711 139 läst · 11 003 svar
711k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Finns inte tesla M3 med ganska "vanlig" dimension på däcken?richardtenggren skrev:
Tycker det känns onödigt att "vanliga" bilar som tex ID4 ska ha 20 tums däck som bara kostar pengar.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Jag har en MY, den har 19” som minsta, tror M3 finns med 18”.J JohanLun skrev:
Dock är ju 19” original på MY väldigt hemska i mina ögon, så gick på 20”.
Jag gav drygt 2,7 kkr per däck nu, kändes inte så farligt. Tesla ville ju däremot ha 6 kkr per däck typ.
På Performance kör Tesla med Pirelli, så tänkte kul att testa något annat, priset var typ samma och ljudnivån och rullmotståndet skulle vara lägre på Pirelli enligt märkningen.
Som tur är har du samma dimensioner på fram- och bakdäck. Då går det att rotera/växla varje säsong vilket är gynnsamt för livslängden.Bo.Siltberg skrev:
45-profil är ingen höjdare för grusvägar och skogsvägar. Jag skulle nog ta en funderare på att göra om din stadsjeep till en bättre på landet-jeep. Skippa cityslicker posördäcken och sikta in dig på 235/55 R19 eller hellre 235/60 R18. De funkar bättre på grusvägar och kan ge lägre bränsleförbrukning dessutom.
Detta tarvar nya eller beg 18-tumsfälgar dock. Med tanke på prisskillnaden på 18-tumsdäck mot 20 tums dito så kan du betala uppåt ca 5000 kronor för en uppsättning beg 18-tumsfälgar och ändå ligga på samma totalkostnad. Grovräknat på Primacy 4 hos Däckonline.
Sen finns det säkert någon posör som vill köpa dina 20-tumshjul som en extra bonus. 😀
Nu sitter det nya lagret där . Kollade med en verkstad som ville ha drygt 3400 kr för ett byte. Visserligen satte jag dit ett lager från Biltema som kostade 569 kr men det tidigare var också BT och gick i 3000 mil / 6 år. Så det blev lite billigare än att lämna in. 😁Stefan Bengtsson skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 438 inlägg
Det var ingen dum ide. Tack.ClasseClas skrev:Som tur är har du samma dimensioner på fram- och bakdäck. Då går det att rotera/växla varje säsong vilket är gynnsamt för livslängden.
45-profil är ingen höjdare för grusvägar och skogsvägar. Jag skulle nog ta en funderare på att göra om din stadsjeep till en bättre på landet-jeep. Skippa cityslicker posördäcken och sikta in dig på 235/55 R19 eller hellre 235/60 R18. De funkar bättre på grusvägar och kan ge lägre bränsleförbrukning dessutom.
Detta tarvar nya eller beg 18-tumsfälgar dock. Med tanke på prisskillnaden på 18-tumsdäck mot 20 tums dito så kan du betala uppåt ca 5000 kronor för en uppsättning beg 18-tumsfälgar och ändå ligga på samma totalkostnad. Grovräknat på Primacy 4 hos Däckonline.
Sen finns det säkert någon posör som vill köpa dina 20-tumshjul som en extra bonus. 😀
Jag ser att priset på 18" däck nästan är nere på hälften av 20".
235/60 R18 är vad mina vinterdäck har.
Ska kolla runt i Karlstad ifall nån byter in fälgar.
Tvätt under färd.
Samlade på mig några tusen insekter Sth-Helsingborg i söndags kväll.
Trots regn på hemväg igår kväll satt några större fläckar kvar på vindrutan efter 20 mil, så medans jag tankade i Jönköpning sprutade jag insektsmedel på vindruta, fronten och backspeglar, köpte även en kaffe så medlet fick väl dra 5 min innan jag åkte igen.
Efter torkarna gjort första svepen var vindrutan helt ren, kollade front/speglar när jag kom hem, även de nästa helt rena även om jag samlat några nya då det var uppehåll sista 5 milen hem.
