useless useless skrev:
Inte för att det svarar på din fråga, men...
Jag har slutat helt med olika specialmedel för rostlösning och gått över till en vanlig blomspruta med diesel. Enligt min upplevelse är det inte ett dugg sämre än andra medel - Snarare tvärtom. Men det finns kanske något mirakelmedel jag har missat som verkligen funkar?
Jag har inte provat Diesel i blomspruta så kan inte jämföra med den. Men liqui molly (eller hur dom nu stavas) har en rostlösare som är väldigt bra. Jag får i mitt jobb ganska ofta bråka med bakrutetorkare som ärgat fast. Brukar ösa på med vad för rostlösare jag har för tillfället har inte märkt någon större skillnad. Men så var jag till en ny bildelsbutik som hade verkstad också. Försäljaren sa att köp den här från liqui molly den är bäst. Ja ja tänkte jag försäljninssnack men köpte den. Någon tid senare så kom det förstås en bil där baktorkaren satt fast ordentligt. Jag plockade lös hela motorn och tänkte jag bråkar med den sen. Smörjde förstås med rostlösaren och lämnade det att ligga en stund. Sedan kom en arbetskamrat och frågade varför jag tagit loss allt. Jag sa att den sitter fast ordentligt. Han hade lite tid över så han tänkte börja bråka med den. Han tog loss muttern ryckte några gånger i torkarn och den kom lös. Hade flera liknande upplevelser med den rostlösaren. Jag har inte hittat någon butik som säljer den på länge tyvärr. Fast det skulle säkert gå att beställa på nätet.

Har en vän som hade bilverkstad. Där använde dom motorolja i oljekanna som rostlösare. Dom sa att det fungera minst lika bra.
 
Det var meningen att jag skulle få leka med en sådanhär fin bil idag
Röd pickupbil med trasig vindruta i en verkstadslokal, verktyg synliga på motorhuven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röd och vit Dodge-pickup parkerad inomhus med trasig vindruta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men nya vindrutan var trasig vid leverans. 2 mån väntetid på en ny.😒

Det här stod på instrumentbrädan
Instrumentbräda med skylt som säger "WE DONT LISTEN TO THE RADIO WE LISTEN TO THE ENGINE" bredvid varvräknare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
husägaren TS och 6 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Det var meningen att jag skulle få leka med en sådanhär fin bil idag
[bild]

[bild]
Men nya vindrutan var trasig vid leverans. 2 mån väntetid på en ny.😒

Det här stod på instrumentbrädan
[bild]
Din?
Såg fin ut, årsmodell?
 
nino nino skrev:
Din?
Såg fin ut, årsmodell?
Många år sedan.
Jag vet faktiskt inte. Är inte jag som jagat fram glas till den
 
Vad är det med försäkringsbolag egentligen nuförtiden? Varje gång bilförsäkringen ska förnyas drar de en rövare och sätter något rövarpris.

Jag fick en prova på försäkring billigt ett halvår när jag köpte min Swift. Nu när den skulle förlängas fick jag erbjudande om 6500:- om året! För en billig pluttbil. Två samtal senare till ett par andra bolag och vips betalar jag nu 3625:- för helförsäkring/ år istället.

Det är rätt tröttsamt att hålla på och mekka med detta men man blir ju förbannad…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Vad är det med försäkringsbolag egentligen nuförtiden? Varje gång bilförsäkringen ska förnyas drar de en rövare och sätter något rövarpris.
Inget nytt under solen. Har varit så under många år. Försäkringarna behöver ses över 1 gång per år.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Med en dåres envishet har jag återigen servat V70:n, eller "babytransportern" som vi kallar den.
Svärandes, suckandes och med en känsla av hopplöshet rullade jag runt i leran och bytte olja, oljefilter, luftfilter och vem i hela friden har konstruerat kupéfiltrets placering?! Tänker man varenda gång.

Men rackarns vad nöjd man är när det är gjort.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
galento
N Niq skrev:
Det var meningen att jag skulle få leka med en sådanhär fin bil idag
[bild]

[bild]
Men nya vindrutan var trasig vid leverans. 2 mån väntetid på en ny.😒

Det här stod på instrumentbrädan
[bild]
Wow va snygg denna var 🤘🤘🤘
 
galento galento skrev:
Wow va snygg denna var 🤘🤘🤘
Ja den var i bra skick. Underligt nog när det kommer gammla jänkare så brukar det vara vrak. Men ibland dyker det upp pärlor som den här eller helt nyrenoverade.

