Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Saabs försvinnande är ju på grund av dålig marknadsavdelning. Riktigt usla säljkanaler och framförallt..
Svårt att säga varför de misslyckades, men visst, det gjorde de. Utan tvekan. En del tror jag var att GM inte lanserade det som var utvecklat. Som jag förstår var tex 9-3 sedan, cab, combi klara nästan samtidigt på ritbordet, men man valde att rulla ut dem långsamt. Cabben var riktigt bra. Och i många länder sålde den nog nästan lika bra som de andra varianterna. En av de säkrare cabbarna också. Otroligt vridstyv.
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
För alldeles för få var Saab den bästa dealen helt enkelt. BMW va sportigare och Opel billigare
Opel, VW mfl förvisso billigare, men otroligt mycket plastigare och tristare och påvrare.

1998:

SAAB:
Bilinteriör av en SAAB med beige skinnklädsel, ljusbrunt träpanel, automatväxelspak och en ratt med SAAB-emblem. Utsikt genom fönstret mot gröna buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Opel:
Interiör av SAAB 9-3 från 1998, med instrumentpanel, mittkonsol och framsäten visade. En bild från ipocars.com.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passat:
Bild på interiören av en äldre Volkswagen-modell med manuell växelspak, svarta skinnsäten och instrumentpanel med VW-logotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MB:
Interiörvy av en äldre Mercedes-Benz bil, visar instrumentpanel, ratt med logo, radio och klimatanläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



1985:
SAAB:
Instrumentpanel av Saab bil med träpanel, ratt med Saab-logotyp, och radio samt luftkonditioneringsknappar på mittkonsolen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passat:
Instrumentbräda och ratt på en äldre Volkswagen Passat med hastighetsmätare, radio och växelspak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Opel:
Interiörbild av en äldre Opel-bil med instrumentpanel, ratt och manuell växelspak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S Stefan1972 skrev:
Saabs försvinnande beror enbart på för stor kostym och lite tillverkade/sålda bilar. Hur gärna man än vill.........och sen spelar det ingen roll vem som äger dem. GM är ju så stora så de kunde ju trolla med intäkter och förluster och flytta kapital men i grund och botten var det ju lika där. Det kostade mer än det drog in.
Det jag hört är just att SAAB utvecklade saker man inte fick släppa alls eller för sent, SAAB fick betala för opel konstruktioner, medan Opel fick gagn av mycket som SAAB utvecklat utan att betala för det. Billiga kluriga svenska ingenjörer nyttjades för andra märken.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
C
J JohanLun skrev:
Svårt att säga varför de misslyckades, men visst, det gjorde de.
Man brukar höra att personbilstillverkningen aldrig någonsin nådde lönsamhet under alla år och olika konstellationer. Vet inte om det stämmer?
 
C cpalm skrev:
Man brukar höra att personbilstillverkningen aldrig någonsin nådde lönsamhet under alla år och olika konstellationer. Vet inte om det stämmer?
Jag tror de hade en väldigt låg utvecklingskostnad för en bilmodell, däremot per bil var den nog väldigt hög.
Jag tror den i princip aldrig visade svarta siffror. Men det beror ju också på hur man räknar och hur man fördelar kostnader i koncernen.
Men på GM tiden var de nog på väg åt rätt håll, men iom att mycket inte kom ut så är det svårt att säga hur det kunnat gå.

Jag förstår att man lade ned SAAB. Men om man sätter sig i en SAAB eller en jämngammal bil av annat märke så känns ofta saaben mycket mer ergonomisk, modern och har många smarta funktioner. Desstuom hade turbobilarna en acceleration som bilar i samma prisklass inte hade. Jag hade en drygt 10 år gammal SAAB 9000 och vi hade en helt ny passat på jobbet som avdelningsbil, detta var nog ca 2000. Passaten var så otroligt mycket sämre att köra på alla punkter, en trist, trög, ful, oergonomisk, obekväm, bullrig bil. Mot en 10 år gammal 9000 som gått över 30.000 mil. Audi och BMW kändes väl -nästan- lika moderna som en saab i mitten på 90-talet. 9-5 och "nya" 9-3 var nog ok bilar när de kom, men man hängde inte med. Men fram till nånstans 2005 så tyckte jag att SAAB hade otroligt trevliga bilar för pengarna. Att fler inte såg det har jag svårt att förstå. Titta på bilderna ovan och fundera på vilken av bilarna ni skulle vilja sitta ett par timmar om dagen i om ni fick välja. Lägg sedan till att många av tyskarna hade en 1.8 liters motor där saaben hade en tuboladdad motor på nånstans 180hk, valde man 6an så var det helt andra pengar.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
J JohanLun skrev:
Svårt att säga varför de misslyckades, men visst, det gjorde de. Utan tvekan. En del tror jag var att GM inte lanserade det som var utvecklat. Som jag förstår var tex 9-3 sedan, cab, combi klara nästan samtidigt på ritbordet, men man valde att rulla ut dem långsamt. Cabben var riktigt bra. Och i många länder sålde den nog nästan lika bra som de andra varianterna. En av de säkrare cabbarna också. Otroligt vridstyv.

