H Harald Blåtumme skrev:
Hej, har ett litet problem här och det verkar som att det finns massvis med kompetent folk som kan ge råd.

En Volvo V70 2013, 2,5 FT motorn. Funkar perfekt förutom att det kvider mycket när AC är igång särskilt vid lägre motorvarv. Det är inte fläkten, det är tydligt att när AC-kompressorn är aktiv (testat via knappen för detta) så låter den väldigt mycket och illavarslande. Kvider, råmar nästan.

Vad är den samlade expertisens råd om åtgärd? När AC är "off" så finns inga som helst konstiga missljud, enbart när den är "on". Har såvitt jag kan se inget med kupéfläkten att göra enbart AC-kompressorn.

Tips och råd mottages tacksamt.

___

Kan väl säga också att i en snarlik bil, S80 -2007, fick vi ett rejält motorhaveri pga att just AC-kompressorns rem brann av och hamnade i kamremmen. Det var på vippen att motorn klarade sig trots överkuggningar på både insugs och avgassidan. Så jag är litet extra känslig för detta nu...

I det fallet fanns inga tydliga indikationer innan haveriet, enligt verkstan hade kompressorn havererat / skurit ihop vilket gav dessa följdfel av avbrunnen rem och därefter kamremshaveri.
Min v70 2013 lät även den konstig på tomgång och lät mindre när ac var av. Visade sig att det var frihjulskopplingen på generatorn.
Bytte den och remmen så vart det tyst.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
mattetvilling mattetvilling skrev:
Min v70 2013 lät även den konstig på tomgång och lät mindre när ac var av. Visade sig att det var frihjulskopplingen på generatorn.
Bytte den och remmen så vart det tyst.
Du har en diesel? Bensinare har ofta inget frihjul. Men är ändå bra att veta, om en nyare diesel låter som den helt plötsligt blivit en 90tals fransk diesel är det ofta frihjulet.
 
  • Gilla
mattetvilling
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Låter egentligen inte som ditt problem.
Men som vanlig, ska man ha nått gjort, får man göra det själv.
Nä så är det ju egentligen, samtidigt vill jag hellre att de löser ljusinställningen på bilen, funderar på om givaren på bakvagnen gått sönder.
 
Kuslake Kuslake skrev:
Du har en diesel? Bensinare har ofta inget frihjul. Men är ändå bra att veta, om en nyare diesel låter som den helt plötsligt blivit en 90tals fransk diesel är det ofta frihjulet.
Jepp en dieselmotor.
 
mattetvilling mattetvilling skrev:
Min v70 2013 lät även den konstig på tomgång och lät mindre när ac var av. Visade sig att det var frihjulskopplingen på generatorn.
Bytte den och remmen så vart det tyst.
Mycket intressant uppslag, betydligt mindre pengar än att byta kompressor och nästan så man kan göra det själv. Stort tack för denna idé, svägerskan som äger denna bil blir nog glad att det ev inte hamnar på 10-15 kkr att fixa utan kanske bara 5 kkr om en verkstad fixar.

Gäller ju att det är kompetenta nog att förstå vad som är exakta felet också, som lekman konstaterar jag bara att det låter riktigt onormalt från AC-pumpen vid låga varvtal. Under färd landsväg/motorväg märks inget, tyst bil överlag så det är inte att missljud därifrån skulle överröstas i större omfattning.
 
F
H Harald Blåtumme skrev:
Mycket intressant uppslag, betydligt mindre pengar än att byta kompressor och nästan så man kan göra det själv. Stort tack för denna idé, svägerskan som äger denna bil blir nog glad att det ev inte hamnar på 10-15 kkr att fixa utan kanske bara 5 kkr om en verkstad fixar.

Gäller ju att det är kompetenta nog att förstå vad som är exakta felet också, som lekman konstaterar jag bara att det låter riktigt onormalt från AC-pumpen vid låga varvtal. Under färd landsväg/motorväg märks inget, tyst bil överlag så det är inte att missljud därifrån skulle överröstas i större omfattning.
Dum fråga kanske men: Har du konstaterat att det lnte bara är remmen till kompressorn som låter? Dvs provat att spraya den under drift?
 
Fick av bromsskölden utan att pressa ut hjulnavet, som VHB påstod var nödvändigt.
Bromssköld och annan bilkomponent på en verktygstäckt arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick borra ut skruvarna bakifrån och vrida av bultskallarna, här var det trevligt med fräs men pelarborrmaskin hade funkat lika bra. Det är genomgående hål för dessa skruvar så lätt att pricka rätt. Sen klippa bort en bit av bromsskölden så gick det att träda den över axeln.

Hände för några dar sen den har elektrolysbehandlats nu och ska målas. Ska till biltema m.m. och införskaffa det som behövs. Silikonfett också till bromsokens glidpinnar och kolv.

Jag skulle gärna vilja elektroplätera och gulpassivera bromsoken men det är lite för involverat för mig just nu så det blir bara färg.
 
  • Gilla
galento och 3 till
  • Laddar…
@Harald Blåtumme
Kolla som sagt om det är en extra rem till av
Så här ser det ut på D5 -11
Exploded view diagram of Volvo D5 engine parts with labels.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Kuslake Kuslake skrev:
Du har en diesel? Bensinare har ofta inget frihjul. Men är ändå bra att veta, om en nyare diesel låter som den helt plötsligt blivit en 90tals fransk diesel är det ofta frihjulet.
¨har inget med bensin eller diesel att göra.........dessutom har många av volvos äldre bensinare även dem frihjul.
 
Och andelen jag bytt frihjul på är säkert minst 99% diesel. Troligen slits det mindre på bensinare då dom går mindre "orunt", inte lika mycket ryck och slit i remmen.
 
Tänkte byta multirem på min, men tänkte inte på att det var 2st så jag har bara den till ac hemma...
Trodo tar 273 skickas imorgon, AD tar typ 500 då finns den hemma imorgon, dom får leveranser varje dag

Det är ju fn att det ska vara dubbelt så dyrt att handla lokalt, samtidigt förstår jag ju att det kostar mer att ha en liten butik med flera anställda än ett mega lager/inget lager
 
Kuslake Kuslake skrev:
Och andelen jag bytt frihjul på är säkert minst 99% diesel. Troligen slits det mindre på bensinare då dom går mindre "orunt", inte lika mycket ryck och slit i remmen.
de slits nog mest av att de snurrar överhuvudtaget. Enligt INA som är den största oe tillverkaren av dessa så ska de egentligen bytas förebyggande vid typ 10-15k mil. Det är förväntad livslängd. Hur många gör det...........
 
Gates har typ samma rekommendation, typ 12000mil på drivrem och kringutrustning.
 
Ledsen om jag kapar tråden med något som inte passar in, men numera är det nästan hopplöst att hitta nya bilar med tillräckligt brett bageutrymme. Till vad: jo golfklubbor. På 2000-talet början fungerade en vanlig passat, men inte numera. Det får bli en byggarbetarbil snart. Konstigt att inte detta testas eller ifrågasätts.
 
  • Gilla
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Ledsen om jag kapar tråden med något som inte passar in, men numera är det nästan hopplöst att hitta nya bilar med tillräckligt brett bageutrymme. Till vad: jo golfklubbor. På 2000-talet början fungerade en vanlig passat, men inte numera. Det får bli en byggarbetarbil snart. Konstigt att inte detta testas eller ifrågasätts.
Nämen. Finns det nån som spelar golf nuförtiden? Känns inte det väldigt 2002…….
 
  • Gilla
Manhunter och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.