galento
Vore ju väldigt bra att ha faktiskt. Kanske finns nån modell som är mer vädertålig.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ser ju värre ut än på ett skogsvrak :D
Ja, märkligt nog var den besiktad ett halvår tidigare.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
i grannbyn har det stått en 2pelare på en tomt i 10+år och ibland ser man bil upphissad. Så helt omöjligt kan det ju inte vara.

Företaget jag handlade min lyft ifrån sa att de demade på grusplaner med bilar på. Ser man på bilden är det inte mycket till tippskydd, men det var vad de sa. Jag har skruvat fast i alla tillgängliga hål och den har stått stadigt inomhus15+år på okännd golvkvalite

Jag har alltid valt fundamentslyftar då jag inte vet nått om golvet, förr var ju inte hydraullyftar vanliga alls, numer är det väl typ det som finns känns det som.

Jag har med kedja under mellan tornen, det känns säkrare i mitt huvud.

Hade jag satt denna luft utomhus hade jag nog iaf. flyttat manöverpanelen/elskåpet till ett någotsånär vattenskyddande skåp

190488-c49a275a3173547d14f60f9e3627d311.jpg
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Har ni hört talas om nån som har en t.ex 2 pelarlyft utomhus ?

Billyft för utomhusbruk? - Sidan 1 - Garaget

Vet en som hade en 2 pelarlyft utomhus och enligt killen så fungerade det väldigt bra.
Han hade en kraftig ramkonstruktion av järnbalk under grusbädden som den var bultad i.
På ena regementet här så fanns där bilramper så man kunde stå raklång under.
De använde vi om de var något vi ville kolla. Men de var ju egentligen "plomberade" men någon hade ryckt bort det =)
 
Isakare Isakare skrev:
Köpte en Volvo V40 för våra år sen, ägarinnan sa "Bytte bromsok förra året, har en jättebra verkstad jag lämnat bilen till i alla år"
Det hon sa stämde, oken var nya.
Stackare som blivit så lurad.

Jag hade en v40 med en gång i tiden.
Min kollega då köpte en likadan v40 av samma årsmodell.
Vi besiktade samtidigt, jag efter honom med samma gubbe.
Han fick en bra att veta på bromsar bak. Jag fick en 2a på mina bromsar bak.

Jag bytte klossar på min och kollegans bil. Jag hade bromsbelägg kvar, kollegan hade metall mot metall. Så man undrar ändå lite hur besiktningen gick till :p
 
nino nino skrev:
Ja det är ett elände med dessa datorer och all elektronik som vill krångla

Har köpt en bmw 520d xd -14, men till bmw verkar det finnas riktigt bra grejer till, kanske finns till alla jag har ingen aning.

Bla så finns det felsökningsläge så bilen står igång och går själv igenom sensorer osv, kopplar bort en "ser" vad som händer, slår på den, så då ska man kunna få mer exakt vad det är för fel. Sen gäller det ju att det funkar också :D

Läste nånstans att nya bmw 7 serien hade runt 700 säkringar :surprised:
Största problemet med Bmws elektronik är att den inte hittar något själv om man kopplat bort något.
Om tex kopplar bort airbagen i dörren eller regnsensorn och slår på strömmen till bilen så bestämmer sig datorn för att någon sådan utrustning finns inte. Kopplar man sen in den igen så hittar datorn inte den automatiskt utan man måste gå in med dator och tala om för bilen att det finns en regnsensor eller airbag i dörren. Vet inte om dom är ensamma om det här men det är enda bilen jag stött på som är så. Alla andra jag behövt koppla bort någon utrustning på har hittat den själv.
 
galento
R Rkarlsson skrev:
På ena regementet här så fanns där bilramper så man kunde stå raklång under.
De använde vi om de var något vi ville kolla. Men de var ju egentligen "plomberade" men någon hade ryckt bort det =)
Vilken tur att plomberingen var borta :thinking::crysmile::seenoevil: låter ju kalas när man kunde stå raklång under (y)
 
galento galento skrev:
Vilken tur att plomberingen var borta :thinking::crysmile::seenoevil: låter ju kalas när man kunde stå raklång under (y)
Haha i med vi inte haft militär i vårt område på evigheter så våga man ju sig dit. Fanns ju inga skyltar om att de var förbjudet att köra upp på de heller.
Det fatta vi ju först att det var förbjudet efter de hade satt dit nya hinder.
Men de skulle tåla militärens fordon så de var stabilt.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Nu kostar E85 ca 1.84€ litern där jag bor, 95E10 kostar 2.52€ litern. Biogas kostar 1.55/kg, finns flera stationer norr om mig som erbjuder E85 och biogas.