Opel, VW mfl förvisso billigare, men otroligt mycket plastigare och tristare och påvrare.

1998:

SAAB:
[bild]

Opel:
[bild]

Passat:
[bild]

MB:
[bild]


1985:
SAAB:
[bild]

Passat:
[bild]

Opel:
[bild]

Det jag hört är just att SAAB utvecklade saker man inte fick släppa alls eller för sent, SAAB fick betala för opel konstruktioner, medan Opel fick gagn av mycket som SAAB utvecklat utan att betala för det. Billiga kluriga svenska ingenjörer nyttjades för andra märken.
En A6 C5 från 1998:
Interiör av en Audi A6 C5 från 1998, visande instrumentpanelen, ratt med Audi-logotyp, automatisk växelspak och hängande solformad fräschare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En svart SAAB 9000 bil från 1985 står parkerad på en väg framför en modern byggnad och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1985, när saab 9000 kom ut kunde du även välja en passat;
En Volkswagen Passat parkerad vid trottoaren bredvid en äldre kvinna i röd kappa med en grön påse i en europeisk stad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men vi ska vara snälla, den var ju 3 år gammal... efter 3 år till kom en uppdaterad passat;
En vit Volkswagen Passat från 1980-talet parkerad vid en trottoarkant med ett staket och grönt område i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1998 kom både passat B5 och SAAB 9-5
Vit Volkswagen Passat B5 kombi från 1998 parkerad på en gata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Interiör av en Volkswagen Passat från slutet av 1990-talet, med fokus på ratt, växelspak och mittkonsol med klimatanläggning och radio.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En silverfärgad Saab 9-5 bil från 1998 kör längs en väg med natur och klippor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Instrumentpanel och interiör av en SAAB 9-5 med svart läderinredning, ratt med SAAB-logotyp, mittkonsol med radio och klimatanläggning, samt automatväxelspak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
En A6 C5 från 1998:
[bild]
Silverfärgad Audi A6 (1997-2004) parkeras på en parkeringsplats omgiven av andra bilar, sedd från sidan framifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja, jag kan hålla med. A6 som kom samtidigt som 9-5 var snyggare exteriört och likvärdig interiört, lite beroende på smak förstås. Men båda i en helt annan klass än tex passat. Redan med första Audi 80 så var de lite klassledande i modern design.

Men en Audi A6 med V6a gick väl på närmare 400, medan en 9-5 Aero gick att få för precis 300. En naken Audi är mer naken än kejsaren utan kläder...

För 300.000 1998, hitta 5 andra bilar som var modernare, hade högre effekt och var snyggare än en saab 9-5. Jag tror det är svårt. Volvo S80 kvalar in på min lista. En naken Audi, ja. Kanske nån japanare? Sen kom mycket, väldigt mycket bra bilar under tidigt 2000-tal. Då blev SAAB rejält omsprungna. Men 90-talet. Då är det många bilar som kändes riktigt gamla.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
richardtenggren
J JohanLun skrev:
[bild]

Ja, jag kan hålla med. A6 som kom samtidigt som 9-5 var snyggare exteriört och likvärdig interiört, lite beroende på smak förstås. Men båda i en helt annan klass än tex passat. Redan med första Audi 80 så var de lite klassledande i modern design.

Men en Audi A6 med V6a gick väl på närmare 400, medan en 9-5 Aero gick att få för precis 300. En naken Audi är mer naken än kejsaren utan kläder...
Fast du har bild på Passat B4 i första inlägget, B5 kom faktiskt 97 och påminner mer om C5an den också.

