712 353 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Aluminium. Värm fäljen så trillar lagret ut av sig själv.N Niq skrev:
Nu har jag fått fart på skotermoppen jag köpte, är en 30 moppe, Malaguti Centro, troligtvis från -97. Minarelli H motor, samma som de flesta skotrar från den tiden, Peugeot, Yamaha mfl, finns massa delar o trim att köpa. Helt annan kvalite på allt än Kinamopederna.
Gick fint efter lite justering, tror tidigare nån ägare pysslat lite med den, noterade 66 km/h i en nerförsbacke, 53 på plan väg 🛵
Skön att köra med större/smalare hjul än vad skotrar brukar ha
Nya bromsklossar blev en dyr historia, frakten var dyrare än klossarna 😉
Startmotorn som är trasig och luftburken som saknas fick jag beställa från en annan firma, 610:- ink frakt.
Är under 2000:- totalt för en fullt fungerande moped efter några timmars skruvande 🙂
Gick fint efter lite justering, tror tidigare nån ägare pysslat lite med den, noterade 66 km/h i en nerförsbacke, 53 på plan väg 🛵
Skön att köra med större/smalare hjul än vad skotrar brukar ha
Nya bromsklossar blev en dyr historia, frakten var dyrare än klossarna 😉
Startmotorn som är trasig och luftburken som saknas fick jag beställa från en annan firma, 610:- ink frakt.
Är under 2000:- totalt för en fullt fungerande moped efter några timmars skruvande 🙂
Kanske ska skriva adressen men dessa finns på fler ställen :galento skrev:
https://www.ostek.se/produkter/reservdelar/drivremmar
Men det är till traktorn , den har ju en axel på vevaxelns remskiva till
hydraulpumpen så man kan ju inte få på en rem utan en del skruvande.
Men på tidigare jobb inom industrin har maskiner som gått 24/7 haft
dessa och fungerat mycket bra.
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 300 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 300 inlägg
Har fått felkoderna P0420 å P0430 då och då vilket är katalysator/katalysatorer som funkar sämre än tänkt.
(Fick med några nya små katalysatorer när jag köpte bilen men de var inte 3" i diameter ens så de passar nog bättre på åkgräsklippare eller vad jag skall ha den till).
De nya katalysatorerna kräver viss justering innan de sitter på plats..
(Fick med några nya små katalysatorer när jag köpte bilen men de var inte 3" i diameter ens så de passar nog bättre på åkgräsklippare eller vad jag skall ha den till).
De nya katalysatorerna kräver viss justering innan de sitter på plats..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sälj pisset , jo jo fina gubbar på riddermark bil.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Eyl3oK/chattar-avslojar-sa-lurar-riddermark-sina-kunder
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Eyl3oK/chattar-avslojar-sa-lurar-riddermark-sina-kunder
Vet inte varför jag kom på detta efter alla årtionden, men farsan min brukade kalla Mitsubishi för "Mittipisse"*, det fann jag hejdlöst roligt som 10 åring.
* ett österbottnisk uttryck, 'nu sitter vi nog mitt i pisse' typ nu är man illa ute.
* ett österbottnisk uttryck, 'nu sitter vi nog mitt i pisse' typ nu är man illa ute.
Den artikeln beskriver Saabs besparingar. Men det är inte hela sanningen. Det finns många Saabar från denna tid som fortfarande går utmärkt. Även om de har både 30000 och 40000mil på mätaren.A aka_the_barf skrev:
Samtidigt (årtal?) med Saabs besparingar med fokus på miljö/bränsleförfbrukning/driftekonomi infördes nya EU-gemensamma regler om serviceintervall. Minst 3000mil skulle det vara mellan oljebytena.
Tja, vad händer om man gör motorn klenare/känsligare och ersätter den årliga servicen med en vart 3e-4e år. Många tog 3000mil som enda kriterium för att det var dags med service. Jo det funkar inte lika bra. Många fick stora problem. Inte bara Saab-ägare. Men Saab 9-5 var en period Sveriges mest sålda bilmodell. Så då drabbades såklart fler Saabar än Citroen eller vilken annan bil man än jämför med.
