mest sålda bilmodell. Så då drabbades såklart fler Saabar än Citroen eller vilken annan bil man än jämför med.

3000mila serviceintervall ersattes med "det som kommer först 1000mil eller 1år" Och så införde man årliga tändstiftsbyten på Biopower-bilarna. Och vips så håller de "hur länge som helst" precis som "vilken välservad bil som helst"

på ett ungefär vad jag förstått...

👍🏎
Såklart finns det flera faktorer men besparingarna var en av dem då deras äldre motorer inte har dessa bekymmer.
Många missar att 3000mil intervallerna kommer ofta med många krav för att det ska fungera. Här kommer en handfull, många modeller har modelspecifika och flera. Detta står i manualerna ingen läser.

1: Använd ALLTID motorvärmare om det är under +5 grader ute.
2: kör bara långa sträckor på jämnt motor vartal.
3: Dra inga släp eller pressa motorn på annat sätt.

Gör man detta och extra saker som brukar finnaspå listorna (vag och volvo har ett par extra punkter jag ej kommer ihåg) så kanske det kan fungera även om jag själv brukar byta vid 1000 mil. Motor är dyr och olja är billigt.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Jag byter oljan en gång i året eller oftare. Jag tänker då det gäller 900an så borde jag byta på hösten nu innan den går i vinterdvala, istället för att byta på våren, så får den stå med fräsch olja över vintern. Eller är det feltänkt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.