747 869 läst · 11 403 svar
748k läst
11,4k svar
Allt om bilen
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 929 inlägg
Jag brinner också för SAABarna, en Aero känns ju synd att skrota, även om väl 9-5 Aero var den som var minst speciell av alla "Aero-Saabar". Är den rejält rostig så kanske den trots allt tjänar bättre som reservdelsbas. Men, känner du någon som fixar med gamla saabar och fälgar, inredning mm är fint, kanske någon vill flytta över stolar, baksäte, dörrsidor osv om det är speciellt på en Aero, innan du kör till skroten?G Greger_08 skrev:
Tyvärr dör saabarna snabbt nu, jag har aldrig haft en 9-5, skulle velat ha en sådan ett tag. Men, jag har inte plats för fler bilar, och vill inte ha en rostig så...
Kolla noga att du kan få skrotpremien, och lägg ut på saabturbos forum om någon vill byta ut något, bara de håller den körbar. Be om en flaska whiskey som tack typ. Så har du gjort någon glad!
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
Man kan av div artiklar i press få intrycket av att just saab försvinner snabbast av alla men sanningen är nog att alla gamla bilar försvinner fort.........Det är bara titta i trafiken rent generellt. Hur ofta ser man en 90talare?........Eller äldre toyota? Det kryllade av dem för en tio år sen bara men nu har de väl gått till afrika allihop.....osv osv.....Äldre audi som var dussinbilar förut är snart helt borta.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 929 inlägg
Enda anledningen att vilja ha en Saab är att dom är en påminnelse om misslyckad svensk produktutveckling (Svensk historia, rullande museum) och att dom är snorbilliga för att ingen vill ha dom.
Saab 93 är lite som en Alfa-Romeo 159.. Sportig sedan men framhjulsdriven... Alfa Romeo rättade till felet till slut med Giulia
Saab 93 är lite som en Alfa-Romeo 159.. Sportig sedan men framhjulsdriven... Alfa Romeo rättade till felet till slut med Giulia
Frågan är om det bromsar in lite nu, när räntan är högre, förmånsvärden ökat och folk har sämre med pengar?S Stefan1972 skrev:Man kan av div artiklar i press få intrycket av att just saab försvinner snabbast av alla men sanningen är nog att alla gamla bilar försvinner fort.........Det är bara titta i trafiken rent generellt. Hur ofta ser man en 90talare?........Eller äldre toyota? Det kryllade av dem för en tio år sen bara men nu har de väl gått till afrika allihop.....osv osv.....Äldre audi som var dussinbilar förut är snart helt borta.
Gamla V70n (1999 - 2007 är det väl ungefär?) ser man massor av fortfarande. Men det kanske mer är för att de var otroligt vanliga när de var nya? Men jag har ju en själv, och kvalitén är faktiskt mycket hög.
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
kan nog snart inte bromsa in så mycket mer. Skrotarna får in väldigt lite bilar just nu för att det helt enkelt inte finns så mycket kvar att skrota. Inlösenbilarna är bara en droppe i havet jämfört med hur det har varit tidigare med gammelbilar rent generellt. Tiderna där bilar blir uttjänta som förr då de typ rostade slut är förbi....Nu kommer de skrotas för att det är för dyrt att laga eller att det helt enkelt inte finns delar att få tag på och då blir det ett moment 22 där för ingen skrot kommer spara nå grejer till bilar som ingen lagar.......Ett par generationer till så är bilar standardiserade engångs grejer som är avsedda för transport från A-B utan nå som helst tanke på köparens preferenser. Den dagen lär man inte få uppleva ändå.......Man får vara glad över att man kom till världen i exakt rätt tid.
Jag hoppas det inte blir så, för miljöns skull. Men delvis tror jag du har rätt.S Stefan1972 skrev:Nu kommer de skrotas för att det är för dyrt att laga eller att det helt enkelt inte finns delar att få tag på och då blir det ett moment 22 där för ingen skrot kommer spara nå grejer till bilar som ingen lagar.......Ett par generationer till så är bilar standardiserade engångs grejer som är avsedda för transport från A-B utan nå som helst tanke på köparens preferenser. Den dagen lär man inte få uppleva ändå.......Man får vara glad över att man kom till världen i exakt rätt tid.
Dock kommer bilar att krockas och vissa saker gå sönder i förtid. Så ett visst syfte kan absolut skrotar fylla.
Tyvärr tror jag cybersecurityregler kommer försvåra för skrotar och reparationer på mindre verkstäder / hemma av äldre bilar (om 10-15 år).
Afrika och andra länder behöver ju dock ha en bilflotta, och att de uteslutande kör nya teslor tror jag inte kommer hända på 10 år, även om de tog till sig tex mobiltelefoner fortare än oss. Det måste till att bilar går att reparera. Till väldigt vanliga modeller finns ju mycket på aliexpress, så är det tillräcklig volym så kommer det nog gå att laga med priratdelar ytterligare ett tag.