3000mila serviceintervall ersattes med "det som kommer först 1000mil eller 1år" Och så införde man årliga tändstiftsbyten på Biopower-bilarna. Och vips så håller de "hur länge som helst" precis som "vilken välservad bil som helst"
på ett ungefär vad jag förstått...
👍🏎A aka_the_barf skrev:
Redigerat:
👍T Thomas_Blekinge skrev:
Vad som menas förstår nog de allra flesta. Även om någon säger kilo.Isakare skrev:
Vem som tror vad har jag inte en susning om. Att tryck inte mäts i kg är naturligtvis ett korrekt påpekande. Oavsett vad det står i boken.Bo.Siltberg skrev:
Att man förstår varandra utan att använda korrekta termer och enheter är ganska normalt. Folk i allmänhet verkar ha svårt för enheter för tryck, energi, effekt, ljusflöde och diverse elektriska enheter. Men det går trots det oftast att förstå. Eller att fråga om man undrar.
Jag tycker det är en bra poäng att påpeka felaktigheter. Så att de inte sprids och så att vi lär av varandra vad som är korrekt. Det finns en stor poäng att vara korrekt när det gäller däcktryck och trafiksäkerhet.T TommyC skrev:
För den intresserade kan det vara värt att påpeka att varken kilo, kg eller kg/cm2 är enheter för tryck. Så dessa är alltid fel om man menar tryck även om många förstår vad man menar.
Därför är det en ganska intressant fråga @TommyC skrev:
Det känns ganska märkligt om lufttryck skulle anges med något annat än en enhet för tryck i en instruktionsbok.T TommyC skrev:
Såklart finns det flera faktorer men besparingarna var en av dem då deras äldre motorer inte har dessa bekymmer.O skrev:Den artikeln beskriver Saabs besparingar. Men det är inte hela sanningen. Det finns många Saabar från denna tid som fortfarande går utmärkt. Även om de har både 30000 och 40000mil på mätaren.
Samtidigt (årtal?) med Saabs besparingar med fokus på miljö/bränsleförfbrukning/driftekonomi infördes nya EU-gemensamma regler om serviceintervall. Minst 3000mil skulle det vara mellan oljebytena.
Tja, vad händer om man gör motorn klenare/känsligare och ersätter den årliga servicen med en vart 3e-4e år. Många tog 3000mil som enda kriterium för att det var dags med service. Jo det funkar inte lika bra. Många fick stora problem. Inte bara Saab-ägare. Men Saab 9-5 var en period Sveriges mest sålda bilmodell. Så då drabbades såklart fler Saabar än Citroen eller vilken annan bil man än jämför med.
3000mila serviceintervall ersattes med "det som kommer först 1000mil eller 1år" Och så införde man årliga tändstiftsbyten på Biopower-bilarna. Och vips så håller de "hur länge som helst" precis som "vilken välservad bil som helst"
på ett ungefär vad jag förstått...
👍🏎
Många missar att 3000mil intervallerna kommer ofta med många krav för att det ska fungera. Här kommer en handfull, många modeller har modelspecifika och flera. Detta står i manualerna ingen läser.
1: Använd ALLTID motorvärmare om det är under +5 grader ute.
2: kör bara långa sträckor på jämnt motor vartal.
3: Dra inga släp eller pressa motorn på annat sätt.
Gör man detta och extra saker som brukar finnaspå listorna (vag och volvo har ett par extra punkter jag ej kommer ihåg) så kanske det kan fungera även om jag själv brukar byta vid 1000 mil. Motor är dyr och olja är billigt.
Jag byter oljan en gång i året eller oftare. Jag tänker då det gäller 900an så borde jag byta på hösten nu innan den går i vinterdvala, istället för att byta på våren, så får den stå med fräsch olja över vintern. Eller är det feltänkt?