galento
Tokslut Tokslut skrev:
Påskpaket från Amerikat här, fint inslaget också. (Captain fabs servosnäcksfäste) Har manuell styrning nu och servostyrningen som fanns på dessa 60-talsbilar var av hydraulcylindertyp vad det nu kan heta. Så med detta fäste kan man montera en "modernare" servostyrsnäcka ist.

[bild]
Har kört usa gamla bilar utan servo och det är många varv på ratten :D
Blir det en Saginaw 800 då istället ?
 
galento galento skrev:
Är det en sådan torkduk du har ? ja sämskinn hade man förr :D;)

Torkhandduk King Carthur Black Diamond (autodude.se)
Ja de var den jag fick hem förra veckan :) Jag kommer nog köpa en till så man är helt säkrad när bilen inte är nyvaxxad.
Jag köpte turtles förra året men den var en stor besvikelse så den duger bara till att torka lite rutor tyvärr.
 
galento galento skrev:
Har kört usa gamla bilar utan servo och det är många varv på ratten :D
Blir det en Saginaw 800 då istället ?
Kompsen sa att han hade hela servokitt liggandes, får se vad det är för grejer. Så när han sa det beställde jag denna plus servoslangar å lite annat från Summit. Sen märkte jag att det var skillnad på ~70tals servosar och ~80-tals.. den senare har o-ring i kopplingen medans den tidigare tätar på annat sätt. Vi får se vad det blir av soppan...
Viktigaste delen kom tillslut i lager hos Summit iaf. och skickades häromdagen så rattstångsbytet går smärtfritt innan bilen ska till plåtslagaren för plåtjobb (byte av inre och yttre sparklådor) och kanske kupelackering på samma gång :thinking:

Rattväxelväljarvajer (original är väl stänger och leder) Kompisen som hållt på mycket med rattaxlar sa att detta var bättre än stänger, så jag orda inte utan beställde :seenoevil:

LK-ACA-1804_-_1_full_1.jpg
 
galento
Fasen nu är du på gång på riktigt :D ja det är stänger och leder på pickan här . Tycker styrväxlarna ser ganska lika ut på -65 orna här och pickupen som är -83. När du skriver kopplingen menar du kopplingen på styrväxeln mot styraxeln då ? Servopumparna är ju väldigt olika , bytte en pump i den ena -65 , an . Det där med wire såg fint ut , det är rattväxel i jänkarna här och jag tycker det är bättre än golvkonsoll.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Tur att man är envis. 5 timmar senare är skruv jäveln ute (Jo, man får svära åt sånt här)
En borttagen fast rostig skruv i mitten av en metallöppning med kant täckt av folie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bilhjul med en rostad skruv och folie runt, samt en tång och verktyg som använts för att ta bort den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig skruv som har tagits bort efter fem timmars arbete med synliga verktygsspår och aluminiumfolie.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utmanande skruvavlägsning där en utsliten skruv och ett verktyg syns på asfalterat underlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utskruvad, rostig och delvis svetsad bult på betongunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Dan_Johansson och 6 till
  • Laddar…
Problemet nu är att jag inte har nån nyckel till övriga 3 låskruvar :(
Får försöka tillverka en av de delar jag har kvar.
 
  • Gilla
  • Ledsen
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
galento
Isakare Isakare skrev:
Problemet nu är att jag inte har nån nyckel till övriga 3 låskruvar :(
Får försöka tillverka en av de delar jag har kvar.
Gött att du fick ut fanskapet , jo det är ok att svära åt sådant här ;):D
Det var inget nummer på låsskruvsatsen så det går att beställa en ny ?
 
galento galento skrev:
Gött att du fick ut fanskapet , jo det är ok att svära åt sådant här ;):D
Det var inget nummer på låsskruvsatsen så det går att beställa en ny ?
Köpte 2 nya igår. De är ihåliga och går av för lilla minsta. Den sista fyllde jag med svetsen så den blev massiv, slog ur mittpiggen i skruven så den passade. Men svetsen tog inte tillräckligt i botten på hålet, så den gick av iaf.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Tur att man är envis. 5 timmar senare är skruv jäveln ute (Jo, man får svära åt sånt här)
[bild][bild][bild][bild][bild]
Hänt mig en gång, kapitulerade direkt och for till Volvo. Dom hade en plåt-tratt redo för att skydda fälgen, att jag råkade köra genom en pöl med gödsel utanför Sahlins struts bekom dom inte. :cool:
Undrar om det inte gick på samma pris som en sats med nya låsbultar (lång och trogen verkstadskund). (y)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
galento
Använde en liten luftdriven slipmaskin en gång så jag fick bort skallen eller rättare
sagt den runddragna muttern och kunde ta av fälgen och ta resten.
 
richardtenggren
De flesta verkstäder har ju en uppsättning med massa olika kombinationer av hylsor för olika märken. :)

Jag drar aldrig låsskruven särskilt hårt, lagomt med handkraft, aldrig problem hittills… men med det vill jag inte jinxa något :)
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
De flesta verkstäder har ju en uppsättning med massa olika kombinationer av hylsor för olika märken. :)

Jag drar aldrig låsskruven särskilt hårt, lagomt med handkraft, aldrig problem hittills… men med det vill jag inte jinxa något :)
Problemet här är ju att jag inte dragit nån av skruvarna för hårt, men de sitter som satan, och det är 3e gången på samma bil.
 
  • Ledsen
FredrikR
  • Laddar…
richardtenggren
Isakare Isakare skrev:
Problemet här är ju att jag inte dragit nån av skruvarna för hårt, men de sitter som satan, och det är 3e gången på samma bil.
Nu minns jag tidigare inlägg, konstigt, en skruv borde inte dra åt sig själv. Såg att du kört antiseizepasta också, man skulle ju annars gissa på någon form av oxid eller liknande.
Kan du inte köra eftermarknadsskruv?
 
Skam den som ger sig.
Började 11, och nu 22,15 är alla skruvar borta :)
Fyra borttagna skruvar med svetsfästen och slitage ligger på en betongyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Dr.E och 8 till
  • Laddar…
Om ni undrar över den första skruven hade jag problem med svetsen, en Luna från tidigt 80 tal.
Fick den inte att bränna fint.
Nu efter hållt på några timmar har jag kommit på att det är nått med gasklockan. Jag har i alla tider haft runt 16 i tryck. Inte fören jag sänkt ner till 6 !! Brände den så där fint som den alltid gjort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.