Saabs försvinnande beror enbart på för stor kostym och lite tillverkade/sålda bilar. Hur gärna man än vill.........och sen spelar det ingen roll vem som äger dem. GM är ju så stora så de kunde ju trolla med intäkter och förluster och flytta kapital men i grund och botten var det ju lika där. Det kostade mer än det drog in.
 
S Stuff skrev:
Saab hade ju två kombisar. Både 9-3 och 9-5.

Hoppar man några år framåt till nutid så sjunker ju intresset för kombisar som en sten, tyvärr till förmån för SUV:ar, som är en fluga och egentligen underlägsen kombisar på de allra flesta sätt
Körde Saab 900-9000 från 82 till 2004, men gillade inte 9-5 så då blev Volvo kombi och än idag.
Har även åkt V4an, men den var för avlysta grusvägar.
 
Saabs försvinnande är ju på grund av dålig marknadsavdelning. Riktigt usla säljkanaler och framförallt..

Bilen va inte tillräckligt bra. Massa snack om Saabs fantastiska innovationer i områden som köpare inte bryr sig om. Massa störande specialjox som blir dealbreakers. typ lägga i backen för att få ut nyckeln. Konstig placering av nyckeln. Saab hade turbo, men på 90-talet var dom ändå inte bättre än Volvo och Audi

Körmässigt helt okej bilar. Inte bättre än någon annan. När man gjorde test av bilarna. Senaste 93 kombin t.ex. som nog var saabs bästa bil. En bra bil i stort, men kollar man på alla punkter i testet kändes alltid Saaben en generation efter på de flesta punkter, och lite konstig på något sätt.

För alldeles för få var Saab den bästa dealen helt enkelt. BMW va sportigare och Opel billigare
 
A AndersS skrev:
Körde Saab 900-9000 från 82 till 2004, men gillade inte 9-5 så då blev Volvo kombi och än idag.
Har även åkt V4an, men den var för avlysta grusvägar.
Halvkombis är inte att underskatta heller. De gamla saabarna svalde ju ändå rätt mycket last.
Kombi är väl att föredra om man verkligen behöver frakta stora och höga saker. Är det mest väskor, påsar och annat löst jox man packar så kan man ändå hitta bilar med många liter utrymme trots att det inte är kombi.

Haft tre st kombis på rad nu trots att vi bara är två pers i hushållet. Mest för att det är praktiskt. Nu blir nog nästa bil en halvkombi/kombicupe. Jag brukar ändå alltid försöka packa så att jag får igen lastskyddet och har fri sikt bakåt
 
S Stuff skrev:
Halvkombis är inte att underskatta heller. De gamla saabarna svalde ju ändå rätt mycket last.
Kombi är väl att föredra om man verkligen behöver frakta stora och höga saker. Är det mest väskor, påsar och annat löst jox man packar så kan man ändå hitta bilar med många liter utrymme trots att det inte är kombi.

Haft tre st kombis på rad nu trots att vi bara är två pers i hushållet. Mest för att det är praktiskt. Nu blir nog nästa bil en halvkombi/kombicupe. Jag brukar ändå alltid försöka packa så att jag får igen lastskyddet och har fri sikt bakåt
Finns ju sedaner med hatchback lucka, typ Tesla Model S och Skoda Octavia
 
Och även med bara två för det mesta så blir det lättare med större hund i kombi, så det blir även släp ibland.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Finns ju sedaner med hatchback lucka, typ Tesla Model S och Skoda Octavia
Javisst!
Inspirerade av saab förmodligen ;)
Men ja, ytterligare exempel på bra och praktiska bilar. Som alternativ till onödiga SUVar
 
Har man väl haft nyckeln i mitten så förstår man inte varför andra envisas med att ha den på ratten.

Nuförtiden kör jag keyless, Passaten hade start-knappen i mitten den med.
ID4an har tydligen en vid ratten, men den använder man ytterst sällan.
 
  • Gilla
  • Älska
djac och 5 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Har man väl haft nyckeln i mitten så förstår man inte varför andra envisas med att ha den på ratten.

Nuförtiden kör jag keyless, Passaten hade start-knappen i mitten den med.
ID4an har tydligen en vid ratten, men den använder man ytterst sällan.
Jag tycker det är mindre praktiskt. I mitten ska det inte vara något alls. bara förvaring och drickahållare
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag tycker det är mindre praktiskt. I mitten ska det inte vara något alls. bara förvaring och drickahållare
Kan förvisso hålla med dig att det är bättre med mugghållare där, men tycker ändå placeringen var mer logisk och naturlig än vid ratten.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Saab hade ju två kombisar. Både 9-3 och 9-5.

Hoppar man några år framåt till nutid så sjunker ju intresset för kombisar som en sten, tyvärr till förmån för SUV:ar, som är en fluga och egentligen underlägsen kombisar på de allra flesta sätt
Ja men vad hände mellan 95 och 9-5? nada och på den tiden fanns inte SUV heller..

Dock hade folket på Volvo förstått vad svensson ville ha och spottade ut kombis på löpande band 😎.
 
richardtenggren
G Greger_08 skrev:
Ja men vad hände mellan 95 och 9-5? nada och på den tiden fanns inte SUV heller..

Dock hade folket på Volvo förstått vad svensson ville ha och spottade ut kombis på löpande band 😎.
SUVar fanns väl ändå före 9-5? 🤓
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
SUVar fanns väl ändå före 9-5? 🤓
Nåjo men inte samma landsplåga som idag
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
SUVar fanns väl ändå före 9-5? 🤓
Tror folk kallar de Jeepar, tex. 70-tals Cherokee

En beige 1970-tals Jeep Cherokee Chief parkerad på gräs med blommor och grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
Tokslut Tokslut skrev:
Tror folk kallar de Jeepar, tex. 70-tals Cherokee

[bild]
Så här säger Wiki;
Screenshot av en Wikipedia-sida som beskriver definitionen av termen "SUV" och dess variationer i användning och popularitet över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


9-5 kom ju 97 🤓
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.