Aldrig hört om att det fanns EU-krav på 3000mils oljebytesintervall, kan man läsa mer om det någonstans?
Toyota kör väl fortfarande 1500mil på det mesta?
Passat GTE vi körde innan hade också 1500mil.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Jag har kört 1500 mil på yarisen men byter nu för tiden innan 1000 mil då den börjar ha ackumulerat lite väl många mil (43,000)
 
Vi pratade export av Toyota här förut.
I morse mötte jag en utlandsregistrerad biltransport med 8 st Corolla kombi 03-07 utan nummerplåtar.
 
  • Wow
  • Haha
MasMats och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jag byter oljan en gång i året eller oftare. Jag tänker då det gäller 900an så borde jag byta på hösten nu innan den går i vinterdvala, istället för att byta på våren, så får den stå med fräsch olja över vintern. Eller är det feltänkt?
Nä du har tänkt helt rätt.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Problemet med lågfriktion och långa bytesintervaller var att det fanns egentligen inga oljor som klarade detta i början. De klarade 3000mil men inte 3010 mil typ och alla vet ju hur det är. Service bokas först när varningarna står som spön i backen och då har bilen hunnit gå 3500mil. Sen har de inte tid på verkstan förrän om tre veckor och vips så har den gått 4000 mil........Sen har det såklart förbrukats lite olja så de i verkligheten kanske åker omkring med 2-3 liter olja som koksar mer och mer.........
 
Hur nog är det här med olja?
Volvon vill ha 0w30, har 5w30 hemma och kör på det just nu.
Bytte olje innan vi tog en tripp i Europa och har väl kört 5-600mil nu.
Som jag fattar det så är 0-30 mer lättflytande i kyla, vilket kanske är bra då det kan bli -20 i flera dagar
Volvo D5
 
Kör helsyntetiskt 5W40 i alla bilar, tycker det funkar bra och man slipper tänka så mycket på vilken olja det ska va.
 
C
S Stefan1972 skrev:
De klarade 3000mil men inte 3010 mil typ och alla vet ju hur det är.
Polaren försökte lämna in på service precis innan den nått serviceintervallet eftersom han skulle ut på en rejäl långresa, men den gubben gick inte 🙄
 
  • Wow
Tokslut
  • Laddar…
nino nino skrev:
Hur nog är det här med olja?
Volvon vill ha 0w30, har 5w30 hemma och kör på det just nu.
Bytte olje innan vi tog en tripp i Europa och har väl kört 5-600mil nu.
Som jag fattar det så är 0-30 mer lättflytande i kyla, vilket kanske är bra då det kan bli -20 i flera dagar
Volvo D5
Verkar variera mellan olika motorer. Ford brukar vara ganska känsliga för att få rätt olja. Annars så börjar dom förbruka olja om man har för tunn olja. Volvos egna motor verkar inte vara så känslig om tror vad folk skrivit. Men jag skulle vara ganska noga med att inte sätta i för tjock olja när det är en turbomotor..
Sen vet jag inte hur stor skillnad det är i praktiken mellen 0-30 och 5-30.
Tror det är viktigare att den uppfyller övriga kvalitetskrav.
Ju lägre viskositet desto mera lättflytande
 
Nej det är ju en jäkla soppa det här med oljor...
Söker jag på kvalitetskraven så får jag upp 5-30, har jag för mig, på några oljor.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Söker jag på tex trodo på regnr så kommer det både 5-30 och 0-30
 
DennisCA DennisCA skrev:
Kör helsyntetiskt 5W40 i alla bilar, tycker det funkar bra och man slipper tänka så mycket på vilken olja det ska va.
fast det säger ju inte så mycket eller så har du inte så ny bil? En modern bil kan vara väldigt petig med olja beroende på typ. Finns bara olja händer ju inget så men man ser kanske "resultat" om man har bilen länge.....
 
Volvo är lite speciella för de använder en vanlig A5/B5 olja med 0W30. Många andra kör C3 oljor och där är det vanligare med 5W30. Många menar på att ingen dödlig kommer någonsin märka nån skillnad om man kör C3 olja istället. C3 är låg askhalt. A5/B5 högre.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Söker jag på tex trodo på regnr så kommer det både 5-30 och 0-30
Om handboken säger 0-30 helsyntet så är det väl den som är korrekt. Sen är det knappast hela världen om du går upp eller ner lite. Iaf inte på en Volvomotor.
Ford med remmarna i oljebad lär man visst behöva vara riktigt noga med kvalitet, viskositet och tillverkare.
 
Jo är väl så...
Tänkte att jag byter innan kylan slår till på riktigt och byter till 0w-30
Köpte 10l på Amazon för lite över 300:-, men det var 5-30, så ett extra oljebyte blir ju inte några stora pengar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.