Det fanns ju en tid när man kunde landa en helikopter på bagageluckan.S Stefan1972 skrev:
https://www.bing.com/videos/search?...F3C6E0DD6AE4B0792C0FF3C6&FORM=VIRE&PC=EMMX103
Mjo det skulle ju vara surt att skicka den på skroten och sedan få ett nej.. En grej som kanske är ett problem är att elbilen ägdes av mitt företag men enligt boverket så bör det inte vara ett problem.J JohanLun skrev:Jag brinner också för SAABarna, en Aero känns ju synd att skrota, även om väl 9-5 Aero var den som var minst speciell av alla "Aero-Saabar". Är den rejält rostig så kanske den trots allt tjänar bättre som reservdelsbas. Men, känner du någon som fixar med gamla saabar och fälgar, inredning mm är fint, kanske någon vill flytta över stolar, baksäte, dörrsidor osv om det är speciellt på en Aero, innan du kör till skroten?
Tyvärr dör saabarna snabbt nu, jag har aldrig haft en 9-5, skulle velat ha en sådan ett tag. Men, jag har inte plats för fler bilar, och vill inte ha en rostig så...
Kolla noga att du kan få skrotpremien, och lägg ut på saabturbos forum om någon vill byta ut något, bara de håller den körbar. Be om en flaska whiskey som tack typ. Så har du gjort någon glad!
Du får inte ha köpt eller på annat sätt övertagit elbilen från en närstående. Med närstående menas
"en person som är make, sambo, barn, styvbarn, fosterbarn, förälder, mor- och farföräldrar eller syskon till sökanden,
- en person som är make, sambo eller barn till någon av dem som avses i 1, eller
- ett dödsbo som sökanden eller någon som avses i 1 eller 2 är delägare i."
Vore guld om man kunde rensa den på delar innan den åkte till skroten också sitter en fin motor i den😉
Du kommer troligen att sakna din Saab Aero. Kan du ställa den "åt sidan" och väcka liv i den om några år när du känner för att lära sig svetsa. Roligare bil för lite pengar är svårt att hitta.
(jag är helt opartisk då jag bara har två 9-3 Aero men saknar både en 9-5 Aero och en 9000 Aero)
(jag är helt opartisk då jag bara har två 9-3 Aero men saknar både en 9-5 Aero och en 9000 Aero)
får man altså köpa en beg elbil? Det ändrar ju möjligheten. Ganska få går nog från en 25 år gammal Saab till en Tesla... Även om jag tror SAAB ägarna nog är lite mer pro-tesla än många andra, vana med lite tveksam kvalitet, men med funktioner och acceleration som klår många andra bilar...G Greger_08 skrev:Mjo det skulle ju vara surt att skicka den på skroten och sedan få ett nej.. En grej som kanske är ett problem är att elbilen ägdes av mitt företag men enligt boverket så bör det inte vara ett problem.
Du får inte ha köpt eller på annat sätt övertagit elbilen från en närstående. Med närstående menas
"en person som är make, sambo, barn, styvbarn, fosterbarn, förälder, mor- och farföräldrar eller syskon till sökanden,
- en person som är make, sambo eller barn till någon av dem som avses i 1, eller
- ett dödsbo som sökanden eller någon som avses i 1 eller 2 är delägare i."
Vore guld om man kunde rensa den på delar innan den åkte till skroten också sitter en fin motor i den😉
Misstänker att du jämfört och funnit ett antal fördelar med elbilen. Ganska självklart att en elbil har många fördelar.G Greger_08 skrev:
Men det finns ett antal fördelar med en Saab Aero oxo. Helt utan prioritetsordning:
- Lägre inköpspris eller i ditt fall kapitalkostnad
- Ingen värdeminskning. Tiden när Saabar minskade i värde är över. I och med att Saabar blir ovanliga stiger de i värde, speciellt Aero. Mest gäller det fina exemplar och cabbar. I stort sett.
- Man får en massa pengar över till något annat om man inte köper elbil.
Som man T.ex. kan ha kul för eller ännu vettigare investera i något. Fasträntekonto på banken, börsen, eller något med bestående värde man kan njuta av. T.ex en finare Saab Aero om man nu gillar sådana. Eller en bostad. Kanske fritidslägenhet... Eller vad man nu gillar. - Väsentligt bättre tillgång på reservdelar och märkeskunniga mekaniker.
- Elbilar är fortfarande i barnstadiet och utvecklas snabbt. Risken att bli stående utan hjälp och få skrota i förtid är mycket större för en elbil.
- En begagnad elbil är en större risk än en ny elbil och en beg Saab. Och större värde som riskeras.
- Saaben är snabbare. Högre toppfart än nästan alla elbilar.
- Betydligt billigare däck.
- Betydligt billigare försäkring.
- Saaben har antagligen bättre komfort och lastförmåga.
- Saaben är en fullutrustad toppmodell/värstingmodell för att vara en Saab. Är elbilen oxo en fullutrustad toppmodell eller en snikmodell?
Det är inte alls ovanligt att Saabägare hellre vårdar sin gamla Saab lite extra för att kunna skjuta upp bytet till elbil till marknaden för beg elbilar mognat. Med avsikt att få råd med en nyare bättre elbil till lägre pris.
Att skrota en fungerande bil några år i förtid är inte klimatsmart.
Om Saaben är i bra skick skulle det kännas fel att skrota den. Behåller själv min som andra bil jämte Passat gte.
(Personlig spaning är att många gamla Saabägare gått till Passat, finns många Passat+gammal Saab 9-5 här i området 😊)
(Personlig spaning är att många gamla Saabägare gått till Passat, finns många Passat+gammal Saab 9-5 här i området 😊)