richardtenggren richardtenggren skrev:
Tror det, men även alla tyska premiumbilar.
De nya däcken jag köpte var ämnade för Porsche, enligt märkningen 69 db istället för 72 db på originaldäcken.
Pirellies ljuddämpning var sektionernad, Michelin täckte hela varvet.
Finns inte tesla M3 med ganska "vanlig" dimension på däcken?
Tycker det känns onödigt att "vanliga" bilar som tex ID4 ska ha 20 tums däck som bara kostar pengar.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
richardtenggren
J JohanLun skrev:
Finns inte tesla M3 med ganska "vanlig" dimension på däcken?
Tycker det känns onödigt att "vanliga" bilar som tex ID4 ska ha 20 tums däck som bara kostar pengar.
Jag har en MY, den har 19” som minsta, tror M3 finns med 18”.
Dock är ju 19” original på MY väldigt hemska i mina ögon, så gick på 20”.
Jag gav drygt 2,7 kkr per däck nu, kändes inte så farligt. Tesla ville ju däremot ha 6 kkr per däck typ.
På Performance kör Tesla med Pirelli, så tänkte kul att testa något annat, priset var typ samma och ljudnivån och rullmotståndet skulle vara lägre på Pirelli enligt märkningen.
 
  • Wow
Tokslut
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är OEM ett däckfabrikat? 9500 mil är ju riktigt bra.
Ja, Michelin Primacy verkar vara uppskattade. Kanske blir dessa.
Jag har en MB GLC (stadsjeep).
Som tur är har du samma dimensioner på fram- och bakdäck. Då går det att rotera/växla varje säsong vilket är gynnsamt för livslängden.

45-profil är ingen höjdare för grusvägar och skogsvägar. Jag skulle nog ta en funderare på att göra om din stadsjeep till en bättre på landet-jeep. Skippa cityslicker posördäcken och sikta in dig på 235/55 R19 eller hellre 235/60 R18. De funkar bättre på grusvägar och kan ge lägre bränsleförbrukning dessutom.

Detta tarvar nya eller beg 18-tumsfälgar dock. Med tanke på prisskillnaden på 18-tumsdäck mot 20 tums dito så kan du betala uppåt ca 5000 kronor för en uppsättning beg 18-tumsfälgar och ändå ligga på samma totalkostnad. Grovräknat på Primacy 4 hos Däckonline.

Sen finns det säkert någon posör som vill köpa dina 20-tumshjul som en extra bonus. 😀
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
galento
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Lycka till.
Nu sitter det nya lagret där . Kollade med en verkstad som ville ha drygt 3400 kr för ett byte. Visserligen satte jag dit ett lager från Biltema som kostade 569 kr men det tidigare var också BT och gick i 3000 mil / 6 år. Så det blev lite billigare än att lämna in. 😁

Bilens hjulnav med bromsskiva och fast nyinstallerat lager, bilen står upphöjd på två pallbockar i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pjgb och 6 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Som tur är har du samma dimensioner på fram- och bakdäck. Då går det att rotera/växla varje säsong vilket är gynnsamt för livslängden.

45-profil är ingen höjdare för grusvägar och skogsvägar. Jag skulle nog ta en funderare på att göra om din stadsjeep till en bättre på landet-jeep. Skippa cityslicker posördäcken och sikta in dig på 235/55 R19 eller hellre 235/60 R18. De funkar bättre på grusvägar och kan ge lägre bränsleförbrukning dessutom.

Detta tarvar nya eller beg 18-tumsfälgar dock. Med tanke på prisskillnaden på 18-tumsdäck mot 20 tums dito så kan du betala uppåt ca 5000 kronor för en uppsättning beg 18-tumsfälgar och ändå ligga på samma totalkostnad. Grovräknat på Primacy 4 hos Däckonline.

Sen finns det säkert någon posör som vill köpa dina 20-tumshjul som en extra bonus. 😀
Det var ingen dum ide. Tack.
Jag ser att priset på 18" däck nästan är nere på hälften av 20".
235/60 R18 är vad mina vinterdäck har.
Ska kolla runt i Karlstad ifall nån byter in fälgar.
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Tvätt under färd.
Samlade på mig några tusen insekter Sth-Helsingborg i söndags kväll.
Trots regn på hemväg igår kväll satt några större fläckar kvar på vindrutan efter 20 mil, så medans jag tankade i Jönköpning sprutade jag insektsmedel på vindruta, fronten och backspeglar, köpte även en kaffe så medlet fick väl dra 5 min innan jag åkte igen.
Efter torkarna gjort första svepen var vindrutan helt ren, kollade front/speglar när jag kom hem, även de nästa helt rena även om jag samlat några nya då det var uppehåll sista 5 milen hem.
 
