712 039 läst · 11 004 svar
712k läst
11,0k svar
Allt om bilen
Vilken ofattbar prisutveckling det har blivit på gamla usabilar ,
hade likadan bil med samma motor på 80-talet som såldes för
under 20k , den jag hade var också svensksåld och hade inte lika
fin lack men var mkt finare i motorrum och inredning.
hade likadan bil med samma motor på 80-talet som såldes för
under 20k , den jag hade var också svensksåld och hade inte lika
fin lack men var mkt finare i motorrum och inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det har varit en bra investering för många
Frågan är ju hur det blir framöver...
Känner själv att det är onödigt dyrt att åka nu, förra sommaren så hade frun coroneten som daglig bil då hennes vanliga var trasig men då kostade ju soppan typ 10:- mindre
Insprutning med E85 är ju ett alternativ men det kostar ju att installera och inte är E85 gratis heller
Frågan är ju hur det blir framöver...
Känner själv att det är onödigt dyrt att åka nu, förra sommaren så hade frun coroneten som daglig bil då hennes vanliga var trasig men då kostade ju soppan typ 10:- mindre
Insprutning med E85 är ju ett alternativ men det kostar ju att installera och inte är E85 gratis heller
sällan man förutser framtiden. Har pratat med folk som haft sina muskelbilar (Challengers mm.) som bruksbilar runt 1980 och berättade om hur de var att köra på vintern. vet inte i vilken omfattning det saltades då, men detta var i Stockholm så det saltades väl rikligt får man antagalento skrev:
Ja man har ju också kollat lite på insprutning men vi får väl se , har ju pension nu så
behöver inte pendla till nåt jobb iaf.
Man kommer ihåg vinterkörning med stora full size , hade själv en Plymouth som året runt bil i några år och det funkade bra. Har faktiskt funderat på nån billigare jänk som vinterbil igen.
Livet kanske är för kort för att bara köra sommartid
Sen ska väl "bilförmedlingsföretag" ha en del av kakan också , såg denna Chevrolet Impala -69
på blocket för 259 k , annonsen blev fort borta och annonserades sen av Mels för 295 k.
Men ett av de största påslagen var en Chrysler -68 cab , kontaktade säljaren som ville ha
129k i annonsen men det var en före som skulle kolla. Sen dök den upp hos Sönners bil i
Stockholm för 189k , ett nätt påslag på 60k.
behöver inte pendla till nåt jobb iaf.
Man kommer ihåg vinterkörning med stora full size , hade själv en Plymouth som året runt bil i några år och det funkade bra. Har faktiskt funderat på nån billigare jänk som vinterbil igen.
Livet kanske är för kort för att bara köra sommartid
Sen ska väl "bilförmedlingsföretag" ha en del av kakan också , såg denna Chevrolet Impala -69
på blocket för 259 k , annonsen blev fort borta och annonserades sen av Mels för 295 k.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men ett av de största påslagen var en Chrysler -68 cab , kontaktade säljaren som ville ha
129k i annonsen men det var en före som skulle kolla. Sen dök den upp hos Sönners bil i
Stockholm för 189k , ett nätt påslag på 60k.
Detta var min bil mellan 2004-2012, tog hem den från tyskland, körde hem den från Düsseldorf. I februari och då vi kom i hamn på kvällen i Hangö från Rostock snöade det som fan. Köpt vinterdäck och fälgar på förhand från en firma i Hangö som monterade dem åt oss i hamnen, tur de för vi kunde knappast köra på hamnen med originaldäcken.
Dom har även gjort flera modifieringar i Tyskland, som att lamporna poppade upp hela tiden och kunde inte sänkas ner, och DRL lamporna där nere var utbytta mot några oranga klossar som såg ut att komma från en traktor. Så jag fick köpa nya lampor och koppla om lamporna så att jag kunde göra med DRL lamporna där nere på dagen och endast ha upp lamporna då det blev mörkare.
Kördes som året runt bil i några år faktiskt, hade 15km till jobbet en väg, ren landsväg. Drog 12-15l/100km vid normal körning, bästa jag fick ur den var 7l/100km då jag 2005 körde ner till Åbo på natten på riksåttan för attåka över till Åland. Farthållaren nästan hela vägen. Inte dåligt för en 5.7l L98. Jag sålde den för samma pris jag köpte den så inte direkt en vinst, men iallafall tappade den inte värdet...
När jag var liten hade jag enligt släktingar sett en svart trans am och utrbrustit att en sån ska jag också ha. Så blev det. Jag var stort fan av Knight Rider den tiden.
Jag tycker bilen utvecklade mera problem då den stod över vintern än då den kördes. Varje vår var det nåt nytt kändes det som. Eller så var det bara typiskt GM. Den här tiden var det väldigt behövligt att man kunde börja köpa reservdelar från USA.
Säga vad man vill om gamla bilar, men man kan iallafall jobba på dom själv. Jag gillar inte framtiden där jag måste byta till en modernare elbil, kommer vara en total mardröm.