Samlade på mig några tusen insekter Sth-Helsingborg i söndags kväll.
Trots regn på hemväg igår kväll satt några större fläckar kvar på vindrutan efter 20 mil, så medans jag tankade i Jönköpning sprutade jag insektsmedel på vindruta, fronten och backspeglar, köpte även en kaffe så medlet fick väl dra 5 min innan jag åkte igen.
Efter torkarna gjort första svepen var vindrutan helt ren, kollade front/speglar när jag kom hem, även de nästa helt rena även om jag samlat några nya då det var uppehåll sista 5 milen hem.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 119 inlägg
Noterat under våren att motorn på min gamla Lexus skramlat lite nån sekund efter start, och tickat ibland när den varit varm.
Gjorde ett oljebyte för nån månad sen, 1100 mil sen den servades senast juni -23
Då hälldes det i en olja som heter MPM 0-30 PREM. SYNTH enligt fakturan.
Nu fick den Mobil 3000 5-40, och hittills sen oljebytet har den varit tyst.
Håller tummarna för att det fortsätter så, bilen har solid historik upp till 27.000 mil, sen är det lite diffust till 30.900 när jag köpte den, även om det i en ruta i serviceboken står "Byt olja o filtre" utan datum eller mil.
Om "Byt olja" betyder att det är bytt eller ska bytas vet jag inte 😉
Gjorde ett oljebyte för nån månad sen, 1100 mil sen den servades senast juni -23
Då hälldes det i en olja som heter MPM 0-30 PREM. SYNTH enligt fakturan.
Nu fick den Mobil 3000 5-40, och hittills sen oljebytet har den varit tyst.
Håller tummarna för att det fortsätter så, bilen har solid historik upp till 27.000 mil, sen är det lite diffust till 30.900 när jag köpte den, även om det i en ruta i serviceboken står "Byt olja o filtre" utan datum eller mil.
Om "Byt olja" betyder att det är bytt eller ska bytas vet jag inte 😉
Bra jobbat och skönt att du slapp förstöra skivan.galento skrev:
Jag ska erkänna att jag småfjösade ganska mycket på högersidan innan jag tog fram storsläggan. Vänstersidan blev det släggan direkt. Filmade faktiskt bara pga @galento s inlägg. Sen skulle jag inte behålla skivan heller men med en brädstump som skydd hade det nog fungerat också.MathiasS skrev:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 893 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 893 inlägg
Tja, personligen har jag det senaste året gett bort mina två 9-5: or som jag hade kvar (dvs vi hade andra bilar för vardagsåkningen) bara för att de funkade bra och knappt var värda något.
De var förvisso långmilade och 2,3t BP (dvs inte Aero). Vi övervägde att använda skrotpremien men då vi nyligen, tyvärr innan premien annonserades, hade uppgraderat bilparken kände jag det var för långt bort innan vi skulle köpa något nytt.
Även om jag vurmar för Saab, och specifikt 9-5, är de väldigt gamla (speciellt grundkonstruktionen, vet inte vilken årsmodell din är) vid det här laget och även om jag är glad att mina lever vidare ett tag hos vänner som har behov tycker jag det är rimligt att skrota om man nu är i ett läge att man ska köpa en ny elbil…
/U
De var förvisso långmilade och 2,3t BP (dvs inte Aero). Vi övervägde att använda skrotpremien men då vi nyligen, tyvärr innan premien annonserades, hade uppgraderat bilparken kände jag det var för långt bort innan vi skulle köpa något nytt.
Även om jag vurmar för Saab, och specifikt 9-5, är de väldigt gamla (speciellt grundkonstruktionen, vet inte vilken årsmodell din är) vid det här laget och även om jag är glad att mina lever vidare ett tag hos vänner som har behov tycker jag det är rimligt att skrota om man nu är i ett läge att man ska köpa en ny elbil…
/U