Volvo va tråkiga och praktiska. Saab nån wanabee BMW. BMW 325 etc E30/E36/E46 kommer jag ihåg att jag tyckte va balla. Men Saab hade aldrig något ha begär.

Och SUV boomen började väl när Toyota lanserade Rav4
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Volvo va tråkiga och praktiska. Saab nån wanabee BMW. BMW 325 etc E30/E36/E46 kommer jag ihåg att jag tyckte va balla. Men Saab hade aldrig något ha begär.

Och SUV boomen började väl när Toyota lanserade Rav4
Har du aldrig provkört någon Saab Aero?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vad gäller modernitet, komfort och ergonomi är det inget som slår Citroen CX.
Grön Citroen CX kombi parkerad på en smal gata, fotograferad ovanifrån med registernummer LOK 637 synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oslagbart i lastförmåga i kombiversionen.
När slutade Saab att ha tändningslåset vid växelspaken?
Jag ägde en Saab 96 en gång där man alltid satt snett för stolen var nog vänt åt höger på något vis. Och när man parkerade i Tyskland ropade småpojkarna: Dom där bygger dom i DDR!
 
  • Gilla
  • Älska
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Vad gäller modernitet, komfort och ergonomi är det inget som slår Citroen CX.
[bild]
Oslagbart i lastförmåga i kombiversionen.
Citroen har ju varit verkligt kluriga länge. Jag har ingen erfarenhet från att köra någon av dessa gamla cittror, men håller med om att de nog måste varit 70-talets kungar. Fast motorn var väl inte den moderna eller starka sidan, förutom nån specialare med maseratimotor? Och nån vankel som lades ned...
T Thomas_Blekinge skrev:
När slutade Saab att ha tändningslåset vid växelspaken?
Jag ägde en Saab 96 en gång där man alltid satt snett för stolen var nog vänt åt höger på något vis. Och när man parkerade i Tyskland ropade småpojkarna: Dom där bygger dom i DDR!
Jo, tvåtaktssaabarna var säkert rätt speciella, men väl i klass med tex en bubbla. 99 / 900 var det ju turbon, combi-cupe (hatchback) stuket (som de förvisso inte var ensamma om) och några säkerhetsgrejor som var bra. I övrigt var det nog en rätt medioker bil. Jag hade ett par saab 900 och en 99a. Vi hade 900 när jag var barn. Bättre än mycket annat 70-tal som simca och peaguot osv. men hellre MB och BMW, fast det hade mina föräldrar inte råd med (eller, jo, när jag var riktigt liten hade de en gammal merca från 60-talet).

9000 delade ju plattform med bla alfa. Jag kan tänka mig att samma personer som attraherades av saab kunde tänka sig alfa eller citroen. De som inte hade råd med BMW.
 
J JohanLun skrev:
Jag har ingen erfarenhet från att köra någon av dessa gamla cittror, men håller med om att de nog måste varit 70-talets kungar.
Den hydropneumatiska fjädringen licencierades till både MB (för 600-modellen) och RR. Jag har kört märket sedan 1974, alltid med HP-fjädringen och sällan haft problem. Sedan 2005 är Citroen tyvärr bara mainstream fast fulare.
J JohanLun skrev:
tvåtaktssaabarna var säkert rätt speciella
Saab 96 var ingen tvåtaktare utan hade en V4-motor från Ford. Om den var bättre eller sämre än bubblan kan jag inte säga, dom var helt diametralt annorlunda.
En Saab 96 med registreringsskylt "APU 634" och neonrör kopplade till bromsljuset syns i mörkret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Neonrören i min Saab 96 var kopplade till bromsljuset och vi jagade skräck i Ludvikas alla smågansters i sina Volvo PV.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
När jag sommarjobbade i en Citroenverkstad på 90talet så var det första dom andra mekanikerna sa åt mig var att att glömma allt jag lärt mig om hur bilar fungerar för nu skulle jag skruva Citroen.
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
ullberg
J JohanLun skrev:
Opel, VW mfl förvisso billigare, men otroligt mycket plastigare och tristare och påvrare.

1998:

SAAB:
[bild]

Opel:
[bild]

Passat:
[bild]

MB:
[bild]


1985:
SAAB:
[bild]

Passat:
[bild]

Opel:
[bild]

Det jag hört är just att SAAB utvecklade saker man inte fick släppa alls eller för sent, SAAB fick betala för opel konstruktioner, medan Opel fick gagn av mycket som SAAB utvecklat utan att betala för det. Billiga kluriga svenska ingenjörer nyttjades för andra märken.
Invänder inte mot din tes generellt men bilden på mercan hamnade väl ändå i fel sektion, den måste rimligtvis komma från en W201 (190E) som är en 80-talare (slutade tillverkas -93) och annat segment än 9000 / 9-5. En mer rimlig jämförelse senare delen av 90-talet torde vara en W210 (e klass 1995-2002) och de ser inte riktigt lika spartanska ut interiört ;)

/U
 
T TommyC skrev:
Har du aldrig provkört någon Saab Aero?
Jo, men asså fin, men ändå meh. Dessutom är dom ju lite fula och fortfarande FWD. Fanns lixom aldrig något riktigt lockande med Saabarna.
 
  • Haha
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Saab hade många innovationer som de sålde men enda gången de gjorde vinst var nog under 900 eran och det var därför GM blev intresserade av dem om jag fattat det rätt.
Deras APC system såldes till bland annat porsche som exempel.
Tändlåsplaceringen har både med säkerhet och ergonomi att göra, slippa paja knän vid krock för att lås kistan krossar dom, moderna bilar har flyttat låset längre bort från snett under ratten som många hade förr.
Ergonomin för att de tänkte att var är din hand när du satt dig i bilen? Ja bredvid dig vid mitt konsolen.
Saabs 9-5 motor i början av 2000 var verkligen miss: https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20050124/darfor-rasar-motorn-pa-saab-9-5/

Ja det är något visst och unikt med att köra gamla bilar och saab är verkligen speciell i det anseendet. Min 900 är lite moderniserad med 9000IC, 1 bar laddtryck som håller sig där upp till maxvarv samt standard sänk fjädrar. Allt original har jag givetvis kvar om jag vill ha den helt original igen. Turbolagget är verkligen något de flesta tycker är roligt.