Den hade också ett klistermärke från Västerås -22
 
Har köpt ny drivknut och ny kulled till höger framhjul. Börjar med att plocka bort bromsoket. Kniper av bromsslangen och tejpar för enligt VHB.
b0q8KTjh.jpg

Bromsoken kom av ganska lätt, och bromsskivan likaså.
frNJYUEh.jpg

Mellan den bilden och nästa hade det gått ganska länge, fick slåss ganska hårt mot bultarna i den övre armen. Jag vill ha bort hela navet så jag lossar båda kullederna.
5Ni8c0ah.jpg

En sak jag inte hittar är hur jag får bort bromsskölden. Jag ser några bultar man kan skruva bort men det ser ut som navet måste komma isär för att få av det, jag tror kanske lagret måste plockas ut.

Här är också den nya kulleden, den gamla är kass det känns hur glapp den är. Den övre känns ganska bra faktiskt.
TTKo0CGh.jpg

Bromsoken då, pinnarna glider lätt och damaskerna är hela och känns flexibla och friska, jag tror inte de behöver bytas.
2CKmsEyh.jpg

Nu glömde jag ta en bild på kolvens anläggningsyta men den såg ganska "gnarly" ut så ny kolv kanske behövs men kanske den kan räddas... Jag har plockat ut bromsoket för jag tänkte jag ska köra alla delarna i ett elektrolysbad.

Jag vill göra samma med bromsskölden och försöka förlänga livet på den. Kanske navet också kunde må bra av elektrolys fast då ska lagret ut. Lagren känns bra tycker jag.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
DennisCa:s inlägg plus car wizard "avsnitt" på youtube fick mig till att minnas att det fanns en ihoppsättningsfabrik i Nystad som jag gjorde lite jobb hos, Valmet Automotive har jag för mig de hette. Först konstruerade vi lite svetsfixturer till någon Lada modell och nått år senare eller så så var det svetsfixturer till en Porsche Boxster. Var en viss skillnad på de plåtar som de fick från de olika märkena. Lada plåtarna slogs ner med slägga i fixturerna och Porsche plåtarna passade perfekt. Man blev lite förvånad då man hade i princip likadana toleranser på fixturerna, men,men. Väldigt fin fabrik som körde ett flertal märken i samma lina. Tror de körde Saab, Opel och Porsche i samma lina, Lada tror jag hade en egen..
Inte så mycket om bilfix, men lite bilbyggarmemoribilia.
Mvh mindis
 
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
M mindis skrev:
DennisCa:s inlägg plus car wizard "avsnitt" på youtube fick mig till att minnas att det fanns en ihoppsättningsfabrik i Nystad som jag gjorde lite jobb hos, Valmet Automotive har jag för mig de hette. Först konstruerade vi lite svetsfixturer till någon Lada modell och nått år senare eller så så var det svetsfixturer till en Porsche Boxster. Var en viss skillnad på de plåtar som de fick från de olika märkena. Lada plåtarna slogs ner med slägga i fixturerna och Porsche plåtarna passade perfekt. Man blev lite förvånad då man hade i princip likadana toleranser på fixturerna, men,men. Väldigt fin fabrik som körde ett flertal märken i samma lina. Tror de körde Saab, Opel och Porsche i samma lina, Lada tror jag hade en egen..
Inte så mycket om bilfix, men lite bilbyggarmemoribilia.
Mvh mindis
SAABarna från Nystad stod mot rosten bättre än de från Trollhättan.
 
M mindis skrev:
DennisCa:s inlägg plus car wizard "avsnitt" på youtube fick mig till att minnas att det fanns en ihoppsättningsfabrik i Nystad som jag gjorde lite jobb hos, Valmet Automotive har jag för mig de hette. Först konstruerade vi lite svetsfixturer till någon Lada modell och nått år senare eller så så var det svetsfixturer till en Porsche Boxster. Var en viss skillnad på de plåtar som de fick från de olika märkena. Lada plåtarna slogs ner med slägga i fixturerna och Porsche plåtarna passade perfekt. Man blev lite förvånad då man hade i princip likadana toleranser på fixturerna, men,men. Väldigt fin fabrik som körde ett flertal märken i samma lina. Tror de körde Saab, Opel och Porsche i samma lina, Lada tror jag hade en egen..
Inte så mycket om bilfix, men lite bilbyggarmemoribilia.
Mvh mindis
Valmet finns kvar. Sensate bil jag hört att dom byggt är Mb B:klass
 
Har för mig jag har hört det med.
Gjorde de inte bara cabbar där? Kommer fasen inte ihåg, har något svagt minne av att cabbarna sprack i torpedväggen.
De gjorde någon Opel också, kommer inte ihåg vilken modell,men den såg rätt trevlig ut. Kan den ha rostat mindre också 😂😂
 
M mindis skrev:
Har för mig jag har hört det med.
Gjorde de inte bara cabbar där? Kommer fasen inte ihåg, har något svagt minne av att cabbarna sprack i torpedväggen.
De gjorde någon Opel också, kommer inte ihåg vilken modell,men den såg rätt trevlig ut. Kan den ha rostat mindre också 😂😂
Tidigare gjorde de vanliga 99 och 900OG. Opel Calibra tillverkades där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.