  • Gilla
roke och 2 till
  • Laddar…
galento
Förstår att du är väldigt van att köra i städer och litevarstans , om en annan kom till Stockholm vore det jämförbart med att släppa ut en kyckling i Sahara 😆😆😆
 
Såg en kamouflagemålad och tyskreggad bil rulla igenom byn igår...
Ospecificerad bil med tyska registreringsskyltar målad i kamouflagemönster sedd bakifrån på en regnig väg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lyckades inte få en bättre bild, tyvärr... Undrar vad det kan vara för något...
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Storsockret
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Såg en kamouflagemålad och tyskreggad bil rulla igen byn igår...
[bild]

Lyckades inte få en bättre bild, tyvärr... Undrar vad det kan vara för något...

Lynk & Co Z20 vill jag påstå iallafall
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Lynk & Co Z20 vill jag påstå iallafall
Verkar ganska rimligt, ljusrampen är definitivt samma.. 👍
 
Noterat under våren att motorn på min gamla Lexus skramlat lite nån sekund efter start, och tickat ibland när den varit varm.
Gjorde ett oljebyte för nån månad sen, 1100 mil sen den servades senast juni -23
Då hälldes det i en olja som heter MPM 0-30 PREM. SYNTH enligt fakturan.
Nu fick den Mobil 3000 5-40, och hittills sen oljebytet har den varit tyst.
Håller tummarna för att det fortsätter så, bilen har solid historik upp till 27.000 mil, sen är det lite diffust till 30.900 när jag köpte den, även om det i en ruta i serviceboken står "Byt olja o filtre" utan datum eller mil.
Om "Byt olja" betyder att det är bytt eller ska bytas vet jag inte 😉
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
L LJC skrev:
Alla dessa youtubers som klagar har för små släggor.
[video]
Ja det är en sak jag lärt mig med åren. Det är bättre att smacka på en gång ordentligt med något tungt, än att småfjösa många gånger.....
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
L
galento galento skrev:
Nu sitter det nya lagret där . Kollade med en verkstad som ville ha drygt 3400 kr för ett byte. Visserligen satte jag dit ett lager från Biltema som kostade 569 kr men det tidigare var också BT och gick i 3000 mil / 6 år. Så det blev lite billigare än att lämna in. 😁

[bild]
Bra jobbat och skönt att du slapp förstöra skivan.
MathiasS MathiasS skrev:
Ja det är en sak jag lärt mig med åren. Det är bättre att smacka på en gång ordentligt med något tungt, än att småfjösa många gånger.....
Jag ska erkänna att jag småfjösade ganska mycket på högersidan innan jag tog fram storsläggan. Vänstersidan blev det släggan direkt. Filmade faktiskt bara pga @galento s inlägg. Sen skulle jag inte behålla skivan heller men med en brädstump som skydd hade det nog fungerat också.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Skulle ni skrota en saab 9-5 aero för 10000?

Ska köpa elbil och jag kan få den nya premien.

Har ju redigt med saab rost så det är ju inte ett fint exemplar heller.
 
ullberg
Tja, personligen har jag det senaste året gett bort mina två 9-5: or som jag hade kvar (dvs vi hade andra bilar för vardagsåkningen) bara för att de funkade bra och knappt var värda något.

De var förvisso långmilade och 2,3t BP (dvs inte Aero). Vi övervägde att använda skrotpremien men då vi nyligen, tyvärr innan premien annonserades, hade uppgraderat bilparken kände jag det var för långt bort innan vi skulle köpa något nytt.

Även om jag vurmar för Saab, och specifikt 9-5, är de väldigt gamla (speciellt grundkonstruktionen, vet inte vilken årsmodell din är) vid det här laget och även om jag är glad att mina lever vidare ett tag hos vänner som har behov tycker jag det är rimligt att skrota om man nu är i ett läge att man ska köpa en ny elbil…

/U
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.