Var på en bilträff där jag för omväxlingsskull inte var enda saaben på plats, fanns faktiskt en annan 900 där också. Samt ett par "nya" 9-5or.
 
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…
Jaha, lilla elektrikern har varit i farten igen. Byte av trailervinschen pga att jag handlade för trött från början. Ett låst bakhjul vid uppvinschning krävde 2 personers hjälp, en framhjulspunka krävde en persons hjälp att få på bilen och förkort lina för att köra block. Så får det ju inte fortgå, så kikade lite i garaget efter ATVvinschprylar och fick ihop ett "kitt" på en stadig stålbit på 10mm där allt fick plats, men när allt satt på plats uppstod detta som inte var ett problem när jag provade allt löst... Ena hållet gick bra men så fort jag tröck på knappen åt andra hållet fick jag detta lilla läte


Kontaktorn för ny för att lätt kunna "hälla" ut lösa plåtbitar för att slipa bort svetsloppor som hindrar full kontakt (det var bättre förr)

Närbild av ATV vinschsystem med exponerade kablar och komponenter samt en modifierad monteringsplatta av 10 mm stål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror ni inte jag lyckades växla 2 kablar så jordkabeln och ena vinschströmkabeln hamna på varandras platser. Så platsbyte gjorde stor skillnad 😚


Och tyvärr hade jag bara 16 mm² startkablar av billig sort skräpandes i garaget, så de fick duga. Blir det varma å jävliga så blir det uppgradering. Kontaktor-vinsch har 25mm² kablar så lite avigt med tanke på längderna... Och vill inte ha allt fastmonterat på släpet för det rostar och ärgar så jävligt om de sitter där för jämnan :(

Lagringsmode till nästa jobb (stångfästet ska på också)

En ATV-vinsch med röda och svarta kablar samt en fjärrkontroll ligger på en arbetsbänk fylld med verktyg och elektronikkomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



vs den trötta ~900kg vinschsetupen (japp, har problem att klippa bort långa kabelstammar så blir nystan ibland)
En Warn 2000 vinsch monterad på en metallplatta, omgiven av kablar och en fjärrkontroll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
CM1234
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
Tändlåsplaceringen
Jag gillar faktiskt denna placering. Minns att en kompis' pappa i Tyskland hade en Saab (var mycket ovanligt där) och bilprovningens ingenjör ville inte godkänna bilen för tändlåset låste inte ratten. Som tur var pappan lärare så han klarade av att utbilda ingenjören om de verkliga bestämmelserna.
 
Bilden visar ett felmonterat dörrglas på en bil, med reflektioner av en verkstad i glaset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kund säger att dörrglaset är felmonterat. Kan ni se felet?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det var ingen dum ide. Tack.
Jag ser att priset på 18" däck nästan är nere på hälften av 20".
235/60 R18 är vad mina vinterdäck har.
Ska kolla runt i Karlstad ifall nån byter in fälgar.
Tack @ClasseClas, nu sitter det Michelin Latitude Sport 3 på bilen, 235/60-18.
Nu är jag inte orolig för punka längre.

Michelin Latitude Sport 3 däck på 18-tumsfälg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Däckfirman tryckte i 3 kg i däcken. Ska de va så mycket? Det är lite stötiga. Jag hade 2.5 i min gamla.

Så nu har har 20" fälgar till salu, 6 år gamla. Kan man få mer än 3000 för dem?
Edit: Hmmm, jag hittar begagnade och skadade exemplar av denna fälg mercedes original A2534011900 på nätet för 5500 kr/st....

Mercedes 20-tums fälg med däck, 6 år gammal, avbildad utomhus på gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Tack @ClasseClas, nu sitter det Michelin Latitude Sport 3 på bilen, 235/60-18.
Nu är jag inte orolig för punka längre.

[bild]

Däckfirman tryckte i 3 kg i däcken. Ska de va så mycket? Det är lite stötiga. Jag hade 2.5 i min gamla.

Så nu har har 20" fälgar till salu, 6 år gamla. Kan man få mer än 3000 för dem?
Edit: Hmmm, jag hittar begagnade och skadade exemplar av denna fälg mercedes original A2534011900 på nätet för 5500 kr/st....

[bild]
2,5 är för lågt för 20". 3 låter bra för dina nya. Mindre ska du inte ha.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Tack @ClasseClas, nu sitter det Michelin Latitude Sport 3 på bilen, 235/60-18.
Nu är jag inte orolig för punka längre.

[bild]

Däckfirman tryckte i 3 kg i däcken. Ska de va så mycket? Det är lite stötiga. Jag hade 2.5 i min gamla.

Så nu har har 20" fälgar till salu, 6 år gamla. Kan man få mer än 3000 för dem?
Edit: Hmmm, jag hittar begagnade och skadade exemplar av denna fälg mercedes original A2534011900 på nätet för 5500 kr/st....

[bild]
Kul, det kommer funka mkt bättre för dig med dessa hjul. Jag kör med 2.9 bar på mina Michelin Primacy 4 225/55 R18 så det låter vettigt med 3 bar. Med lägre tryck är det risk att däcket slits för mkt på ytterkanterna på slitbanan, något jag hade problem med på en tidigare bil, en SUV.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.