V Vattenbyxa skrev:
Så blev det min tur, länkarmarna helt slut på min BMW , jag hade förmånen att i mitt försök att göra detta snabbt lossa på FEL länkarm som skar ihop vid försök att skruva tillbaka så fick byta även denna.. tack mekonomen som hade en på lager!
Hade samma problem på en BMW när jag lossade en styrled, det var inga problem att skruva av muttern, men gängan hade skurit när jag skruvade av den, och muttern gick inte att få dit igen.
 
galento
X xxargs skrev:
Byta hjullager redan efter 3000 mil ???

På min Corolla så börja det sjunga hörbart vid olika kurvtagning först efter 35000 mil och den byttes - den andra lagret är inte bytt ännu... verkstaden tyckte att jag hade bra motoröra som ens kunde höra ljudet då det brukar vara i betydligt sämre skick när de får in sådana fall

- den första styrledsbytet var vid typ 34000 mil.
Ja man kanske får vad man betalar för 😎 Rekordet var Subarun och byte efter 600 mil
sen gick det nya i 1 månad så var det totalskrot. Båda gångerna bytt på Meca verkstad
( bak ) men den bilen finns inte kvar nu. Sista gången byttes det utan kostnad.
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
Finns det verkligen så dåliga lager? Är det inte så att någon har klantat sig och skadat lagret vid monteringen? Svårt att veta såklart.

Kul anekdot: jag hade för länge sedan en kollega som hävdade att Renault hade dåliga hjullager för han fick byta dom varje år. Troligaste orsaken var klantmek.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jag har aldrig bytt några hjullager på de bilar jag kört och samtliga har rullat mellan 13000-24000 mil sedan 70-talet.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jag tror jag bytt något hjullager på alla bilar jag haft... 😂

De senaste två har varit pga av "user error" dock, fram på en Fiesta pga för dåligt åtdragen mutter efter drivaxelbyte, och bak på en Mondeo pga handbromsen som låg på och kokade ur fettet ur lagret....
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Jag har mestadels haft bilar från VAG och inga hjullagerbyten hitills trots att jag kört de flesta 20-30 tusen mil, haft ett par Toyotor också och inga byten på dem heller.
Släpkärra och båtkärra har fodrat nya hjullager däremot (efter mindre än ett kvartssekel)
 
F fribygg skrev:
Jag har mestadels haft bilar från VAG
Många Audiägare, i alla fall A6, som har bytt efter typ 6000 mil.
 
galento galento skrev:
Ja man kanske får vad man betalar för 😎 Rekordet var Subarun och byte efter 600 mil
sen gick det nya i 1 månad så var det totalskrot. Båda gångerna bytt på Meca verkstad
( bak ) men den bilen finns inte kvar nu. Sista gången byttes det utan kostnad.

...men borde det inte ha passerat +20000 mil (nu är jag snäll här - skrev 30000 mil först) innan du behövde byta lager allra först gången ???

;-)
 
K Kane skrev:
Många Audiägare, i alla fall A6, som har bytt efter typ 6000 mil.
Jag har haft Golf1,Jetta2, Golf4, Golf 4, Octavia och nu en Fabia , ett par Corollor så relativt små och lätta bilar.
 
galento
X xxargs skrev:
...men borde det inte ha passerat +20000 mil (nu är jag snäll här - skrev 30000 mil först) innan du behövde byta lager allra först gången ???

;-)
Jo förra gången byttes de vid drygt 23k mil , hur det varit tidigare är lite svårt
att sia om. Kan se att ett framhjulslager byttes vid ca 13,500mil.
 
Plötsliga problem med tomgången uppstod idag, bilen t.om. stannade en gång. Då jag började felsöka tog det inte länge, öppnade huven och det var ett starkt sugande ljud som inte gick att missa.

Snart såg man detta vid insuget:
Sprucken och avfallen slang vid bilens insug, tillhör troligen turbotrycksmätaren, som orsakat problem med tomgången.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samt detta:
Hand håller en sprucken slang från bilens insug.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slangen hade spruckit och fallit av m.a.o. Detta är en av originalslangarna som jag inte bytt, den går in i kupén förmodligen till turbotrycksmätaren. Jag klippte av ändan och tryckte dit den igen och nu verkar det funka som det ska igen. Ett lätt åtgärdat problem åtminstone!
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Slangen hade spruckit och fallit av m.a.o. Detta är en av originalslangarna som jag inte byt
Originalslangarna har en begränsad livslängd. Dessutom ger de div mysko fel när de börjar spricka eller lossa.

Då är det läge att byta ut alla vakuumslangarna mot silikonslangar samt fästa alla ändar med buntband så de inte lossar. Så slipper man fundera på dem mer.
 
G Greger_08 skrev:
Elbilen kommer jag köpa i vilket fall som helst
👌
G Greger_08 skrev:
men jag är lite kluven att skrota Saaben för att kanske få ett bidrag.
En extra bil man känner till är väl värt mer än att kanske få 10kkr?
G Greger_08 skrev:
Det som är lite tråkigt förutom rosten är att den har 0 extra utrustning som att sitta i en vanlig :(
Extrautrustning och uppgradering är ju extremt billigt till dessa Saabar numera speciellt om man handlar på skroten.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
2019 tröttnade jag på att det ständigt var något att fixa på vår ng9-3 från 2002 och skaffade en nästan ny Passat GTE.
SAABen behöll jag som andrabil och tänkte att jag skulle fixa till den.
Två år senare stod den, knappt körd, som ett sår på uppfarten med mer och mer saker att fixa.

Blev räddad av en granne som gick förbi och undrade om jag skulle sälja den.
 
  • Gilla
  • Älska
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Plötsliga problem med tomgången uppstod idag, bilen t.om. stannade en gång. Då jag började felsöka tog det inte länge, öppnade huven och det var ett starkt sugande ljud som inte gick att missa.

Snart såg man detta vid insuget:
[bild]

Samt detta:
[bild]

Slangen hade spruckit och fallit av m.a.o. Detta är en av originalslangarna som jag inte bytt, den går in i kupén förmodligen till turbotrycksmätaren. Jag klippte av ändan och tryckte dit den igen och nu verkar det funka som det ska igen. Ett lätt åtgärdat problem åtminstone!
Byt alla slangar do88 har bra grejer. Min 900 T16 hade stått ute och "vilat" i ca 15 år under en gran innan jag tog tag i den och do88 slangarna jag satte dit då ser och känns fortfarade som nya. Tar inte långtid och kan täppa till andra läckor man inte ser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.