Dom har även gjort flera modifieringar i Tyskland, som att lamporna poppade upp hela tiden och kunde inte sänkas ner, och DRL lamporna där nere var utbytta mot några oranga klossar som såg ut att komma från en traktor. Så jag fick köpa nya lampor och koppla om lamporna så att jag kunde göra med DRL lamporna där nere på dagen och endast ha upp lamporna då det blev mörkare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kördes som året runt bil i några år faktiskt, hade 15km till jobbet en väg, ren landsväg. Drog 12-15l/100km vid normal körning, bästa jag fick ur den var 7l/100km då jag 2005 körde ner till Åbo på natten på riksåttan för attåka över till Åland. Farthållaren nästan hela vägen. Inte dåligt för en 5.7l L98. Jag sålde den för samma pris jag köpte den så inte direkt en vinst, men iallafall tappade den inte värdet...
När jag var liten hade jag enligt släktingar sett en svart trans am och utrbrustit att en sån ska jag också ha. Så blev det. Jag var stort fan av Knight Rider den tiden.
Jag tycker bilen utvecklade mera problem då den stod över vintern än då den kördes. Varje vår var det nåt nytt kändes det som. Eller så var det bara typiskt GM. Den här tiden var det väldigt behövligt att man kunde börja köpa reservdelar från USA.
Säga vad man vill om gamla bilar, men man kan iallafall jobba på dom själv. Jag gillar inte framtiden där jag måste byta till en modernare elbil, kommer vara en total mardröm.
Ja det är ett elände med dessa datorer och all elektronik som vill krångla
Har köpt en bmw 520d xd -14, men till bmw verkar det finnas riktigt bra grejer till, kanske finns till alla jag har ingen aning.
Bla så finns det felsökningsläge så bilen står igång och går själv igenom sensorer osv, kopplar bort en "ser" vad som händer, slår på den, så då ska man kunna få mer exakt vad det är för fel. Sen gäller det ju att det funkar också
Läste nånstans att nya bmw 7 serien hade runt 700 säkringar
Har köpt en bmw 520d xd -14, men till bmw verkar det finnas riktigt bra grejer till, kanske finns till alla jag har ingen aning.
Bla så finns det felsökningsläge så bilen står igång och går själv igenom sensorer osv, kopplar bort en "ser" vad som händer, slår på den, så då ska man kunna få mer exakt vad det är för fel. Sen gäller det ju att det funkar också
Läste nånstans att nya bmw 7 serien hade runt 700 säkringar
Jag tog tåget från Stockholm till sydöstra Skåne och köpte en turbokonverterad BMW 3 serie (400 hk) givetvis med sommardäck, och åkte E22 an hemåt. Ett av de värsta sönoväder i mannaminne drabbade södra östkusten just denna kväll. Fick stanna regelbundet och vänta till det kom en plogbil och följa efter, Kalmar-Norrköping tog 6 timmar, hela resan 12 tim.DennisCA skrev:
Som tur är hade bilen diffbroms.
Fann en gammal bild på Chevelle motorn som var en 307 eller drygt 5 L . Bilden är nog från 80-talets början och man brydde sej inte om att det var fel färg. Så skulle man inte gjort idag . Men det var bara en lättare uppfräschning med nya blockpackningar och dylikt. Motorn gick mkt bra i gången och med 2-port ganska snål. Det satt TH350 låda efter 307,an.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Provar att renovera oken bak på passaten, skulle visst besikta... sista dagen idag
Ska köra det i ultraljudstvätten imorgon, har henat/honat ? insidan och putsat av kolven.
Har en ny handbromsmotor, funderar på om jag ska byta i förebyggande... bytte för flera år sedan på andra sidan, då vart jag ståendes vid soptunnan med husvagnen påkopplad och var påväg på classic car week... tur man har en bekant som kom då och visade hur man löser ett sånt problem
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska köra det i ultraljudstvätten imorgon, har henat/honat ? insidan och putsat av kolven.
Har en ny handbromsmotor, funderar på om jag ska byta i förebyggande... bytte för flera år sedan på andra sidan, då vart jag ståendes vid soptunnan med husvagnen påkopplad och var påväg på classic car week... tur man har en bekant som kom då och visade hur man löser ett sånt problem
Lät som du hade fel bil på Classic car week baranino skrev:Provar att renovera oken bak på passaten, skulle visst besikta... sista dagen idag
[bild]
Ska köra det i ultraljudstvätten imorgon, har henat/honat ? insidan och putsat av kolven.
Har en ny handbromsmotor, funderar på om jag ska byta i förebyggande... bytte för flera år sedan på andra sidan, då vart jag ståendes vid soptunnan med husvagnen påkopplad och var påväg på classic car week... tur man har en bekant som kom då och visade hur man löser ett sånt problem
Har aldrig pillat med sådant ok, så kan inte säga mycket om det