Traficom erbjuder att dra av 1000€ av kostnaden för biogaskonvertering, eller 200€ för E85... Det lär vara en enklare konvertering, jag tittar på nätet och typ kittet jag ser är helt elektroniskt som tar över insprutningen.

Jag har frågat offert på biogaskonverteringen för det är billigast driftkostnader där. Oavsett så lär bilen behålla förmågan att gå på bensin.
 
4500€ för biogaskonvertering, ja inte undra på att biogasen inte blivit poppis, bilen ifråga är inte ens värt 2000€
 
galento
Idag kom pitmanarm avdragaren från Verktygsboden och den passade bra efter att ha slipat bort lite material så den kunde träs över armen. Hade rengjort tidigare över och under armen och sprayat rejält med 5,56 , den satt hårt men avdragaren fungerade bra.
Pitmanarm avdragare monterad på en arm i fordon under underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Att skjuta ut de gamla tätningarna med servons oljetryck fungerade perfekt och
tog nån sekund bara (y)
Pitmanarm avdragare monterad på fordonets komponent med olja som droppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så nu är det bytt på både in och utgående axel iallafall så får vi hoppas det är ok.
 
  • Gilla
Isakare och 3 till
  • Laddar…
galento
En del kanske inte vet hur original domkrafter till gamla us bilar ser ut så lägger ut en bild jag tog när jag grejade i skuffen på 60talaren.
Man sätter alltså haken/kroken eller vad man ska kalla det i urtaget som finns i nedre delen av bilens stötfångare och lyfter upp bilen i stötfångaren. Brukar finnas ett urtag i stötfångarnas yttre ändar.
Original domkraft och reservhjul till 60-tals amerikansk bil på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tycker ingenting. Förutom att det är lite sorgligt att Chrysler trycker ut en massa marketing wank som inte är sant.. Det ju löjligt att man döper något "modernt" efter 50-talsteknologi..

Den första HEMI'n var revolutionerande, gen 2 häftig, men redan när den gick i graven hade pentroof och 4-ventilstoppar tagit över totalt..
Jag bodde i Kalifornien i slutet av 1970-talet och mitt under värsta bensinkrisen så körde jag runt på olika bilauktioner och ropade in lite bilar som jag körde (500 svenska mil) upp till New York/New Jersey och skickade hem till Sverige. En av dom var en "riktig" Hemi dvs en 1970 Dodge Challenger R/T 426 Hemi med 425 friska hk under huven. EN ÄGARE!!!
Fast mest letade jag efter Cadillac Eldorado 1956 - 1959. Jag minns för övrigt att jag köpte en 1966 Ford Thunderbird med 427 ci (eller 428 ci) för US$ 600.- i San Francisco på en auktion. Likaså i detta fallet EN Ägare. OBS! att dollarn då stod i SEK 4 kronor!!!

Vilka ljuvliga tider! De två enda nackdelen på de gamla bilarna var förgasarna samt att de inte direkt var ihopmonterade på samma professionella "exakta" sätt som dagens robotbyggda bilar är.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Bocken Bruse Bocken Bruse skrev:
Jag bodde i Kalifornien i slutet av 1970-talet och mitt under värsta bensinkrisen så körde jag runt på olika bilauktioner och ropade in lite bilar som jag körde (500 svenska mil) upp till New York/New Jersey och skickade hem till Sverige. En av dom var en "riktig" Hemi dvs en 1970 Dodge Challenger R/T 426 Hemi med 425 friska hk under huven. EN ÄGARE!!!
Fast mest letade jag efter Cadillac Eldorado 1956 - 1959. Jag minns för övrigt att jag köpte en 1966 Ford Thunderbird med 427 ci (eller 428 ci) för US$ 600.- i San Francisco på en auktion. Likaså i detta fallet EN Ägare. OBS! att dollarn då stod i SEK 4 kronor!!!

Vilka ljuvliga tider! De två enda nackdelen på de gamla bilarna var förgasarna samt att de inte direkt var ihopmonterade på samma professionella "exakta" sätt som dagens robotbyggda bilar är.
Tja, det låter ganska häftigt... Då rultade jag runt i blöja... :D

Generellt sett så var ju amerikanska bilar mycket mer av en "slit och släng" -accessoar på den tiden, taskig kvalitet betydde fler sålda bilar...

Min enda "billig bil" - anekdot är när jag kollade på en äkta Pontiac GTO "The Judge" i mitten på 90-talet.. 50 tusen för ett komplett "basket case" tyckte jag var för dyrt och passade på affären... :cry:
 
C
DennisCA DennisCA skrev:
Typ nånting långt och stabilt med en 90 graders krök på ändan så man kan slippa åt under hela bilen fast man inte har lyft.
Några tips på hur man kan underredsbehandla utan tillgång till lyft. Eller inte... :crysmile:

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.