nino nino skrev:
142 jag hade drog under 0.6 om man åkte max 80
Min drog 1.2 oavsett hastighet
Men det var en automat
 
D djac skrev:
Jag har under åren ökat trycket i däcken, till just 3, fått tipset av diverse folk på verkstad och däckfirma, moderna däck verkar "vandra" i mitten och tvärtom vad man tror så slits de extra där om man har lägre tryck.

Har inte tillräckligt med underlag för att säga att det är 100% korrekt men mina däck slits jämnt och håller ganska länge, anekdotiskt jag vet men det är allt jag kan bjuda på.
🙂På några av mina bilar står det en instruktion i dörrposten vad det ska vara för tryck. Jag brukar sätta det och kanske öka på det något just på grund av att jag också upplevt att det är bättre med lite högre tryck än lägre.
Jag upplever också att olika tryckmätare kan visa olika. Den jag har hemma visar liite mindre än den på gummiverkstan som, enligt uppgift, ska vara så jäkla rätt och riktig.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har alltså ingenting att tillföra? Då tycker jag att du kliver av ämnet.
Att du inte förstår skillnaden mellan massa och tryck är uppenbarligen inget som jag kan göra något åt. Jag föreslår att du läser på. Vad är det som du tycker att jag ska "kliva av"? Vilket är "ämnet"? Fysik i grundskolan?
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Tack @ClasseClas, nu sitter det Michelin Latitude Sport 3 på bilen, 235/60-18.
Nu är jag inte orolig för punka längre.

[bild]

Däckfirman tryckte i 3 kg i däcken. Ska de va så mycket? Det är lite stötiga. Jag hade 2.5 i min gamla.

Så nu har har 20" fälgar till salu, 6 år gamla. Kan man få mer än 3000 för dem?
Edit: Hmmm, jag hittar begagnade och skadade exemplar av denna fälg mercedes original A2534011900 på nätet för 5500 kr/st....

[bild]
Det vore något om du fick sålt dina 20-tumsfälgar för närmare 20 tusen kr! 😀
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
När man säger kg om däcktryck är det underförstått kg/cm2,vilket är väldigt nära bar.
 
  • Gilla
  • Älska
plåtrickard och 7 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Min drog 1.2 oavsett hastighet
Men det var en automat
En av mina runt 180 bilar jag ägt var en Volvo , en 145a Express automat B20 med dubbla förgasare.
Det är nog den bilen som drog mest bensin av alla.
Fick den obesiktad i byte mot en stereo, besiktade och fyllde tanken, när den var tom fortare än kvickt satte jag ut en annons och behövde bara tanka en gång till innan den var såld.
Var nog en av de tröttaste bilar jag ägt också, automaten var en riktigt seg historia på dessa.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
En av mina runt 180 bilar jag ägt var en Volvo , en 145a Express automat B20 med dubbla förgasare.
Det är nog den bilen som drog mest bensin av alla.
Fick den obesiktad i byte mot en stereo, besiktade och fyllde tanken, när den var tom fortare än kvickt satte jag ut en annons och behövde bara tanka en gång till innan den var såld.
Var nog en av de tröttaste bilar jag ägt också, automaten var en riktigt seg historia på dessa.
Hehe ja kickdown i 80 km/j på trestegade lådan och tvåan gick i några sekunder innan den bestämde sig för att växla tillbaka till trean igen.
Jag hade den som bruksbil 10000 mil inklusive utlandresor
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Att du inte förstår skillnaden mellan massa och tryck är uppenbarligen inget som jag kan göra något åt. Jag föreslår att du läser på. Vad är det som du tycker att jag ska "kliva av"? Vilket är "ämnet"? Fysik i grundskolan?
Försök inte byta ämne ditt troll. Läste du inte Isakare's inlägg? Nu var det lämpligt lufttryck vi pratade om. Gör dig nyttig pojk och visa mig ett klipp från instruktionsboken för en MB GLC som säger något uttömmande och meningsfullt om alla egenskaper och villkor kring lufttryck. Jag vet att du kommer att misslyckas så du kan krypa tillbaka under din sten redan nu.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
När argumenten tryter så tar du till personangrepp. Jag är förvånad över att du sjunker så lågt. Nu vet forumet vilken typ av person du är. Detta för att du inte tål att bli korrigerad i en ganska liten detalj. De flesta tål sånt och gör man inte det så är det bäst att undvika internet.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Bromsarna på moppen jag skaffade tar bra, men tror det finns en risk att jag måste byta snart.
Närbild på bromsbeläggen av en moped som är slitna och kan behöva bytas snart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ullberg och 2 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Bromsarna på moppen jag skaffade tar bra, men tror det finns en risk att jag måste byta snart.
[bild]
🙂
ser ur att vara dags för byte ja.
 
galento
Ja fint att få gjort före det tar skivan 👍

PS förresten nån som vet var man köper skarvbart kilrep ? Den gamla var 13×1400.
Svarar mej själv 😎
Bild av kilrem SPA 13, artikelnummer 0474, och länkås SPA 13, artikelnummer 0475.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Wow
Tokslut
  • Laddar…
Det här är en plastbit till min moppe.
Tror ni detta betyder 1997 ??
Grå plastbit med fyrkantiga prickmönster och årtal från 1993 till 2000 ingraverad. Flera prickar synliga under 1997.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle tolka det som "tillverkad maj -97".
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Närbild på mopedhjul med synligt hjullager och ekerfäste. Hjullagret är centralt placerat och delarna runt lagret är fastskruvade med bultar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till er som skruvat med mopeder mer än jag.
Det här är dotterns mopedhjul. Hjullagren behöver bytas. Hur gör man? Brukar det vara en genomgående axel som man pressar ur eller brukar dom vara delade? Pressar man först ur axeln och sedan lagret eller hur ska man göra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.