Kuslake Kuslake skrev:
Är väl en separat rem för ac. Demontera den tills tid för åtgärd finns.
Kan det räcka att helt enkelt sätta ac till ”off” tills det blir tillfälle att ordna ev kompressorfel? Det sitter väl en magnetmanövrerad frihjulskoppling där vid kompressorns ingående axel, tycker det borde funka som preventiv quick fix men jag kan för litet, input uppskattas! Och ja, tror det är lika som på vår äldre 2007:a att det är en separat rem till ac.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Kan vara det, men idag är det vanligt utan magnetkoppling. Det är då variabel deplacement, typ som hydraulpumpar och går att vinkla av till nästan 0 flöde men roterar kontinuerligt.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Skrev att jag tvättade rent igår.
Ser ni droppen med olja ?? det är en vacuumpump på baksidan av topplocket, tydligen känt problem att den läcker olja. Det är 4 cm till torpedväggen och locket sitter med 4 Torx 😠
BMW har ju klämt in motorn så långt bak det bara går, järnet på bilden motsvarar centrum på hjulen.
Oljedroppe på en läckande vacuumpump bakom bilmotorns topplock, nära torpedväggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på motorrum med en oljedroppe vid vacuumpump på topplocket, nära torpedvägg i en BMW.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Motorutrymme i en BMW med fokus på en oljedroppe och vacuumpump nära torpedväggen och hjulcentrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Tokslut
  • Laddar…
Borde gå med minispärrskaft med bitshållare, knappt mycket tjockare än vad en bits är lång, bitsen går in helt i spärrdelen

Minispärrskaft med bitshållare och öppen ände, kompakt design.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Borde gå med minispärrskaft med bitshållare, knappt mycket tjockare än vad en bits är lång, bitsen går in helt i spärrdelen

[bild]
Jo, ska köpa en sån där i morgon.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jag tänker det är inte bra att sänka ett lagret i ett vattenbad i flera timmar, risken är enligt mig stor att det kommer in vatten även genom tätningarna då.
Det är naturligtvis en risk. Vad jag förstår av fysiken och av egen erfarenhet en överdriven risk.

För vad jag förstår spelar det inte någon större roll om det kommer in vatten eller inte. Om det finns så stora hål i tätningarna att det kan komma in flytande vatten har det antagligen redan gjort det. Oavsett så kommer vattenånga att komma ut helt obehindrat genom hål av den storleken. Det blir lite som Gore-Tex. Även om det inte kan komma in vatten kommer vattenångan ut. Kan det komma in vatten kommer garanterat vattenångan ut.

Vill man vara säker kan man ju värma lagret svagt till över 100C så lär allt vatten dunsta bort. T,ex, i varmluftsugnen. Det är för övrigt ändå ett bra sätt att se till att allt vatten är borta innan man målar det som avrostats. Så brukar jag göra.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jo, ska köpa en sån där i morgon.
Kanske man kan lossa skruvarna en aning på några/alla motorfästen och pressa fram motorn. Kan inget om denna bil men principen funkar på Saab 9-5...
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
O O skrev:
Kanske man kan lossa skruvarna en aning på några/alla motorfästen och pressa fram motorn. Kan inget om denna bil men principen funkar på Saab 9-5...
Jag klurar på den saken.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tänkte helt enkelt be dem visa mig att 8.5" bak är OK enligt VAG, då gnäller jag inte.
En uppdatering här:

Har fått till svar att Riddermark menar på att den är TUV-godkänd med samma hjul runt om, får se om de kan prestera mer än ett påstående.

Men vilken soppa, jag prata med en lokal anvisad verkstad, som pratar med Solid försäkringar, som pratar med Riddermark...
 
  • Ledsen
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Verkar ju enligt:
https://www.wheel-size.com/size/volkswagen/id4/2021/
vara okej att ha lika breda på de mindre fälgarna (18 och 19"), så varför skulle det inte gå med bredare? 🤔

Aja, denna borde komma i veckan: 🙄😁
Skärmbild av en spårningssida som visar en VW ID4 21-tums Narvik-fälg redo att skickas, leveransdatum nästa vecka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Det går sådär för Riddermark, detta framför de som "bevis" för att det okej med framfälg bak:

Detta är en rad, jag fick typ 10såna rader 🙄
#NO 16.2.: mit Anhänger Achse 2:+60 kg##NO 35.: alt. zu Pos35 mit abw. Werten zu Pos49:##235/45 R21 101T XL#8,5JX21 ET40;##235/50 R20 100T#8,0JX20 ET45;##235/55 R19 101T#8,0JX19 ET45;##235/55 R19 101T M+S#8,0JX19 ET45;## [Germany only: 0603-CLO 00060/ 00061/ 00063/ 00065/ 00066/ 00068/ 00070/ 00071/ 00073/ 00075/ 00076/ 00078/ 00080/ 00081/ 00083/ 00085/ 00086/ 00087/ 00089/ 00090/ 00091 ]
Så om detta skulle stämma så får de väl byta däcken då de har satt 255/40 på alla hjul 😆
 
  • Haha
  • Gilla
Isakare och 2 till
  • Laddar…
Skrev jag envis ??
Nu är vaccumpumpen bortplockad, tätad och på plast igen.
Satte domkraften lägst bak under växellådan och pumpade lite, fick en cm till att jobba på 🙂
Tror jag ska blanda en grogg nu och fira 🍹
 
  • Gilla
breakman och 10 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Skrev jag envis ??
Nu är vaccumpumpen bortplockad, tätad och på plast igen.
Satte domkraften lägst bak under växellådan och pumpade lite, fick en cm till att jobba på 🙂
Tror jag ska blanda en grogg nu och fira 🍹
Dottern borde väl stå för drickat?😀
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det går sådär för Riddermark, detta framför de som "bevis" för att det okej med framfälg bak:

Detta är en rad, jag fick typ 10såna rader 🙄

Så om detta skulle stämma så får de väl byta däcken då de har satt 255/40 på alla hjul 😆
Vi tragglar vidare, nu kommer tydligen dessa siffror från fälgtillverkaren Alcar.
Nått dokument har jag inte fått se än.

Jag kontaktar VW direkt själv istället, så vi kommer till avslut någon gång 🙄
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi tragglar vidare, nu kommer tydligen dessa siffror från fälgtillverkaren Alcar.
Nått dokument har jag inte fått se än.

Jag kontaktar VW direkt själv istället, så vi kommer till avslut någon gång 🙄
Låter egentligen inte som ditt problem.
Men som vanlig, ska man ha nått gjort, får man göra det själv.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.