Mina föräldrar hade en C5 som jag körde när jag fick körkort, fick låna en 98s 940 också, sjukt att tänka att de bilarna ens kommer från samma decennium 😅
 
När jag plockade ut en Passat 1999 så kändes den väldigt ny och fräsch med skinn/Alcantara "för sin tid". Körde lite SaaB 9000 då i jobbet och reagrade inte direkt alls på att de kändes "bättre" . 193hk var väl inte någon wowkänsla men va väl ok. Men Passaten va ju iofs. ett jätte steg upp från tidigare Passat/folka modeller, så den känslan kanske spelade in. Kom från Corrado och några GolfII GTIer
(lånad bild)
Interiören av en Volkswagen Passat 1999 med skinn och Alcantara säten, ratt, växelspak och olika reglage synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Fast du har bild på Passat B4 i första inlägget, B5 kom faktiskt 97 och påminner mer om C5an den också.

Mina föräldrar hade en C5 som jag körde när jag fick körkort, fick låna en 98s 940 också, sjukt att tänka att de bilarna ens kommer från samma decennium 😅
Men jag jämförde passat B4 med saab 9000. Som kom 1985. (jag har tagit hjälp av sökmotorns AI som verkar basera svaren på Wikipedia, jag kan inte detta i huvudet utantill). 1985 hade jag dessutom inte körkort, inte ens moppe.

Volvos 7 och 9 serie känns väldigt gamla. Men 850 och S80 är riktigt bra.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
J JohanLun skrev:
Men jag jämförde passat B4 med saab 9000. Som kom 1985.

Volvos 7 och 9 serie känns väldigt gamla. Men 850 och S80 är riktigt bra.
Ah, förstår, jag har aldrig intresserat mig för Saab, så läste bara årtalet ovanför bilderna, trodde det var en 9-5 😅

Jag är egentligen svag för Audi, men har inte haft någon på 10 år nu, då vi kört lite annat tråkigt men ekonomiskt istället 🤓
Volvo blev väl i mina ögon okej med V60 facelift vid MY14 🤓
 
Tokslut Tokslut skrev:
När jag plockade ut en Passat 1999 så kändes den väldigt ny och fräsch med skinn/Alcantara "för sin tid". Körde lite SaaB 9000 då i jobbet och reagrade inte direkt alls på att de kändes "bättre" . 193hk var väl inte någon wowkänsla men va väl ok. Men Passaten va ju iofs. ett jätte steg upp från tidigare Passat/folka modeller, så den känslan kanske spelade in. Kom från Corrado och några GolfII GTIer
(lånad bild)
[bild]
Jo, en kollega hade en passat v6 nånstans 2002 och den var ju roligare, minns även att jag fick köra en Audi med CVT låda och, tror jag, V6 som nån på jobbet hade. Men som sagt. Väldigt mycket hände där 2000. Tror SAAB och GM satsade rejält på 9-5 och nya 9-3, men just när den var lanserad så blev de omkörda rejält. BMW och Audi går ju inte riktigt att jämföra med, det är ju en annan klass på bilar...
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Ah, förstår, jag har aldrig intresserat mig för Saab, så läste bara årtalet ovanför bilderna, trodde det var en 9-5 😅
Ja. saabs interiör i 9000 som kom 1985 var 10 år före sin tid. Jag förstår du kan tro det var en bil från sent nittiotal och inte 1984 när 9000 lanserades. :D ;)
 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Första Cybertrucken skådad på Strandvägen 1 i Stockholm 🧐

Flera personer sitter på en uteservering vid Strandvägen i Stockholm medan en Tesla Cybertruck kör förbi utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ullberg och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
J JohanLun skrev:
Ja. saabs interiör i 9000 som kom 1985 var 10 år före sin tid. Jag förstår du kan tro det var en bil från sent nittiotal och inte 1984 när 9000 lanserades. :D ;)
Haha nja, tyckte väl snarare att den knappt var bättre än de andra alternativen 😅
En Audi A6 C4 kom väl 92 och såg trevligare ut.
Saab för mig väcker minnen om pixelfel och trasiga mugghållar tror jag 😅

Edit: 90 ska det vara
 
  • Haha
Tokslut
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Haha nja, tyckte väl snarare att den knappt var bättre än de andra alternativen 😅
En Audi A6 C4 kom väl 92 och såg trevligare ut.
Saab för mig väcker minnen om pixelfel och trasiga mugghållar tror jag 😅

Edit: 90 ska det vara
C4an var alltså 6 år nyare än 9000 (och hette väl initialt 100). Jo, audi fick ett fint formspråk kring 1990.

Men gäller att hålla koll på vilka årtal. De flesta interiörer är altså från 1998 ovan.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.