• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
galento
Vi tillhör nog dom som kör gamla ök 😉😉 4 över 30 år , en 22 åring och den nyaste 18 åringen 😉 😎😎.
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Läste här om dagen att snittåldern ökat senaste åren p.g.a att det säljs dåligt med nya bilar, och mycket nyare beg går på export, snittåldern nu var 19,5 år.
Men bilar som kommer nå 30 år är nog påväg att utrotas, det krävs mer än svets för att hålla igång de senare generationer av bilar.
https://www.trafa.se/vagtrafik/hur-gamla-ar-olika-typer-av-vagfordon-11486/

11,4 år är bilarna 2023.

Jag håller med om att trenden nog är att det blir svårare att hålla gamla bilar i liv, samtidigt tror jag det kommer gå rätt bra om man vill - titta tex på hur Grufman jobbar med Teslorna. Så kommer fler mindre verkstäder kunna göra. Det kommer krävas lite andra färdigheter än tidigare men tror jag inte är ett stort hinder.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Ja, det kommer nog inte vara drivlinan som tar knäcken på framtidens bilar, utan all kringelektronik.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Vi tillhör nog dom som kör gamla ök 😉😉 4 över 30 år , en 22 åring och den nyaste 18 åringen 😉 😎😎.
Samma här. Bruksbilarna är båda 20år gamla i år , sommarbilen är 30år i år. Min erfarenhet är att det är sällan något mekaniskt som tar slut på bilen, det är rosten som tar dem till slut.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Rosten kan hållas på avstånd med årliga skyddsbehandlingar, åtminstone det strukturella kan hållas intakt. Plåtar och sånt är det värre med, man får hålla efter dom.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Läste för länge sedan att en tung lastbil slet 100ggr mer än en personbil på vägunderlaget. Om det stämmer borde mer saker fraktas med tåg istället för dessa lastbilskaravaner som numera trafikerar vägarna.
Finns inte järnväg för det idag, för mycket enkelspår och även avsaknad av ellinjer. Alla gamla "godsmagasin" är borta. Finns ingen infrastruktur utan enorma investeringar.
 
Jag gjorde mig av med en 945 -93 nyligen, och det var mycket pga av att slitdelar blev svårare att hitta. Inte de vanligaste som broms och fjädring, utan länkarmar, växelådsbalk osv. Inte omöjligt, men man fick leta längre och längre.

/Höghus
 
RoTe
A AndersS skrev:
Finns inte järnväg för det idag, för mycket enkelspår och även avsaknad av ellinjer. Alla gamla "godsmagasin" är borta. Finns ingen infrastruktur utan enorma investeringar.
Plus att järnvägsjobben fortfarande hålls bakom fackens rygg. För att få någon flexibilitet och prisvärdhet i det hela måste man totalförstöra arbetsvillkoren och importera arbetskraft som är villig att jobba till slavlöner.
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
Med en dåres envishet.

Legat under dotterns BMW 120 hela dagen, fixat flera oljeläckage.
Har bilen uppkörd på 2 ramper i garaget och ville nu tvätta ordentligt runt motorn, tvätta uppifrån hjälper inte.
Så jag la ut pappkartonger och en gammal matta under bilen. Sprutade avfettning överallt som fick dra länge, sen värmde jag vatten som jag hällde i en blomspruta med vass stråle och spolade av med krypandes under bilen.
Vist, det heter "kallavfettning" men med varmt vatten lossnar det ännu bättre.
Motorn är kliniskt ren, jag är nyduschad och tvättmaskinen försöker få kläderna rena.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
vcx och 11 till
  • Laddar…
Hej, har ett litet problem här och det verkar som att det finns massvis med kompetent folk som kan ge råd.

En Volvo V70 2013, 2,5 FT motorn. Funkar perfekt förutom att det kvider mycket när AC är igång särskilt vid lägre motorvarv. Det är inte fläkten, det är tydligt att när AC-kompressorn är aktiv (testat via knappen för detta) så låter den väldigt mycket och illavarslande. Kvider, råmar nästan.

Vad är den samlade expertisens råd om åtgärd? När AC är "off" så finns inga som helst konstiga missljud, enbart när den är "on". Har såvitt jag kan se inget med kupéfläkten att göra enbart AC-kompressorn.

Tips och råd mottages tacksamt.

___

Kan väl säga också att i en snarlik bil, S80 -2007, fick vi ett rejält motorhaveri pga att just AC-kompressorns rem brann av och hamnade i kamremmen. Det var på vippen att motorn klarade sig trots överkuggningar på både insugs och avgassidan. Så jag är litet extra känslig för detta nu...

I det fallet fanns inga tydliga indikationer innan haveriet, enligt verkstan hade kompressorn havererat / skurit ihop vilket gav dessa följdfel av avbrunnen rem och därefter kamremshaveri.
 
