Isakare Isakare skrev:
Drar de lagom som jag alltid gjort och aldrig haft nått problem med. Och problemet gäller inte bara låsskruvarna, utan alla skruvar, de är dragna lagom med ett litet skaft, smorda med antikärvpasta, men sitter nu som de vore dragna med 1" maskin för 10 år sen utan smörjning.
Samma sak har hänt 3 gånger nu på denna bil.
och vad är antikärvpasta? Är det alu eller kopparpasta så släng skiten åt fanders. Se till att gängorna är fria från rost och skit och smörj sen lite med vanligt fett.
Har även jag lagat bilar länge och har även jobbat på stor däckverkstad i flera år och dragit av låshylsor sådär har jag nog aldrig gjort.......
Eller jo rensat nå Mcgard lås har jag varit med om på nån bmw förresten. En sån med fälgar med typ 7-8cm in till skruven. Väldigt djupa fälgar på vissa bmw. Den blev det stora rondellen och byte av fälg. Snitta av ekrarna så navet blev kvar bara och sen kapa genom centrum på fälg och då skruven så man fick bort skiten....
 
Isakare Isakare skrev:
men är helt oförstående varför dessa fastnar så hårt.
Kan det vara någon typ av "korrosion" på grund av materialkombinationerna i bult/fälg/"mutter". Och gnäll gärna på att jag skriver bult om ni orkar...

Tänker att det liksom "ärgar ihop".
 
Redigerat:
S Stefan1972 skrev:
och vad är antikärvpasta? Är det alu eller kopparpasta så släng skiten åt fanders. Se till att gängorna är fria från rost och skit och smörj sen lite med vanligt fett.
Har även jag lagat bilar länge och har även jobbat på stor däckverkstad i flera år och dragit av låshylsor sådär har jag nog aldrig gjort.......
Eller jo rensat nå Mcgard lås har jag varit med om på nån bmw förresten. En sån med fälgar med typ 7-8cm in till skruven. Väldigt djupa fälgar på vissa bmw. Den blev det stora rondellen och byte av fälg. Snitta av ekrarna så navet blev kvar bara och sen kapa genom centrum på fälg och då skruven så man fick bort skiten....
Grafitbaserad pasta. "Används på gängförband i korrosiva miljöer och sjöfart"
 
Isakare Isakare skrev:
Grafitbaserad pasta. "Används på gängförband i korrosiva miljöer och sjöfart"
prova med fett då.........man vet ju aldrig. Finns ju ingen anledning att överdriva och det som fungerar bäst är egentligen helt rena gängor som möjligen får en droppe olja. Att det går tungt är ju som sagt skiten men den tar man aldrig bort utan man kletar på mer smörj bara och tror att det blir bättre. Generellt sett alltså, menar inte att dina skruvar är rostiga och fula.
 
På min BMW 5serie var det samma elände med just låsbulten. Efter 2 avdragna låsbultar så gav jag upp och körde vanlig bult. Jag drog inte fast dessa trasiga låsbultar ”för hårt” och ändå inträffade det två ggr i rad.
Med vanliga bultarna hade jag aldrig mer problem.
 
galento
S Stefan1972 skrev:
prova med fett då.........man vet ju aldrig. Finns ju ingen anledning att överdriva och det som fungerar bäst är egentligen helt rena gängor som möjligen får en droppe olja.
Brukar kolla att gängorna är rena och en liten dusch 5-56 eller liknande.
 
En myskväll garaget med polermaskinen så är den 15 år gamla BMWn som ny. Nu ska bara sommardäcken på :)
Välpolerad 15-årig BMW i ett garage, redo för sommardäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
Påskpaket från Amerikat här, fint inslaget också. (Captain fabs servosnäcksfäste) Har manuell styrning nu och servostyrningen som fanns på dessa 60-talsbilar var av hydraulcylindertyp vad det nu kan heta. Så med detta fäste kan man montera en "modernare" servostyrsnäcka ist.

