Så var det ja. Tror jag konstruerade och var där någon gång mellan 1994-96, så minnet är något urvattnat 😎
 
hsd
Isakare Isakare skrev:
SAABarna från Nystad stod mot rosten bättre än de från Trollhättan.
Vra det där de gjorde SAAB caben
 
DennisCA DennisCA skrev:
Kanske navet också kunde må bra av elektrolys fast då ska lagret ut.
Varför det? Är de rostfria spelar det ingen roll och skulle det finnas rost försvinner den ju. Eller hur tänker du?
 
Jag tänker det är inte bra att sänka ett lagret i ett vattenbad i flera timmar, risken är enligt mig stor att det kommer in vatten även genom tätningarna då.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Jag tänker det är inte bra att sänka ett lagret i ett vattenbad i flera timmar, risken är enligt mig stor att det kommer in vatten även genom tätningarna då.
Du tänker rätt. Inte värt att riskera att få in skit i lagren så du ändå får riva bilen igen för att du inte lade nån minut på att trycka ut lagret.
 
Är här igen.
Rev och bytte valetronicmotor i höstas. Ny packning på kåpan, men det hjälpte inte, så nu är den limmad med silikon.
En packning i gummi ska ju inte behöva limmas.

Nästa problem är värre, bilen varnar för bakre lambdasond.
De går typ inte att få bort utan att bygga specialverktyg, men jag lossade avgasflänsen så jag kan se sonderna (2 främre, 2 bakre)
På den som larmar hänger en droppe olja !!!
Oljeläckaget från kåpan har runnit utmed kablarna/höljet och in i sonden !!!
Motor med avtaget topplock som visar kamaxlar och ventiler, bilens insida synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Tokslut
  • Laddar…
Undrar hur Sveriges svar till EU kommer att bli vad beträffar EUs vansinniga "förslag" att alla bilar äldre än 30 år ska skrotas? Utom sådana exemplar som bevisligen är rena "samlarexemplar" och som ska få sparas just av den anledningen.

Personligen planerar jag att min kommande bil just kommer att bli en 30+ år gammal bil just för att den ska bli skattebefriad. Misstänker att vägskatten kommer att chockhöjas rejält närmaste åren innan det svenska vägnätet totalt kommer att kollapsa. Till att börja med kan vi börja med att chockhöja vägskatten på alla batteribilar som sliter mest på vägarna i förhållande till sin vikt.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Jag försökte hitta någon uppgift på hur många bilar det finns i Sverige som är äldre än 20 år, 30 år osv. Det var inte lätt att hitta sådan statistik.

Jag gissar att det är rätt få bilar och därmed är en skrotningsregel meningslös. Snittåldern är straxt under 15 år så bilarna i svansen på åldersdiagrammet är nog få. Dessutom är det nog så att de som kör så gamla bilar inte kör speciellt långt även om bilarna brukas till vardags - kör man mycket så uppgraderar de flesta.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Läste för länge sedan att en tung lastbil slet 100ggr mer än en personbil på vägunderlaget. Om det stämmer borde mer saker fraktas med tåg istället för dessa lastbilskaravaner som numera trafikerar vägarna.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Vi är bortskämda med leverans av varor dagen efter beställning, då passar 1800-talslösningar som tåg inte in.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Läste för länge sedan att en tung lastbil slet 100ggr mer än en personbil på vägunderlaget. Om det stämmer borde mer saker fraktas med tåg istället för dessa lastbilskaravaner som numera trafikerar vägarna.
Jag har för mig att det var en fjärdepotens på axeltrycket.
Så har du 10ggr större axeltryck så landar du på 10 000ggr större slitage.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Lastbilar sliter mycket mera på vägarna och det har väl aldrig funnits så mycket lastbilar som nu känns det.

Oavsett har haft det här bromsoket i elektrolysbad över helgen, nu ska det målas i nån passligt färg. Jag tänker guld, om jag hittar.

Bromsok ligger på ett arbetsbord efter elektrolysbehandling, redo att målas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bromsok efter elektrolysbad redo att målas, placerat på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Vi är bortskämda med leverans av varor dagen efter beställning, då passar 1800-talslösningar som tåg inte in.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag försökte hitta någon uppgift på hur många bilar det finns i Sverige som är äldre än 20 år, 30 år osv. Det var inte lätt att hitta sådan statistik.

Jag gissar att det är rätt få bilar och därmed är en skrotningsregel meningslös. Snittåldern är straxt under 15 år så bilarna i svansen på åldersdiagrammet är nog få. Dessutom är det nog så att de som kör så gamla bilar inte kör speciellt långt även om bilarna brukas till vardags - kör man mycket så uppgraderar de flesta.
Läste här om dagen att snittåldern ökat senaste åren p.g.a att det säljs dåligt med nya bilar, och mycket nyare beg går på export, snittåldern nu var 19,5 år.
Men bilar som kommer nå 30 år är nog påväg att utrotas, det krävs mer än svets för att hålla igång de senare generationer av bilar.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.