Redigerat:
hsd hsd skrev:
Vra det där de gjorde SAAB caben
De gjorde iallafall några av saab-cabbarna där... Generationen 1994-2003, kanske den innan på gamla 900an? Tror de gjorde lite uddamodeller av gamla 900arn också.
Isakare Isakare skrev:
SAABarna från Nystad stod mot rosten bättre än de från Trollhättan.
Bekanta som jobbat på saab har sagt att de var bättre på att bygga bilarna än trollhättan, små skillnader och förbättringar.

Sista generationen av saab cabbar gjordes i Graz, Österrike (av Magna Steyr, enl google, jag borde vetat då jag haft sådan saab cab) förutom de allra sista när Spyker köpt saab, då gjordes de i trollhättan...
M mindis skrev:
Har för mig jag har hört det med.
Gjorde de inte bara cabbar där? Kommer fasen inte ihåg, har något svagt minne av att cabbarna sprack i torpedväggen.
De gjorde någon Opel också, kommer inte ihåg vilken modell,men den såg rätt trevlig ut. Kan den ha rostat mindre också 😂😂
Jag har läst att den generationen 900/9-3 hade just Opels torpedvägg och lite annat. Det var tydligen i England som dessa framförallt gick sönder, pga att de var högerstyrda och då lite annorlunda...

Men den generationen cab var väldigt vek, jag har bara kört ett par st, nån ng900 och en og9-3 viggen. Ratten svajar när man accelererar fullt eller kör på dålig väg... Vanliga gamla 9-3 var ju inte jättestabil, men inte svajig i karossen som på cabben... Nästa generation (2004-2011) är väldigt vridstyv... Första generationen cabbar har jag aldrig kört, men hört de är ännu vekare...

Fina bilar, saabarna, hursomhelst...
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Hej, har ett litet problem här och det verkar som att det finns massvis med kompetent folk som kan ge råd.

En Volvo V70 2013, 2,5 FT motorn. Funkar perfekt förutom att det kvider mycket när AC är igång särskilt vid lägre motorvarv. Det är inte fläkten, det är tydligt att när AC-kompressorn är aktiv (testat via knappen för detta) så låter den väldigt mycket och illavarslande. Kvider, råmar nästan.

Vad är den samlade expertisens råd om åtgärd? När AC är "off" så finns inga som helst konstiga missljud, enbart när den är "on". Har såvitt jag kan se inget med kupéfläkten att göra enbart AC-kompressorn.

Tips och råd mottages tacksamt.

___

Kan väl säga också att i en snarlik bil, S80 -2007, fick vi ett rejält motorhaveri pga att just AC-kompressorns rem brann av och hamnade i kamremmen. Det var på vippen att motorn klarade sig trots överkuggningar på både insugs och avgassidan. Så jag är litet extra känslig för detta nu...

I det fallet fanns inga tydliga indikationer innan haveriet, enligt verkstan hade kompressorn havererat / skurit ihop vilket gav dessa följdfel av avbrunnen rem och därefter kamremshaveri.
Det verkar ju vara ac kompressorn som håller på att ge upp.

Om man inte vill sätta pengar på att laga den. Nu vet jag inte hur det är på den motorn men om den har en skild rem till kompressorn så kan man ju ta bort den eller om det är samma rem som driver flera saker så kan man ju försöka hitta en kortare rem som man inte drar över kompressorn. Vet inte om det är möjligt på den motorn men på vissa motorer går det.
Nackdelen med att koppla bort kompressorn och inte använda ac anläggningen en tid är väl att det är stor risk att packningar torkar och ventiler börjar kärva.

Annars så kan man väl prova att göra en ac service men det är troligen försent
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Hej, har ett litet problem här och det verkar som att det finns massvis med kompetent folk som kan ge råd.

En Volvo V70 2013, 2,5 FT motorn. Funkar perfekt förutom att det kvider mycket när AC är igång särskilt vid lägre motorvarv. Det är inte fläkten, det är tydligt att när AC-kompressorn är aktiv (testat via knappen för detta) så låter den väldigt mycket och illavarslande. Kvider, råmar nästan.

Vad är den samlade expertisens råd om åtgärd? När AC är "off" så finns inga som helst konstiga missljud, enbart när den är "on". Har såvitt jag kan se inget med kupéfläkten att göra enbart AC-kompressorn.

Tips och råd mottages tacksamt.

___

Kan väl säga också att i en snarlik bil, S80 -2007, fick vi ett rejält motorhaveri pga att just AC-kompressorns rem brann av och hamnade i kamremmen. Det var på vippen att motorn klarade sig trots överkuggningar på både insugs och avgassidan. Så jag är litet extra känslig för detta nu...

I det fallet fanns inga tydliga indikationer innan haveriet, enligt verkstan hade kompressorn havererat / skurit ihop vilket gav dessa följdfel av avbrunnen rem och därefter kamremshaveri.
Skulle inte starta den motorn igen innan felet lokaliserats om jag vore du.
Är ju i princip samma motor, så hoppar multiremmen kan den fara in i kamremmen.
Dock förbättrades skyddet mellan remmarna på senare år, men risken finns fortfarande.
 
Är väl en separat rem för ac. Demontera den tills tid för åtgärd finns.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.