SFleR6hkmgEJkVBn0zG89gcHnSGKbJM8D80nAFbAjgvUh3U4RafHcFMP_koVQA1bMleYHuhdYojaoOz8KZDvw2nGUE9JNNCA8-IXDU7AB_hXDLaLmFHqDXu6EZm760hrBj8XoFF6sy5cECdZwX_kTlP-FoKDkIjNSKY2oVIgFzjP4MGR9D6Sv0OxQGOqKIFeBfRcWYBTbgTNMGBN5NToURnKkBp6IpXhxEGjUg4hOLjPG0-H--pe8aDgmw0SpErI8D9yl5kMmjkVYnWVDr0RMGwORaXRPbbzAQf3u7NKVBjqrh2OGmKvbBYF6fdjySJsxiGALiMZozKr_v4LI4SB8WFLim_gqqbsg-ZGa9cOmLoYYjF_Fl241x6cq4ClXQVLhjymaTBAb761HWLYOVMzL6i8Gl4J1ZPutkPF8dUcV7_VYFDOMiL-PdUmj2gTtDYeKaA900vBy9A9hiw41-3p61iSSKTQmnAiF_QsTDtVkrRC7VAgmd8JXB2V3eJDG2n7Gz2k28GB3f9AnXolF6CYgr23E-VrX7TcusOcPvKGAur3bcNJn8236vpe3I43QZUO_-est-w3wPMx6J7ouVIWtti3-ucz6U4tV85NEmz3ynXwTqqNRrGdpGYC5t56xwbfn8lbWQ_j-RgcN5xK_Y5h_T3hXzXbNYJCN5_4zYl321cvcV6ovkM74iU5Dr5lDv6_Wrwi3_0olGUJbbp_vPSgTxE0NYkXXq5Fl93d5HUm01abe3-xMo1KTbsEdBtnf12I9eUSwQRdZQa5VxG62Npngd6s4z8amrEcnx1YpcR8da_Wkznx-wihPqsXnYAwDCciob-ICqw=w1250-h938-no
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Påskpaket från Amerikat här, fint inslaget också. (Captain fabs servosnäcksfäste) Har manuell styrning nu och servostyrningen som fanns på dessa 60-talsbilar var av hydraulcylindertyp vad det nu kan heta. Så med detta fäste kan man montera en "modernare" servostyrsnäcka ist.

[bild]
Kul när det finns sådana prylar att köpa, sånt gillar jag.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Är det bara jag som använder lövblåsen för att blåsa torr bilen efter tvätt? :thinking:;)
Blåser, sedan torkduk, som inte blir mättad och behöver vridas ur på en hel bil.

Testa om ni inte redan gjort.
Lättare att bli av med vatten runt speglar och handtag.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Är det bara jag som använder lövblåsen för att blåsa torr bilen efter tvätt? :thinking:;)
Blåser, sedan torkduk, som inte blir mättad och behöver vridas ur på en hel bil.

Testa om ni inte redan gjort.
Lättare att bli av med vatten runt speglar och handtag.
Upplärd på den tiden man använde sämskinn :p
Men jag använder just nu king arthurs stora torkduk, den är helt galen på att suga vatten, behöver inte vrida alls på en hel bil.

Jag har förvisso tittat på lövblås men det är inte lönt att ta en eldriven med för lite fjutt för min trädgård. Så får se om jag slår slag i saken och köper en värsting.

Helst hade jag velat ha lövsug på släp så man sluppit räfsa in allt i påsar.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Någon som vet ett billigt och bra ställe i Linköping för att lägga om däck och balansering? Det är ok med fulställen också. Gäller däck till en gammal S40.
 
galento
R Rkarlsson skrev:
Upplärd på den tiden man använde sämskinn :p
Men jag använder just nu king arthurs stora torkduk, den är helt galen på att suga vatten, behöver inte vrida alls på en hel bil.

Jag har förvisso tittat på lövblås men det är inte lönt att ta en eldriven med för lite fjutt för min trädgård. Så får se om jag slår slag i saken och köper en värsting.

Helst hade jag velat ha lövsug på släp så man sluppit räfsa in allt i påsar.
Är det en sådan torkduk du har ? ja sämskinn hade man förr :D;)

Torkhandduk King Carthur Black Diamond (autodude.se)
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Man kanske ska testa den torkduken, har flera men tycker ingen riktigt fungerar bra. Eller har en sonax som liknar den du länkar som funkar helt okey.

Brukar köra torkstöd o det "förstör" dukarna tillslut enligt min erfarenhet.
 
galento galento skrev:
Är det en sådan torkduk du har ? ja sämskinn hade man förr :D;)

Torkhandduk King Carthur Black Diamond (autodude.se)
Högst troligt, har en sådan själv samt 2 Biltema.

Ett par spray med Gyeon Wetcoat gör nog sitt till för avrinning och smutsresistens (eller åtminstone att skiten släpper lättare). ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.